Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3590
- Data wpłynięcia: 2015-06-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-09-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1618
3590
prowadzonej przez regulatora).
Inaczej natomiast wygląda kwestia ujawnienia okoliczności objętych tajemnicą zawodową radcy prawnego, adwokata czy
doradcy podatkowego. W tym przypadku nale y uszanować szczególny status doradcy prawnego, konieczność ochrony
tajemnicy
zawodowej
i
okoliczności
przekazanych
w ramach świadczenia pomocy prawnej oraz potrzebę ochrony zaufania w relacjach klient-doradca jako jednego z
elementów demokratycznego państwa prawa.
Wydaje się zatem zasadne, aby wyłączyć mo liwość ingerencji przez regulatora w sferę tajemnicy radcowskiej,
adwokackiej, notarialnej lub doradcy podatkowego. W przypadku najpowa niejszych nadu yć, skutkujących
odpowiedzialnością karną, w ramach postępowania karnego zastosowanie znajdą przepisy art. 180 § 2 Kodeksu
postępowania
karnego,
zgodnie
z
którym
dowód
z przesłuchania radcy prawnego, adwokata lub doradcy podatkowego mo e być stosowany wyłącznie w wyjątkowych
przypadkach oraz art. 226 w zw. z art. 180 k.p.k., przewidujący analogiczny standard ochronny dla dokumentów
zawierających informacje chronione tajemnicę zawodową radcy prawnego, adwokata lub doradcy podatkowego. W
projektowanym stanie prawnym ochronie podlegałaby zatem wyłącznie tajemnica zawodowa w postępowaniu karnym.
Zauwa yć nale y jednak, e postępowanie kontrolne prowadzić będzie do wymierzenia kary pienię nej na podstawie art.
56 PE. Tajemnica zawodowa powinna być zaś chroniona w ka dym postępowaniu, które mo e zakończyć się nało eniem
sankcji na podmiot prawa. Niedopuszczalna byłaby sytuacja, w której organ regulacyjny dokonywałby ustaleń
faktycznych na podstawie okoliczności objętych tajemnicą zawodową. Taka sytuacja podwa ałaby istotę tajemnicy
zawodowej będącej podstawą relacji pomiędzy klientami a osobami wykonującymi zawody zaufania publicznego.
UWAGI SZCZEGÓŁOWE
17.
Art. 1
1.
W art. 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
PSE
„1a) w art. 6b ust. 2 otrzymuje brzmienie:
2. Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie przesyłania lub dystrybucji paliw
gazowych lub energii, na ądanie sprzedawcy paliw gazowych lub energii wstrzymuje, z zastrze eniem art. 6c,
dostarczanie paliw gazowych lub energii, je eli odbiorca końcowy zwleka z zapłatą za świadczone usługi lub za pobrane
paliwo gazowe lub energię, co najmniej przez okres 30 dni po upływie terminu płatności.”ś
Uzasadnienie:
Propozycja jest związana tematycznie z zakresem Projektu gdy dotyczy rynku energii elektrycznej oraz rozliczeń
pomiędzy uczestnikami tego rynku. Dodatkowo podobnie jak zmiana art. 44 ustawy – Prawo energetyczne ma na celu
doprecyzowanie przepisu wprowadzonego w ramach dostosowania polskiego porządku prawnego do III pakietu
legislacyjnego UE w zakresie elektroenergetyki.
Ograniczenie przepisu dotyczącego wstrzymywania dostarczania energii elektrycznej na żądanie sprzedawcy z powodu
10
zaległości w opłatach na rzecz sprzedawcy powinno być dokonane ze względu na zbyt szeroki zakres podmiotowy
przepisu, co prowadzi to konfliktu dwóch chronionych ustawowo wartości, tj. prawa sprzedawcy ądania wstrzymania
dostarczania energii elektrycznej i obowiązku operatora sieci zapewniania bezpieczeństwa dostaw energii.
