eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia nowego świadczenia rodzinnego dla rodzin wychowujących dzieci: świadczenia rodzicielskiego, które ma przysługiwać osobom, które urodziły dziecko, a które nie są uprawnione do zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia macierzyńskiego (bezrobotni, studenci oraz osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych, jak umowa zlecenie); wprowadzenia minimalnej wysokości wypłaty zasiłku macierzyńskiego oraz proponowanego świadczenia rodzicielskiego w kwocie 1000 zł

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3335
  • Data wpłynięcia: 2015-04-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1217

3335

z ubezpieczenia społecznego w razie wykonywania pracy u pracodawcy
choroby lub macierzyństwa.
udzielającego urlopu.


Uregulowanie
ustalania podwyższenia Uwaga bezzasadna. Ubezpieczonej,
zasiłku macierzyńskiego do wysokości której miesięczny zasiłek macierzyński
świadczenia rodzicielskiego, w przypadku będzie niższy niż 1000 zł kwota tego
gdy zasiłek ten jest wypłacany w wysokości zasiłku zostanie podwyższona do 1000
80% podstawy wymiaru i ubezpieczona zł. Kwota ta będzie należna bez względu
zrezygnuje z zasiłku macierzyńskiego za na fakt, czy będzie to 80% podstawy
okres odpowiadający okresowi urlopu wymiaru, 100% czy 60% podstawy
rodzicielskiego w pełnym wymiarze.
wymiaru. Jedynie jej wysokość będzie
różna. Jednak dla ubezpieczonej nie
będzie istotne czy kwota zasiłku
w całości jest pochodną jej składek, czy
wynika z uzupełnienia.

W przypadku zatrudnienia u więcej niż Uwaga zostanie uwzględniona.
jednego pracodawcy, przepis

o podwyższeniu będzie musiał zastosować
każdy podmiot wypłacający zasiłek
macierzyński. Łączna kwota zasiłku
macierzyńskiego może być wielokrotnie
wyższa od świadczenia rodzicielskiego.
Takie rozwiązanie nie wydaje się zasadne.

Jeżeli podwyższenie (art. 7) ma być Uwagi zostaną uwzględnione.
finansowane w ramach dotacji z budżetu
państwa do FUS to proponuje się wyraźnie
zaznaczyć to w przepisie art. 31 ust. 3b
ustawy
o świadczeniach pieniężnych
z ubezpieczenia społecznego w razie
choroby lub macierzyństwa.
W związku ze zmianą art. 7 konieczne
będzie dostosowanie rozporządzenia MPiPS
z dnia 23.10.2009 r. w sprawie określenia
wzorów
zgłoszeń
do
ubezpieczeń
społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.
Do art. 19 projektu
Jakich sytuacji może dotyczyć przepis?
Przepis art. 19 ust. 1 pkt 1 zostanie
W art. 17c ust. o świadczeniach rodzinnych wykreślony.
będzie wskazane komu przysługuje
świadczenie rodzicielskie.

Do przepisów przejściowych
Uregulowania wymaga podwyższenie od Uwaga uwzględniona.
dnia 1.01.2016 r. kwoty zasiłku do kwoty
świadczenia rodzicielskiego w razie
urodzenia, przysposobienia lub objęcia
dziecka opieką przed dniem wejścia w życie
projektowanych przepisów.

Do art. 21 projektu
W związku z faktem, że powyższe zmiany Uwaga nie zostanie uwzględniona.
wymagają znaczącej przebudowy systemu Z expose Premier wynika, że
informatycznego ZUS oraz programów rozwiązania mają wejść w życie z dniem
Płatnik i e-płatnik proponuje się 12 1 stycznia 2016 r.
miesięczne vacatio legis.

Do OSR
W pkt 6 pominięto skutki naliczenia składki Uwaga uwzględniona.
na ubezpieczenie emerytalne i rentowe,
finansowane z budżetu państwa, od kwoty
wyrównania.
OPZZ
Projekt nie reguluje sytuacji osób Uwaga niezasadna. Projekt ustawy nie
bezrobotnych, które
w
związku przewiduje utraty przez osoby
z otrzymaniem nowego świadczenia utracą bezrobotne statusu osoby bezrobotnej.
status bezrobotnego, a co za tym idzie, nie Projekt jedynie zakłada zastąpienie
będzie w ich wypadku opłacana składka na prawa do przedłużenia zasiłku dla
ubezpieczenie zdrowotne.
bezrobotnych
świadczeniem

rodzicielskim. W konsekwencji,


w zakresie regulacji dotyczących
składek na ubezpieczenia zdrowotne, dla
osób tych nie nastąpią zmiany
Brak kryterium dochodowego
Uwaga nieuwzględniona. Wobec trudnej
warunkującego prawo do świadczenia sytuacji demograficznej Polski
rodzicielskiego może być postrzegane jako prowadzone w ostatnich latach przez
rozwiązanie niesprawiedliwe społecznie
rząd działania koncentrują się na
zachęcaniu Polaków do posiadania
dzieci oraz do zapewnienia
bezpieczeństwa rodzicom zwłaszcza
w pierwszym okresie opieki nad
dzieckiem. Jednym z nich było
wydłużenie urlopów rodzicielskich
w 2013 r. z 24 do 52 tygodni.
Możliwość
spędzenia

roku
z dzieckiem po jego narodzinach to
przełomowe rozwiązanie w polskiej
polityce rodzinnej po 1989 r. Zmiany w
polityce rodzinnej zaczynają przynosić
pierwsze efekty. Według danych
Głównego
Urzędu
Statystycznego
w 2014 r. w Polsce urodziło się
ok. 376 tys. dzieci. To o ok. 6 tys.
więcej niż w 2013 r. Kolejnym krokiem
w polityce rodzinnej jest wsparcie tych
rodziców, którzy dotychczas

ze świadczeń rodzicielskich skorzystać
nie mogli. Podejmując działania mające
na celu
podwyższenie wskaźnika
dzietności w Polsce istotne jest, aby
świadczenia związane z rodzicielstwem
kierować do jak najszerszego kręgu
odbiorców, a nie tylko do osób
znajdujących się w trudnej sytuacji
materialnej, bowiem wówczas przyniosą
one lepsze skutki.


NSZZ Solidarność Rozwiązania polegające na przyznaniu Uwaga
niezasadna.
Składka
świadczenia rodzicielskiego ze środków na ubezpieczenie chorobowe jest

budżetu państwa osobom, które prowadza w niewielkiej kwocie i daje możliwość
pozarolniczą działalność gospodarczą oraz uzyskania zasiłku macierzyńskiego
zleceniobiorcom,
którzy
podlegają w kwocie wyższej niż świadczenie
dobrowolnemu ubezpieczeniu
pielęgnacyjne.
chorobowemu, zniechęcać będzie te osoby
do przezorności a w konsekwencji
prowadzić będzie do spadku liczby osób
ubezpieczonych dobrowolnie na wypadek
choroby i macierzyństwa. Odbije się to
negatywnie na sytuacji finansowej budżetu
chorobowego.
Osoby
bezrobotne,
w
związku Uwaga niezasadna. Projekt ustawy nie
z otrzymaniem nowego świadczenia – przewiduje utraty przez osoby
świadczenia rodzicielskiego – stracą status bezrobotne statusu osoby bezrobotnej.
osoby bezrobotnej, a tym samym nie będzie Projekt jedynie zakłada zastąpienie
opłacana za te osoby składka na prawa do przedłużenia zasiłku dla
ubezpieczenia zdrowotne.
bezrobotnych
świadczeniem
rodzicielskim. W konsekwencji,

