eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3324
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132

3324

Mama powiedziała, żebym poszedł po zakupy.
7. Synonimia syntaktyczna, np.: Wyjechali z powodu epidemii. / Wyjechali na skutek epidemii. /
Wyjechali wskutek epidemii. W razie pożaru należy wezwać straż pożarną. / W przypadku pożaru
należy wezwać straż pożarną. Zapłacony przez ojca rachunek był bardzo wysoki. / Rachunek,
który został zapłacony przez ojca, był bardzo wysoki. / Rachunek, który zapłacił ojciec, był
bardzo wysoki.
IV. STYLISTYKA
1.Rodzaje stylu:
 styl formalny;
 styl nieformalny;
 styl potoczny.
2. rodki stylistyczne:
 elipsy, np.: Co za szczę cie!
 antonimy, np.: szczupły – tęgi;
 synonimy, np.: miniony ubiegły;
 epitety, np.: szlachetny człowiek, porządny obywatel;
 porównania, np.: wysoka jak topola, blady jak ciana;
 homonimy (w ograniczonym zakresie), np.: rysy (na szkle) – Rysy (szczyt);
 zdrobnienia, np.: stolik, książeczka;
 spieszczenia, np.: siostrzyczka, Józio;
 wyrazy złożone, np.: drogowskaz, trzypokojowy, ludożerca;
 onomatopeje (w ograniczonym zakresie), np.: miauczeć.
3.Umiejętnośd kompozycji tekstu.
4.Zachowanie spójności tekstu.

C. ROZUMIźNIź TźKSTÓW PISANYCH

Ogólny opis umiejętności

Zdający na poziomie B2 JUNIOR rozumieją globalnie i szczegółowo fragmenty tekstów oraz
całe teksty pisane w różnych stylach i formach z zakresu określonego w katalogach
intencjonalno-pojęciowym i tematycznym (zob. Katalogi A i B).
Rozumieją najważniejsze treści i intencje zawarte w popularnych formach tekstów
użytkowych oraz literackich (rozumienie globalne), a także wykazują się umiejętnością
wyszukiwania w nich konkretnych informacji (rozumienie selektywne), nawet jeśli teksty te
charakteryzuje skomplikowana struktura leksykalna i składniowa.
Zdający potrafią stosować strategie ułatwiające rozumienie tekstów, takie jak rozumienie
kontekstowe, czytanie pobieżne w celu wyszukiwania informacji oraz dostosowywać tempo
czytania do postawionych przed nimi zadać.
Rodzaje tekstów:
 pojedyncze napisy intencjonalne i tematyczne (informacje, nakazy i zakazy, ostrzeżenia,
szyldy, ogłoszenia, reklamy itp.);
 oryginalne teksty lub fragmenty tekstów na tematy związane z prywatną, publiczną,
zawodową oraz edukacyjną sferą życia.
Rejestr tekstów:
-
użytkowy
(1) instytucjonalny: ogłoszenia
(ogłoszenia drobne, reklamy);
- 39 -
(np. opisy właściwości



informacje
produktów




spożywczych, farmaceutycznych,




kosmetycznych itp.; instrukcje




obsługi, przepisy kulinarne;




ogłoszenia);



formularze
(np. z danymi osobowymi);



notatki, wiadomo ci, komentarze prasowe;



artykuły, wywiady prasowe;


(2) prywatny:
listy, e-maile, kartki pocztowe, pamiętniki,



wspomnienia itp.
-
literacki
(1) epicki:
fragmenty opowiadań, nowel, powie ci;


(2) mieszany:
reportaże.




Role komunikacyjne:
 nieznajomy, znajomy;
 kolega, przyjaciel;
 członek rodziny;
 gość;
 turysta;
 uczący się (uczeń);
 pracownik;
 klient, kupujący, sprzedawca;
 pacjent;
 petent;
 kelner, konsument;
 uprawiający sport;
 widz, czytelnik, słuchacz, kibic sportowy;
 świadek zdarzenia;

D.PISANIE

Ogólny opis umiejętności

Zdający na poziomie B2 JUNIOR potrafią poprawnie planować, komponować i redagować
wypowiedzi przewidziane dla tego poziomu (zob. Formy wypowiedzi zamieszczone poniżej),
stosując technikę pisania sterowanego i samodzielnego. Umieją wypowiadać się na tematy
zamieszczone w katalogu tematycznym (zob. Katalog B) i wyrażać funkcje komunikacyjne
objęte katalogiem intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A).
Wykazują się znajomością słownictwa stosownego dla danej formy wypowiedzi i jej tematu,
posługują się formami stylu oficjalnego i nieoficjalnego odpowiednio do sytuacji oraz znają
struktury gramatyczne wymienione w Li cie zagadnień gramatycznych dla poziomu B2
JUNIOR.
- 40 -
Zdający znają i stosują odpowiednie konwencje socjokulturowe, a także wykonują działania
mediacyjne (np. tłumaczenie) i interakcyjne (np. pisanie listów formalnych).
Zdający wykazują się znajomością następujących zagadnień z zakresu ortografii i
interpunkcji (chociaż stopień ich opanowania może być niepełny):
polski alfabet i poprawny zapis liter;

zasady pisowni spółgłosek dźwięcznych i bezdźwięcznych;

zasady pisowni spółgłosek twardych i miękkich;

zasady pisowni wyrazów dużymi i małymi literami;

zasady pisowni ji, ii, i;

zasady pisowni ę, en, em, ą, on, om;

zasady pisowni ó/u;

zasady pisowni rz/ż;

zasady pisowni h/ch;

zasady pisowni łącznej i rozłącznej;

zasady interpunkcji.
Pismo zdających powinno być czytelne i odpowiadać polskim normom.

Formy wypowiedzi:
-
życzenia
-
charakterystyka*
-
pozdrowienia
-
opowiadanie
-
zaproszenie
-
sprawozdanie
-
zawiadomienie
-
recenzja
-
ogłoszenie
-
esej**
-
list/e-mail prywatny formalny
-
podanie***
-
list/e-mail prywatny nieformalny
-
(auto)biografia
-
opis osoby
-
CV
-
opis przedmiotu
-
list motywacyjny
-
opis miejsca
-
list urzędowy****
-
opis krajobrazu
-
reklama
-
opis sytuacji
-
rozprawka (tekst argumentacyjny)
*Chodzi zarówno o charakterystykę osoby, jak i środowiska (np. młodzieży) lub elementów
rzeczywistości.
**Mowa o „eseju szkolnym”, czyli formie, w której piszący przedstawia swoje poglądy,
rozważania czy refleksje na dany temat.
***Mowa o treści podania – bez nagłówków, daty i podpisu. źlementy te wchodzą w skład
materiału wyjściowego.
****Chodzi o listy oficjalne do osoby i/lub instytucji.

Role komunikacyjne:

 nieznajomy, znajomy;
 kolega, przyjaciel;
 członek rodziny;
 gość;
 turysta;
 uczący się (uczeń);
 pracownik;
 klient, kupujący, sprzedawca;
- 41 -
 pacjent;
 petent;
 kelner, konsument;
 uprawiający sport;
 widz, czytelnik, słuchacz, kibic sportowy;
 świadek zdarzenia.

ź.MÓWIźNIź

Ogólny opis umiejętności

Zdający na poziomie B2 JUNIOR używają języka polskiego w sposób płynny, pozwalający
na dosyć swobodną komunikację z rodzimymi użytkownikami języka we wszystkich sytuacjach
komunikacyjnych, w zakresie tematów ogólnych i specjalistycznych. Umieją wyrażać funkcje
komunikacyjne przewidziane w inwentarzu intencjonalno-pojęciowym (zob.
Katalog A), w odniesieniu do tematów określonych inwentarzem tematycznym (zob. Katalog B),
stosując odpowiednie struktury gramatyczne wymienione w Li cie zagadnień gramatycznych dla
poziomu B2 JUNIOR.
Zdający potrafią w sposób naturalny rozpocząć, podtrzymać i zakończyć rozmowę dotyczącą
znanych im tematów. Potrafią prowadzić swobodnie dialog z pojedynczą osobą, a także brać
udział w rozmowie wielu rodzimych użytkowników języka, formułując istotne wyjaśnienia i
komentarze. Potrafią uczestniczyć w dyskusji – również w sytuacji oficjalnej. Zabieranie głosu i
włączanie się do dyskusji nie sprawia im trudności.
Zdający umieją wypowiadać się na znane im tematy ogólne i specjalistyczne, relacjonować
zdarzenia, opisywać przeżycia i doświadczenia związane z własnymi zainteresowaniami. Tworzą
logiczne i uporządkowane wypowiedzi, przedstawiając własne stanowisko i stosując
przekonującą argumentację. Potrafią umieć streścić i skomentować obejrzany film, przeczytaną
książkę lub artykuł prasowy, a także przytoczyć czyjąś wypowiedź i ustosunkować się do niej.
Umieją wygłosić z właściwą intonacją, po przygotowaniu, krótki referat na temat ogólny
oraz odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących swojej wypowiedzi.
Zdający potrafią kontrolować przebieg rozmowy, stosować strategie korygujące oraz
ułatwiające im wypowiedź i jej rozumienie, takie jak zastępowanie nieznanych słów wyrażeniami
opisowymi, upewnianie się co do właściwego rozumienia i poprawności użycia słów, form i
struktur, parafrazowanie, używanie zwrotów pozwalających na zastanowienie się. Zdający
potrafią również prosić o dodatkowe wyjaśnienia.
W swoich wypowiedziach zdający umieją właściwie stosować wyrażenia o charakterze
frazeologicznym, idiomatycznym, reguły konwersacyjne obowiązujące w komunikacji mówionej
w języku polskim oraz posługiwać się oficjalnym i nieoficjalnym rejestrem języka odpowiednio
do sytuacji.
Braki zdających w zakresie słownictwa, wymowy i intonacji oraz poprawności gramatycznej
nie powinny wpływać na skuteczność komunikacji.



- 42 -
Rodzaje tekstów (wypowiedzi):
 wypowiedź na zadany temat (np. prezentacja własnych zainteresowań, historia własnej
rodziny itp.);
 opinia na określony temat z uzasadnieniem;
 streszczenie i komentarz do filmu, książki, artykułu prasowego;
 relacja z wydarzenia, opowiadanie;
 opis;
 charakterystyka;
 dialog tematyczny (zob. Katalog B);
 dyskusja.

Role komunikacyjne:

 nieznajomy, znajomy;
 kolega, przyjaciel;
 członek rodziny;
 gość;
 turysta;
 uczący się (uczeń);
 klient, kupujący, konsument;
 pacjent;
 uprawiający sport;
 widz, czytelnik, słuchacz, kibic sportowy;
 świadek zdarzenia;
 uczestnik rozmowy, dyskusji, wywiadu;
 uczestnik rozmowy telefonicznej.

KATALOG A

Katalog intencjonalno-pojęciowy dla poziomu B2 JUNIOR

Funkcje
ń.Konwencje grzecznościowe:
 zwracanie czyjejś uwagi, nawiązywanie kontaktu;
 przedstawianie siebie lub innych;
 powitania (stereotypowe formuły powitalne);
 pożegnania (stereotypowe formuły pożegnalne);
 składanie życzeń, gratulacji;
 wyrażanie uznania, komplementowanie;
 dziękowanie;
 przepraszanie;
 zapraszanie.

2.Funkcje modalne:

 wyrażanie pewności/niepewności;
 wyrażanie możliwości/niemożliwości;
 wyrażanie przypuszczenia;
- 43 -
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: