eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie podatku akcyzowego oraz zniesienia lub ograniczenia niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych, które dotyczą podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3522
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1479

3522

– 6 –

Omówienie wpływu
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
31 lipca 2015 r. i 1 stycznia 2016 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ze względu na przedmiot regulacji nie jest przewidziana ewaluacja projektu, a tym samym nie przewiduje się stosowania
mierników dla tej ewaluacji.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy.


































36/05/EP

Projekt
ROZPORZ ŹZźNIź
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia
w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych
i znaków akcyzy
Na podstawie art. 138s ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U.
z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których
mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e–138g i art. 138l ustawy, oraz
protokołach, o których mowa w art. 138m ustawy;
2)
sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c,
art. 138e–138l ustawy;
3)
wzory ewidencji, o której mowa w art. 138l ustawy, oraz protokołów z czynności, o
których mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2–4 ustawy;
4)
rodzaje ksiąg kontroli, o których mowa w art. 138d ust. 1 ustawy, szczegółowy zakres
danych, które powinny znajdować się w tych księgach, oraz ich wzory, a także sposób
ich prowadzenia;
5)
rodzaje dokumentacji, o których mowa w art. 138o ustawy, szczegółowy zakres danych,
które powinny znajdować się w tych dokumentacjach, oraz ich wzory, a także sposób
ich prowadzenia.

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Źz. U. poz. 1256).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Źz. U. z 2014 r. poz. 1559, 1662 i 1877
oraz z 2015 r. poz. 18, 211 i ... .
– 2 –
Rozdział 2
Sposób prowadzenia ewidencji, ksiąg kontroli i innych dokumentacji
§ 2. Przez dokumentacje, o których mowa w niniejszym rozdziale, rozumie się
ewidencje, księgi kontroli oraz dokumentacje, o których mowa w § 1.
§ 3. 1. Dokumentacja jest prowadzona w sposób ciągły i umożliwiający identyfikację
poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz czynności związanych z wyrobami
akcyzowymi lub znakami akcyzy.
2. Wpisów do dokumentacji dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu czynności lub
zaistnieniu stanu faktycznego, podlegających wpisaniu, z wyłączeniem:
1)
wpisów do ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący
skład podatkowy informacji dotyczących wyrobów akcyzowych o kodach CN 3811 11
10, 3811 11 90, 3811 19 00 i 3811 90 00 zużywanych do wyprodukowania w składzie
podatkowym innych wyrobów akcyzowych, których dokonuje się nie rzadziej niż raz
dziennie;
2)
wpisów do ewidencji wyrobów zwolnionych prowadzonej przez podmiot zużywający
informacji dotyczących zużywanych wyrobów zwolnionych, których ilość jest ustalana
na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia przez poszczególne
urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot zużywający,
których dokonuje się raz w miesiącu, po zweryfikowaniu ilości podczas dokładnej i
rzeczywistej kontroli zużycia.
§ 4. W ewidencji energii elektrycznej:
1)
łączna ilość energii elektrycznej, o której mowa w art. 91 ust. 3 pkt 2 ustawy,
wynikająca z faktur, ujmowana jest zgodnie z datą sprzedaży wykazaną w fakturze;
2)
łączna ilość energii, o której mowa w art. 91 ust. 3 pkt 5 ustawy, ujmowana jest na
podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych, z uwzględnieniem art. 91
ust. 4 ustawy.
§ 5. 1. źwidencja banderol jest prowadzona odrębnie dla każdej serii banderol.
2. W ewidencji banderol jako wydanie wpisuje się także otrzymanie, na podstawie
upoważnień właściwych naczelników urzędów celnych w sprawach znaków akcyzy, nowych
banderol w zamian za banderole utracone, uszkodzone lub zniszczone w procesie oznaczania
wyrobów akcyzowych, w ramach dopuszczalnych norm strat banderol w stosunku do łącznej

– 3 –
liczby banderol wykorzystanych w ciągu miesiąca kalendarzowego do oznaczania wyrobów
akcyzowych.
§ 6. 1. Podmiot prowadzący dokumentację dokonuje jej zamknięcia i miesięcznego
podsumowania za każdy miesiąc kalendarzowy, nie później niż w terminie 3 dni po upływie
ostatniego dnia każdego miesiąca.
2. Stan ewidencyjny na koniec miesiąca przenosi się na następny miesiąc jako stan
początkowy.
§ 7. Ustalony na podstawie przepisów odrębnych rzeczywisty stan zapasów wyrobów
akcyzowych, po porównaniu ze stanem ewidencyjnym, podlega wpisaniu do ewidencji i jest
przyjmowany jako stan początkowy na następny okres.
§ 8. Podmiot prowadzący ewidencję przekazuje na żądanie właściwego naczelnika
urzędu celnego raport z zamknięć i miesięcznych podsumowań ewidencji za wskazane
miesiące, w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądania.
§ 9. 1. W przypadku prowadzenia dokumentacji w formie papierowej, przed
rozpoczęciem jej wypełniania karty dokumentacji powinny zostać przeszyte, a strony
ponumerowane i opatrzone pieczęcią podmiotu prowadzącego dokumentację. Właściwy
naczelnik urzędu celnego opatruje przeszycie plombą, przy użyciu plombownicy stosowanej
do plombowania dokumentacji prowadzonych przez organ celny, a na ostatniej stronie
dokumentacji wpisuje liczbę jej stron i składa podpis.
2. Wpisów do dokumentacji należy dokonywać w sposób trwały i wyraźny. Zmiany i
poprawki powinny być dokonywane w taki sposób, aby przekreślony pierwotny tekst pozostał
czytelny. Każda zmiana lub poprawka powinna zostać potwierdzona podpisem osoby
dokonującej zmiany lub poprawki, z podaniem daty wprowadzenia, oraz w razie potrzeby
opisana w rubryce „uwagi”.
§ 10. 1. Dokumentacja w formie elektronicznej jest prowadzona zgodnie z pisemną
instrukcją obsługi programu komputerowego, wykorzystywanego do prowadzenia tej
dokumentacji i w taki sposób, aby:
1)
umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz ochronę przechowywanych
danych przed zniekształceniem lub utratą;
2)
umożliwiała dokonywanie korekty danych opatrzonej adnotacją osoby dokonującej tej
korekty oraz daty jej dokonania;

– 4 –
3)
pozwalała na drukowanie wpisów i raportów, o których mowa w § 2 ust. 3, w porządku
chronologicznym;
4)
uniemożliwiała usuwanie wpisów.
2. Podmiot prowadzący dokumentację w formie elektronicznej przechowuje kopię
dokumentacji zapisaną na informatycznych nośnikach danych, w sposób zapewniający
ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą, lub w formie wydruku
sporządzonego za okresy jednodniowe.
§ 11. 1. źwidencja wyrobów akcyzowych prowadzona przez podmiot prowadzący skład
podatkowy składa się z odrębnych części, które zawierają dane dotyczące:
1)
wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy innych niż
wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, o których
mowa w art. 89 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, oraz wyroby
energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach;
2)
wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza;
3)
wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy, innych niż wyroby energetyczne
magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach;
4)
wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na
przeznaczenie, o których mowa w art. 89 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku
akcyzowym, objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, innych niż wyroby
energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach:
a) objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
b) poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
5)
wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na
przeznaczenie, o których mowa w art. 89 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku
akcyzowym, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, innych niż wyroby
energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach;
6)
wyrobów energetycznych o różnych statusach magazynowanych w jednym zbiorniku;
7)
suszu tytoniowego.
2. Część ewidencji dotycząca wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia
poboru akcyzy składa się z zestawień danych dotyczących wyrobów akcyzowych:
1)
wprowadzonych do składu podatkowego, z wyłączeniem wprowadzonych wyłącznie w
celu dokonania przeładunku;
2)
przeładowywanych w składzie podatkowym;

strony : 1 ... 70 ... 110 ... 116 . [ 117 ] . 118 ... 130 ... 138

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: