Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3324
- Data wpłynięcia: 2015-04-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132
3324
opis;
charakterystyka;
opinia na określony temat z krótkim uzasadnieniem (zob. Katalog B).
2.Wypowiedzi dialogowe:
prosta rozmowa telefoniczna;
dialog intencjonalny (zob. Katalog A);
dialog tematyczny (zob. Katalog B);
krótka, prosta dyskusja.
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
gość;
turysta, przewodnik;
uczący się (uczeń);
klient, kupujący;
pacjent;
widz, czytelnik, słuchacz;
uczestnik zdarzenia;
uczestnik rozmowy telefonicznej.
KATALOG A
Katalog intencjonalno-pojęciowy dla poziomu B1 JUNIOR
Funkcje
ń.Konwencje grzecznościowe:
zwracanie czyjejś uwagi, nawiązywanie kontaktu;
przedstawianie siebie lub innych;
powitania (stereotypowe formuły powitalne);
pożegnanie (stereotypowe formuły pożegnalne);
składanie życzeń;
wyrażanie uznania;
dziękowanie;
przepraszanie;
zapraszanie.
2.Funkcje modalne:
wyrażanie pewności/niepewności;
wyrażanie możliwości/niemożliwości;
wyrażanie przypuszczenia;
wyrażanie konieczności, potrzeby.
- 29 -
3.Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu językowego:
rozpoczynanie rozmowy;
włączanie się do rozmowy;
podtrzymywanie rozmowy;
kontrolowanie przebiegu rozmowy;
kończenie rozmowy.
4.Informowanie – pytanie o informacje, udzielanie i przekazywanie informacji:
identyfikowanie;
definiowanie;
uzasadnianie;
określanie celu, przeznaczenia;
relacjonowanie wypowiedzi własnych lub osób trzecich.
5.Potwierdzanie i zaprzeczanie:
przytakiwanie, aprobata;
negacja, dezaprobata.
6.Wyrażanie uczuć:
wyrażanie sympatii i antypatii;
wyrażanie nadziei, troski i zmartwienia;
wyrażanie życzenia;
wyrażanie radości, żalu, smutku i współczucia;
wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia;
wyrażanie obojętności;
wyrażanie rozczarowania.
7.Źziałanie lub zaniechanie działania:
pytanie, wzywanie do mówienia;
prośba, wzywanie do działania;
prośba o przyzwolenie – przyzwalanie i odmawianie;
proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji;
obiecywanie, zapewnianie;
oferowanie zrobienia czegoś;
doradzanie i odradzanie;
zabranianie.
Pojęcia ogólne:
wyrażanie cechy, właściwości, stanu w odniesieniu do rzeczy, procesów, faktów, osób;
wyrażanie posiadania, przynależności;
wrażanie relacji w przestrzeni (miejsce i kierunek);
wyrażanie relacji czasowych;
wyrażanie sposobu;
wyrażanie możliwości, zdolności;
wyrażanie konieczności;
wyrażanie warunku i konsekwencji;
- 30 -
wyrażanie opinii, przekonania;
wyrażanie ważności sprawy, opinii, problemu (podkreślanie);
porównywanie.
KATALOG B
Katalog tematyczny dla poziomu B1 JUNIOR
ń.Człowiek:
imię i nazwisko, adres, płeć, stan cywilny, wiek, data i miejsce urodzenia;
obywatelstwo, narodowość, znajomość języków;
wykształcenie, zawód, zajęcie;
wygląd, ubranie, moda;
cechy charakteru;
rodzina, członkowie rodziny (krewni i powinowaci);
przyjaciele, koledzy, znajomi;
relacje rodzinne;
relacje międzyludzkie;
utrzymywanie kontaktu (korespondowanie, spotkania).
2.Dom, mieszkanie, otoczenie:
rodzaj i wielkość mieszkania/domu;
położenie mieszkania/domu, najbliższa okolica;
rodzaje pomieszczeń;
urządzenie i wyposażenie mieszkania/domu – meble i inne sprzęty;
atrakcje w miejscu zamieszkania.
3.Życie codzienne:
typowe zajęcia/czynności dnia codziennego, obowiązki;
przedmioty codziennego użytku;
określenia czasu (np. pory roku, miesiące, dni tygodnia, pory dnia, godziny itp.).
4.Czas wolny, rozrywka:
sposoby spędzania wolnego czasu;
kino, teatr, koncerty;
wystawy i muzea;
hobby i zainteresowania;
gry i zabawy;
uprawianie sportu.
5.Podróże:
środki transportu;
rodzaje bagażu;
dworzec autobusowy/dworzec kolejowy;
lotnisko;
wakacje i wypoczynek;
informacja turystyczna.
- 31 -
6.Stosunki społeczne:
prawo i porządek;
problemy społeczne.
7.Zdrowie i higiena osobista:
części ciała;
higiena osobista;
samopoczucie;
choroby;
wizyta u lekarza;
apteka.
8.Edukacja:
przedmioty nauczania;
szkoła i zajęcia szkolne;
nauczyciele i uczniowie;
przybory szkolne;
oceny szkolne;
typy szkół.
9.Praca:
nazwy zawodów;
rodzaje pracy;
czas pracy, urlop;
10.Zakupy:
sklepy;
artykuły spożywcze;
artykuły kosmetyczne;
podstawowe miary, wagi, ilości;
pieniądze.
ńń.Żywnośd i napoje:
dania, potrawy;
napoje;
przybory kuchenne;
nakrycia stołowe;
lokale gastronomiczne;
zdrowa żywność.
ń2.Usługi:
bank, poczta;
biblioteka;
punkty usługowe (np. pralnia, zakład fotograficzny, fryzjer itp.);
13.Miejsca:
- 32 -
rodzaj, położenie i wielkość miejscowości;
instytucje i miejsca użyteczności publicznej;
zabytki;
atrakcje turystyczne.
ń4. rodowisko naturalne:
rośliny;
zwierzęta;
elementy krajobrazu;
pogoda;
pory roku;
ochrona przyrody, ekologia;
klimat.
15.Technika, media:
odkrycia i wynalazki;
urządzenia techniczne;
środki masowego przekazu: radio, telewizja, prasa, Internet.
ń6.Tradycje, zwyczaje, święta:
uroczystości rodzinne;
święta religijne (np. Wielkanoc, Boże Narodzenie), państwowe (np. 3 Maja, 11 Listopada) i
okolicznościowe (np. sylwester, Nowy Rok);
zwyczaje ogólnopolskie.
ń7.Tematy ogólne:
warunki życia, poziom życia, styl życia;
aktualne informacje;
wydarzenia kulturalne, polityczne, społeczne.
6. OPIS KOMPźTźNCJI W J ZYKU POLSKIM JAKO OBCYM NA POZIOMIE
RźŹNIM OżÓLNYM – B2 JUNIOR
A. ROZUMIźNIź Zź SŁUCHU
Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie B2 JUNIOR rozumieją treść i intencje większości mówionych
wypowiedzi różnego typu, które mają miejsce w sytuacjach określonych przez inwentarz
intencjonalno-pojęciowy i tematyczny (zob. Katalogi A i B), jeśli nie są nacechowane
stylistycznie (nie zawierają zbyt dużo wyrażeń potocznych i/lub zwrotów frazeologicznych,
idiomów). Umieją wyłowić główną myśl tekstu (rozumienie globalne), a także konkretne
informacje zawarte w wypowiedzi o relatywnie skomplikowanej strukturze językowej
(rozumienie szczegółowe), mówionej w naturalnym tempie (także allegro), w dobrych
warunkach akustycznych, z niewielkimi zakłóceniami (szumami).
Rodzaje tekstów:
- 33 -
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3324
› Pobierz plik