eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy o emeryturach pomostowych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy o emeryturach pomostowych

projekt dotyczy rozszerzenia kompetencji wdłaczych Państwowej Inspekcji Pracy pozwalających na ocene procesu kwalifikowania przez pracodawcę ykonywanych w niego prac jako prac w szczególnych warunkach lub o szczególnych charakterze

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3383
  • Data wpłynięcia: 2015-05-08
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3383



4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Pracownicy wykonujący
323,1 tys.
ZUS
Za pracowników tych
prace w szczególnych
odprowadzana jest składka na
warunkach lub
Fundusz Emerytur
o szczególnym charakterze
Pomostowych. Część z tej

grupy pracowników będzie
mogła ubiegać się o uzyskanie
prawa do emerytury
pomostowej.
Pracodawcy zatrudniający
8,3 tys.
ZUS
Za pracowników tych
pracowników
pracodawcy odprowadzają
wykonujących prace
składki na Fundusz Emerytur
w szczególnych warunkach
Pomostowych. Część z tej
lub o szczególnym
grupy pracowników będzie
charakterze
mogła ubiegać się o uzyskanie

prawa do emerytury
pomostowej.
Państwowa Inspekcja Pracy



Zakład Ubezpieczeń



Społecznych
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt został przedstawiony do zaopiniowania następującym partnerom społecznym:
1) na podstawie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 167):
a) Forum Związków Zawodowych,
b) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych,
c) Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu „Solidarność”;
2) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późn.
zm.):
a) Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej,
b) Konfederacji „Lewiatan”,
c) Związkowi Rzemiosła Polskiego,
d) Związkowi Pracodawców Business Centre Club.
Omówienie wyników konsultacji publicznych projektu znajduje się w załączonym Raporcie z konsultacji społecznych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2015 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0–10)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












8


Źródła finansowania



Dodatkowe informacje,
Projektowana ustawa nie generuje żadnych dodatkowych kosztów.
w tym wskazanie
źródeł danych i
przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
sektor mikro-, małych







(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)







W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych


i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)

Niemierzalne
(dodaj/usuń)

(dodaj/usuń)

Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych i
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
przyjętych do obliczeń i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców.
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz: Nie dotyczy
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
9


10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:

Omówienie wpływu
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na żaden z wymienionych wyżej obszarów.

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Proponuje się, aby ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie dotyczy
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy




















04/22rch
10
Raport z konsultacji społecznych do projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej
Inspekcji Pracy oraz ustawy o emeryturach pomostowych



L.p. Podmiot
Treść Uwagi
Stanowisko MPiPS
Zgłaszający
1.
Forum
Pozytywnie ocenia zmiany zaproponowane w
Ad. 1

Związków
projekcie. Równocześnie FZZ za zasadne
Uwaga nieuwzględniona
Zawodowych
uważa jednak wprowadzenie kilku innych
Postulowanie odrębnej regulacji w tym zakresie jest
(FZZ)
zmian związanych z procesem
zbędne. Zaproponowane zawiadomienie może
kwalifikowania prac w szczególnych
bowiem realizować się na podstawie art. 37 ust. 2
warunkach lub o szczególnym charakterze
pkt 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o
oraz warunkami ustalenia prawa do
Państwowej Inspekcji Pracy (ustawy o PIP)
emerytury pomostowej:
zgodnie, z którym inspektor pracy niezwłocznie
1. wprowadzenie zawiadamiania przez
powiadamia Zakład Ubezpieczeń Społecznych o
Państwową Inspekcję Pracy (PIP)
naruszeniu przepisów z zakresu ubezpieczeń
odpowiedniego oddziału ZUS o decyzjach
społecznych.
wydanych na podstawie art. 11a pkt 1 i 2
Ad. 2
ustawy o PIP w brzmieniu zaproponowanym
Uwaga nieuwzględniona
w projekcie;
Udział organizacji związkowych w postępowaniu
2. rozważenie potrzeby wprowadzenia
kontrolnym jest możliwy bowiem na podstawie
regulacji, w której przewidziano by udział
przepisów Kodeksu postępowania
organizacji związkowych w procesie
administracyjnego, tj. regulacji przewidzianej w
kontroli wykazu i ewidencji, o których
art. 31 k.p.a.
mowa w art. 41 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o
Ad. 3 i 4
emeryturach pomostowych;
Uwagi nieuwzględnione
3. umożliwienie ubiegającemu się o
Z art. 4 pkt 7 ustawy z o emeryturach
emeryturę pomostową uzyskania (jeszcze
pomostowych wynika, że pracownik może
przed rozwiązaniem stosunku pracy) decyzji
uzyskać prawo do emerytury pomostowej tylko
organu rentowego, w której organ rentowy
wówczas, gdy nastąpiło z nim rozwiązanie
wskazywałby jakie okresy zatrudnienia
stosunku pracy. Warunek ten wynika z charakteru
zostały uznane za okresy wykonywania
emerytury pomostowej, która jest okresowym
pracy w szczególnych warunkach lub o
świadczeniem, przysługującym do czasu
szczególnym charakterze;
osiągnięcia ustawowego wieku emerytalnego,
4. wykreślenie w ustawie o emeryturach
skierowanym do osób, u których wraz z wiekiem
pomostowych warunku rozwiązania
zmniejsza się możliwość wykonywania pracy, w
stosunku pracy, jako przesłanki ustalenia
związku z malejącą wydolnością psychofizyczną.
prawa do emerytury pomostowej.
Dotyczy to prac wykonywanych w szczególnych
warunkach lub o szczególnym charakterze,
determinowanych siłami natury, procesami
technologicznymi lub szczególnymi
wymaganiami, którym osoby starsze mogą nie
sprostać, a dostępnymi środkami profilaktyki
technicznej, organizacyjnej i medycznej nie można
obecnie skutecznie ograniczyć zagrożenia, jakie
prace te stanowią dla życia lub zdrowia
pracowników.
Warto ponadto zauważyć, że konsekwencją
takiego założenia jest również inny przepis ustawy
o emeryturach pomostowych, dotyczący
zawieszania ustalonego już prawa do emerytury
pomostowej. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 4
ustawy o emeryturach pomostowych, prawo do
emerytury pomostowej ulega zawieszeniu, bez
względu na wysokość uzyskiwanego przychodu, w
razie podjęcia przez uprawnionego pracy w
szczególnych warunkach lub o szczególnym
charakterze, w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3 ustawy o
emeryturach pomostowych.
Co do postulatu przewidzianego w pkt 4 należy
zauważyć, iż z uwagi na narażenie
zainteresowanych na sytuację, w której po
rozwiązaniu stosunku pracy nie uzyskają prawa do
świadczenia ze względu na niespełnienie innych
wymaganych warunków ustawowych Prezes ZUS
2

został poproszony przez MPIPS, aby organ
rentowy - wskutek wniosku ubezpieczonego o
emeryturę pomostową złożonego przed
rozwiązaniem stosunku pracy -
w swych decyzjach wyraźnie artykułował, czy
jedyną przyczyną odmowy prawa do emerytury
pomostowej jest nierozwiązanie stosunku pracy,
czy też nie zostały spełnione inne warunki
wymagane do jej przyznania.
Taka decyzja, zawierająca pełne uzasadnienie, w
sposób wystarczający gwarantuje, że po
rozwiązaniu stosunku pracy, przy spełnieniu
pozostałych warunków, świadczenie będzie
przyznane (prośba MPIPS została zrealizowana
zaleceniami Prezesa ZUS skierowanymi do
wszystkich oddziałów ZUS z dnia 19.10.2011r.).


