Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3464
- Data wpłynięcia: 2015-06-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1336
3464
CZ Ć B
(Informacje niepodlegające publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej w zakresie określonym w art. 9ńa ust. 8 ustawy z
dnia ń2 października ń99Ń r. o Straży Granicznej)
Ja, niżej podpisany(a),
…………………………………………………………………………………………………………………………………
(imię/imiona i nazwisko, nazwisko rodowe)
urodzony(a)
(data urodzenia)
(miejsce urodzenia)
PESEL
oświadczam, że:
1. zamieszkuję pod adresem:
………………………………………………………………………………………………………………………………
(dokładny adres zamieszkania – ulica, nr domu, nr lokalu, miejscowość, kod pocztowy)
2. domy, mieszkania, gospodarstwo rolne oraz inne nieruchomości wymienione w części A-I pkt ń i 2 oraz części A-II
położone są w:
Część i punkt
Określenie nieruchomości
Adres miejsca położenia nieruchomości
formularza, w których
(ulica, nr domu, nr lokalu, miejscowość, kod pocztowy)
opisano nieruchomości
Powyższe oświadczenie składam świadomy(a), iż na podstawie art. ń47b ustawy z dnia ń2 października ń99Ń r. o Straży
Granicznej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1402 i 1822.) za podanie nieprawdy w oświadczeniu majątkowym grozi kara pozbawienia
wolności, ograniczenia wolności albo grzywny.
(miejscowość i data złożenia oświadczenia)
(podpis składającego oświadczenie)
– 18 –
U Z A S A D N I E N I E
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie postępowania w
sprawach oświadczeń majątkowych funkcjonariuszy oraz pracowników Straży Granicznej został
opracowany zgodnie z poleceniem zawartym w dyspozycji art. 91a ust. 9 ustawy z dnia
12 października ń99Ń r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1402 i 1822 oraz z 2015 r.
poz. 529 i ...).
Obecnie obowiązuje rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
ńń marca 2ŃŃ8 r. w sprawie postępowania w sprawach oświadczeń o stanie majątkowym
funkcjonariuszy oraz pracowników Straży Granicznej (Źz. U. Nr 5ń, poz. 297, z 2ŃŃ9 r. Nr 22ń,
poz. ń748, z 2Ńń2 r. poz. 775 oraz z 2Ńń3 r. poz. ń7ńŃ), które na podstawie art. … ustawy z dnia …
o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw zostało utrzymane w mocy do
czasu wydania nowego aktu wykonawczego na podstawie upoważnienia wynikającego z art. 9ńa
ustawy o Straży Granicznej.
Projekt zmiany art. 9ńa ustawy z dnia ń2 października ń99Ń r. o Straży Granicznej (Dz. U.
z 2Ńń4 r. poz. ń4Ń2 i ń822) został podyktowany koniecznością usystematyzowania przepisów, w
zakresie podmiotów obowiązanych do złożenia oświadczenia majątkowego w Straży Granicznej, do
zbliżonych regulacji, które obowiązują w pozostałych formacjach podległych MSW.
Przedmiotowy projekt zasadniczo nie odbiega od dotychczasowych regulacji w niniejszej
materii, niemniej jednak wprowadza do regulacji nowe rozwiązania.
Zaproponowana zmiana redakcyjna art. 9ńa ust. ń odnosi się do wprowadzenia
obligatoryjnego obowiązku składania oświadczeń majątkowych tylko przez funkcjonariuszy Straży
Granicznej. Projekt zakłada w art. 9ńa ust. 2 fakultatywny obowiązek składania oświadczeń
majątkowych na żądanie organu, który będzie odnosić się tylko do pracowników Straży Granicznej.
Powyższe rozwiązanie podyktowane jest m.in. faktem, iż pracownicy zatrudnieni w Straży
Granicznej zajmują z reguły stanowiska, które nie są realnie zagrożone zjawiskiem korupcji.
Niemniej jednak w przypadku pojawienia się uzasadnionych wątpliwości, co do statusu
majątkowego pracownika, ustawodawca zastrzegł sobie możliwość złożenia przez niego
oświadczenia majątkowego. Powyższy obowiązek realizowany będzie na żądanie Komendanta
Głównego Straży Granicznej, właściwych komendantów oddziałów Straży Granicznej,
komendantów ośrodków szkolenia Straży Granicznej, a także komendantów ośrodków Straży
Granicznej.
W przypadku konieczności złożenia corocznego oświadczenia majątkowego wynikającego
z innego przepisu prawa, funkcjonariusze będą składać jedno oświadczenie majątkowe w trybie i na
zasadach określonych przepisach odrębnych.
– 19 –
Wejście w życie zaproponowanej zmiany, niewątpliwie spowoduje realne oszczędności
finansowe dla budżetu Straży Granicznej związane nie tylko z ograniczeniem wydatków na zakup
materiałów papierowych do wykonywania wydruków wzorów oświadczeń majątkowych, czasu
pracy osób zaangażowanych w ich wykonanie i analizę, ale również usprawni i ulepszy dalsze
działania organizacyjne związane ze składaniem oświadczeń majątkowych, obiegiem
ewidencyjnym, kancelaryjnym, ich analizą i późniejszym archiwizowaniem.
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie ń4 dni od dnia ogłoszenia.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym organom i
instytucjom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania
opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2ŃŃ2 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2Ń39 oraz z 2ŃŃ4 r. Nr 65, poz. 597).
– 20 –
Nazwa projektu:
Źata sporządzenia:
rozporządzeni
02.03.2015 r.
e Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie postępowania
w sprawach oświadczeń majątkowych funkcjonariuszy i pracowników ródło
Straży Granicznej
:
.
art. 91a ust. 9 ustawy z dnia ń2 października
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
ń99Ń r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2014 r.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
poz. 1402 i 1822).
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
Nr w wykazie prac:
lub Podsekretarza Stanu
Sekretarz Stanu Pan Piotr Stachańczyk
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Płk SG Marcin Własnowolski – Dyrektor Biura Prawnego Komendy
Głównej Straży Granicznej
Tel. 225ŃŃ4Ń36 marcin.własnowolski@strazgraniczna.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projekt rozporządzenia został opracowany w związku ze zmianą art. 9ńa ust. 9 ustawy o Straży Granicznej, który
przewiduje możliwość usystematyzowania przepisów, w zakresie podmiotów obowiązanych do złożenia oświadczenia
majątkowego w Straży Granicznej, do zbliżonych regulacji, które obowiązują w pozostałych formacjach podległych
MSW.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Przedmiotowa zmiana odnosi się do dyspozycji art. 9ńa ust. 9 ustawy o Straży Granicznej, który to przepis nakazuje
wydanie aktu wykonawczego w postaci rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie postępowania w
sprawach oświadczeń majątkowych funkcjonariuszy i pracowników Straży Granicznej oraz załącznika do rozporządzenia
w postaci wzoru oświadczenia majątkowego, który stanowi jego integralną część.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Problematyka oświadczeń, składanych przez urzędników publicznych jest międzynarodowym standardem zawartym, w
Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji przyjęta przez Zgromadzenie ONZ dnia 3ń.ńŃ.2ŃŃ3 r. i
ratyfikowana przez Polskę w dniu ń5 września 2ŃŃ6 r. (Źz. U. Nr 84, poz. 563).
Przegląd międzynarodowych rozwiązań wskazuje na dużą różnorodność uregulowań instytucjonalnych zastosowanych. w
celu zbierania i analizy oświadczeń majątkowych urzędników publicznych.
Można wprowadzić podział na rozwiązania zakładające analizę stanu majątkowego w ramach procedur wewnętrznych
instytucji publicznej oraz rozwiązania przewidujące główną rolę instytucji zewnętrznych, zcentralizowanych.
Procesem kontroli oświadczeń mogą zajmować się różnego rodzaju instytucje zewnętrzne w stosunku do miejsca
zatrudnienia urzędnika:
– wyspecjalizowane instytucje przeciwdziałające korupcji, np. w Serbii, Słoweni ,
– instytucje podatkowe, np. w Armenii i Kazachstanie,
– instytucje zarządzające służbą cywilną, np. w Gruzji,
– komórki Parlamentu wyspecjalizowane do badania oświadczeń majątkowych parlamentarzystów i urzędników
państwowych wyższego szczebla, np. w źstonii,
– organa sądowe, np. w Źanii, Portugalii,
– odpowiednik Najwyższej Izby Kontroli, np. w Bułgarii.
W wielu krajach praktykowane są rozwiązania mieszane, np. na Litwie i w źstonii przewidziane są różne instytucje
właściwe dla zbierania i analizy oświadczeń majątkowych dla różnych kategorii urzędników państwowych.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Przedmiotowa zmiana
Pracownicy SG
Wprowadzenie niniejszej
będzie oddziaływać na
ok. 365Ń osób
regulacji nie spowoduje
funkcjonariuszy
kosztów finansowych, przy jej
(obligatoryjny obowiązek
Funkcjonariusze SG
wdrażaniu, natomiast
składania oświadczeń
ok. 15 45Ń osób
spowoduje realne oszczędności
majątkowych) oraz na
finansowe dla budżetu Straży
pracowników Straży
Granicznej związanych nie
Granicznej (fakultatywny
tylko z ograniczeniem
obowiązek składania
wydatków na zakup
– 21 –
oświadczeń majątkowych).
materiałów papierowych do
wykonywania wydruków
wzorów oświadczeń
majątkowych, czasu pracy
osób zaangażowanych w ich
wykonanie i analizę, ale
również usprawni i ulepszy
dalsze działania organizacyjne
związane ze składaniem
oświadczeń majątkowych,
obiegiem ewidencyjnym,
kancelaryjnym, ich analizą i
późniejszym
archiwizowaniem.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych, stosownie do wymogów art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2ŃŃ5 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U .Nr ń69, poz. ń4ń4, z późn. zm.)
Projekt zostanie przedstawiony do opinii Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Żunkcjonariuszy Straży
Granicznej oraz Związku Zawodowego Pracowników Cywilnych MSWiA.
Projekt rozporządzenia zostanie także udostępniony na stronie Rządowego Centrum legislacji w zakładce Rządowy Proces
Legislacyjny.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie ńŃ lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
ródła finansowania
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych i
Nie dotyczy.
przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe – nie dotyczy
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich
przedsiębiorstw
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3464
› Pobierz plik