Rządowy projekt ustawy - Prawo o zgromadzeniach
projekt dotyczy kompleksowego uregulowania zasad i trybu organizowania oraz odbywania zgromadzeń, ze szczególnym uwzględnieniem standardów konstytucyjnych i międzynarodowych, w tym praw gwarantowanych przez Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3518
- Data wpłynięcia: 2015-06-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa - Prawo o zgromadzeniach
- data uchwalenia: 2015-07-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1485
3518
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
zasady organizowania marszy albo cel marszu
lub jego odbycie naruszają przepisy karne”.
- Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 18 września 2014 r. (K Uwaga nieuwzględniona
44/12) zwracał również uwagę na zachwianie uwagi proceduralnej W przywołanym wyroku Trybunał orzekał na
przejawiającej się w przyznaniu organom władzy znacznie więcej tle stanu prawnego, w którym terminy na
czasu na dokonanie oceny notyfikowanego zgromadzenia oraz wydanie przez organ gminy decyzji o zakazie
ewentualne wydanie decyzji o jego odmowie, niż organizatorowi zgromadzenia i na wniesienie odwołania są
takiego wydarzenia na odwołanie się od takiej decyzji. W znacznie bardziej zróżnicowane niż w
opiniowanym projekcie organ gminy wydaje decyzję o zakazie przedstawionym do zaopiniowania projekcie.
marszu w terminie 48 godzin od dnia otrzymania zawiadomienia, Wyeliminowanie
dostrzeżonego
przez
dopiero po wydaniu takiej decyzji niezwłocznie zawiadamiany jest Trybunał
zachwiania
równowagi
organizator marszu. Natomiast termin na odwołanie od decyzji o proceduralnej nie można utożsamiać ze
zakazie marszu wynosi 24 godziny. W opinii OPZZ ww. terminy zrównaniem terminów dla organizatora i
powinny być jednakowe.
organu gminy, który rozpatruje częstokroć
więcej niż jedno zawiadomienie o zamiarze
odbycia zgromadzenia w tym samym czasie i
miejscu
pochodzące
od
różnych
organizatorów. Konsekwencją proponowanego
zrównania terminu na wydanie przez organ I
instancji decyzji o zakazie zgromadzenia z
terminem na wniesienie odwołania od tego
rozstrzygnięcia
byłaby
konieczność
wydłużenia
terminu
na
zgłoszenie
zawiadomienia o zamiarze odbycia marszu o 1
dzień i w konsekwencji termin na notyfikację
marszu wynosiłby 7 dni.
8.
art. 10
Helsińska
-Zaproponowana przez projektodawcę procedura odwoławcza od Uwaga nieuwzględniona
Fundacja Praw
decyzji organu gminy w przedmiocie zakazu marszu nie zapewnia Wyrok wymaga aby zapewnić efektywny
Człowieka
prawa do efektywnego środka odwoławczego – rozstrzygnięcia środek odwoławczy. Oznacza to, że procedura
13
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
sądowego przed datą zgromadzenia określoną w zgłoszeniu. powinna umożliwiać rozpatrzenie odwołania
Fundacja postuluje rezygnację z dwuinstancyjnego postępowania przed planowanym terminem marszu.
administracyjnego w sprawach tych decyzji na rzecz procedury Ostateczna decyzja administracyjna wydana
mieszanej: przewidującej możliwość bezpośredniego odwołania od przez organ II instancji spełnia ten warunek.
decyzji organu gminy do sądu orzekającego jako pierwsza i ostatnia Wyrok sądu I instancji, ze względu na
instancja sądowa. Szczególny charakter organizowania zgromadzeń postanowienia
Konstytucji
(wymagana
publicznych (oraz konieczność uzyskania ostatecznego dwuinstancyjność postępowania) nie byłby
rozstrzygnięcia sądu przed datą planowanego zgromadzenia) prawomocny.
Dodatkowo
ustawowe
dopuszcza jednoinstancyjne postępowanie sądowe. W ocenie „wymuszenie” wydania wyroku przez sąd w
Fundacji, zaproponowana mieszana procedura nie narusza zasady terminie liczonym w godzinach mogłoby być
dwuinstancyjności postępowania sądowego, z uwagi na fakt, że uznane za naruszenie zasady niezawisłości.
pozwala w większym stopniu na realizację prawa do sądu (art. 45
Konstytucji) w szczególnych sprawach, jakimi są te dotyczące
odwołań od decyzji w przedmiocie zakazu zgromadzenia.
- Przyjęte w art. 10 ust. 4 projektu rozwiązanie jest dla organizatora
wysoce niekorzystne, z uwagi na fakt, że przerzuca na niego koszty
związane z przewlekłym prowadzeniem postępowania przez
wojewodę i niedotrzymaniem 24-godzinnego terminu na
rozpatrzenie odwołania. Może się bowiem zdarzyć, że wojewoda
nie rozpatrzy odwołania w wymaganym art. 10 ust. 5 terminie.
Wówczas zgromadzenie, na skutek wyłączenia zasady
suspensywności środka odwoławczego, nie będzie mogło się
odbyć.
NSZZ
Wątpliwości budzi ustalenie początku biegu terminu na wniesienie Uwaga uwzględniona
„Solidarność”
odwołania od udostępnienia decyzji na stronie podmiotowej BIP.
Dokonano zmiany terminów, tak by po
doręczeniu treści decyzji na piśmie wraz z
uzasadnieniem pozostawał czas na wniesienie
odwołania. Ponadto doprecyzowano przepis w
ten sposób, że równocześnie z udostepnieniem
14
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
decyzji na BIP organ gminy przekazuje
decyzje organizatorowi za pomocą środków
komunikacji elektronicznej wraz z informacją
o jej udostępnieniu na BIP.
9.
art. 12
Osoba fizyczna
-W art. 12 ustęp 5 punkt 2 i 3 proponowana ustawa określa Uwaga nieuwzględniona
Partia Zieloni
obowiązek posiadania przez przewodniczącego zgromadzenia Przepis ten nie sprawiał trudności w
identyfikatora ze swoim zdjęciem oraz imienia i nazwiska. Jest to dotychczasowej praktyce stosowania jego
zupełnie zbędne, gdyż funkcjonariusze policji identyfikują odpowiednika w aktualnie obowiązującej
przewodniczącego tuż przed rozpoczęciem zgromadzenia na ustawie.
podstawie dowodu tożsamości. Dla strony społecznej jest to nie Składane
zawiadomienia
podlegają
tylko obowiązek dostarczenia zdjęcia utrudniający procedurę archiwizacji,
a
następnie
procedurze
zawiadomienia o zgromadzeniu. Jest to też ujawnienie publiczne brakowania tak jak inne dokumenty.
personaliów przewodniczącego w sposób umożliwiający jego
identyfikację przez wrogów politycznych, np. członków
krzyżującego się marszu. Dodatkowo zdjęcie pozostaje w
archiwum urzędu gminy bez gwarancji jego zniszczenia po
zakończeniu marszu.
Rafał
- Likwidacja obowiązku posiadania przez przewodniczącego
Zieleniewski
zgromadzenia identyfikatora ze swoim zdjęciem.
(zgłoszenie w
trybie przepisów
ustawy z dnia 7
lipca 2005 r. o
działalności
lobbingowej w
procesie
stanowienia
prawa)
Osoba fizyczna
- W art. 12 ustęp 7 brakuje wskazania, że przewodniczący może Uwaga nieuwzględniona
15
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
Partia Zieloni
żądać opuszczenia marszu przez osoby prowokujące swoim Określenie „osoby prowokujące swoim
zachowaniem się inne osoby albo godzące w pokojowy charakter zachowaniem się inne osoby albo godzące w
zgromadzenia. Dotyczy to głównie prowokatorów ze strony pokojowy charakter zgromadzenia” jest
politycznych przeciwników, ale zdarzają się też policyjni niedookreślone i mogłoby w praktyce
prowokatorzy. Jeżeli policja uważa, że udział policjantów w stosowania prawa wywołać wątpliwości.
zgromadzeniu jest konieczny dla zapewnienia bezpieczeństwa
zgromadzonym to niech udział w zgromadzeniu biorą
umundurowani funkcjonariusze. W ten sposób nie tylko będą mogli
interweniować po zaistnieniu wykroczenia ale ich obecność
zadziała uspokajająco na zgromadzonych od samego początku.
NSZZ
- Obciążenie organizatora odpowiedzialnością za ewentualne Uwaga nieuwzględniona
„Solidarność”
szkody z winy uczestników przy wyposażeniu w bardzo Trybunał Konstytucyjny w sprawie K 44/12
iluzoryczne w praktyce środki oddziaływania jest nadmierne i dokonując oceny art. 13a obowiązującej
nieuzasadnione.
ustawy stwierdził, że przepis ten jest zgodny z
- Nałożenie w ust. 8 na przewodniczącego obowiązku rozwiązania art. 57 w zw. z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP.
marszu w przypadku, gdy przebieg marszu „narusza przepisy
karne” należy ocenić krytycznie.
10.
art. 14
Fundacja
Zastąpienie organu którym jest komendant powiatowy (miejski) Uwaga nieuwzględniona
Normalne Miasto
Policji - organem gminy. Ujednolicenie/ uprowadzenie zgłaszania Uwzględnienie tej uwagi byłoby sprzeczne z
Fenomen
zgromadzeń dla mieszkańców powinno być celem nadrzędnym. ideą projektu, którą jest wprowadzenie do
Dlatego sugerujemy pozostawienie organu gminy jako właściwego sytemu prawnego zgromadzeń stacjonarnych,
do składania zawiadomienia o dowolnym zgromadzeniu.
które nie podlegają procedurze zgłoszenia
zawiadomienia. Obowiązek informacyjny
wskazany w art. 21 ust. 1 został określony w
godzinach – 12 godzin przed planowaną data
zgromadzenia – co wyklucza możliwość
informowania o mającym odbyć się
zgromadzeniu stacjonarnym organom gminy,
które pracują po 8 godzin przez 5 dni w
16
Lp. Jednostka
Podmiot
Treść uwagi/wniosku
Sposób rozpatrzenia uwagi/uzasadnienie
redakcyjna,
zgłaszający
której dotyczy
uwagę
uwaga
tygodniu.
Helsińska
Postulat skrócenia terminu zawiadomienia Policji przez Uwaga nieuwzględniona
Fundacja Praw
organizatora w przypadku zamiaru zorganizowania zgromadzenia Termin 12-godzin w ocenie projektodawców
Człowieka
stacjonarnego z 12 do 6 godzin. Taka regulacja urzeczywistniłaby nie jest nadmiernie uciążliwy dla organizatora,
wolność spontanicznej manifestacji będącej natychmiastową a zapewnia realną możliwość Policji na
reakcją na nagłe wydarzenia społeczne i polityczne. Dla podjęcie stosowanych działań.
porównania warto wskazać, że w niektórych państwach
europejskich termin zgłoszenia władzom publicznym zamiaru
odbycia zgromadzenia spontanicznego jest krótszy niż 12 godzin.
Przykładowo, w Finlandii wynosi 6 godzin, w Albanii - 3 godziny,
w Estonii - 2 godziny. Trzeba pamiętać, że na gruncie
projektowanej ustawy skrócony termin miałby dotyczyć
zgromadzeń stacjonarnych, a zatem takich które nie wymagają
m.in. reorganizacji ruchu drogowego, ani innych czasochłonnych
czynności podejmowanych przez Policję.
Forum Związków W ustawie nie przewidziano wydania decyzji o odmowie czy też Uwaga nieuwzględniona
Zawodowych
zakazie odbycia zgromadzenia stacjonarnego.
Takie było założenie projektodawców.
Wprowadzenie zgromadzeń stacjonarnych ma
umożliwić reakcję ad hoc na nagłe
wydarzenie.
Forum Związków Projekt nie zawiera przepisu rozstrzygającego kwestię kolizji Uwaga nieuwzględniona
Zawodowych
występującej w sytuacji gdy dwa zgromadzenia mają odbyć się w Uwaga dotyczy dwóch różnych zagadnień.
tym samym czasie (być może odpowiedzią na tę kolizję jest. Art. Organizator informuje telefonicznie o
17, ale nie wynika to bezpośrednio z przepisu) Należy podkreślić, mającym się odbyć zgromadzeniu, a Policja
ze zawiadomienie ma nastąpić telefonicznie. Zatem trudno tutaj przyjmująca taka informację nie może zakazać
nawet w drodze analogii stosować przepisy art. 8
jego odbycia. Rozwiązanie zgromadzenia
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3518
› Pobierz plik