2.
Ogólnopolskie
OPZZ uznaje proponowane zmiany za
Zgłoszone uwagi w części (co do intencji) zostały
Porozumienie
zasadne, ale dalece niewystarczające. Stąd
uwzględnione.
Związków
proponuje doprecyzowanie przepisów, w
Mianowicie w przesyłanym na Komitet Stały Rady
Zawodowych
kierunku jednoznaczności ich stosowania.
Ministrów projekcie zaproponowano, aby ust. 6
(OPZZ)
Organizacja ta proponuje następujące
art. 41 ustawy o emeryturach pomostowych
doprecyzowanie przepisów zawartych w
otrzymał następujące brzmienie : „6. W przypadku
rządowym projekcie ustawy:
nieumieszczenia pracownika w ewidencji, o której
• odnośnie zmian w ustawie o PIP (zmiany
mowa w ust. 4 pkt 2, lub stanowiska pracy, na
do art. 1 projektu)
którym wykonuje on prace w szczególnych
l) w art. 10 ust l pkt 9a otrzymuje brzmienie:
warunkach lub o szczególnym charakterze,
, 9a) kontrola realizacji obowiązku
w wykazie, o którym mowa w ust. 4 pkt 1,
prowadzenia wykazu stanowisk pracy, na
pracownikowi przysługuje skarga do Państwowej
których są wykonywane prace w
Inspekcji Pracy” .Taki zapis umożliwi więc
szczególnych warunkach lub o szczególnym
kontrolę PIP w sytuacji, w której pomimo
charakterze oraz kontrola ewidencji
umieszczenia pracownika w ewidencji
pracowników wykonujących prace w
pracowników wykonujących prace
szczególnych warunkach lub o szczególnym
w szczególnych warunkach lub o szczególnym
charakterze, o których mowa w art. 41 ust. 4
charakterze jego stanowisko pracy nie zostało
ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o
umieszczone w wykazie , o którym mowa w art.
emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237,
41 ust. 4 pkt 1.
poz.1656, z późno zm.), zwanej dalej
Powyższa zmiana wymusiła również konieczność
"ustawą o emeryturach pomostowych", a
zmiany ust. 5 art. 41 ustawy o emeryturach
także obowiązku przekazywania
pomostowych w ten sposób, aby pracownik
pracownikom informacji, o których mowa
otrzymywał również informację o
wart. 41 ust. 4 pkt 1 i pkt 2 oraz wart. 41 ust.
dokonanych wpisach do wykazu i ewidencji,
5 ustawy o emeryturach pomostowych";
o których mowa w ust. 4 art. 41 tej ustawy.
2) art.11a. otrzymuje brzmienie:
Pozostałe zmiany zaproponowane przez OPZZ są
"Art. 11a. Właściwe organy Państwowej
zbędne. Projekt w brzmieniu przedkładanym na
Inspekcji Pracy są uprawnione do
Komitet Stały Rady Ministrów w pełnym stopniu
rozstrzygania sporów między pracownikiem
bowiem zapewnia ochronę interesów
a pracodawcą oraz do nakazania
ubezpieczonych związanych z wykonywaniem
pracodawcy:
przez nich pracy w szczególnych warunkach lub o
l) wprowadzenia i aktualizowania wykazu
szczególnym charakterze.
stanowisk pracy. na których są wykonywane Została uwzględniona uwaga (ze względu na
prace w szczególnych warunkach lub o
ochronę interesów ubezpieczonych) co do
szczególnym charakterze. o którym mowa w
skrócenia – do 14 dni – terminu wejścia w życie
art. 41 ust. 4 pkt 1 ustawy o emeryturach
projektowanej ustawy.
pomostowych;

2) umieszczenia stanowiska pracy, na którym

są wykonywane prace w szczególnych
warunkach lub o szczególnym charakterze,
w wykazie stanowisk pracy, o którym mowa
wart. 41 ust. 4 pkt l ustawy o emeryturach
pomostowych, wykreślenia go z wykazu
oraz do sporządzenia korekty dokonanego
wpisu w tym wykazie;
3) umieszczenia pracownika w ewidencji
pracowników wykonujących prace w
szczególnych warunkach lub o szczególnym
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: