Rządowy projekt ustawy - Prawo o zgromadzeniach
projekt dotyczy kompleksowego uregulowania zasad i trybu organizowania oraz odbywania zgromadzeń, ze szczególnym uwzględnieniem standardów konstytucyjnych i międzynarodowych, w tym praw gwarantowanych przez Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3518
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa - Prawo o zgromadzeniach
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1485
3518
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
Fundacja
Cele, jakim ma służyć rozwiązanie zaproponowane w art. 7 ust. 3, Uwaga nieuwzględniona
Panoptykon
nie zasługują na ochronę prawną. Jednocześnie propozycja może Proponowana deklaracja ma charakter
wywołać negatywne skutki w postaci ograniczenia możliwości fakultatywny, a projekt nie przewiduje dla
anonimowego udziału w zgromadzeniach. proponowana możliwość organizatora
żadnych
konsekwencji
notyfikowania braku udziału osób zamaskowanych nie mieści się w związanych ze złożeniem deklaracji lub jej
przedstawionym wyżej podziale: „uprawnienie – sankcja za jego brakiem. Nie ma tu także powiązania z
niewykonanie w określonej prawem sytuacji” – organizator nie zakresem odpowiedzialności organizatora.
będzie miał bowiem uprawnienia do żądania opuszczenia marszu
przez osobę zamaskowaną. Będzie mógł on zatem jedynie
zasygnalizować swoje podejście do manifestowania w sposób
anonimowy, natomiast projekt nie zakłada przyznania mu
uprawnienia do „nieprzyjęcia takiego sposobu manifestowania” (o
czym mowa w uzasadnieniu). Doprowadzi to do rozbieżności
między deklaracjami organizatora, a stanem faktycznym, zwłaszcza
wobec osób, których celem jest złamanie prawa niejako „przy
okazji” marszu. Sprowadzając propozycję ad absurdum należałoby
przyznać organizatorom uprawnienie do zadeklarowania, że nie
przewidują oni udziału w marszu osób łamiących prawo. Podobnie,
jak w przypadku maskowania twarzy, deklaracja ta nie doprowadzi
do wyeliminowania sytuacji, w których będzie do łamania prawa
dochodzić. Innymi słowy, deklaracja organizatora nie wpłynie na
poziom bezpieczeństwa zgromadzeń. Z drugiej strony, deklaracja
organizatora, iż nie przewiduje on udziału w marszu osób
zamaskowanych może prowadzić do sytuacji, w której organizator
oraz podlegające mu służby porządkowe będą wywierać
nieformalną presję na osoby anonimowo uczestniczące
w zgromadzeniu. Istnieje również obawa, że to organizator stanie
się ofiarą nacisku ze strony organu gminy, która oczekiwać będzie
8
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
zawarcia przez niego deklaracji w zgłoszeniu. Propozycja
umożliwienia organizatorowi marszu notyfikowania braku udziału
osób zamaskowanych nie przyniesie pozytywnych rezultatów, o
których mowa w uzasadnieniu, może natomiast doprowadzić do
ograniczenia wolności zgromadzeń, której elementem jest prawo do
anonimowego udziału w zgromadzeniach. Dlatego postulujemy
usunięcie omawianej propozycji z projektu.
Helsińska
Nie wydaje się, żeby poprzez powyższą deklarację organizator
Fundacja Praw
mógł zwolnić się od odpowiedzialności prawnej za ewentualne
Człowieka
naruszenia prawa przez takie osoby, gdyby pojawiły się one na
marszu. Ponadto, nie zawarto definicji legalnej pojęcia „osoba
zamaskowana”.
NSZZ
W związku z art. 7 ust. 2 należy wprowadzić wymóg, aby oryginał Uwaga uwzględniona częściowo
„Solidarność”
zgody należało niezwłocznie przekazać do organu, po W przypadku przekazania zgody na przyjęcie
wcześniejszym przekazaniu droga elektroniczną.
obowiązków
przewodniczącego
droga
elektroniczną
wprowadzono
obowiązek
przekazania
elektronicznej
kopii
tego
dokumentu.
6.
art. 8
Helsińska
Zastrzeżenia do procedury uregulowanej w art. 8 (dot. tzw.
Fundacja Praw
zgromadzeń krzyżujących się):
Człowieka
-brak wyraźnego przepisu upoważniającego organ gminy do Uwaga uwzględniona częściowo
wydania decyzji o zakazie odbycia marszu w przypadku Doprecyzowano przepisy określające tryb
niepowodzenia procedury negocjacyjnej wobec tych organizatorów, przeprowadzenia rozprawy oraz przesłanki
których zgłoszenia zarejestrowano później niż pierwszego wydania zakazu marszu.
organizatora oraz brak jednocześnie regulacji dotyczących
zobowiązania przez organ gminy tych organizatorów do zmiany
czasu i miejsca marszu (w obecnej ustawie takie przepisy istnieją –
art. 7a ustawy – Prawo o zgromadzeniach);
9
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
-o ile dopuszczalne jest wezwanie telefoniczne, to w żadnym Uwaga uwzględniona
przypadku nie można powiedzieć, że jego bezskuteczność powinna -
poprzez
rozszerzenie
sposobów
skutkować tylko dwukrotnym ponowieniem wezwania. Z zawiadamiania
organizatora
(środki
przepisów nie wynika, w jakich odstępach czasu należy ponawiać komunikacji
elektronicznej).
Natomiast
nawiązanie kontaktu telefonicznego z organizatorem, ani w jaki doręczanie wezwania na rozprawę przez
sposób należy te czynności ewidencjonować. W ocenie Fundacji, pracownika urzędu gminy w przypadku, gdy
bezskuteczność wezwania telefonicznego powinna skutkować miejsce zgromadzenia znajduje się w innym
uruchomieniem procedury wezwania w inny sposób. mieście niż adres do korespondencji wskazany
Najskuteczniejszym z nich byłoby wezwanie organizatora za przez organizatora byłoby nie tylko
pomocą pracownika urzędu gminy w miejscu wskazanym w utrudnione, a nawet często prowadziłby do
zgłoszeniu zgromadzenia jako adres do korespondencji/siedziba niezachowania przez organ gminy terminów
organizatora. Tylko podjęcie takich działań zapewni rzetelność wynikających z ustawy dla podjęcia
procedury i efektywność prawa do wzięcia udziału w rozprawie określonych czynności.
administracyjnej;
-ostateczne obowiązywanie zasady „kto pierwszy ten lepszy” Uwaga nieuwzględniona
sprawia, że ten organizator, którego zgłoszenie zarejestrowano jako Projektodawcy nie założyli, aby organizatorzy
pierwsze, nie ma żadnej realnej zachęty do podejmowania zgromadzenia działali nie w sposób pokojowy
negocjacji z innymi organizatorami i ustępstw na ich rzecz. Być i aby ich celem było blokowanie innych
może rozwiązaniem tego problemu byłaby implementacja do zgromadzeń. Dotychczasowe doświadczenia
projektu rozwiązań funkcjonujących na Malcie, gdzie w przypadku wskazują na dobrą współpracę pomiędzy
niemożliwości zorganizowania kilku zgromadzeń w jednym organizatorami na etapie prowadzonych
miejscu i czasie dokonuje się losowania;
postępowań w związku z krzyżowaniem się
tras zgromadzeń.
-terminy przewidziane na wyznaczenie rozprawy administracyjnej Uwaga uwzględniona
nie są skorelowane z terminami dotyczącymi wydawania decyzji w Projekt zakłada zapewnienie prawa do
przedmiocie zakazu zgromadzenia i procedurą odwoławczą w tym efektywnego odwołania od ewentualnego
przedmiocie.
zakazu odbycia zgromadzenia.
W ocenie Fundacji należy zrezygnować z regulowania w Uwaga nieuwzględniona
10
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
opiniowanej ustawie kazuistycznych procedur dotyczących
marszów odbywających się w tym samym miejscu i czasie.
j.w.
doprecyzowano
jednak
terminy
odpowiednich czynności
Osoba fizyczna
W art. 8 ustęp 1 zawarto zapis, iż organ gminy niezwłocznie, nie Uwaga uwzględniona
Partia Zieloni
później niż na 48 godzin przed planowaną datą marszu wzywa
organizatorów marszu. Jest to dalece niewystarczające. Skoro
bowiem organizatorzy są zobowiązani do zgłoszenia informacji o
marszu na 6 dni przed datą marszu to przez słowo niezwłocznie
należałoby rozumieć nie później niż 5 dni przed planowaną datą
marszu. Odstęp 48 godzin jest właściwy dla zgłoszeń dokonanych
na 3 dni przed datą marszu.
Przepis ten nie określa, czy pierwszeństwo ma pierwszy czy ostatni Przepis przyznaje preferencje organizatorowi
zgłaszający. Jest to próba obejścia wyroku Trybunału który najwcześniej zgłosi zamiar odbycia
Konstytucyjnego z dnia 18 września 2014r. w zakresie stwierdzenia marszu
niezgodności z ustawą zasadniczą art. 7a ust. 1 i 2 obowiązującej
ustawy.
Rafał
Traktowanie dwu lub więcej zawiadomień zgłoszonych tego Uwaga nieuwzględniona
Zieleniewski
samego dnia jako zgłoszonych równocześnie z brakiem Przyjęcie zgłoszonej uwagi doprowadziłoby
(zgłoszenie w
pierwszeństwa do wyboru czasu, miejsca lub trasy przejścia.
do sytuacji, w której pomimo, że zgłoszone
trybie przepisów
zostały marsze, które mają się odbyć w tym
ustawy z dnia 7
samym czasie i miejscu lub których trasy
lipca 2005 r. o
przejścia są tożsame lub w części się
działalności
pokrywają, organ gminy nie dysponowałby
lobbingowej w
możliwością modyfikacji czasu/miejsca/trasy
procesie
marszy w przypadku, gdy nie byłoby możliwe
stanowienia
ich oddzielenie lub odbycie w taki sposób, by
prawa)
ich przebieg nie zagrażał życiu lub zdrowiu
ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach.
Zaproponowane kryterium pierwszeństwa,
11
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
które będzie miało zastosowanie wyłącznie w
sytuacji, gdy organizatorzy w trakcie rozprawy
administracyjnej nie dojdą do porozumienia w
zakresie modyfikacji czasu/miejsca/trasy, jest
najbardziej obiektywne.
Uwaga uwzględniona częściowo
NSZZ
Zawiadomienie telefoniczne może okazać się nieefektywne i tym Poprzez
rozszerzenie
sposobów
„Solidarność”
samym bezskuteczne z uwagi na np. przypadkowe wyłączenie zawiadamiania
organizatora
(środki
telefonu.
komunikacji elektronicznej).
7.
art. 9
Helsińska
-Negatywnie oceniono recypowanie z obecnie obowiązującej Uwaga nieuwzględniona
Fundacja Praw
ustawy przesłanek wydania decyzji zakazującej zgromadzenia Poza ogólnym wyrażeniem dezaprobaty dla
Człowieka
publicznego w formie marszu.
powielenia
przesłanek
rozwiązania
zgromadzenia, stanowisko to nie zostało
uzasadnione, co uniemożliwia odniesienie się
do niego.
Ogólnopolskie
- Niejasna redakcja art. 9 pkt 1 projektu w zakresie sformułowania Uwaga uwzględniona częściowo
Porozumienie
„cel lub odbycie sprzeciwiają się projektowanej ustawie”.
W trakcie rozpatrywania uwag do wskazanego
Związków
przepisu
w
ramach
uzgodnień
Zawodowych
międzyresortowych
dokonano
zmiany
brzmienia tych przesłanek. Po dokonanej
zmianie art. 12 pkt 1 projektu (stanowiący
odpowiednik art. 9 pkt 1 przedstawionego do
zaopiniowania projektu) stanowi, że organ
gminy wydaje decyzję o zakazie marszu jeżeli
„jego cel narusza wolność pokojowego
zgromadzania się, odbycie narusza art. 4 lub
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3518
› Pobierz plik