Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3324
- Data wpłynięcia: 2015-04-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132
3324
napoje;
naczynia i przybory kuchenne;
nakrycia stołowe;
lokale gastronomiczne;
przepisy i zwyczaje kulinarne;
dieta, sposób odżywiania się;
żywność modyfikowana genetycznie.
12. Usługi:
bank, poczta;
biblioteka;
punkty usługowe (np. fryzjer, krawiec, kosmetyczka, pralnia,
zegarmistrz, stacja benzynowa itp.);
warsztaty (np. szewski, samochodowy);
sala gimnastyczna, boisko, siłownia, sauna, gabinet
kosmetyczny i odnowy biologicznej.
13. Miejsca:
rodzaj, położenie i wielkość miejscowości;
instytucje użyteczności publicznej;
miejsca użyteczności publicznej;
zabytki;
atrakcje turystyczne.
14. rodowisko naturalne:
rośliny;
zwierzęta domowe i dzikie;
elementy krajobrazu;
pogoda, pory roku, klimat;
klęski żywiołowe;
zagadnienia i
problemy
ekologiczne (np. rabunkowa
gospodarka lasami, zagrożone gatunki roślin i zwierząt).
15. Nauka i technika:
rozwój nauki i techniki (np.: komputeryzacja, motoryzacja,
telekomunikacja);
odkrycia i wynalazki;
dyscypliny naukowe;
badania naukowe;
nauka a etyka.
16. Media:
prasa;
radio;
telewizja;
Internet;
społeczna rola mediów.
17. Tradycje, zwyczaje, święta:
- 124 -
święta religijne, państwowe i okolicznościowe;
uroczystości rodzinne, państwowe i okolicznościowe;
zwyczaje ogólnopolskie, regionalne, rodzinne.
ń8. Tematy ogólne:
warunki życia;
życie kulturalne;
wydarzenia polityczno-społeczne;
zagadnienia polityczne, ekonomiczne, religijne, obyczajowe
itp.;
problemy dyskusyjne: kara śmierci, eutanazja, klonowanie itp.;
cudzoziemiec wśród Polaków - stereotypy;
Polak wśród cudzoziemców - stereotypy;
kultura polska - kultura cudzoziemca; podobieństwa i różnice;
polskie standardy kulturowe np. grzeczność, okazywanie
szacunku starszym, religijność, tradycyjne role społeczne
i role płci, patriotyzm.
- 125 -
Załącznik nr 2
WZÓR
Godło Rzeczypospolitej Polskiej
Komisja
do Spraw Poświadczania
Znajomości Języka Polskiego jako Obcego
CźRTYFIKAT ZNAJOMO CI J ZYKA POLSKIźGO
Niniejszym poświadcza się, że Pan(i) …………………………………………………………..
imię (imiona) i nazwisko
ur. dnia……………………………………. r.
w …………………………………….....................................................................................
miejscowość i kraj
zdał(a) egzamin z języka polskiego na poziomie …………………………………………….
nazwa poziomu
Certyfikat znajomości języka polskiego jako obcego wydany na podstawie ustawy z dnia 7
października 1999 r. o języku polskim (Źz. U. z 2011 r., Nr 43, poz. 224, z późn.zm.)
…………………………… dnia …………………… r.
miejscowość
pieczęć
Nr
Przewodniczący Komisji
do Spraw Poświadczania Znajomości
Języka Polskiego jako Obcego
………….…………………
07/03/BS
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego został
przygotowany w związku z projektowaną ustawą o zmianie ustawy o języku polskim oraz
ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, wprowadzającej zmiany
do systemu certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego.
W obecnym stanie prawnym egzaminy z języka polskiego jako obcego przeprowadzane są
przez państwowe komisje egzaminacyjne na trzech poziomach biegłości językowej natomiast
o możliwości przystąpienia danej osoby do egzaminu decyduje Państwowa Komisja
Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego.
Jednym z podstawowych założeń ww. projektu ustawy jest dostosowanie systemu do
notowanego zwiększającego się zainteresowania certyfikatami znajomości języka polskiego
jako obcego zaś środkiem prowadzącym do osiągnięcia tego celu jest decentralizacja systemu
certyfikacji i przekazanie zadań związanych z organizowaniem egzaminów z państwowych
komisji egzaminacyjnych na podmioty posiadające uprawnienie do organizowania
egzaminów.
Projekt rozporządzenia przewiduje rozwiązania prowadzące do wdrożenia założeń
określonych na gruncie ustawy. Regulacji aktu wykonawczego poddano zakres informacji,
które powinien zawierać wniosek o nadanie uprawnienia do organizowania egzaminów
z języka polskiego, szczegółowo określone zostały warunki, w których powinien odbywać się
egzamin wskazano również na tryb jego przeprowadzenia. W związku z przewidzianą
w ustawie możliwością ubiegania się o certyfikat bez konieczności zdawania egzaminu przez
absolwentów polskich szkół wyższych i ponadgimnazjalnych w projekcie rozporządzenia
wskazano z jakim poziomem biegłości językowej należy wiązać ukończenie danego rodzaju
kształcenia.
Przewidując przekazanie zadań związanych z organizowaniem egzaminów podmiotom
zainteresowanym prowadzeniem tego rodzaju działalności projekt ustawy wskazał na
warunki, których spełnienie jest niezbędne dla uzyskania uprawnienia oraz na obowiązki
obciążające taki podmiot po jego uzyskaniu.
W związku z tak skonstruowaną regulacją, określony w projekcie rozporządzenia zakres
informacji, które powinien zawierać wniosek można podzielić na dwie grupy. Do pierwszej
grupy należą dane dotyczące aktualnie prowadzonej działalności, umożliwiające weryfikację
spełniania ustawowych warunków uzyskania uprawnienia do drugiej zaś dane mające
2
charakter deklaracji dotyczącej planowanego sposobu realizacji obowiązków, które obciążać
będą podmiot po nadaniu uprawnienia tj.: sposób zapewnienia wymaganego składu komisji
egzaminacyjnej, sposób zapewnienia odpowiednich warunków lokalowych i technicznych,
wysokość opłaty za przystąpienie do egzaminu. Przewiduje się, że dane dotyczące
prowadzonej już działalności powinny zostać poświadczone stosownymi dokumentami,
natomiast ze względu na przyszły charakter okoliczności określonych w ww. deklaracji nie
wymaga się przedkładania dokumentów uwiarygadniających je.
Przystąpienie do egzaminu nie będzie uzależnione od decyzji żadnego z podmiotów, wynikać
będzie jedynie z woli wyrażonej przez osobę spełniającą warunki określone w ustawie.
Przewiduje się, że osoba zainteresowana przystąpieniem do egzaminu zgłosi się do podmiotu
uprawnionego w celu zgłoszenia swojej chęci udziału w egzaminie i złożenia opłaty za
przystąpienie do egzaminu. Rejestracja będzie polegała na wprowadzeniu przez podmiot
uprawniony danych przekazanych przez osobę zainteresowaną do elektronicznej bazy
prowadzonej przez Komisję do Spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako
Obcego. Skorzystanie z elektronicznej bazy danych ułatwi przekazanie danych osób
przystępujących do egzaminu z podmiotu uprawnionego do Komisji. Przewiduje się, że dane
wprowadzone do bazy przez podmiot uprawniony będą automatycznie dostępne dla Komisji.
Rozwiązanie to umożliwi bardzo szybkie zebranie informacji dotyczących liczby zestawów
egzaminacyjnych, które powinny zostać przesłane do poszczególnych podmiotów
uprawnionych. Projekt rozporządzenia przewiduje zobowiązanie podmiotu uprawnionego do
potwierdzenia tych danych w terminie nie wcześniejszym niż na 14 dni przed egzaminem, zaś
warunkiem przekazania mu zestawów będzie przekazanie Komisji części opłat uzyskanych od
osób zamierzających przystąpić do egzaminu. Celem regulacji zobowiązującej do
potwierdzenia liczby uczestników na krótko przed egzaminem jest maksymalne opóźnienie
przekazania opłat określonych w ustawie przez podmioty uprawnione do Komisji. Zapewni to
podmiotom uprawnionym możliwość zwrotu opłat osobom zarejestrowanym w przypadku,
gdyby egzamin został odwołany.
Innym uzasadnieniem dla funkcjonowania bazy jest możliwość prowadzenia statystyk
w zakresie zdawalności egzaminów, zainteresowania egzaminami w różnych krajach,
najczęściej wybieranych poziomach egzaminu itp.
Źane osób, które przystąpiły do egzaminu ale nie zdały go zostaną usunięte z bazy.
Nie dotyczy to danych, które nie umożliwiają identyfikacji osób, od których zostały zebrane
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3324
› Pobierz plik