Zgodnie z ustawową definicją odbiorcy (art. 3 pkt 13)) – oznaczającą ka dego, kto otrzymuje lub pobiera paliwa lub
energię na podstawie umowy z przedsiębiorstwem energetycznym, przepis mógłby być stosowany równie do OSP i
operatorów systemów dystrybucyjnych (OSP i OSD są odbiorcami w zakresie zakupu energii elektrycznej na potrzeby
własne, w tym na pokrycie strat w sieci), jak i samych sprzedawców energii (przedsiębiorstw obrotu), zatem podmiotów,
które zaopatrują inne podmioty w energię i paliwa. Nale y podkreślić, i celem wprowadzenia przepisu art. 6b ust. 2
ustawy Prawo energetyczne było umo liwienie przedsiębiorcy energetycznemu, wykonującemu działalność gospodarczą
w zakresie przesyłania lub dystrybucji energii, wstrzymania dostarczania energii elektrycznej na wniosek sprzedawcy, w
przypadku gdy odbiorca zalega z zapłatą za usługi lub pobraną energię elektryczną sprzedawane przez sprzedawcę, a
dostarczane przez to przedsiębiorstwo. Zatem dotyczy to klasycznej sytuacji, gdy ww. przedsiębiorstwo energetyczne
dostarcza energię do konkretnego punktu poboru przyporządkowanemu danemu odbiorcy. Natomiast w efekcie
szerokiego podmiotowego zakresu przepisu wstrzymanie dostaw mo e równie dotyczyć OSD, w przypadku gdy OSD
zawiera ze sprzedawcą umowę na sprzeda energii wyłącznie w zakresie potrzeb własnych, w tym na pokrycie strat w
sieci, i jest to niewielki promil energii dostarczanej OSD przez OSP do punktów poboru tego OSD. Wskazać nale y, e
wstrzymanie dostaw energii do miejsc dostarczania OSD skutkowałoby wstrzymaniem dostaw do pozostałych
odbiorców na obszarze działania tego OSD, którzy nie pozostają w zwłoce z zapłatą za dostarczoną energię. Ponadto
skutkiem takiego wstrzymania dostarczania energii mogłoby być równie pozbawienie dostaw energii obiektów
słu ących obronności państwa, które z mocy prawa nie podlegają takiemu ograniczeniu (art. 6b ust. 6 ustawy Prawo
energetyczne). Dodatkowo realizacja ądania sprzedawcy wstrzymania przez OSP dostarczania energii do OSD mogłaby
stanowić zagro enie dla bezpieczeństwa pracy KSE, zagro enie ycia lub zdrowia ludzi. Powoduje to wystąpienie
konfliktu dwóch ustawowych wartości, tj. ww. prawa sprzedawcy i obowiązku OSP i OSD jako operatorów sieci
zapewnienia bezpieczeństwa dostarczania energii (art. 9c ust. 2 pkt. 1) i ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo energetyczne). Z całą
pewnością nie to było celem ustawodawcy, gdy wprowadzał art. 6b ust. 2 ustawy Prawo energetyczne. Tym samym więc
zmiana przepisu art. 6b ust. 2 poprzez ograniczenie jego zastosowania wyłącznie do odbiorców końcowych jest
konieczne celem usunięcia powołanego konfliktu. Zauwa yć te nale y, e obecnie przepis nakłada obowiązek
wstrzymania dostarczania energii (pojęcie dostarczania nie jest zdefiniowane w ustawie) równie w przypadku
nieterminowych rozliczeń pomiędzy przedsiębiorstwami uczestniczącymi w obrocie energia elektryczną lub paliwami
gazowymi, jednocześnie ustawa nie wskazuje jak nale ałoby wstrzymać dostarczanie energii na potrzeby
przedsiębiorstwa obrotu, które przecie nie posiada fizycznych miejsc dostarczania (z wyjątkiem miejsc dostarczania do
siedziby tego przedsiębiorstwa). Dodatkowo z brzmienia kolejnych ustępów w art. 6b wnosić mo na, i intencją
ustawodawcy było zdyscyplinowanie odbiorców końcowych, a nie rozliczeń pomiędzy profesjonalnymi
przedsiębiorstwami uczestniczącymi w obrocie na rynku energii.
18.
Art. 1
Propozycja wprowadzenia art. 1 pkt 1a
PTEZ
Wzmocnienie transparentności na rynku świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej w źródłach
odnawialnych oraz w źródłach kogeneracyjnych
11
Rozporządzenie REMIT odnosi się do przejrzystości na rynku energii. W naszej ocenie transparentności informacji o
hurtowym rynku energii elektrycznej powinny te towarzyszyć zmiany w zakresie rynku pochodnego, jakim jest rynek
praw majątkowych. Brak stabilności na rynku praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia, w
szczególności ich nadpoda i gwałtowne wahania wartości rynkowej, są często efektem braku bie ących informacji
rynkowych, które umo liwiałyby podjęcie właściwych działań zapobiegawczych w stosownym czasie przez organy
władzy publicznej oraz zapobiegałyby spekulacjom rynkowym (którym sprzyja niedoinformowanie uczestników rynku).
Wobec powy szego zasadnym jest wprowadzenie do projektu ustawy dodatkowych zmian wzmacniających
transparentność na rynku świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej w źródłach odnawialnych oraz w
źródłach kogeneracyjnych. Pełna transparentność w zakresie istniejącego i prognozowanego popytu i poda y praw
majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia umo liwi zapobieganie ich nadpoda y oraz spekulacjom i
destabilizacji na rynku.
Z tego powodu, wnosimy o wprowadzenie do projektu ustawy następującej poprawki:
w art. 1 rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (wersja 1.2 z 1
lipca 2014 r.) po punkcie 1) dodaje się punkt 1a w następującym brzmieniu:
"1a) Art. 20e otrzymuje następujące brzmienie:
„Art. 20e. 1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki tworzy elektroniczną bazę danych wykorzystania energii wytworzonej w
odnawialnych źródłach energii i udostępnia ją w Biuletynie Informacji Publicznej, z zachowaniem przepisów o ochronie
informacji niejawnych i innych informacji prawnie chronionych.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, publikowane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki dotyczą w szczególności:
1) ilości obowiązujących na koniec danego roku kalendarzowego koncesji na wytwarzanie energii i paliw w instalacjach
odnawialnego źródła energii, z podziałem na rodzaje instalacji odnawialnego źródła energii, na które zostały one wydane,
zainstalowaną moc oraz lokalizację,
2) ilości wydanych w danym miesiącu kalendarzowym oraz narastająco w danym roku kalendarzowym, według stanu na
koniec danego miesiąca kalendarzowego, świadectw pochodzenia oraz świadectw pochodzenia biogazu, z podziałem na
rodzaje instalacji odnawialnego źródła energii, na które zostały one wydane oraz z wyszczególnieniem ilości energii
objętej tymi świadectwami,
3) ilości umorzonych w danym miesiącu kalendarzowym oraz narastająco w danym okresie kolejnych 12 miesięcy
liczonym od dnia 1 kwietnia do dnia 31 marca, według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego, świadectw
pochodzenia oraz świadectw pochodzenia biogazu, z wyszczególnieniem ilości energii objętej umorzonymi świadectwami,
4) ilości świadectw pochodzenia oraz świadectw pochodzenia biogazu, które na koniec danego miesiąca kalendarzowego
pozostają ważne i nieumorzone, z podziałem na poszczególne lata kalendarzowe produkcji energii objętej tymi
świadectwami oraz z wyszczególnieniem ilości energii objętej tymi świadectwami,
5) ilości wydanych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w danym roku kalendarzowym rozstrzygnięć w zakresie
12
przyłączania instalacji odnawialnego źródła energii do sieci dystrybucyjnej lub sieci przesyłowej albo sieci dystrybucyjnej
gazowej, z podziałem na rodzaje instalacji odnawialnego źródła energii,
6) ilości wydanych w danym roku kalendarzowym gwarancji pochodzenia dla energii elektrycznej wytworzonej w
instalacjach odnawialnego źródła energii, z podziałem na rodzaje instalacji odnawialnego źródła energii, na które zostały
one wydane,
7) łącznej ilości energii objętej złożonymi wnioskami o wydanie świadectw pochodzenia oraz świadectw pochodzenia
biogazu, co, do których postępowania o ich wydanie są w toku, według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego.
3. Prezes URE tworzy elektroniczną bazę danych wykorzystania energii wytworzonej w jednostkach kogeneracji i
udostępnia ją w Biuletynie Informacji Publicznej, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych i innych
informacji prawnie chronionych.
4. Informacje, o których mowa w ust. 3, publikowane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki dotyczą w szczególności:
1) ilości obowiązujących na koniec danego roku kalendarzowego koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej w
jednostkach kogeneracji, z podziałem na rodzaje jednostek kogeneracji, na które zostały one wydane i o których mowa w
art. 9l ust. 1, zainstalowaną moc oraz lokalizację,
2) ilości wydanych w danym miesiącu kalendarzowym oraz narastająco w danym roku kalendarzowym, według stanu na
koniec danego miesiąca kalendarzowego, świadectw pochodzenia z kogeneracji, z podziałem na rodzaje jednostek
kogeneracji, dla których zostały one wydane i o których mowa w art. 9l ust. 1, oraz z wyszczególnieniem ilości energii
objętej tymi świadectwami,
3) ilości umorzonych w danym miesiącu kalendarzowym oraz narastająco w danym okresie kolejnych 12 miesięcy
liczonym od dnia 1 lipca do dnia 30 czerwca, według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego, świadectw
pochodzenia z kogeneracji, z podziałem na rodzaje jednostek kogeneracji, na które zostały one wydane i o których mowa
w art. 9l ust. 1 i z wyszczególnieniem ilości energii objętej umorzonymi świadectwami,
4) ilości świadectw pochodzenia z kogeneracji, które na koniec danego miesiąca kalendarzowego pozostają ważne i
nieumorzone, z podziałem na rodzaje jednostek kogeneracji, na które zostały one wydane i o których mowa w art. 9l ust. 1,
poszczególne lata kalendarzowe produkcji energii objętej tymi świadectwami oraz z wyszczególnieniem ilości energii
objętej tymi świadectwami,
5) ilości wydanych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w danym roku kalendarzowym rozstrzygnięć w zakresie
przyłączania jednostek kogeneracji do sieci dystrybucyjnej lub sieci przesyłowej, z podziałem na rodzaje jednostek
kogeneracji, na które zostały one wydane i o których mowa w art. 9l ust. 1,
6) łącznej ilości energii objętej złożonymi wnioskami o wydanie świadectw pochodzenia z kogeneracji, co, do których
postępowania o ich wydanie są w toku, według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego i z podziałem na rodzaje
jednostek kogeneracji, na które zostały one wydane i o których mowa w art. 9l ust. 1,.
5. Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 5 i 6 oraz w ust. 4 pkt 1 i 5 przekazywane są w terminie 180 dni od
13
zakończenia roku kalendarzowego, którego dotyczą. Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2-4 i 7 oraz w ust. 4 pkt 2-
4 i 6 przekazywane są w terminie 14 dni od zakończenia miesiąca kalendarzowego, którego dotyczą.
19.
Art. 1 pkt 1
Brzmienie pkt 52
TGE
Proponujemy, dla przejrzystości i spójności aktu prawnego, przyjąć jednolite nazewnictwo/zdefiniować Rozporządzenie
REMIT.
20.
Art. 1 pkt 1
"1a) Art. 20e otrzymuje następujące brzmienie:
TGPE
„Art. 20e. 1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki tworzy elektroniczną bazę danych wykorzystania energii wytworzonej w
odnawialnych źródłach energii i udostępnia ją w Biuletynie Informacji Publicznej, z zachowaniem przepisów o ochronie
informacji niejawnych i innych informacji prawnie chronionych.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, publikowane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki dotyczą w
szczególności:
1) ilości obowiązujących na koniec danego roku kalendarzowego koncesji na wytwarzanie energii i paliw w instalacjach
odnawialnego źródła energii, z podziałem na rodzaje instalacji odnawialnego źródła energii, na które zostały one wydane,
zainstalowaną moc oraz lokalizację,
2) ilości wydanych w danym miesiącu kalendarzowym oraz narastająco w danym roku kalendarzowym, według stanu na
koniec danego miesiąca kalendarzowego, świadectw pochodzenia oraz świadectw pochodzenia biogazu, z podziałem na
rodzaje instalacji odnawialnego źródła energii, na które zostały one wydane oraz z wyszczególnieniem ilości energii
objętej tymi świadectwami,
3) ilości umorzonych w danym miesiącu kalendarzowym oraz narastająco w danym okresie kolejnych 12 miesięcy
liczonym od dnia 1 kwietnia do dnia 31 marca, według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego, świadectw
pochodzenia oraz świadectw pochodzenia biogazu, z wyszczególnieniem ilości energii objętej umorzonymi
świadectwami,
4) ilości świadectw pochodzenia oraz świadectw pochodzenia biogazu, które na koniec danego miesiąca kalendarzowego
pozostają wa ne i nieumorzone, z podziałem na poszczególne lata kalendarzowe produkcji energii objętej tymi
świadectwami oraz z wyszczególnieniem ilości energii objętej tymi świadectwami,
5) ilości wydanych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w danym roku kalendarzowym rozstrzygnięć w zakresie
przyłączania instalacji odnawialnego źródła energii do sieci dystrybucyjnej lub sieci przesyłowej albo sieci dystrybucyjnej
gazowej, z podziałem na rodzaje instalacji odnawialnego źródła energii,
6) ilości wydanych w danym roku kalendarzowym gwarancji pochodzenia dla energii elektrycznej wytworzonej w
instalacjach odnawialnego źródła energii, z podziałem na rodzaje instalacji odnawialnego źródła energii, na które zostały
one wydane,
7) łącznej ilości energii objętej zło onymi wnioskami o wydanie świadectw pochodzenia oraz świadectw pochodzenia
biogazu, co, do których postępowania o ich wydanie są w toku, według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego.
3. Prezes URE tworzy elektroniczną bazę danych wykorzystania energii wytworzonej w jednostkach kogeneracji i
udostępnia ją w Biuletynie Informacji Publicznej, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych i innych
informacji prawnie chronionych.
4. Informacje, o których mowa w ust. 3, publikowane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki dotyczą w
szczególności:
1) ilości obowiązujących na koniec danego roku kalendarzowego koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej w
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3590
› Pobierz plik