eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3365
  • Data wpłynięcia: 2015-04-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
  • data uchwalenia: 2015-05-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1130

3365

Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało pozytywny wpływ na sytuację
i rozwój regionalny. Dzięki możliwości wcześniejszego skorzystania ze środków unijnych
Omówienie wpływu i krajowych, przeznaczonych na PROW 2014–2020 możliwe będzie zwiększenie
m.in. aktywizacji społeczności wiejskich w ramach lokalnych grup działania, które nie
będą zmuszone do oczekiwania na refundację poniesionych wydatków z agencji płatniczej.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Pełne wykonanie przepisów projektowanego aktu prawnego nastąpi w 2023 r., po zakończeniu realizacji Programu
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014–2020.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Zgodnie z art. 72 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.
w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów
Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347, str. 487),
instytucja zarządzająca oraz komitet monitorujący monitorują jakość realizacji programu poprzez wskaźniki
finansowe oraz wskaźniki produktów i celów.
Wskaźniki monitorowania zostaną zdefiniowane dla PROW 2014–2020 w systemie monitorowania i ewaluacji
określonym na poziomie unijnym, przy uwzględnieniu specyfiki poszczególnych działań realizowanych w ramach
Programu.
Zgodnie z art. 69 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 wskaźniki monitorowania
powiązane są ze strukturą i celami ram polityki rozwoju obszarów wiejskich oraz umożliwiają ocenę postępów,
skuteczność i efektywność w zakresie realizacji polityki w stosunku do celów na poziomie unijnym oraz
krajowym. Dane dla celów monitorowania będą gromadzone na poziomie operacji, działań i celów
szczegółowych.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)


17
TABELA ZBIEŻNOŚCI


TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO /
1) rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającym
rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr
1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549);
2) rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w
sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju
Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz.
UE L 347, z 20.12.2013, str. 487);
3) rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.
ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz
Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz
ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i
Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z
20.12.2013, str. 320);
4) rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji
płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz
stosowania euro (Dz. Urz. UE L 255 z 28.8.2014, str. 18);
5) rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady
dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w
odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków,
przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz. Urz. UE L 255 z 28.8.2014, str. 59).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn. red.
Treść przepisu UE 3)

Koniecz Jedn.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie
-ność
uwzględnienia
wdroże
red.
nia
(*)
w projekcie

przepisów
wykraczających
T / N
poza
minimalne
wymogi prawa
UE (**)
Art. 7 ust. 2 Państwa członkowskie akredytują jako agencje płatnicze T
Art. 1
Art. 1. Ustawa określa:

1

rozp. nr
jednostki lub instytucje, które dysponują strukturą
1)
właściwość organów w zakresie uruchamiania środków
1306/2013
administracyjną i systemem wewnętrznej kontroli,
pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, zwanego
oferujące wystarczające gwarancje, że płatności są
dalej „EFRG”, oraz z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju
zgodne z prawem, prawidłowe i właściwie rozliczane. W
Obszarów Wiejskich, zwanego dalej „EFRROW”, ustanowionych na
tym celu agencje płatnicze muszą spełniać minimalne
podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr
warunki w zakresie akredytacji w odniesieniu do
1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej
struktury wewnętrznej, działań kontrolnych, informacji i
polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego
komunikacji oraz monitorowania określone przez
rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98,
Komisję zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. a).
(WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L
Art. 7 ust. 4
T
Art. 1
347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr
W przypadku gdy akredytowano więcej niż jedną agencję

rozp. nr
1306/2013”;
płatniczą, państwo członkowskie wyznacza instytucję
1306/2013
2)
zasady uruchamiania środków, o których mowa w pkt 1, w
publiczną, („jednostkę koordynującą”), któremu
zakresie nieuregulowanym w rozporządzeniu nr 1306/2013;
przydziela następujące zadania:
3)
zasady uruchamiania krajowych środków publicznych
a) gromadzenie informacji przeznaczonych do dyspozycji
przeznaczonych na finansowanie w ramach wspólnej polityki rolnej w
Komisji i przesyłanie ich Komisji;
części podlegającej refundacji ze środków EFRG i EFRROW oraz
b) podejmowanie lub koordynowanie, w zależności od
współfinansowanie wspólnej polityki rolnej;
przypadku, działań w celu eliminowania wszelkich
4)
zasady uruchamiania środków na wyprzedzające finansowanie
niedociągnięć natury ogólnej oraz informowanie Komisji
kosztów kwalifikowalnych oraz wyprzedzające finansowanie pomocy:
o wszelkich działaniach następczych;
a)
niektórych działań i poddziałań objętych Programem Rozwoju
Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, zwanym dalej „PROW 2014–
c) propagowanie oraz, w miarę możliwości, zapewnianie
zharmonizowanego stosowania przepisów unijnych.
2020”,
b)
zadań określonych w art. 59 rozporządzenia nr 1303/2013 z dnia
Państwa
członkowskie
przyznają
jednostkom
17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące
koordynującym specjalne akredytacje w zakresie
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu
przetwarzania informacji finansowych, o których mowa
Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na
w akapicie pierwszym lit. a).
rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu
Morskiego i
Art. 58 ust. 1 i
T
Art. 1
Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące
1. Państwa członkowskie przyjmują, w ramach WPR,

Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu
2
wszystkie przepisy ustawowe, wykonawcze i
Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i
administracyjne, a także podejmują wszelkie inne środki
Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006
niezbędne do zapewnienia skutecznej ochrony interesów
(Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320), zwanego dalej
finansowych Unii, w szczególności w celu:
„rozporządzeniem nr 1303/2013”, oraz w art. 51 ust. 2 rozporządzenia
a) kontroli zgodności z prawem i prawidłowości operacji
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia
finansowanych przez fundusze;
2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski
b) zapewnienia skutecznego zapobiegania nadużyciom
Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i
finansowym, w szczególności w obszarach o
uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347,
zwiększonym poziomie ryzyka, które będzie miało
z 20.12.2013, str. 487), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1305/2013”,
charakter odstraszający, z uwzględnieniem kosztów i
zwanych dalej „pomocą techniczną”, objętą PROW 2014–2020;
korzyści, jak również proporcjonalności takich środków;
5)
zasady uruchamiania zaliczek, o których mowa w art. 42 ust. 2 i
art. 45 ust. 4 rozporządzenia nr 1305/2013, w ramach niektórych działań
c) zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom
i poddziałań PROW 2014–2020, zwanych dalej „zaliczkami”.
finansowym, ich wykrywania i usuwania;

d) nakładania skutecznych, odstraszających oraz
proporcjonalnych kar zgodnie z prawem unijnym, a w
przypadku braku stosownych przepisów – zgodnie z
2

prawem krajowym oraz, w razie konieczności,
wszczynania w tym celu postępowań sądowych;
e) odzyskiwania nienależnych płatności wraz z
odsetkami oraz, w razie konieczności, wszczynania w
tym celu postępowań sądowych.

Art. 7 ust. 2
T
Art. 2
Art. 2. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, jeżeli ustawa
rozp. nr
Państwa członkowskie akredytują jako agencje płatnicze
nie stanowi inaczej, wykonuje zadania związane z uruchamianiem środków,
1306/2013
jednostki lub instytucje, które dysponują strukturą
o których mowa w art. 1, określone dla państwa członkowskiego i
administracyjną i systemem wewnętrznej kontroli,
właściwego organu w rozporządzeniu nr 1306/2013, rozporządzeniu
oferujące wystarczające gwarancje, że płatności są
delegowanym Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r.
zgodne z prawem, prawidłowe i właściwie rozliczane. W
uzupełniającym rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr
tym celu agencje płatnicze muszą spełniać minimalne
1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów,
warunki w zakresie akredytacji w odniesieniu do
zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz
struktury wewnętrznej, działań kontrolnych, informacji i
stosowania euro (Dz. Urz. UE L 255 z 28.08.2014, str. 18), zwanym dalej
komunikacji oraz monitorowania określone przez
„rozporządzeniem nr 907/2014”, oraz w rozporządzeniu wykonawczym
Komisję zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. a).
Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiającym zasady
Art. 9 ust. 1
T
Art. 2
dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
Jednostka certyfikująca to publiczny lub prywatny organ

rozp. nr
(UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów,
audytowy wyznaczony przez państwo członkowskie. W
1306/2013
zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących
przypadku gdy jest to prywatny organ audytowy i
kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz. Urz. UE L 255 z 28.08.2014,
wymaga tego mające zastosowanie prawo unijne lub
str. 59), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 908/2014”, w zakresie:
krajowe, jest on wybierany przez państwo członkowskie
1)
przyznawania jednostce organizacyjnej:
w drodze publicznej procedury przetargowej. Jednostka
a)
akredytacji i tymczasowej akredytacji jako agencji płatniczej w
certyfikująca przedstawia sporządzoną zgodnie z
rozumieniu art. 7 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013,
przyjętymi w skali międzynarodowej standardami
b)
specjalnej akredytacji jako jednostce koordynującej w rozumieniu
kontroli opinię na temat kompletności, dokładności oraz
art. 7 ust. 4 rozporządzenia nr 1306/2013;
prawdziwości rocznych sprawozdań finansowych agencji
2)
cofania akredytacji jednostce organizacyjnej jako agencji
płatniczej, właściwego funkcjonowania jej wewnętrznego
płatniczej;
systemu kontroli oraz zgodności z prawem i
3)
sprawowania stałego nadzoru nad agencjami płatniczymi, o
prawidłowości wydatków, o których zwrot zwrócono się
którym mowa w art. 2 rozporządzenia nr 908/2014.
do Komisji. Opinia ta określa też, czy badanie podaje w
2. Funkcję jednostki certyfikującej, o której mowa w art. 9 rozporządzenia
wątpliwość twierdzenia zawarte w deklaracji zarządczej.
nr 1306/2013, pełni Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej wykonujący
Jednostka certyfikująca musi dysponować niezbędną
swoje zadania na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli
fachową wiedzą techniczną. Musi być niezależna
skarbowej (Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 214, z późn. zm.)).
operacyjnie zarówno od danej agencji płatniczej i

jednostki koordynującej, jak również od organu, który
akredytował tę agencję.
Art. 1 rozp. nr Państwa członkowskie akredytują jako agencje T
Art. 3 i Art. 3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, przed
907/2014
płatnicze wydziały lub organy, które spełniają warunki
Art. 4
przyznaniem jednostce organizacyjnej akredytacji lub tymczasowej
przewidziane w ust. 1. Aby zdobyć akredytację, agencja
akredytacji jako agencji płatniczej, może powierzyć dokonanie

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 53 poz. 273, i Nr 230, poz. 1371, z 2012 r. poz. 362 i 1544, z 2013 r. poz. 628 i 1145
oraz z 2014 r. poz. 915, 1055 i 1822.
3

płatnicza
powinna
dysponować
strukturą
sprawdzenia, czy dana jednostka spełnia kryteria akredytacyjne określone w
administracyjną i systemem wewnętrznej kontroli, które
załączniku nr 1 do rozporządzenia nr 907/2014, podmiotom, które są
spełniają kryteria określone w załączniku I („kryteria
uprawnione do przeprowadzania audytu zewnętrznego.
akredytacyjne”) w zakresie:
Art. 4. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych przyznaje, w
a) środowiska wewnętrznego;
drodze rozporządzenia, jednostce organizacyjnej akredytację jako agencji
b) działań kontrolnych;
płatniczej, określając:

1)
nazwę i siedzibę agencji płatniczej,
c) informacji i komunikacji;
2)
zakres udzielonej akredytacji,
d) monitorowania.
3)
datę udzielenia akredytacji
Państwa członkowskie mogą ustanowić dodatkowe

uwzględniając zasady przyznawania jednostce organizacyjnej
kryteria w celu uwzględniania wielkości, zakresu
akredytacji jako agencji płatniczej, określone w art. 7 rozporządzenia nr
odpowiedzialności i innych szczególnych cech agencji
1306/2013, w rozporządzeniu nr 907/2014 i rozporządzeniu nr 908/2014.
płatniczej
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może przyznać, w

drodze rozporządzenia, jednostce organizacyjnej tymczasową akredytację
Art. 1 rozp. nr Państwa członkowskie akredytują jako agencje T
Art. 3 i jako agencji płatniczej, określając:


907/2014
płatnicze wydziały lub organy, które spełniają warunki
Art. 4
1)
nazwę i siedzibę agencji płatniczej,
przewidziane w ust. 1. Aby zdobyć akredytację, agencja
2)
zakres udzielonej akredytacji,
płatnicza
powinna
dysponować
strukturą
3)
datę udzielenia akredytacji,
administracyjną i systemem wewnętrznej kontroli, które
4)
zalecenia do zrealizowania działań mających na celu spełnienie
spełniają kryteria określone w załączniku I („kryteria
wszystkich kryteriów akredytacyjnych oraz termin ich realizacji
akredytacyjne”) w zakresie:

uwzględniając zasady przyznawania jednostce organizacyjnej
a) środowiska wewnętrznego;
tymczasowej akredytacji jako agencji płatniczej określone, w art. 7
b) działań kontrolnych;
rozporządzenia nr 1306/2013, w rozporządzeniu nr 907/2014 i
rozporządzeniu nr 908/2014.
c) informacji i komunikacji;
d) monitorowania.

Państwa członkowskie mogą ustanowić dodatkowe
kryteria w celu uwzględniania wielkości, zakresu
odpowiedzialności i innych szczególnych cech agencji
płatniczej
Art. 10 rozp. Wydatki, o których mowa w art. 4 ust. 1 i art. 5, mogą
T
Art. 4

1306/2013
zostać objęte finansowaniem unijnym tylko jeżeli zostały
dokonane przez akredytowane agencje płatnicze.
Art. 2 ust. 1 i 1. Właściwy organ zapewnia stały nadzór nad agencjami T
Art. 5
Art. 5. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w ramach
2 rozp. nr
płatniczymi, za które jest odpowiedzialny, w
sprawowania stałego nadzoru nad agencją płatniczą, o którym mowa w art.
908/2014
szczególności na podstawie świadectw oraz sprawozdań
2 rozporządzenia nr 908/2014, współpracuje z jednostką koordynującą oraz
sporządzanych przez jednostkę certyfikującą, o których
z audytorem wewnętrznym agencji płatniczej.
mowa w art. 9 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, i
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
podejmuje działania w następstwie stwierdzonych
rozporządzenia, warunki i tryb współpracy, o której mowa w ust. 1, mając
niedociągnięć.
na względzie zapewnienie stałego nadzoru nad agencją płatniczą, w tym
Co trzy lata właściwy organ przedkłada Komisji pisemne
przedkładania informacji dotyczących spełniania przez agencję płatniczą
sprawozdanie z nadzoru agencji płatniczych i
kryteriów akredytacyjnych określonych w załączniku nr 1 do
monitorowania ich działań. Sprawozdanie to obejmuje
rozporządzenia nr 907/2014.
przegląd agencji płatniczych pod kątem ich ciągłej

4

strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: