eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, ustawy - Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, ustawy - Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zwiększenia poziomu ochrony konsumentów korzystających z usług finansowych firm udzielających kredytów konsumenckich, nieobjętych obowiązkiem uzyskania zezwolenia KNF

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3460
  • Data wpłynięcia: 2015-06-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1357

3460

– 3 –
UZASAŹNIźNIź
Niniejszy projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 105
ust. 7 ustawy – Prawo bankowe.
W projekcie określono szczegółowy zakres danych podlegających wymianie pomiędzy
instytucjami utworzonymi na podstawie art. 105 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
– Prawo bankowe (rejestrami kredytowymi) a instytucjami pożyczkowymi i innymi
podmiotami, o których mowa w art. 59d ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie
konsumenckim.
Należy wskazać, że definicja instytucji pożyczkowej zawarta jest w art. 5 pkt 2a ustawy
o kredycie konsumenckim, a jej unijnymi „odpowiednikami” są podmioty, o których mowa
w art. 59d tej ustawy. Zarówno instytucje pożyczkowe, jak i podmioty, o których mowa
w art. 59d ustawy udzielają kredytów konsumenckich, z wyłączeniem jednostek szeroko
rozumianego sektora bankowego, a także spółdzielczych kas oszczędnościowo
– kredytowych.
Podkreślić należy, że wymiana informacji pomiędzy rejestrami kredytowymi a wyżej
wymienionymi podmiotami dokonywana jest w zakresie niezbędnym do oceny zdolności
kredytowej konsumenta, o której mowa w art. 9 ustawy o kredycie konsumenckim, oraz
analizy ryzyka kredytowego.
Przepisy § 1 pkt 1 lit. a–r projektu rozporządzenia określają szczegółowo dane podlegające
wymianie dotyczące osoby fizycznej (konsumenta), wśród których mieszczą się również dane
teleadresowe, wskazane rodzajowo/jako kategoria, we właściwych przepisach ustawy
– Prawo bankowe. Źane dotyczące zobowiązania osoby fizycznej podlegające wymianie
określone są natomiast w przepisach § 2 pkt 2 lit. a–h projektowanego rozporządzenia.
Zgodnie z § 3 projektu termin wejścia w życie rozporządzenia wynosi 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Zawarte w projekcie regulacje nie stanowią przepisów technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), dlatego projekt ustawy nie podlega procedurze
notyfikacji.
W opinii projektodawcy regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień
podlegających konsultacjom z źuropejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2 ust. 1
– 4 –
decyzji Rady 98/415/WE z dnia 29 czerwca 1998 r. w sprawie konsultacji Europejskiego
Banku Centralnego udzielanych władzom krajowym w sprawie projektów przepisów
prawnych (Dz. Urz. UE L 189 z 3.7.1998, s. 42).
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do Ministra Spraw Zagranicznych celem opinii
o zgodności z prawem Unii źuropejskiej, wyrażonej na podstawie art. 13 ust. 3 pkt 2 ustawy
z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Źz. U. z 2013 r. poz. 743,
z pó n. zm.).
W związku z art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Źz. U.
z 2013 r. poz. 885, z pó n. zm.) należy wskazać, że przepisy projektu rozporządzenia nie
będą miały wpływu na sektor finansów publicznych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) oraz § 52 uchwały nr 190 Rady
Ministrów z dnia 29 pa dziernika 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979)
projekt zostanie udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego
– Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.

– 5 –
Nazwa projektu
Źata sporz dzenia
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego 27 kwietnia 2015 r.
zakresu danych podlegających wymianie pomiędzy instytucjami
utworzonymi na podstawie art. 105 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia
ródło
1997 r. – Prawo bankowe a instytucjami pożyczkowymi i innymi Projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze
podmiotami
nad rynkiem kapitałowym, ustawy – Prawo
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
bankowe oraz niektórych innych ustaw

Ministerstwo Finansów
(nr w wykazie prac UD 173)

Nr w wykazie prac
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza

Stanu lub Podsekretarza Stanu
Pani Dorota Podedworna-Tarnowska, Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Finansów
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Pani Agnieszka Wachnicka, Zastępca Źyrektora Departamentu Rozwoju
Rynku Finansowego w Ministerstwie Finansów, tel. 22 694 58 27,
Agnieszka.Wachnicka@mofnet.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Projekt rozwiązuje problem określenia szczegółowo zakresu danych, które mogą być wymieniane pomiędzy rejestrami
kredytowymi (tj. instytucjami utworzonymi na podstawie art. 105 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo
bankowe) a instytucjami pożyczkowymi i ich unijnymi „odpowiednikami” (art. 59 d ustawy o kredycie
konsumenckim), na potrzeby zdolności kredytowej konsumenta i analizy ryzyka kredytowego.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rekomendowane rozwiązanie – wydanie rozporządzenia Ministra Finansów stanowiącego wykonanie upoważnienia
zawartego w ustawie – Prawo bankowe.
Oczekiwany efekt – określenie danych podlegających wymianie w drodze aktu prawnego powszechnie obowiązującego
pozwoli na zapewnienie należytej ochrony praw osób (konsumentów), których wymieniane dane dotyczą.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
W niektórych krajach takich jak Belgia, Holandia, Szwecja działalność rejestrów kredytowych podlega osobnej regulacji,
w innych krajach, jak na przykład Wielka Brytania czy Włochy działalność ta, poza przepisami powszechnie
obowiązującymi, podlega jedynie branżowym regulacjom tzw. kodeksom dobrych praktyk, które często są wydawane
przez organy ochrony danych osobowych lub są z tymi organami uzgadniane.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Instytucje pożyczkowe
brak możliwości

Źostęp do informacji
oszacowania liczby
o udzielonych kredytach
podmiotów (podmioty
w sektorze bankowym za
pożyczkowe nie
pośrednictwem rejestrów
podlegają nadzorowi,
kredytowych
brak jest zatem
wiarygodnych danych
statystycznych)
Banki, oddziały banków 961
Rejestr podmiotów sektora
Źostęp do informacji
zagranicznych i oddziały
bankowego KNF
o udzielonych kredytach
instytucji
kredytowych
konsumenckich
oraz instytucje kredytowe
w pozabankowym sektorze
prowadzące
działalność
pożyczkowym za
transgranicznie
pośrednictwem rejestrów

kredytowych

Instytucje utworzone na 2
Informacje ogólnie dostępne
Określenie zakresu informacji
podstawie art. 105 ust. 4
(Internet)
podlegających udostępnianiu za
ustawy – Prawo bankowe
pośrednictwem rejestrów
(rejestry kredytowe)
kredytowych
– 6 –
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. W ramach konsultacji
publicznych projekt zostanie skonsultowany z: Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego, Urzędem Ochrony Konkurencji
i Konsumentów, Narodowym Bankiem Polskim, Prokuratorią Generalną Skarbu Państwa, Generalnym Inspektorem
Ochrony Źanych Osobowych, Bankowym Funduszem Gwarancyjnym, Związkiem Banków Polskich, Krajowym
Związkiem Banków Spółdzielczych, Krajową Spółdzielczą Kasą Oszczędnościowo-Kredytowa, Biurem Informacji
Kredytowej, Polską Izbą Ubezpieczeń, Konferencją Przedsiębiorstw Finansowych, Konfederacją Lewiatan, Związkiem
Przedsiębiorców i Pracodawców, Związkiem Firm Pożyczkowych, Pracodawcami RP, Business Center Club, Federacją
Konsumentów.
Zawarte w projekcie regulacje nie stanowią przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), dlatego projekt ustawy nie podlega procedurze
notyfikacji.
W opinii projektodawcy regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień podlegających konsultacjom
z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji Rady 98/415/WE z dnia 29 czerwca 1998 r.
w sprawie konsultacji źuropejskiego Banku Centralnego udzielanych władzom krajowym w sprawie projektów
przepisów prawnych (Źz. Urz. Uź L 189 z 3.7.1998, s. 42).
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do Ministra Spraw Zagranicznych celem opinii o zgodności z prawem Unii
źuropejskiej wyrażonej na podstawie art. 13 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji
rządowej (Źz. U. z 2013 r. poz. 743, z pó n. zm.).
W związku z art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z pó n. zm.)
należy wskazać, że przepisy projektowanej ustawy nie będą miały wpływu na sektor finansów publicznych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169,
poz. 1414, z pó n. zm.) oraz § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika 2013 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekt zostanie udostępniony na stronach urzędowego informatora
teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
ródła finansowania



Dodatkowe
Wprowadzenie rozwiązań proponowanych w projekcie rozporządzenia nie spowoduje zmian
informacje, w tym
w wydatkach budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jak również
wskazanie ródeł
nie spowoduje zmniejszenia ich dochodów.
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
– 7 –
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
pieniężnym
sektor mikro-, małych
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
b/d
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa Umożliwienie przekazywania informacji o zobowiązaniach kredytowych
niepieniężnym
i pożyczkowych
konsumentów pomiędzy bankami i instytucjami
pożyczkowymi, za pośrednictwem rejestrów kredytowych, przyczyni się do
umożliwienia dostępu do informacji pozwalających na dokonanie rzetelnej
oceny zdolności kredytowej konsumentów i analizy ryzyka kredytowego.
Korzystanie z tej formy dostępu do informacji będzie jednak dla instytucji
pożyczkowych fakultatywne, zatem rozwiązania przewidziane w projekcie nie
będą wiązać się z nałożeniem obciążeń na przedsiębiorców.
sektor mikro-, małych
Umożliwienie przekazywania informacji o zobowiązaniach kredytowych
i średnich
i pożyczkowych
konsumentów pomiędzy bankami i instytucjami
przedsiębiorstw
pożyczkowymi, za pośrednictwem rejestrów kredytowych przyczyni się do
umożliwienia dostępu do informacji pozwalających na dokonanie rzetelnej
oceny zdolności kredytowej konsumentów. Korzystanie z tej formy dostępu do
informacji będzie jednak dla instytucji pożyczkowych fakultatywne, zatem
rozwiązania przewidziane w projekcie nie będą wiązać się z nałożeniem
obciążeń na przedsiębiorców.
rodzina, obywatele

oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
nie dotyczy

Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie ródeł

danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obci żeń regulacyjnych (w tym obowi zków informacyjnych) wynikaj cych z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
X nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
x tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: