Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3522
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479
3522
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw,
zwany dalej „projektem”, wprowadza zmiany do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o
podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), ustawy z dnia
10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 186, z późn. zm.)
oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1404,
z późn. zm.). Projekt ten został opracowany na podstawie założeń projektu ustawy o
zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, które Rada
Ministrów przyjęła w dniu 18 listopada 2014 r.
Celem projektowanych zmian jest uproszczenie przepisów w zakresie podatku
akcyzowego oraz zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych
obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność
gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych.
Przedstawione rozwiązania przyczynią się do ułatwienia przedsiębiorcom wykonywania
działalności gospodarczej związanej z obrotem wyrobami akcyzowymi. Ograniczenie
obciążeń zmniejszy koszty dopełniania procedur administracyjnych, a tym samym
koszty wykonywanej działalności. Proponowane regulacje obejmują uproszczenie
procedur związanych z prowadzeniem działalności w zakresie wyrobów akcyzowych,
dostosowanie przepisów ustawy o podatku akcyzowym do regulacji określonych w
innych ustawach (np. kwestie dotyczące wystawiania faktur zawarte w przepisach
ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz. U. z 2011 r. Nr 177,
poz. 1054, z późn. zm.). Celem projektowanych zmian jest również doprecyzowanie i
udoskonalenie obowiązującego prawa, w szczególności w zakresie dotyczącym
wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na
przeznaczenie oraz działalności prowadzonej przez pośredniczące podmioty tytoniowe.
Projektowane zmiany powinny ułatwić stosowanie prawa przez przedsiębiorców.
Projekt ustawy dokonuje implementacji przepisów dyrektywy Rady 2013/61/UE z dnia
17 grudnia 2013 r. zmieniającej dyrektywy 2006/112/WE i 2008/118/WE w odniesieniu
do francuskich regionów najbardziej oddalonych, a w szczególności Majotty (Dz. Urz.
UE L 353 z 28.12.2013, str. 5) w zakresie regulacji dotyczących terytoriów
poszczególnych państw członkowskich, które traktuje się jako wyłączone z terytorium
Unii Europejskiej na potrzeby podatku akcyzowego.
Przewidywane zmiany są oczekiwane przez podatników, gdyż w dużej części stanowią
realizację postulatów kierowanych do Ministerstwa Finansów przez przedsiębiorców
prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi.
Do podstawowych zmian zaproponowanych w projekcie należą następujące regulacje:
1) zniesienie odrębnego druku INF – informacji o wyrobach akcyzowych w składzie
podatkowym;
2) umożliwienie korzystania ze zwolnienia od akcyzy przysługującego zakładowi
energochłonnemu przez podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą z
wykorzystaniem wyrobów węglowych lub wyrobów gazowych oraz podmiotowi
uruchamiającemu nową instalację wykorzystującą wyroby węglowe lub wyroby
gazowe oraz doprecyzowanie pojęcia systemu prowadzącego do osiągania celów
dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności
energetycznej;
3) rozszerzenie możliwości stosowania celnych procedur uproszczonych przy
obejmowaniu procedurą wywozu alkoholu etylowego zawartego w kosmetykach;
4) doprecyzowanie regulacji dotyczących wyrobów energetycznych opodatkowanych
zerową stawką akcyzy, np. określenie katalogu przypadków stosowania zerowej
stawki akcyzy, odstąpienie od obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego;
5) doprecyzowanie regulacji w zakresie opodatkowania strat olejów smarowych oraz
wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na
przeznaczenie, poprzez ich objęcie definicją ubytków wyrobów akcyzowych;
6) zmiany przepisów w zakresie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie
wyrobów akcyzowych, m.in. poprzez zmniejszenie minimalnych wysokości obrotu
oraz wielkości powierzchni magazynowych dla podmiotów prowadzących
działalność w formie usługowych składów podatkowych typu magazynowego;
7) wydłużenie terminu do nałożenia otrzymanych znaków akcyzy, do zwrotu
niewykorzystanych, uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy oraz
wydłużenie okresu ważności znaków akcyzy w przypadku wprowadzenia nowego
wzoru znaku akcyzy;
8) rozszerzenie przypadków, w których dopuszcza się przemieszczanie na terytorium
kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów oznaczonych znakami
akcyzy pomiędzy składami podatkowymi;
2
9) odstąpienie od obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych od
akcyzy ze względu na przeznaczenie jako warunku zwolnienia tych wyrobów od
akcyzy;
10) zmiany uproszczeniowe w zakresie przepisów dotyczących warunków
magazynowania wyrobów akcyzowych;
11) doprecyzowanie przepisów dotyczących dokonywania przeładunku olejów
smarowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poza składem podatkowym
w sytuacji, gdy dochodzi do zmiany środka transportu, a przeładowywane oleje
smarowe w całości są przemieszczane do jednego miejsca odbioru wskazanego w
dokumencie handlowym;
12) zmiany uproszczeniowe w sposobie stosowania zabezpieczeń akcyzowych
polegające na:
– umożliwieniu zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia praktycznie w
każdym urzędzie celnym, w którym naczelnik urzędu będzie miał możliwość
wiarygodnego potwierdzenia (w systemie teleinformatycznym lub na podstawie
dokumentów), że zobowiązanie podatkowe, którym było obciążone to
zabezpieczenie, zostało zapłacone,
– wydłużeniu terminu i uelastycznieniu częstotliwości aktualizacji wysokości
złożonego zabezpieczenia ryczałtowego,
– umożliwieniu stosowania zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia
akcyzowego po upływie terminu do czasu rozstrzygnięcia przez naczelnika
urzędu celnego wniosku o jego przedłużenie, nie dłużej jednak niż 90 dni po
terminie,
– umożliwieniu rozszerzenia funkcjonalności Systemu EMCS w zakresie
automatycznego elektronicznego obciążania zabezpieczenia akcyzowego
złożonego przez podmioty, które potwierdzą odbiór wyrobów akcyzowych
przemieszczonych do nich z zastosowaniem zawieszenia poboru akcyzy;
13) odstąpienie od wymogu obligatoryjnej obecności funkcjonariusza celnego podczas
niszczenia piwa i wyrobów winiarskich z zapłaconą akcyzą zwróconych w wyniku
reklamacji;
14) zmiany przepisów z zakresu podatku akcyzowego i kontroli mające na celu
uproszczenie procedur związanych z prowadzeniem działalności w zakresie
wyrobów akcyzowych:
3
– umożliwienie wnoszenia zastrzeżeń do protokołu z kontroli obrachunkowej,
– wyeliminowanie podwójnej weryfikacji podmiotów przed wydaniem zezwolenia
akcyzowego oraz podwójnej dokumentacji dotyczącej składu podatkowego,
– wprowadzenie jednego wniosku o wydanie zezwolenia i o urzędowe
sprawdzenie,
– odstąpienie od przeprowadzania urzędowego sprawdzenia po wznowieniu
działalności,
– dodanie w ustawie o podatku akcyzowym nowego działu regulującego kwestie
związane z ewidencjami i innymi dokumentacjami,
– określenie w ustawie jednej delegacji do wydania rozporządzenia w sprawie
warunków dotyczących miejsca prowadzenia składu podatkowego oraz miejsca,
w którym są odbierane wyroby akcyzowe przez zarejestrowanego odbiorcę,
– wprowadzenie terminu na przystąpienie do inwentaryzacji;
15) wprowadzenie regulacji odnoszących się do pośredniczących podmiotów
tytoniowych, które przyczynią się do skutecznego zwalczania działalności
przestępczej w zakresie obrotu suszem tytoniowym, w szczególności
wprowadzenie obowiązku rejestracji oraz obowiązku składania zabezpieczenia
akcyzowego;
16) wprowadzenie możliwości wyboru przez podatnika właściwego organu
podatkowego w zakresie akcyzy, w sytuacji gdy czynności prawne podlegające
opodatkowaniu akcyzą są dokonywane lub stany faktyczne podlegające
opodatkowaniu akcyzą występują na obszarze właściwości miejscowej dwóch lub
więcej organów podatkowych;
17) wprowadzenie regulacji umożliwiającej korektę ilości wyrobów gazowych
podlegających zwolnieniu od akcyzy, określonej w umowie stanowiącej warunek
ich zwolnienia od akcyzy, jeżeli sprzedaż tych wyrobów jest rozliczana okresowo, a
umowa dotyczy również wyrobów gazowych niepodlegających zwolnieniu;
18) implementacja przepisów dyrektywy Rady 2013/61/UE z dnia 17 grudnia 2013 r.
zmieniającej dyrektywy 2006/112/WE i 2008/118/WE w odniesieniu do
francuskich regionów najbardziej oddalonych, a w szczególności Majotty (Dz. Urz.
UE L 353 z 28.12.2013, str. 5) w zakresie regulacji dotyczących terytoriów
poszczególnych państw członkowskich, które traktuje się jako wyłączone z
terytorium Unii Europejskiej na potrzeby podatku akcyzowego.
4
I. Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”
Art. 2 ust. 1 pkt 3 lit. a tiret drugie – w związku z decyzją Rady Europejskiej
2012/419/UE z dnia 11 lipca 2012 r. w sprawie zmiany statusu Majotty względem Unii
Europejskiej (Dz. Urz. UE L 204 z 31.07.2012, s. 131), od dnia 1 stycznia 2014 r.
Majotta posiada status regionu najbardziej oddalonego w rozumieniu art. 349 Traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), zamiast statusu kraju i terytorium
zamorskiego w rozumieniu art. 355 ust. 2 TFUE. Dyrektywa Rady 2013/61/UE z dnia
17 grudnia 2013 r. zmieniająca m.in. dyrektywę 2008/118/WE w odniesieniu do
francuskich regionów najbardziej oddalonych, a w szczególności Majotty, zakłada
zatem zrównanie sytuacji Majotty w odniesieniu do stosowania ww. dyrektywy z
innymi francuskimi regionami najbardziej oddalonymi – wyłączając ją z zakresu jej
stosowania. Na mocy tych zmian, poprzez odwołanie do art. 349 i art. 355 ust. 1 TFUE,
sytuacja wszystkich tych regionów nie będzie zależeć od ewentualnych zmian ich
statusu w prawodawstwie krajowym. Zatem w zakresie terytoriów poszczególnych
państw członkowskich, które traktuje się jako wyłączone z terytorium Unii Europejskiej
na potrzeby podatku akcyzowego, należało doprecyzować we wskazanym przepisie
ustawy, że z Republiki Francuskiej wyłącza się francuskie terytoria, o których mowa w
art. 349 i 355 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Art. 2 ust. 1 pkt 16 – przewiduje zmianę definicji uproszczonego dokumentu
towarzyszącego, mającą na celu doprecyzowanie, że na podstawie tego dokumentu
przemieszcza się, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia
wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy,
znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a więc również
opodatkowane zerową stawką akcyzy. Obecnie w definicji uproszczonego dokumentu
towarzyszącego mowa jest o przemieszczaniu „wyrobów akcyzowych z zapłaconą
akcyzą”, co jest przyczyną rozbieżnych interpretacji podatkowych. W niektórych
interpretacjach stwierdza się, że wyroby akcyzowe opodatkowane zerową stawką
akcyzy powinny być przemieszczane w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub
nabycia wewnątrzwspólnotowego na podstawie uproszczonego dokumentu
towarzyszącego, ponieważ w przypadku takich wyrobów kwota zapłaconej akcyzy
wynosi zero. Zgodnie z innymi interpretacjami wyroby te powinny być przemieszczane
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3522
› Pobierz plik