w zakresie regulacji dotyczących
składek na ubezpieczenia zdrowotne, dla
osób tych nie nastąpią zmiany.
Dodawane do art. 24 ustawy o świadczenia Uwaga niezasadna. Omawiany projekt
rodzinnych ustępy 8 i 9 są sprzeczne z ustawy
jest projektem odrębnym
dodawanymi w tym samym art. ust. 8 i 9 od projektu ustawy o zmianie ustawy
zawartymi w projekcie ustawy o zmianie o świadczeniach rodzinnych i każdy
ustawy o świadczeniach rodzinnych (tzw. z tych projektów musi być spójny
„złotówka za złotówkę”)
z regulacjami obowiązującymi obecnie,
a nie z regulacjami, które dopiero są
projektowane.
Świadczenie
rodzicielskie
powinno Uwaga nie zostanie uwzględniona.
podlegać procedurze weryfikacji, a nie Świadczenie
rodzicielskie
będzie
waloryzacji.
jednym ze świadczeń rodzinnych.
I zasadne jest, aby jako świadczenie
rodzinne podlegało takim samym
regułom, jak pozostałe świadczenia
rodzinne. Jedynym wyjątkiem, który w
tym zakresie ustawodawca przewidział
jest świadczenie pielęgnacyjne.
KWRiST
Wpisanie świadczenia rodzicielskiego w Biorąc pod uwagę charakter świadczenia
Miasto
katalog świadczeń rodzinnych, które rodzicielskiego brak jest możliwości
Łódź
podlegać będą przepisom o koordynacji umiejscowienia go w innym systemie
systemów zabezpieczenia społecznego niż świadczenia rodzinne (np. w pomocy
prowadzi do nierównego traktowania dzieci społecznej, która kierowana jest do osób
z rodzin, których rodzice podejmują pracę najbardziej
potrzebujących).
za granicą w stosunku do dzieci rodzin, Jednocześnie
niemożliwe
jest
których członkowie nie przemieszczają się wyłączenie tego świadczenia spod
w granicach UE i EOG oraz w stosunku do koordynacji,
gdyż
rodziłoby
dzieci, których rodzice przemieszczają się w to konieczność dokonania zmian
granicach UE i EOG ale rodzic otrzymuje na w przepisach unijnych.
nie zasiłek macierzyński, który nie będzie
podlegał
zmniejszeniu
z
powodu
ww. przemieszczania się.
KWRiST
Wątpliwość czy świadczenie rodzicielskie Świadczenie rodzicielskie, jako
Zachodniopomorskie będzie, jako świadczenie rodzinne wskazane świadczenie wynikające z ustawy
w art. 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych o świadczeniach rodzinnych – będzie
objęte zasadami koordynacji systemów świadczeniem rodzinnym i jako takie
zabezpieczenia społecznego. Nie wszystkie będzie podlegać koordynacji (nie zostało
świadczenia rodzinne wymienione w art. 2 wyłączone z katalogu świadczeni, które
podlegają koordynacji.
nie podlegają koordynacji).
Projektowany art. 17c ust. 1 pkt 1 ustawy Określenie „osoba, która urodziła
o świadczeniach rodzinnych wprowadza dziecko” jest określeniem, które nie
nowy podmiot: „osoba, która urodziła może budzić żadnej wątpliwości od
dziecko”.
Budzi
to
wątpliwości strony językowej i jako takie nie
w kontekście tzw. matek zastępczych. powinno być definiowane.
Oznacza to faktyczne rozszerzenie katalogu Jednocześnie
brak jest potrzeby
podmiotów
uprawnionych
do
św. uzupełniania katalogu zawartego w art.
rodzicielskiego bez uprzedniego
23 ust. 1 ustawy o świadczeniach
uregulowania sytuacji prawnej tych matek.
rodzinnych o „osobę, która urodziła
Pozostawienie w ustawie określenia „osoba, dziecko” – osoba ta oczywiście jest
która
urodziła
dziecko”
wymaga rodzicem dziecka. Niemniej katalog ten
uzupełnienia katalogu zawartego w art. 23 zostanie uzupełniony o rodzinę
ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych.
zastępczą.
Projektowany art. 17c ust. 4 pkt 2 ustawy Określenie „od dnia objęcia dziecka
o świadczeniach rodzinnych w sposób opieką” funkcjonuje już na gruncie
nieostry wskazuje moment od którego ustawy o świadczeniach rodzinnych
przysługuje św. rodzicielskie – „od dnia i brak jest podstaw do jego zmiany,
objęcia dziecka opieką”. Czy to oznacza bowiem określenie to powinno być
dzień złożenia wniosku, czy wydania interpretowane dosłownie – jako dzień,
postanowienia
sądu
czy
jego w którym dana osoba faktycznie zaczęła
uprawomocnienia? Uwaga dotyczy też opiekować się dzieckiem.
takich sformułowań w innych miejscach.
W projektowanym art. 17c ust. 9 pkt 3 W celu ujednolicenia projektowanych
określenie
„zaprzestania
wychowania regulacji z pojęciami obowiązującymi w
dziecka” wymaga doprecyzowania.
ustawie o świadczeniach rodzinnych
sformułowanie
„zaprzestania
wychowania dziecka” zostanie
zastąpione
sformułowaniem
„zaprzestania sprawowania osobistej
opieki”.
Dodawane do art. 24 ustawy
o Uwaga niezasadna. Omawiany projekt
świadczeniach rodzinnych ustępy 8 i 9 są ustawy jest projektem odrębnym
sprzeczne z takimi samymi ustępami od projektu ustawy o zmianie ustawy
dodawanymi do ustawy o zmianie ustawy o o świadczeniach rodzinnych i każdy
świadczeniach rodzinnych (tzw. „złotówka z tych projektów musi być spójny
za złotówkę”).
z regulacjami obowiązującymi obecnie,
a nie z regulacjami, które dopiero są
projektowane.
Wątpliwości budzi określenie „od miesiąca Uwaga nie zostanie uwzględniona.
urodzenia lub przysposobienia”
Rozwiązania zawarte w art. 17c ust. 4
z projektowanego art. 24 ust. 8 w kontekście określają
moment,
od
którego
art. 17c ust. 4
(od dnia porodu, przysługuje świadczenie (dzień porodu,
przysposobienia).
objęcia
dziecka
opieka,
przysposobienia). Natomiast regulacje
zawarte w projektowanym art. 24 ust. 8
określają miesiąc od którego ustalane
jest
prawo
do
świadczenia
rodzicielskiego.
Warto rozważyć zasadność wprowadzenia Sposób obliczania kwoty świadczenia
wyliczenia
kwoty
świadczenia pielęgnacyjnego zostanie ujednolicony
rodzicielskiego na zasadach obowiązujących z rozwiązaniami
zawartymi
przy ustalaniu wysokości świadczenia w projektowanej ustawie.
pielęgnacyjnego.

strony : 1 ... 7 . [ 8 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: