eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3

projekt dotyczy określenia maksymalnej wysokości opłaty za żłobek na poziomie 15% najniższego wynagrodzenia za pracę

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 345
  • Data wpłynięcia: 2012-03-13
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

345


Druk nr 345

Warszawa, 13 marca 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja








Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi
w wieku do lat 3.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Patryka Jakiego.

(-) Jacek Bogucki; (-) Andrzej Dąbrowski; (-) Andrzej Dera; (-) Ludwik
Dorn; (-) Mieczysław Golba; (-) Patryk Jaki; (-) Mariusz Orion Jędrysek;
(-) Beata Kempa; (-) Bartosz Kownacki; (-) Arkadiusz Mularczyk; (-) Jerzy
Rębek; (-) Józef Rojek; (-) Andrzej Romanek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr
Szeliga; (-) Tadeusz Wo niak; (-) Marzena Dorota Wróbel; (-) Jan Ziobro;
(-) Kazimierz Ziobro; (-) Jarosław aczek.




Projekt
USTAWA
z dnia ……….. 2012 r.
o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3

Art. 1
W ustawie z dnia z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 58 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Wysokość opłaty o której mowa w ust. 1 nie może być wyższa niż 15%
najniższego wynagrodzenia za pracę.”;

Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.






























UZASADNIENIE


Nowelizowana ustawa wprowadziła na początku ubiegłego roku obowiązek
tworzenia przez samorządy miejsc opieki nad dziećmi do lat 3. Wiele samorządów
w Polsce, z powodu niewystarczających środków przyznanych z budżetu państwa
zostało zmuszonych do podwyżek opłat za pobyt dziecka w żłobku lub w klubie
dziecięcym. Decyzję o wysokości opłat za publiczne żłobki, określa rada gminy
w drodze uchwały.
Proponowana nowelizacja ustawy, wprowadza na samorządy obowiązek
określenia wysokości opłat za żłobki, jednak nie mogą być one wyższe niż 15%
najniższego wynagrodzenia za pracę. Przyczyną takiego rozwiązania jest
zahamowanie rosnących cen żłobków i klubów dziecięcych w Polsce, które

w niektórych przypadkach wynoszą nawet 22% najniższego wynagrodzenia za pracę.
Większość rodzin w Polsce nie stać na żłobki dla swoich dzieci, z uwagi
na zbyt wysokie ceny świadczonych przez nie usług. W przypadku, gdy rodzic posyła
do żłobka dwójkę lub trójkę swoich pociech, musi się liczyć z ogromnym wydatkiem,
który stanowi poważne obciążenie finansowe dla rodziny. Istnieje co prawda
możliwość częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat oraz bonifikata dla rodzin
wielodzietnych, jednak warunki dotyczące tych zwolnień określa w drodze uchwały
rada gminy. Na taką możliwość wskazuje art. 59 ust. 2 obowiązującej ustawy.
Samorządy niechętnie godzą się na stosowanie zwolnień i bonifikat, ponieważ muszą
liczyć się z tym, że koszty funkcjonowania placówki będą musieli pokryć z budżetu
gminy. Dlatego też stosują bardzo wysokie kryterium, które ma na celu ograniczenie
liczby rodzin, którym przysługiwałoby obniżenie opłat za korzystanie ze żłobka.
Ze względu na konieczność pomocy polskim rodzinom, niezbędne jest
znowelizowanie ustawy w kierunku dokładnego określenia maksymalnej wysokości
opłaty za żłobek. Projektodawcy proponują ustalenie górnej granicy na poziomie
15% najniższego wynagrodzenia za pracę.
Jak wynika z powyższych argumentów, nowelizacja ustawy o opiece

nad dziećmi w wieku do lat 3 jest w pełni uzasadniona.




Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Problematyka regulowana przez projekt ustawy nie jest objęta przepisami
prawa Unii Europejskiej.

Wpływ proponowanych regulacji na sektor finansów publicznych,

w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego – skutki
finansowe wykonania ustawy.

Niniejsza poprawka może rodzić skutki dla sektora finansów publicznych,
w postaci wydatków na utrzymanie placówek, o których mowa w ustawie. Koszty
utrzymania placówek pokrywać będą rodzice dzieci (w wysokości nie więcej niż 15%
najniższego wynagrodzenia za pracę), jednostki samorządu terytorialnego oraz budżet
państwa, który wyrównywać będzie koszty, których nie będzie mógł ponieść budżet
jednostek samorządu terytorialnego, poprzez przekazywanie dotacji celowych.
Zgodnie z założeniami projektu ustawy budżetowej z dnia 2 marca 2012 r.,
planowanie środki na realizację zadań wynikających z ustawy o opiece nad dziećmi
w wieku do lat 3 wynoszą 51 mln złotych: 40 mln złotych stanowi dotacja z budżetu
państwa, natomiast 11 mln złotych wynoszą wydatki bieżące jednostek budżetowych.

Wprowadzona nowelizacja ustawy wymagać będzie zmiany prawa
miejscowego, w zakresie uchwał dotyczących wysokości kosztów ponoszonych przez
rodziców za pobyt dziecka w placówce.
Skutki gospodarcze ustawy to przede wszystkim nieznaczne obciążenie budżetu
państwa przy jednoczesnym znacznym odciążeniu budżetu domowego rodziców
dziecka. Jest to kluczowy element ustawy, przynoszący możliwość opłacenia pobytu
dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, stanowiący istotny skutek społeczny – dzięki
wprowadzeniu tej ustawy, znacznie więcej rodziców w Polsce będzie mogło pozwolić
sobie na umieszczenie dziecka w placówce i realizowanie się w życiu zawodowym.
Argument ten stanowi kluczowy element realizacji polityki prorodzinnej.


Warszawa, 21 marca 2012 r.
BAS-WAPEiM-690/12



Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Beata Kempa)




Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt zakłada zmianę art. 58 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece
nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, ze zmianami). Zmiana
polega na wprowadzeniu górnej granicy opłaty za pobyt dziecka w żłobku,
klubie dziecięcym oraz u dziennego opiekuna. Wysokość opłaty nie mogłaby
być wyższa niż 15% najniższego wynagrodzenia za pracę.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.


strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: