Przedłożony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o zgromadzeniach
projekt dotyczy m. in. wprowadzenia obowiązku informowania przez organizatora o planowanym udziale w zgromadzeniu osób, których rozpoznanie z powodu ubioru, zakrycia twarzy lub zmiany jej wyglądu nie będzie możliwy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 35
- Data wpłynięcia: 2011-11-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o zgromadzeniach
- data uchwalenia: 2012-09-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1115
35
- ze względu na rolę przewodniczącego jako osoby kierującej przebiegiem
zgromadzenia proponuje się dodanie przepisu nakładającego na
przewodniczącego obowiązek posiadania wyróżników określających jego
funkcję przekazanych przez organ gminy (art. 1 pkt 7 lit. c projektu ustawy –
dodany ust. 3a w art. 10).
- obowiązek delegowania przez organ gminy swoich przedstawicieli na
zgromadzenie, w przypadku gdy przewidywana liczba uczestników jest
większa niż 500 osób lub istnieje ryzyko niebezpieczeństwa naruszenia
porządku publicznego. Obowiązujący przepis stanowi jedynie o możliwości
delegowania przez organ gminy swoich przedstawicieli na zgromadzenie.
Nowa regulacja umożliwi organowi gminy sprawne reagowanie na
ewentualne zakłócenia porządku publicznego (art. 1 pkt 8 projektu ustawy –
nowe brzmienie art. 11 ust. 2),
- możliwość rozwiązania zgromadzenia także w przypadku niemożności
skontaktowania się z jego przewodniczącym (po spełnieniu ustawowych
warunków rozwiązania zgromadzenia). Zgodnie z obowiązująca regulacją
rozwiązanie zgromadzenia możliwe jest wyłącznie wówczas, gdy decyzja
ustna zostanie ogłoszona przewodniczącemu zgromadzenia. Taki stan prawny
uniemożliwia rozwiązanie zgromadzenia w przypadku nieobecności
przewodniczącego zgromadzenia, a przebieg zgromadzenia zagraża życiu lub
zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach lub gdy narusza w inny
sposób przepisy prawne. Projekt przewiduje, że w takiej sytuacji rozwiązanie
zgromadzenia następuje poprzez wydanie decyzji ustnej ogłoszonej
publicznie uczestnikom zgromadzenia (art. 1 pkt 9 projektu ustawy – nowe
brzmienie art. 12 ust. 2).
Projekt ustanawia w dodawanym do ustawy rozdziale 2a przepisy karne,
które przewidują kary grzywny, po pierwsze – z tytułu niewykonania przez
7
przewodniczącego ciążących na nim obowiązków wynikających z potrzeby
utrzymania lub przywrócenia pokojowego przebiegu zgromadzenia, i po drugie
– z tytułu niewykonania przez inne osoby poleceń przewodniczącego
podejmowanych w ramach ciążących na nim obowiązków.
Przedmiotem ochrony przepisów art. 13 a i 13b jest porządek i pokój
publiczny, w tym pokojowy przebieg zgromadzenia publicznego. Zgromadzenie
powinno przebiegać z poszanowaniem integralności fizycznej osób oraz mienia
prywatnego i publicznego. Pojęcie „zgromadzenia pokojowego” wyklucza
stosowanie przemocy oraz przymusu przez uczestników zgromadzenia, zarówno
wobec innych uczestników, jak i wobec osób trzecich oraz funkcjonariuszy
publicznych.
Odpowiedzialność za wykroczenie określone w art. 13a ogranicza się do
przewodniczącego zgromadzenia, na którym ciąży obowiązek prawny: dbanie
o zgodny z przepisami prawa przebieg zgromadzenia oraz zapobieganie
powstaniu szkód z winy uczestników zgromadzenia. Jest to wykroczenie
indywidualne.
Odpowiedzialność sprawcy wykroczenia określonego w art. 13b będzie
związana z zachowaniem sprzecznym z żądaniem (art. 10 ust. 4) lub
zarządzeniem (art. 10 ust. 5) przewodniczącego.
Zgodnie z przepisem końcowym ustawa wejdzie w życie po upływie 30
dni od dnia ogłoszenia.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i wejście w życie
proponowanych w nim regulacji nie spowoduje skutków dla budżetu państwa
i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.