eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3365
  • Data wpłynięcia: 2015-04-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
  • data uchwalenia: 2015-05-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1130

3365

– 10 –

9. Wpływ na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na pozostałe obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Przekazywanie sprawozdań i informacji do Komisji Europejskiej jest zadaniem ciągłym.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ze względu na charakter kwestii regulowanych w projekcie rozporządzenia nie przewiduje się ewaluacji efektów projektu
oraz nie opracowano mierników.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy.




































19-04-dg
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
z dnia

w sprawie przekazywania przez agencje płatnicze jednostce koordynującej informacji
niezbędnych do publikacji wykazu beneficjentów

Na podstawie art. 9 ust. 5 ustawy z dnia ... o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
(Dz. U. poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa tryb, formę i terminy przekazywania przez agencje
płatnicze jednostce koordynującej informacji określonych w art. 9 ust. 4 ustawy z dnia ...
o finansowaniu wspólnej polityki rolnej, zwanej dalej „ustawą”.
§ 2. Agencje płatnicze przekazują jednostce koordynującej, zgodnie ze swoją
właściwością, informacje określone w art. 9 ust. 4 ustawy, na formularzu opracowanym
i udostępnionym przez jednostkę koordynującą.
§ 3. Informacje określone w art. 9 ust. 4 ustawy przekazuje się do dnia 30 kwietnia
roku następującego po roku, którego dotyczą te informacje.
§ 4. Informacje określone w art. 9 ust. 4 ustawy są przekazywane jednostce
koordynującej, jako dokumenty elektroniczne w rozumieniu przepisów o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
§ 5. Na żądanie jednostki koordynującej agencje płatnicze przekazują wyjaśnienia
dotyczące informacji określonych w art. 9 ust. 4 ustawy, w terminach i w formie określonych
przez tę jednostkę.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działami administracji rządowej – rozwój wsi oraz rynki rolne, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).
– 2 –

UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi stanowi wykonanie
upoważnienia zawartego w przepisie art. 9 ust. 5 ustawy z dnia ... o finansowaniu wspólnej
polityki rolnej (Dz. U. poz. ...).
Przepisy unijne nałożyły na państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązek
publikowania informacji na temat beneficjentów, którzy otrzymali środki pochodzące
z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i Europejskiego Funduszu Rolnego
na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). Obowiązek ten wynika z przepisów
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia
2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej
oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98,
(WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013,
str. 549). Zgodnie z art. 111 tego rozporządzenia państwa członkowskie Unii Europejskiej
zapewniają coroczną publikację ex post wykazu beneficjentów funduszy EFRG i EFFROW
oraz kwot otrzymanych przez każdego beneficjenta w ramach każdego z tych funduszy.
Szczegółowe regulacje w tym zakresie zostały zawarte w art. 57–62 rozporządzenia
wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiającym zasady
dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013
w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania
rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz. Urz. UE
L 255 z 28.08.2014, str. 59). W rozporządzeniu tym określono, że co roku, do dnia 31 maja,
w odniesieniu do poprzedniego roku budżetowego na stronie internetowej powinien być
publikowany wykaz beneficjentów wyżej wymienionych funduszy. Wykaz ten powinien
zawierać informacje określone w art. 111 i 112 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz w art. 57
ust. 1 rozporządzenia nr 908/2014, tj.:
1) imię i nazwisko, jeśli beneficjentem jest osoba fizyczna,
2) pełna nazwa oficjalna w formie, w jakiej została zarejestrowana, w przypadku gdy
beneficjentem jest osoba prawna posiadająca niezależną osobowość prawną
zgodnie z prawodawstwem danego państwa członkowskiego,
3) pełna nazwa stowarzyszenia w formie, w jakiej została zarejestrowana lub w inny
sposób uznana, w przypadku gdy beneficjentem jest stowarzyszenie nieposiadające
własnej osobowości prawnej,
– 3 –

4) gminę, na której terenie beneficjent ma miejsce zamieszania lub jest
zarejestrowany, oraz o ile to możliwe, kod pocztowy lub jego część pozwalająca
na identyfikację gminy,
5) kwoty płatności dla każdego środka/działania finansowanego przez fundusze, jakie
każdy beneficjent otrzymał w danym roku budżetowym,
6) charakter i opis środków/działań finansowanych przez którykolwiek z funduszy ze
wskazaniem, z którego z funduszy przyznano płatności.
Zgodnie z art. 112 rozporządzenia nr 1306/2013 w wykazie beneficjentów nie będą
publikowane imiona i nazwiska oraz nazwy beneficjentów, którzy otrzymali płatności dla
małych gospodarstw, o których mowa w art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 5 lutego 2015 r.
o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. poz. …),
tj. w wysokości nie wyższej niż równowartość w złotych kwoty 1 250 euro. W takim
przypadku publikowane są dane wymienione w pkt 4–6, a beneficjent identyfikowany jest za
pomocą kodu, którego format określają państwa członkowskie.
W wykazie beneficjentów dane wymienione w pkt 4–6 będą publikowane jako
„Płatności dla małych gospodarstw”. Kod pozwalający zidentyfikować poszczególnych
beneficjentów będzie znany agencji płatniczej, która wypłaciła środki beneficjentowi.
Dla beneficjentów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 oraz
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 będzie podawana łączna kwota
otrzymanej pomocy finansowej zarówno ze środków EFRROW, jak i ze współfinansowania
krajowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 3 projektu ustawy z dnia ... o finansowaniu wspólnej polityki
rolnej, w przypadku gdy liczba beneficjentów mających miejsce zamieszkania albo siedzibę
na terenie danej gminy jest mniejsza niż 10, publikowane będą dane dotyczące beneficjentów
zamieszkałych lub zarejestrowanych na terenie powiatu, w skład którego wchodzi dana
gmina. W takim przypadku nie będzie publikowany również kod pocztowy identyfikujący
daną gminę. Dla płatności dla małych gospodarstw przepis art. 9 ust. 3 projektowej ustawy
będzie stosowny odpowiednio.
Zgodnie z projektowaną ustawą o finansowaniu wspólnej polityki rolnej wykaz
beneficjentów będzie publikowany przez jednostkę koordynującą. Wykaz ten będzie
publikowany na podstawie informacji przekazanych przez agencje płatnicze. Aby zapewnić
sprawną realizację tego zadania przez jednostkę koordynującą proponuje się, aby informacje
te były przekazywane jako dokument elektroniczny w jednolitej formie, na formularzu
opracowanym i udostępnionym agencjom płatniczym przez jednostkę koordynującą.
– 4 –

Informacje te powinny być przekazane jednostce koordynującej w terminie
zapewniającym niezbędny czas do wykonania obowiązku publikacji wykazu beneficjentów
do dnia 31 maja każdego roku. Biorąc pod uwagę, że informacje te będą przekazywane przez
agencje płatnicze jednostce koordynującej w jednolitej formie jako dokumenty elektroniczne,
scalenie danych oraz sporządzenie i podanie do publicznej wiadomości wykazu beneficjentów
przez jednostkę koordynującą nie powinno trwać dłużej niż 1 miesiąc. Proponuje się zatem,
aby agencje płatnicze przekazywały jednostce koordynującej te informacje w terminie do dnia
30 kwietnia.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z przepisami Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597) dlatego nie podlega notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji.
Projektowane rozporządzenie zostanie wpisane do wykazu prac legislacyjnych
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.



strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: