eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3352
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333

3352

obrotu na rynku oficjalnych notowań giełdowych
podstawie przepisów odpowiednio art. 60
(obowiązki informacyjne określone zostały w przepisach
ust. 2 i art. 61 ustawy o ofercie
wydanych na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy o ofercie
publicznej) jest zasadny. W związku z
publicznej), jak i emitentów papierów wartościowych
powyższym uwagi zgłoszone w pkt 1 i 2
dopuszczonych do obrotu na rynku giełdowym
powyższego pisma odnośnie zmiany
niebędącym rynkiem oficjalnych notowań giełdowych lub
brzmienia art. 49 ust. 2a oraz 65 ust. 3 pkt
na rynku pozagiełdowym (obowiązki informacyjne
5 ustawy o rachunkowości zostały
określone zostały w regulaminach wydanych na podstawie
uwzględnione w ww. projekcie ustawy.
art. 61 ustawy o ofercie publicznej), które również

stanowią rynek regulowany.
4. art. 65 ust. 3
Komisja
Proponujemy następujące brzmienie przepisu:
uwaga
j.w.
pkt 5
Nadzoru
„5) wskazać, czy jednostka zobowiązana do złożenia
uwzględniona
Finansowego
oświadczenia o stosowaniu ładu korporacyjnego zawarła
w oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego
wszystkie informacje wymagane zgodnie z zakresem
określonym w przepisach wykonawczych wydanych na
podstawie art. 60 ust. 2 lub regulaminach wydanych na
podstawie art. 61 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie
publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów
finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o
spółkach publicznych, a w odniesieniu do określonych
informacji
wskazanych
w
tych
przepisach
lub
regulaminach zawrzeć oświadczenie, o którym mowa w
pkt 4, oraz stwierdzić, czy są one zgodne z mającymi
zastosowanie przepisami oraz z informacjami zawartymi
w rocznym sprawozdaniu finansowym.”.
Uzasadnienie: Przepis art. 20 ust. 3 Dyrektywy
2013/34/UE wymaga od biegłego rewidenta poświadczeń
dotyczących informacji zawartych w oświadczeniu o
stosowaniu ładu korporacyjnego. Oświadczenie o
stosowaniu zasad ładu korporacyjnego stanowiące
wyodrębnioną część sprawozdania z działalności dotyczy
jednostek
regulowanych
prawem
państwa
członkowskiego, których zbywalne papiery wartościowe
są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym
124

któregokolwiek państwa członkowskiego, a więc
emitentów z całego rynku regulowanego (porównaj:
uzasadnienie zawarte w pkt 1).
Propozycja drugiej zmiany (zawarta w pkt 5, dot. opinii
biegłego rewidenta o zgodności określonych informacji
zawartych w oświadczeniu o stosowaniu ładu
korporacyjnego z mającymi zastosowanie przepisami)
wynika z konieczności implementacji art. 34 ust. 1 akapit
drugi lit. a ppkt ii w związku z art. 20 ust. 3 dyrektywy
2013/34/UE.
5.

Komisja
W związku z ustaleniami z konferencji uzgodnieniowej,
uwaga
W związku z uwagą dotyczącą prezentacji
Nadzoru
podtrzymujemy stanowisko w sprawie konieczności nieuwzględniona pozycji „Akcji własnych” i „Należnych
Finansowego
utrzymania dotychczasowego sposobu prezentacji w
wpłat na poczet kapitału podstawowego”
sprawozdaniach finansowych zakładów ubezpieczeń
jako elementu kapitałów własnych jedynie
„Akcji własnych” oraz „Należnych wpłat na poczet
dla zakładów ubezpieczeń, podtrzymane
kapitału podstawowego” jako elementu kapitałów
zostało stanowisko przedstawione w piśmie
własnych, co równocześnie powoduje, że w
z dnia 8 grudnia 2014 r., znak:
przedmiotowym zakresie nie ulegnie zmianie zakres
DR1/0301/37-38/WBN/2014, zgodnie z
informacji prezentowanych w bilansie zakładów
którym pozostawiono ww. pozycje w
ubezpieczeń określony w treści zał. nr 3 ustawy o
aktywach, lecz w odrębnych pozycjach –
rachunkowości. Ponadto proponujemy aby w treści art.
dla pokreślenia ich odmiennego charakteru.
363 Ksh został dodany dodatkowy ustęp, który zapewni
Rozwiązanie to przyjęto dla wszystkich
zakładom ubezpieczeń możliwość prezentacji akcji
jednostek, w tym banków, zakładów
własnych w dotychczasowy sposób tj. wykazywania akcji
ubezpieczeń i reasekuracji, z uwagi na fakt,
własnych jako elementu pasywów korygującego wartość
iż w naszej ocenie we wszystkich trzech
kapitałów, np. o treści: „§ 7. Akcje własne zakładu
dyrektywach, tj. w sprawie rocznych i
ubezpieczeń należy umieścić w bilansie w osobnej pozycji
skonsolidowanych
sprawozdań
kapitału własnego w wartości ujemnej. Równocześnie
finansowych banków i innych instytucji
należy zmniejszyć kapitał rezerwowy na akcje własne
finansowych (86/635/EWG), w sprawie
utworzony zgodnie z art. 362 § 2 pkt 3 i odpowiednio
rocznych i skonsolidowanych sprawozdań
zwiększyć kapitał bądź kapitały, z których został on
finansowych
zakładów
ubezpieczeń
utworzony”.)
(91/674/EWG) oraz ws. rachunkowości
(2013/34/UE) przyjęto jednolite podejście
w ujęciu tych składników w bilansie po
stronie aktywów.
125

6.
art. 6
Prokuratoria PGSP nie zgłasza uwag merytorycznych do tego projektu z
uwaga
Przepisy końcowe zostaną rozpatrzone
projektu
Generalna
dnia 8 grudnia 2014 r., zakładając że uwaga zgłoszona w uwzględniona przez Komisję Prawniczą w Rządowym
Skarbu
piśmie z dnia 23 października 2014 r., odnosząca się do art.
Centrum Legislacji.
Państwa
6 projektowanej ustawy, zostanie rozpatrzona przez
Komisję Prawniczą w Rządowym Centrum Legislacji.
7. załącznik nr żłówny Urząd GUS pismem z dnia 15 grudnia 2014 r. zgłosił analogiczne
uwaga
Implementacja dyrektywy 2013/34 w
5 do ustawy
Statystyczny uwagi pismem z dnia 24 października 2014 r. (uwagi nieuwzględniona zakresie
wdrożenia
przepisów
dla
o rachunko-
zostały uwzględnione w tabeli omawiającej uwagi do
jednostek
„małych”
dotyczących
wości
projektu z dnia 30 września 2014 r.)
uproszczeń w zakresie sprawozdawczości
finansowej dla tej grupy jednostek nie ma
charakteru
opcji
dla
państwa
członkowskiego, a więc jest obowiązkowa i
ma do niej zastosowanie tzw. zasada
maksimum harmonizacji. Progi przyjęte do
zdefiniowania jednostki „małej” w ww.
projekcie ustawy zostały określone na
najniższym możliwym poziomie, zgodnie z
art. 3 ust. 2 dyrektywy 2013/34, tj. przyjęto
następujące wielkości dla:
1) sumy bilansowej: 4 000 000 euro, tj. 16
987 200 zł,
2) przychodów netto ze sprzedaży towarów
i produktów: 8 000 000 euro, tj. 33 974 400
zł.
Należy podkreślić, że progi te nie zostały
podwyższone odpowiednio do 6 000 000
euro dla sumy bilansowej i 12 000 000 euro
dla przychodów netto ze sprzedaży, na co
zezwala ww. art. dyrektywy 2013/34.
Dyrektywa ta określa zakres informacyjny
sprawozdania finansowego dla jednostek
„małych”. A zatem w projekcie przyjęto
zakres informacyjny bilansu, rachunku
zysków i strat oraz informacji dodatkowej
126

zgodny z w ww. dyrektywą.

Z katalogu jednostek „małych” wyłączono
również jednostki sektora finansów
publicznych, ze względu na fakt, iż w
sektorze tym wymagany jest określony
zasób informacji i jednostki te nie powinny
być
objęte
uproszczeniami
w
sprawozdawczości finansowej. Natomiast
w przypadku jednostek działających w
formie spółek prawa handlowego objętych
zakresem
zastosowania
dyrektywy
2013/34/UE
(które
w
pewnych
okolicznościach mogą być zaliczone do
sektora
instytucji
rządowych
i
samorządowych) państwo członkowskie
nie może żądać od nich (jeśli spełniają
kryteria jednostki małej) większego
zakresu informacji niż jest to przewidziane
dyrektywą.




127




TABELA ZBIE NO CI

(zawierająca także wyszczególnienie przepisów niebędących transpozycją prawa UE)

TYTUŁ PROJEKTU

Projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych

TYTUŁ WDRA ANEżO AKTU
sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych
PRAWNEGO
rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca
dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG

Przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, z wyłączeniem art. 2 ust. 5, art. 3 ust. 3 i art.
70 ust. 2 tej ustawy, oraz przepisy ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, mają zastosowanie
po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2016 r. Jednostki mogą
zastosować przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, z wyłączeniem art. 2 ust. 5, art. 3
ust. 3 i art. 70 ust. 2 tej ustawy, oraz ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, do sprawozdań
sporządzonych za rok obrotowy kończący się po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy. Przepis art. 70 ust. 2 ustawy
zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, oraz art. 89 ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu nadanym
WYJA NIENIE TERMINU
niniejszą ustawą, mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy kończący się po dniu
WEJ CIA W YCIE PROJEKTU
wejścia w życie niniejszej ustawy. Przepisy art. 3 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, oraz przepisy ustaw zmienianych w art. 3 i w art. 4, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, mają zastosowanie po
raz pierwszy do przeliczenia na walutę polską przychodów osiągniętych w 2015 r.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyłączeniem art. 1 pkt 1 oraz art. 6, które wchodzą w
życie z dniem 1 stycznia 2016 r. Jest to zgodne z art. 53 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE
z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych
i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady
2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG.


PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ

LP.
JEDN.
TRE Ć PRZEPISU UE
KONIE-
JEDN.
TRE Ć PRZEPISU
UZASADNIENIE
RED.
CZNO Ć
RED.
PROJEKTU / UWAGI
UWZżL DNIENIA
WDRO E-NIA
ZM.
W PROJEKCIE
strony : 1 ... 30 ... 42 . [ 43 ] . 44 ... 50 ... 88

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: