eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo o zgromadzeniach

Rządowy projekt ustawy - Prawo o zgromadzeniach

projekt dotyczy kompleksowego uregulowania zasad i trybu organizowania oraz odbywania zgromadzeń, ze szczególnym uwzględnieniem standardów konstytucyjnych i międzynarodowych, w tym praw gwarantowanych przez Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3518
  • Data wpłynięcia: 2015-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo o zgromadzeniach
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1485

3518

Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga


zasady organizowania marszy albo cel marszu

lub jego odbycie naruszają przepisy karne”.


- Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 18 września 2014 r. (K Uwaga nieuwzględniona
44/12) zwracał również uwagę na zachwianie uwagi proceduralnej W przywołanym wyroku Trybunał orzekał na
przejawiającej się w przyznaniu organom władzy znacznie więcej tle stanu prawnego, w którym terminy na
czasu na dokonanie oceny notyfikowanego zgromadzenia oraz wydanie przez organ gminy decyzji o zakazie
ewentualne wydanie decyzji o jego odmowie, niż organizatorowi zgromadzenia i na wniesienie odwołania są
takiego wydarzenia na odwołanie się od takiej decyzji. W znacznie bardziej zróżnicowane niż w
opiniowanym projekcie organ gminy wydaje decyzję o zakazie przedstawionym do zaopiniowania projekcie.
marszu w terminie 48 godzin od dnia otrzymania zawiadomienia, Wyeliminowanie
dostrzeżonego
przez
dopiero po wydaniu takiej decyzji niezwłocznie zawiadamiany jest Trybunał
zachwiania
równowagi
organizator marszu. Natomiast termin na odwołanie od decyzji o proceduralnej nie można utożsamiać ze
zakazie marszu wynosi 24 godziny. W opinii OPZZ ww. terminy zrównaniem terminów dla organizatora i
powinny być jednakowe.
organu gminy, który rozpatruje częstokroć

więcej niż jedno zawiadomienie o zamiarze

odbycia zgromadzenia w tym samym czasie i

miejscu
pochodzące
od
różnych

organizatorów. Konsekwencją proponowanego
zrównania terminu na wydanie przez organ I
instancji decyzji o zakazie zgromadzenia z
terminem na wniesienie odwołania od tego
rozstrzygnięcia
byłaby
konieczność
wydłużenia
terminu
na
zgłoszenie
zawiadomienia o zamiarze odbycia marszu o 1
dzień i w konsekwencji termin na notyfikację
marszu wynosiłby 7 dni.
8.
art. 10
Helsińska
-Zaproponowana przez projektodawcę procedura odwoławcza od Uwaga nieuwzględniona
Fundacja Praw
decyzji organu gminy w przedmiocie zakazu marszu nie zapewnia Wyrok wymaga aby zapewnić efektywny
Człowieka
prawa do efektywnego środka odwoławczego – rozstrzygnięcia środek odwoławczy. Oznacza to, że procedura

13
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga


sądowego przed datą zgromadzenia określoną w zgłoszeniu. powinna umożliwiać rozpatrzenie odwołania

Fundacja postuluje rezygnację z dwuinstancyjnego postępowania przed planowanym terminem marszu.

administracyjnego w sprawach tych decyzji na rzecz procedury Ostateczna decyzja administracyjna wydana

mieszanej: przewidującej możliwość bezpośredniego odwołania od przez organ II instancji spełnia ten warunek.

decyzji organu gminy do sądu orzekającego jako pierwsza i ostatnia Wyrok sądu I instancji, ze względu na

instancja sądowa. Szczególny charakter organizowania zgromadzeń postanowienia
Konstytucji
(wymagana

publicznych (oraz konieczność uzyskania ostatecznego dwuinstancyjność postępowania) nie byłby

rozstrzygnięcia sądu przed datą planowanego zgromadzenia) prawomocny.
Dodatkowo
ustawowe

dopuszcza jednoinstancyjne postępowanie sądowe. W ocenie „wymuszenie” wydania wyroku przez sąd w

Fundacji, zaproponowana mieszana procedura nie narusza zasady terminie liczonym w godzinach mogłoby być

dwuinstancyjności postępowania sądowego, z uwagi na fakt, że uznane za naruszenie zasady niezawisłości.

pozwala w większym stopniu na realizację prawa do sądu (art. 45

Konstytucji) w szczególnych sprawach, jakimi są te dotyczące

odwołań od decyzji w przedmiocie zakazu zgromadzenia.


- Przyjęte w art. 10 ust. 4 projektu rozwiązanie jest dla organizatora

wysoce niekorzystne, z uwagi na fakt, że przerzuca na niego koszty

związane z przewlekłym prowadzeniem postępowania przez

wojewodę i niedotrzymaniem 24-godzinnego terminu na

rozpatrzenie odwołania. Może się bowiem zdarzyć, że wojewoda

nie rozpatrzy odwołania w wymaganym art. 10 ust. 5 terminie.

Wówczas zgromadzenie, na skutek wyłączenia zasady

suspensywności środka odwoławczego, nie będzie mogło się

odbyć.




NSZZ
Wątpliwości budzi ustalenie początku biegu terminu na wniesienie Uwaga uwzględniona
„Solidarność”
odwołania od udostępnienia decyzji na stronie podmiotowej BIP.
Dokonano zmiany terminów, tak by po


doręczeniu treści decyzji na piśmie wraz z
uzasadnieniem pozostawał czas na wniesienie
odwołania. Ponadto doprecyzowano przepis w
ten sposób, że równocześnie z udostepnieniem

14
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga

decyzji na BIP organ gminy przekazuje
decyzje organizatorowi za pomocą środków
komunikacji elektronicznej wraz z informacją
o jej udostępnieniu na BIP.
9.
art. 12
Osoba fizyczna
-W art. 12 ustęp 5 punkt 2 i 3 proponowana ustawa określa Uwaga nieuwzględniona
Partia Zieloni
obowiązek posiadania przez przewodniczącego zgromadzenia Przepis ten nie sprawiał trudności w

identyfikatora ze swoim zdjęciem oraz imienia i nazwiska. Jest to dotychczasowej praktyce stosowania jego

zupełnie zbędne, gdyż funkcjonariusze policji identyfikują odpowiednika w aktualnie obowiązującej

przewodniczącego tuż przed rozpoczęciem zgromadzenia na ustawie.

podstawie dowodu tożsamości. Dla strony społecznej jest to nie Składane
zawiadomienia
podlegają

tylko obowiązek dostarczenia zdjęcia utrudniający procedurę archiwizacji,
a
następnie
procedurze

zawiadomienia o zgromadzeniu. Jest to też ujawnienie publiczne brakowania tak jak inne dokumenty.

personaliów przewodniczącego w sposób umożliwiający jego

identyfikację przez wrogów politycznych, np. członków

krzyżującego się marszu. Dodatkowo zdjęcie pozostaje w

archiwum urzędu gminy bez gwarancji jego zniszczenia po

zakończeniu marszu.

Rafał
- Likwidacja obowiązku posiadania przez przewodniczącego
Zieleniewski
zgromadzenia identyfikatora ze swoim zdjęciem.

(zgłoszenie w


trybie przepisów

ustawy z dnia 7


lipca 2005 r. o


działalności


lobbingowej w


procesie


stanowienia


prawa)





Osoba fizyczna
- W art. 12 ustęp 7 brakuje wskazania, że przewodniczący może Uwaga nieuwzględniona

15
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga

Partia Zieloni
żądać opuszczenia marszu przez osoby prowokujące swoim Określenie „osoby prowokujące swoim

zachowaniem się inne osoby albo godzące w pokojowy charakter zachowaniem się inne osoby albo godzące w

zgromadzenia. Dotyczy to głównie prowokatorów ze strony pokojowy charakter zgromadzenia” jest

politycznych przeciwników, ale zdarzają się też policyjni niedookreślone i mogłoby w praktyce

prowokatorzy. Jeżeli policja uważa, że udział policjantów w stosowania prawa wywołać wątpliwości.

zgromadzeniu jest konieczny dla zapewnienia bezpieczeństwa

zgromadzonym to niech udział w zgromadzeniu biorą

umundurowani funkcjonariusze. W ten sposób nie tylko będą mogli

interweniować po zaistnieniu wykroczenia ale ich obecność

zadziała uspokajająco na zgromadzonych od samego początku.




NSZZ
- Obciążenie organizatora odpowiedzialnością za ewentualne Uwaga nieuwzględniona
„Solidarność”
szkody z winy uczestników przy wyposażeniu w bardzo Trybunał Konstytucyjny w sprawie K 44/12

iluzoryczne w praktyce środki oddziaływania jest nadmierne i dokonując oceny art. 13a obowiązującej

nieuzasadnione.
ustawy stwierdził, że przepis ten jest zgodny z
- Nałożenie w ust. 8 na przewodniczącego obowiązku rozwiązania art. 57 w zw. z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP.
marszu w przypadku, gdy przebieg marszu „narusza przepisy
karne” należy ocenić krytycznie.
10.
art. 14
Fundacja
Zastąpienie organu którym jest komendant powiatowy (miejski) Uwaga nieuwzględniona
Normalne Miasto
Policji - organem gminy. Ujednolicenie/ uprowadzenie zgłaszania Uwzględnienie tej uwagi byłoby sprzeczne z
Fenomen
zgromadzeń dla mieszkańców powinno być celem nadrzędnym. ideą projektu, którą jest wprowadzenie do

Dlatego sugerujemy pozostawienie organu gminy jako właściwego sytemu prawnego zgromadzeń stacjonarnych,

do składania zawiadomienia o dowolnym zgromadzeniu.
które nie podlegają procedurze zgłoszenia


zawiadomienia. Obowiązek informacyjny


wskazany w art. 21 ust. 1 został określony w


godzinach – 12 godzin przed planowaną data


zgromadzenia – co wyklucza możliwość


informowania o mającym odbyć się


zgromadzeniu stacjonarnym organom gminy,


które pracują po 8 godzin przez 5 dni w

16
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga



tygodniu.






Helsińska
Postulat skrócenia terminu zawiadomienia Policji przez Uwaga nieuwzględniona
Fundacja Praw
organizatora w przypadku zamiaru zorganizowania zgromadzenia Termin 12-godzin w ocenie projektodawców
Człowieka
stacjonarnego z 12 do 6 godzin. Taka regulacja urzeczywistniłaby nie jest nadmiernie uciążliwy dla organizatora,

wolność spontanicznej manifestacji będącej natychmiastową a zapewnia realną możliwość Policji na

reakcją na nagłe wydarzenia społeczne i polityczne. Dla podjęcie stosowanych działań.

porównania warto wskazać, że w niektórych państwach

europejskich termin zgłoszenia władzom publicznym zamiaru

odbycia zgromadzenia spontanicznego jest krótszy niż 12 godzin.

Przykładowo, w Finlandii wynosi 6 godzin, w Albanii - 3 godziny,

w Estonii - 2 godziny. Trzeba pamiętać, że na gruncie

projektowanej ustawy skrócony termin miałby dotyczyć

zgromadzeń stacjonarnych, a zatem takich które nie wymagają

m.in. reorganizacji ruchu drogowego, ani innych czasochłonnych

czynności podejmowanych przez Policję.




Forum Związków W ustawie nie przewidziano wydania decyzji o odmowie czy też Uwaga nieuwzględniona
Zawodowych
zakazie odbycia zgromadzenia stacjonarnego.
Takie było założenie projektodawców.


Wprowadzenie zgromadzeń stacjonarnych ma


umożliwić reakcję ad hoc na nagłe


wydarzenie.



Forum Związków Projekt nie zawiera przepisu rozstrzygającego kwestię kolizji Uwaga nieuwzględniona
Zawodowych
występującej w sytuacji gdy dwa zgromadzenia mają odbyć się w Uwaga dotyczy dwóch różnych zagadnień.

tym samym czasie (być może odpowiedzią na tę kolizję jest. Art. Organizator informuje telefonicznie o

17, ale nie wynika to bezpośrednio z przepisu) Należy podkreślić, mającym się odbyć zgromadzeniu, a Policja

ze zawiadomienie ma nastąpić telefonicznie. Zatem trudno tutaj przyjmująca taka informację nie może zakazać

nawet w drodze analogii stosować przepisy art. 8
jego odbycia. Rozwiązanie zgromadzenia

17
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 . 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: