Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3365
- Data wpłynięcia: 2015-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
- data uchwalenia: 2015-05-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1130
3365
regionalnym i ich stowarzyszeniom, a także podmiotom
lit. c rozporządzenia nr 1303/2013
prawa publicznego.
–
objętych PROW 2014–2020.
Instrument przedłożony jako gwarancja przez organ
2. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi:
publiczny uznaje się za równoważny gwarancji, o której
mowa w akapicie pierwszym, pod warunkiem że organ
1)
jeżeli wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy,
zobowiązuje się do zapłaty kwoty objętej udzieloną
o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014–2020 – na podstawie umowy
gwarancją w przypadku braku uprawnienia do
o przyznaniu pomocy albo
otrzymania wypłaconej zaliczki.
2)
na jego wniosek – na podstawie zmienionej umowy o przyznaniu
2. Gwarancja może być zwolniona gdy właściwa agencja
pomocy.
płatnicza stwierdzi, że kwota rzeczywistych wydatków
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, składa się na formularzu
odpowiadających wkładowi publicznemu związanemu z
umieszczonym na stronie internetowej agencji płatniczej realizującej
operacją przekracza kwotę zaliczki.
płatności z EFRROW w miejscu, w którym został złożony wniosek o
przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014–2020,
w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zawiera w szczególności:
1)
imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę,
siedzibę i adres beneficjenta;
2)
datę zawarcia i numer umowy o przyznaniu pomocy;
3)
wysokość wnioskowanej zaliczki.
5. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie spełnia innych
wymogów formalnych niż określone w ust. 5, agencja płatnicza, realizująca
płatności z EFRROW, wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie
7 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie
tych braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku
bez rozpatrzenia oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu
administracyjnego.
6. W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, bez
rozpatrzenia albo odmowy udzielenia zaliczki, beneficjentowi służy skarga
do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów
lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia
2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
7. Agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, informuje
beneficjenta, w formie pisemnej, w terminie 30 dni od dnia złożenia
wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, o terminie zawarcia umowy
zmieniającej umowę o przyznaniu pomocy albo o przyczynach odmowy
udzielenia zaliczki.
Art. 58 ust. 1 i 1. Państwa członkowskie przyjmują, w ramach WPR,
T
Art. 21 Art. 21. 1. Zaliczka:
Przepisy
2
rozp. nr
wszystkie przepisy ustawowe, wykonawcze i
i Art.
sankcyjne i
1)
wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem,
1306/2013
administracyjne, a także podejmują wszelkie inne środki
22
dyscyplinujące,
niezbędne do zape
2)
pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości
wnienia skutecznej ochrony interesów
mające na celu
finansowych Unii, w szczególności w celu:
–
podlega zwrotowi przez beneficjenta wraz z odsetkami w
ochronę
20
a) kontroli zgodności z prawem i prawidłowości operacji
wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia
interesów
finansowanych przez fundusze;
przekazania zaliczki, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do jej budżetu państwa
b) zapewnienia skutecznego zapobiegania nadużyciom
zwrotu.
i interesów
finansowym, w szczególności w obszarach o
2. Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część
budżetu UE.
zwiększonym poziomie ryzyka, które będzie miało
zaliczki, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem albo
charakter odstraszający, z uwzględnieniem kosztów i
pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
korzyści, jak również proporcjonalności takich środków;
3. Do zaliczki podlegającej zwrotowi na podstawie ust. 1 stosuje się
c) zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom
odpowiednio przepisy ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji
finansowym, ich wykrywania i usuwania;
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotyczące nienależnie lub
d) nakładania skutecznych, odstraszających oraz
nadmiernie pobranych krajowych środków publicznych, przeznaczonych na
proporcjonalnych kar zgodnie z prawem unijnym, a w
współfinansowanie wydatków realizowanych z funduszy Unii Europejskiej,
przypadku braku stosownych przepisów – zgodnie z
które zostały przekazane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji
prawem krajowym oraz, w razie konieczności,
Rolnictwa na podstawie umowy w związku z realizacją wspólnej polityki
wszczynania w tym celu postępowań sądowych;
rolnej, wspólnej polityki rybołówstwa lub sektorowego programu
e) odzyskiwania nienależnych płatności wraz z
operacyjnego.
odsetkami oraz, w razie konieczności, wszczynania w
4. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi po ustanowieniu i wniesieniu
tym celu postępowań sądowych.
przez niego zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań
2. Państwa członkowskie ustanawiają skuteczne systemy
wynikających z umowy o przyznaniu pomocy.
zarządzania i kontroli w celu zapewnienia zgodności z
5. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi w porozumieniu z ministrem
prawodawstwem regulującym unijne systemy wsparcia,
właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze
zmierzające do zminimalizowania ryzyka strat
rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb udzielania, rozliczania i zwrotu
finansowych dla Unii.
zaliczek oraz formy i sposób zabezpieczania wypłaconych zaliczek, mając
na uwadze zakres i należyte zabezpieczenie realizowanej operacji.
Art. 65 ust. 1 1. Państwa członkowskie przyjmują wszystkie przepisy T
Art. 21 Art. 22. Beneficjenci, lokalne grupy działania i jednostki samorządu
rozp. nr
ustawowe, wykonawcze i administracyjne zgodnie z art.
i Art. te
rytorialnego nie mogą wnioskować o udzielenie środków na
1305/2013
58 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w celu
22
wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w
zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych
art. 11, art. 13 oraz art. 18, i wypłatę zaliczki, o której mowa w art. 20, na
Unii.
realizację tej samej operacji.
Art. 7 ust. 2 Państwa członkowskie akredytują jako agencje płatnicze T
Art. 24 Art. 24. 1. Do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych
rozp. nr
jednostki lub instytucje, które dysponują strukturą
na podstawie art. 4 niniejszej ustawy akredytacja udzielona agencjom
1306/2013
administracyjną i systemem wewnętrznej kontroli,
płatniczym przed dniem wejścia w życie tej ustawy na podstawie art. 5 ust.
oferujące wystarczające gwarancje, że płatności są
1 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących
zgodne z prawem, prawidłowe i właściwie rozliczane. W
z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej
tym celu agencje płatnicze muszą spełniać minimalne
polityki rolnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1065) ma zastosowanie do:
warunki w zakresie akredytacji w odniesieniu do
struktury wewnętrznej, działań kontrolnych, informacji i
1) płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego,
komunikacji oraz monitorowania określone przez
Komisję zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. a).
2) rynku owoców i warzyw,
3) PROW 2014–2020 dla działań:
21
a) transfer wiedzy i działalność informacyjna,
b) usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem
rolnym i usługi z zakresu zastępstw,
c) systemy jakości produktów rolnych i środków spożywczych,
d) inwestycje w środki trwałe,
e) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku
klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków
zapobiegawczych,
f)
rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej,
g) podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich,
h) inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności
lasów,
i)
tworzenie grup producentów i organizacji producentów,
j)
działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne,
k) rolnictwo ekologiczne,
l)
płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi
szczególnymi ograniczeniami,
m) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER,
4) pomocy technicznej,
5) prowadzenia interwencji mającej na celu stabilizację rynków
rolnych,
6) administrowania
obrotem towarowym z zagranicą, w
szczególności w zakresie przyznawania refundacji przy wywozie do państw
trzecich,
7) administrowania kwotowaniem produkcji,
8) obsługi
działań w zakresie restrukturyzacji przemysłu
cukrowniczego,
22
9) obsługi działań w zakresie wsparcia rynku w sektorze jaj i drobiu,
10) obsługi działań w ramach wspólnej organizacji rynku wina,
11) obsługi programu „Owoce i warzywa w szkole”
–
w zakresie w jakim została udzielona.
2. Do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 7 ust. 2 niniejszej ustawy utrzymuje się specjalną akredytację
udzieloną jednostce koordynującej przed dniem wejścia w życie tej ustawy
na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu
środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na
finansowanie wspólnej polityki rolnej.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych cofa, w drodze
rozporządzenia, akredytację agencji płatniczej w zakresie, o którym mowa
w ust. 1, określając:
1) nazwę i siedzibę agencji płatniczej,
2) przyczyny cofnięcia akredytacji,
3) datę cofnięcia akredytacji
–
mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego
wydatkowania środków pochodzących z EFRG i EFRROW oraz zasady
cofania akredytacji określone w rozporządzeniu nr 1306/2013 i
rozporządzeniu nr 908/2014.
4. Cofnięcie akredytacji agencji płatniczej na podstawie art. 7 ust. 1
ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z
budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej
polityki rolnej ma zastosowanie również do akredytacji, o której mowa w
ust. 1, w zakresie którego dotyczy cofnięcie.
Art. 10 rozp. nr Wydatki, o których mowa w art. 4 ust. 1 i art. 5, mogą
T
Art. 24
1306/2013
zostać objęte finansowaniem unijnym tylko jeżeli zostały
dokonane przez akredytowane agencje płatnicze.
Art. 2 rozp. nr
T
908/2014
Art. 3 ust. 1 Aby osiągnąć cele WPR określone w TFUE,
T
Art. 25 Art. 25. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. Zmiana
rozp. nr
poszczególne środki objęte zakresem tej polityki, w tym
przepisów
23
1306/2013
działania na rzecz rozwoju obszarów wiejskich,
U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm. 2)) wprowadza się następujące zmiany:
ustawy o
finansowane są poprzez:
finansach
1)
w art. 5:
a) Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG);
publicznych jest
a)
w ust. 3 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
w
części
b) Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju
„4)
środki na realizację wspólnej polityki rolnej;”,
konsekwencją
Obszarów Wiejskich (EFRROW).
b)
uchyla się ust. 5;
przepisów
2. EFRG i EFRROW („fundusze”) stanowią część
zaproponowanych
budżetu ogólnego Unii Europejskiej (budżetu Unii).
2)
w art. 111 pkt 16 otrzymuje brzmienie:
w art. 11
„16)
środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5
projektu ustawy.
lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których
mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d, pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia
2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i
monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr
352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr
1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549),
po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa;”;
3) w art. 117 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i
podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację
programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z
wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy
technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia
2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i
monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr
352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr
1290/2005 i (WE) nr 485/2008.”.
Art. 17 ust. 1 1. Wsparcie w ramach tego działania obejmuje
T/N
Art. 27 Art. 26. W ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów Zmiana
rozp. nr
materialne lub niematerialne inwestycje, które:
w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej przepisów
1305/2013
a) poprawiają ogólną wydajność i zrównoważenie
2014–2020 (Dz. U. poz. 1146 oraz z 2015 r. poz. 378) w art. 2 pkt 30 ustawy o
otrzymuje brzmienie:
zasadach
gospodarstwa rolnego;
„30)
współfinansowanie krajowe z budżetu państwa – środki z budżetu realizacji
b) dotyczą przetwarzania, wprowadzania do obrotu lub
państwa niepochodzące z budżetu środków europejskich, o którym mowa w programów w
rozwoju produktów rolnych objętych załącznikiem I do
art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zakresie polityki
Traktatu lub bawełny, z wyjątkiem produktów
wypłacane na rzecz beneficjenta albo wydatkowane przez państwową spójności
rybołówstwa. Produktem procesu produkcyjnego może
jednostkę budżetową w ramach projektu, z wyłączeniem podlegających finansowanych
być produkt nieobjęty tym załącznikiem;
refundacji przez Komisję Europejską środków budżetu państwa w perspektywie
c) dotyczą infrastruktury związanej z rozwojem,
przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej i projektów finansowej
modernizacją lub dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa,
EWT;”.
2014–2020 jest
w tym dostępu do gruntów rolnych i leśnych, scalania i
Art. 27. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
konsekwencją
poprawy gruntów oraz dostaw i oszczędzania energii i
przepisów
wody; lub
zaproponowanych
d) są inwestycjami nieprodukcyjnymi związanymi z
w art. 11
24
lit. c rozporządzenia nr 1303/2013
prawa publicznego.
–
objętych PROW 2014–2020.
Instrument przedłożony jako gwarancja przez organ
2. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi:
publiczny uznaje się za równoważny gwarancji, o której
mowa w akapicie pierwszym, pod warunkiem że organ
1)
jeżeli wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy,
zobowiązuje się do zapłaty kwoty objętej udzieloną
o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014–2020 – na podstawie umowy
gwarancją w przypadku braku uprawnienia do
o przyznaniu pomocy albo
otrzymania wypłaconej zaliczki.
2)
na jego wniosek – na podstawie zmienionej umowy o przyznaniu
2. Gwarancja może być zwolniona gdy właściwa agencja
pomocy.
płatnicza stwierdzi, że kwota rzeczywistych wydatków
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, składa się na formularzu
odpowiadających wkładowi publicznemu związanemu z
umieszczonym na stronie internetowej agencji płatniczej realizującej
operacją przekracza kwotę zaliczki.
płatności z EFRROW w miejscu, w którym został złożony wniosek o
przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014–2020,
w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zawiera w szczególności:
1)
imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę,
siedzibę i adres beneficjenta;
2)
datę zawarcia i numer umowy o przyznaniu pomocy;
3)
wysokość wnioskowanej zaliczki.
5. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie spełnia innych
wymogów formalnych niż określone w ust. 5, agencja płatnicza, realizująca
płatności z EFRROW, wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie
7 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie
tych braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku
bez rozpatrzenia oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu
administracyjnego.
6. W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, bez
rozpatrzenia albo odmowy udzielenia zaliczki, beneficjentowi służy skarga
do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów
lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia
2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
7. Agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, informuje
beneficjenta, w formie pisemnej, w terminie 30 dni od dnia złożenia
wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, o terminie zawarcia umowy
zmieniającej umowę o przyznaniu pomocy albo o przyczynach odmowy
udzielenia zaliczki.
Art. 58 ust. 1 i 1. Państwa członkowskie przyjmują, w ramach WPR,
T
Art. 21 Art. 21. 1. Zaliczka:
Przepisy
2
rozp. nr
wszystkie przepisy ustawowe, wykonawcze i
i Art.
sankcyjne i
1)
wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem,
1306/2013
administracyjne, a także podejmują wszelkie inne środki
22
dyscyplinujące,
niezbędne do zape
2)
pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości
wnienia skutecznej ochrony interesów
mające na celu
finansowych Unii, w szczególności w celu:
–
podlega zwrotowi przez beneficjenta wraz z odsetkami w
ochronę
20
a) kontroli zgodności z prawem i prawidłowości operacji
wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia
interesów
finansowanych przez fundusze;
przekazania zaliczki, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do jej budżetu państwa
b) zapewnienia skutecznego zapobiegania nadużyciom
zwrotu.
i interesów
finansowym, w szczególności w obszarach o
2. Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część
budżetu UE.
zwiększonym poziomie ryzyka, które będzie miało
zaliczki, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem albo
charakter odstraszający, z uwzględnieniem kosztów i
pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
korzyści, jak również proporcjonalności takich środków;
3. Do zaliczki podlegającej zwrotowi na podstawie ust. 1 stosuje się
c) zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom
odpowiednio przepisy ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji
finansowym, ich wykrywania i usuwania;
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotyczące nienależnie lub
d) nakładania skutecznych, odstraszających oraz
nadmiernie pobranych krajowych środków publicznych, przeznaczonych na
proporcjonalnych kar zgodnie z prawem unijnym, a w
współfinansowanie wydatków realizowanych z funduszy Unii Europejskiej,
przypadku braku stosownych przepisów – zgodnie z
które zostały przekazane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji
prawem krajowym oraz, w razie konieczności,
Rolnictwa na podstawie umowy w związku z realizacją wspólnej polityki
wszczynania w tym celu postępowań sądowych;
rolnej, wspólnej polityki rybołówstwa lub sektorowego programu
e) odzyskiwania nienależnych płatności wraz z
operacyjnego.
odsetkami oraz, w razie konieczności, wszczynania w
4. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi po ustanowieniu i wniesieniu
tym celu postępowań sądowych.
przez niego zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań
2. Państwa członkowskie ustanawiają skuteczne systemy
wynikających z umowy o przyznaniu pomocy.
zarządzania i kontroli w celu zapewnienia zgodności z
5. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi w porozumieniu z ministrem
prawodawstwem regulującym unijne systemy wsparcia,
właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze
zmierzające do zminimalizowania ryzyka strat
rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb udzielania, rozliczania i zwrotu
finansowych dla Unii.
zaliczek oraz formy i sposób zabezpieczania wypłaconych zaliczek, mając
na uwadze zakres i należyte zabezpieczenie realizowanej operacji.
Art. 65 ust. 1 1. Państwa członkowskie przyjmują wszystkie przepisy T
Art. 21 Art. 22. Beneficjenci, lokalne grupy działania i jednostki samorządu
rozp. nr
ustawowe, wykonawcze i administracyjne zgodnie z art.
i Art. te
rytorialnego nie mogą wnioskować o udzielenie środków na
1305/2013
58 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w celu
22
wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w
zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych
art. 11, art. 13 oraz art. 18, i wypłatę zaliczki, o której mowa w art. 20, na
Unii.
realizację tej samej operacji.
Art. 7 ust. 2 Państwa członkowskie akredytują jako agencje płatnicze T
Art. 24 Art. 24. 1. Do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych
rozp. nr
jednostki lub instytucje, które dysponują strukturą
na podstawie art. 4 niniejszej ustawy akredytacja udzielona agencjom
1306/2013
administracyjną i systemem wewnętrznej kontroli,
płatniczym przed dniem wejścia w życie tej ustawy na podstawie art. 5 ust.
oferujące wystarczające gwarancje, że płatności są
1 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących
zgodne z prawem, prawidłowe i właściwie rozliczane. W
z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej
tym celu agencje płatnicze muszą spełniać minimalne
polityki rolnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1065) ma zastosowanie do:
warunki w zakresie akredytacji w odniesieniu do
struktury wewnętrznej, działań kontrolnych, informacji i
1) płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego,
komunikacji oraz monitorowania określone przez
Komisję zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. a).
2) rynku owoców i warzyw,
3) PROW 2014–2020 dla działań:
21
a) transfer wiedzy i działalność informacyjna,
b) usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem
rolnym i usługi z zakresu zastępstw,
c) systemy jakości produktów rolnych i środków spożywczych,
d) inwestycje w środki trwałe,
e) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku
klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków
zapobiegawczych,
f)
rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej,
g) podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich,
h) inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności
lasów,
i)
tworzenie grup producentów i organizacji producentów,
j)
działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne,
k) rolnictwo ekologiczne,
l)
płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi
szczególnymi ograniczeniami,
m) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER,
4) pomocy technicznej,
5) prowadzenia interwencji mającej na celu stabilizację rynków
rolnych,
6) administrowania
obrotem towarowym z zagranicą, w
szczególności w zakresie przyznawania refundacji przy wywozie do państw
trzecich,
7) administrowania kwotowaniem produkcji,
8) obsługi
działań w zakresie restrukturyzacji przemysłu
cukrowniczego,
22
9) obsługi działań w zakresie wsparcia rynku w sektorze jaj i drobiu,
10) obsługi działań w ramach wspólnej organizacji rynku wina,
11) obsługi programu „Owoce i warzywa w szkole”
–
w zakresie w jakim została udzielona.
2. Do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 7 ust. 2 niniejszej ustawy utrzymuje się specjalną akredytację
udzieloną jednostce koordynującej przed dniem wejścia w życie tej ustawy
na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu
środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na
finansowanie wspólnej polityki rolnej.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych cofa, w drodze
rozporządzenia, akredytację agencji płatniczej w zakresie, o którym mowa
w ust. 1, określając:
1) nazwę i siedzibę agencji płatniczej,
2) przyczyny cofnięcia akredytacji,
3) datę cofnięcia akredytacji
–
mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego
wydatkowania środków pochodzących z EFRG i EFRROW oraz zasady
cofania akredytacji określone w rozporządzeniu nr 1306/2013 i
rozporządzeniu nr 908/2014.
4. Cofnięcie akredytacji agencji płatniczej na podstawie art. 7 ust. 1
ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z
budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej
polityki rolnej ma zastosowanie również do akredytacji, o której mowa w
ust. 1, w zakresie którego dotyczy cofnięcie.
Art. 10 rozp. nr Wydatki, o których mowa w art. 4 ust. 1 i art. 5, mogą
T
Art. 24
1306/2013
zostać objęte finansowaniem unijnym tylko jeżeli zostały
dokonane przez akredytowane agencje płatnicze.
Art. 2 rozp. nr
T
908/2014
Art. 3 ust. 1 Aby osiągnąć cele WPR określone w TFUE,
T
Art. 25 Art. 25. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. Zmiana
rozp. nr
poszczególne środki objęte zakresem tej polityki, w tym
przepisów
23
1306/2013
działania na rzecz rozwoju obszarów wiejskich,
U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm. 2)) wprowadza się następujące zmiany:
ustawy o
finansowane są poprzez:
finansach
1)
w art. 5:
a) Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG);
publicznych jest
a)
w ust. 3 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
w
części
b) Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju
„4)
środki na realizację wspólnej polityki rolnej;”,
konsekwencją
Obszarów Wiejskich (EFRROW).
b)
uchyla się ust. 5;
przepisów
2. EFRG i EFRROW („fundusze”) stanowią część
zaproponowanych
budżetu ogólnego Unii Europejskiej (budżetu Unii).
2)
w art. 111 pkt 16 otrzymuje brzmienie:
w art. 11
„16)
środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5
projektu ustawy.
lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których
mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d, pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia
2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i
monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr
352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr
1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549),
po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa;”;
3) w art. 117 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i
podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację
programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z
wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy
technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia
2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i
monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr
352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr
1290/2005 i (WE) nr 485/2008.”.
Art. 17 ust. 1 1. Wsparcie w ramach tego działania obejmuje
T/N
Art. 27 Art. 26. W ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów Zmiana
rozp. nr
materialne lub niematerialne inwestycje, które:
w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej przepisów
1305/2013
a) poprawiają ogólną wydajność i zrównoważenie
2014–2020 (Dz. U. poz. 1146 oraz z 2015 r. poz. 378) w art. 2 pkt 30 ustawy o
otrzymuje brzmienie:
zasadach
gospodarstwa rolnego;
„30)
współfinansowanie krajowe z budżetu państwa – środki z budżetu realizacji
b) dotyczą przetwarzania, wprowadzania do obrotu lub
państwa niepochodzące z budżetu środków europejskich, o którym mowa w programów w
rozwoju produktów rolnych objętych załącznikiem I do
art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zakresie polityki
Traktatu lub bawełny, z wyjątkiem produktów
wypłacane na rzecz beneficjenta albo wydatkowane przez państwową spójności
rybołówstwa. Produktem procesu produkcyjnego może
jednostkę budżetową w ramach projektu, z wyłączeniem podlegających finansowanych
być produkt nieobjęty tym załącznikiem;
refundacji przez Komisję Europejską środków budżetu państwa w perspektywie
c) dotyczą infrastruktury związanej z rozwojem,
przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej i projektów finansowej
modernizacją lub dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa,
EWT;”.
2014–2020 jest
w tym dostępu do gruntów rolnych i leśnych, scalania i
Art. 27. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
konsekwencją
poprawy gruntów oraz dostaw i oszczędzania energii i
przepisów
wody; lub
zaproponowanych
d) są inwestycjami nieprodukcyjnymi związanymi z
w art. 11
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3365
› Pobierz plik