Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3324
- Data wpłynięcia: 2015-04-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132
3324
7. Synonimia syntaktyczna, np.: Wyjechali z powodu epidemii. / Wyjechali na skutek epidemii. /
Wyjechali wskutek epidemii. W razie pożaru należy wezwać straż pożarną. / W przypadku pożaru
należy wezwać straż pożarną. Zapłacony przez ojca rachunek był bardzo wysoki. / Rachunek,
który został zapłacony przez ojca, był bardzo wysoki. / Rachunek, który zapłacił ojciec, był
bardzo wysoki.
IV. STYLISTYKA
1.Rodzaje stylu:
styl formalny;
styl nieformalny;
styl potoczny.
2. rodki stylistyczne:
elipsy, np.: Co za szczę cie!
antonimy, np.: szczupły – tęgi;
synonimy, np.: miniony – ubiegły;
epitety, np.: szlachetny człowiek, porządny obywatel;
porównania, np.: wysoka jak topola, blady jak ciana;
homonimy (w ograniczonym zakresie), np.: rysy (na szkle) – Rysy (szczyt);
zdrobnienia, np.: stolik, książeczka;
spieszczenia, np.: siostrzyczka, Józio;
wyrazy złożone, np.: drogowskaz, trzypokojowy, ludożerca;
onomatopeje (w ograniczonym zakresie), np.: miauczeć.
3.Umiejętnośd kompozycji tekstu.
4.Zachowanie spójności tekstu.
C. ROZUMIźNIź TźKSTÓW PISANYCH
Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie B2 JUNIOR rozumieją globalnie i szczegółowo fragmenty tekstów oraz
całe teksty pisane w różnych stylach i formach z zakresu określonego w katalogach
intencjonalno-pojęciowym i tematycznym (zob. Katalogi A i B).
Rozumieją najważniejsze treści i intencje zawarte w popularnych formach tekstów
użytkowych oraz literackich (rozumienie globalne), a także wykazują się umiejętnością
wyszukiwania w nich konkretnych informacji (rozumienie selektywne), nawet jeśli teksty te
charakteryzuje skomplikowana struktura leksykalna i składniowa.
Zdający potrafią stosować strategie ułatwiające rozumienie tekstów, takie jak rozumienie
kontekstowe, czytanie pobieżne w celu wyszukiwania informacji oraz dostosowywać tempo
czytania do postawionych przed nimi zadać.
Rodzaje tekstów:
pojedyncze napisy intencjonalne i tematyczne (informacje, nakazy i zakazy, ostrzeżenia,
szyldy, ogłoszenia, reklamy itp.);
oryginalne teksty lub fragmenty tekstów na tematy związane z prywatną, publiczną,
zawodową oraz edukacyjną sferą życia.
Rejestr tekstów:
-
użytkowy
(1) instytucjonalny: ogłoszenia
(ogłoszenia drobne, reklamy);
- 39 -
(np. opisy właściwości
informacje
produktów
spożywczych, farmaceutycznych,
kosmetycznych itp.; instrukcje
obsługi, przepisy kulinarne;
ogłoszenia);
formularze
(np. z danymi osobowymi);
notatki, wiadomo ci, komentarze prasowe;
artykuły, wywiady prasowe;
(2) prywatny:
listy, e-maile, kartki pocztowe, pamiętniki,
wspomnienia itp.
-
literacki
(1) epicki:
fragmenty opowiadań, nowel, powie ci;
(2) mieszany:
reportaże.
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
gość;
turysta;
uczący się (uczeń);
pracownik;
klient, kupujący, sprzedawca;
pacjent;
petent;
kelner, konsument;
uprawiający sport;
widz, czytelnik, słuchacz, kibic sportowy;
świadek zdarzenia;
D.PISANIE
Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie B2 JUNIOR potrafią poprawnie planować, komponować i redagować
wypowiedzi przewidziane dla tego poziomu (zob. Formy wypowiedzi zamieszczone poniżej),
stosując technikę pisania sterowanego i samodzielnego. Umieją wypowiadać się na tematy
zamieszczone w katalogu tematycznym (zob. Katalog B) i wyrażać funkcje komunikacyjne
objęte katalogiem intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A).
Wykazują się znajomością słownictwa stosownego dla danej formy wypowiedzi i jej tematu,
posługują się formami stylu oficjalnego i nieoficjalnego odpowiednio do sytuacji oraz znają
struktury gramatyczne wymienione w Li cie zagadnień gramatycznych dla poziomu B2
JUNIOR.
- 40 -
Zdający znają i stosują odpowiednie konwencje socjokulturowe, a także wykonują działania
mediacyjne (np. tłumaczenie) i interakcyjne (np. pisanie listów formalnych).
Zdający wykazują się znajomością następujących zagadnień z zakresu ortografii i
interpunkcji (chociaż stopień ich opanowania może być niepełny):
polski alfabet i poprawny zapis liter;
zasady pisowni spółgłosek dźwięcznych i bezdźwięcznych;
zasady pisowni spółgłosek twardych i miękkich;
zasady pisowni wyrazów dużymi i małymi literami;
zasady pisowni ji, ii, i;
zasady pisowni ę, en, em, ą, on, om;
zasady pisowni ó/u;
zasady pisowni rz/ż;
zasady pisowni h/ch;
zasady pisowni łącznej i rozłącznej;
zasady interpunkcji.
Pismo zdających powinno być czytelne i odpowiadać polskim normom.
Formy wypowiedzi:
-
życzenia
-
charakterystyka*
-
pozdrowienia
-
opowiadanie
-
zaproszenie
-
sprawozdanie
-
zawiadomienie
-
recenzja
-
ogłoszenie
-
esej**
-
list/e-mail prywatny formalny
-
podanie***
-
list/e-mail prywatny nieformalny
-
(auto)biografia
-
opis osoby
-
CV
-
opis przedmiotu
-
list motywacyjny
-
opis miejsca
-
list urzędowy****
-
opis krajobrazu
-
reklama
-
opis sytuacji
-
rozprawka (tekst argumentacyjny)
*Chodzi zarówno o charakterystykę osoby, jak i środowiska (np. młodzieży) lub elementów
rzeczywistości.
**Mowa o „eseju szkolnym”, czyli formie, w której piszący przedstawia swoje poglądy,
rozważania czy refleksje na dany temat.
***Mowa o treści podania – bez nagłówków, daty i podpisu. źlementy te wchodzą w skład
materiału wyjściowego.
****Chodzi o listy oficjalne do osoby i/lub instytucji.
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
gość;
turysta;
uczący się (uczeń);
pracownik;
klient, kupujący, sprzedawca;
- 41 -
pacjent;
petent;
kelner, konsument;
uprawiający sport;
widz, czytelnik, słuchacz, kibic sportowy;
świadek zdarzenia.
ź.MÓWIźNIź
Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie B2 JUNIOR używają języka polskiego w sposób płynny, pozwalający
na dosyć swobodną komunikację z rodzimymi użytkownikami języka we wszystkich sytuacjach
komunikacyjnych, w zakresie tematów ogólnych i specjalistycznych. Umieją wyrażać funkcje
komunikacyjne przewidziane w inwentarzu intencjonalno-pojęciowym (zob.
Katalog A), w odniesieniu do tematów określonych inwentarzem tematycznym (zob. Katalog B),
stosując odpowiednie struktury gramatyczne wymienione w Li cie zagadnień gramatycznych dla
poziomu B2 JUNIOR.
Zdający potrafią w sposób naturalny rozpocząć, podtrzymać i zakończyć rozmowę dotyczącą
znanych im tematów. Potrafią prowadzić swobodnie dialog z pojedynczą osobą, a także brać
udział w rozmowie wielu rodzimych użytkowników języka, formułując istotne wyjaśnienia i
komentarze. Potrafią uczestniczyć w dyskusji – również w sytuacji oficjalnej. Zabieranie głosu i
włączanie się do dyskusji nie sprawia im trudności.
Zdający umieją wypowiadać się na znane im tematy ogólne i specjalistyczne, relacjonować
zdarzenia, opisywać przeżycia i doświadczenia związane z własnymi zainteresowaniami. Tworzą
logiczne i uporządkowane wypowiedzi, przedstawiając własne stanowisko i stosując
przekonującą argumentację. Potrafią umieć streścić i skomentować obejrzany film, przeczytaną
książkę lub artykuł prasowy, a także przytoczyć czyjąś wypowiedź i ustosunkować się do niej.
Umieją wygłosić z właściwą intonacją, po przygotowaniu, krótki referat na temat ogólny
oraz odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących swojej wypowiedzi.
Zdający potrafią kontrolować przebieg rozmowy, stosować strategie korygujące oraz
ułatwiające im wypowiedź i jej rozumienie, takie jak zastępowanie nieznanych słów wyrażeniami
opisowymi, upewnianie się co do właściwego rozumienia i poprawności użycia słów, form i
struktur, parafrazowanie, używanie zwrotów pozwalających na zastanowienie się. Zdający
potrafią również prosić o dodatkowe wyjaśnienia.
W swoich wypowiedziach zdający umieją właściwie stosować wyrażenia o charakterze
frazeologicznym, idiomatycznym, reguły konwersacyjne obowiązujące w komunikacji mówionej
w języku polskim oraz posługiwać się oficjalnym i nieoficjalnym rejestrem języka odpowiednio
do sytuacji.
Braki zdających w zakresie słownictwa, wymowy i intonacji oraz poprawności gramatycznej
nie powinny wpływać na skuteczność komunikacji.
- 42 -
Rodzaje tekstów (wypowiedzi):
wypowiedź na zadany temat (np. prezentacja własnych zainteresowań, historia własnej
rodziny itp.);
opinia na określony temat z uzasadnieniem;
streszczenie i komentarz do filmu, książki, artykułu prasowego;
relacja z wydarzenia, opowiadanie;
opis;
charakterystyka;
dialog tematyczny (zob. Katalog B);
dyskusja.
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
gość;
turysta;
uczący się (uczeń);
klient, kupujący, konsument;
pacjent;
uprawiający sport;
widz, czytelnik, słuchacz, kibic sportowy;
świadek zdarzenia;
uczestnik rozmowy, dyskusji, wywiadu;
uczestnik rozmowy telefonicznej.
KATALOG A
Katalog intencjonalno-pojęciowy dla poziomu B2 JUNIOR
Funkcje
ń.Konwencje grzecznościowe:
zwracanie czyjejś uwagi, nawiązywanie kontaktu;
przedstawianie siebie lub innych;
powitania (stereotypowe formuły powitalne);
pożegnania (stereotypowe formuły pożegnalne);
składanie życzeń, gratulacji;
wyrażanie uznania, komplementowanie;
dziękowanie;
przepraszanie;
zapraszanie.
2.Funkcje modalne:
wyrażanie pewności/niepewności;
wyrażanie możliwości/niemożliwości;
wyrażanie przypuszczenia;
- 43 -
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3324
› Pobierz plik