eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3324
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132

3324

 relacja z wydarzenia, proste opowiadanie;
 opis;
 charakterystyka;
 opinia na określony temat z krótkim uzasadnieniem (zob. Katalog B).

2.Wypowiedzi dialogowe:

 prosta rozmowa telefoniczna;
 dialog intencjonalny (zob. Katalog A);
 dialog tematyczny (zob. Katalog B);
 krótka, prosta dyskusja.

Role komunikacyjne:

 nieznajomy, znajomy;
 kolega, przyjaciel;
 członek rodziny;
 gość;
 turysta, przewodnik;
 uczący się (uczeń);
 klient, kupujący;
 pacjent;
 widz, czytelnik, słuchacz;
 uczestnik zdarzenia;
 uczestnik rozmowy telefonicznej.

KATALOG A

Katalog intencjonalno-pojęciowy dla poziomu B1 JUNIOR

Funkcje

ń.Konwencje grzecznościowe:

 zwracanie czyjejś uwagi, nawiązywanie kontaktu;
 przedstawianie siebie lub innych;
 powitania (stereotypowe formuły powitalne);
 pożegnanie (stereotypowe formuły pożegnalne);
 składanie życzeń;
 wyrażanie uznania;
 dziękowanie;
 przepraszanie;
 zapraszanie.

2.Funkcje modalne:

 wyrażanie pewności/niepewności;
 wyrażanie możliwości/niemożliwości;
 wyrażanie przypuszczenia;
 wyrażanie konieczności, potrzeby.
- 29 -

3.Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu językowego:

 rozpoczynanie rozmowy;
 włączanie się do rozmowy;
 podtrzymywanie rozmowy;
 kontrolowanie przebiegu rozmowy;
 kończenie rozmowy.

4.Informowanie – pytanie o informacje, udzielanie i przekazywanie informacji:

 identyfikowanie;
 definiowanie;
 uzasadnianie;
 określanie celu, przeznaczenia;
 relacjonowanie wypowiedzi własnych lub osób trzecich.

5.Potwierdzanie i zaprzeczanie:

 przytakiwanie, aprobata;
 negacja, dezaprobata.

6.Wyrażanie uczuć:

 wyrażanie sympatii i antypatii;
 wyrażanie nadziei, troski i zmartwienia;
 wyrażanie życzenia;
 wyrażanie radości, żalu, smutku i współczucia;
 wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia;
 wyrażanie obojętności;
 wyrażanie rozczarowania.

7.Źziałanie lub zaniechanie działania:

 pytanie, wzywanie do mówienia;
 prośba, wzywanie do działania;
 prośba o przyzwolenie – przyzwalanie i odmawianie;
 proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji;
 obiecywanie, zapewnianie;
 oferowanie zrobienia czegoś;
 doradzanie i odradzanie;
 zabranianie.

Pojęcia ogólne:

 wyrażanie cechy, właściwości, stanu w odniesieniu do rzeczy, procesów, faktów, osób;
 wyrażanie posiadania, przynależności;
 wrażanie relacji w przestrzeni (miejsce i kierunek);
 wyrażanie relacji czasowych;
 wyrażanie sposobu;
 wyrażanie możliwości, zdolności;
 wyrażanie konieczności;
 wyrażanie warunku i konsekwencji;
- 30 -
 wyrażanie opinii, przekonania;
 wyrażanie ważności sprawy, opinii, problemu (podkreślanie);
 porównywanie.

KATALOG B

Katalog tematyczny dla poziomu B1 JUNIOR

ń.Człowiek:

 imię i nazwisko, adres, płeć, stan cywilny, wiek, data i miejsce urodzenia;
 obywatelstwo, narodowość, znajomość języków;
 wykształcenie, zawód, zajęcie;
 wygląd, ubranie, moda;
 cechy charakteru;
 rodzina, członkowie rodziny (krewni i powinowaci);
 przyjaciele, koledzy, znajomi;
 relacje rodzinne;
 relacje międzyludzkie;
 utrzymywanie kontaktu (korespondowanie, spotkania).

2.Dom, mieszkanie, otoczenie:

 rodzaj i wielkość mieszkania/domu;
 położenie mieszkania/domu, najbliższa okolica;
 rodzaje pomieszczeń;
 urządzenie i wyposażenie mieszkania/domu – meble i inne sprzęty;
 atrakcje w miejscu zamieszkania.

3.Życie codzienne:

 typowe zajęcia/czynności dnia codziennego, obowiązki;
 przedmioty codziennego użytku;
 określenia czasu (np. pory roku, miesiące, dni tygodnia, pory dnia, godziny itp.).

4.Czas wolny, rozrywka:

 sposoby spędzania wolnego czasu;
 kino, teatr, koncerty;
 wystawy i muzea;
 hobby i zainteresowania;
 gry i zabawy;
 uprawianie sportu.

5.Podróże:

 środki transportu;
 rodzaje bagażu;
 dworzec autobusowy/dworzec kolejowy;
 lotnisko;
 wakacje i wypoczynek;
 informacja turystyczna.
- 31 -

6.Stosunki społeczne:

 prawo i porządek;
 problemy społeczne.

7.Zdrowie i higiena osobista:

 części ciała;
 higiena osobista;
 samopoczucie;
 choroby;
 wizyta u lekarza;
 apteka.

8.Edukacja:

 przedmioty nauczania;
 szkoła i zajęcia szkolne;
 nauczyciele i uczniowie;
 przybory szkolne;
 oceny szkolne;
 typy szkół.

9.Praca:

 nazwy zawodów;
 rodzaje pracy;
 czas pracy, urlop;

10.Zakupy:

 sklepy;
 artykuły spożywcze;
 artykuły kosmetyczne;
 podstawowe miary, wagi, ilości;
 pieniądze.

ńń.Żywnośd i napoje:

 dania, potrawy;
 napoje;
 przybory kuchenne;
 nakrycia stołowe;
 lokale gastronomiczne;
 zdrowa żywność.

ń2.Usługi:

 bank, poczta;
 biblioteka;
 punkty usługowe (np. pralnia, zakład fotograficzny, fryzjer itp.);

13.Miejsca:

- 32 -
 rodzaj, położenie i wielkość miejscowości;
 instytucje i miejsca użyteczności publicznej;
 zabytki;
 atrakcje turystyczne.

ń4. rodowisko naturalne:

 rośliny;
 zwierzęta;
 elementy krajobrazu;
 pogoda;
 pory roku;
 ochrona przyrody, ekologia;
 klimat.

15.Technika, media:

 odkrycia i wynalazki;
 urządzenia techniczne;
 środki masowego przekazu: radio, telewizja, prasa, Internet.

ń6.Tradycje, zwyczaje, święta:

 uroczystości rodzinne;
 święta religijne (np. Wielkanoc, Boże Narodzenie), państwowe (np. 3 Maja, 11 Listopada) i
okolicznościowe (np. sylwester, Nowy Rok);
 zwyczaje ogólnopolskie.

ń7.Tematy ogólne:

 warunki życia, poziom życia, styl życia;
 aktualne informacje;
 wydarzenia kulturalne, polityczne, społeczne.

6. OPIS KOMPźTźNCJI W J ZYKU POLSKIM JAKO OBCYM NA POZIOMIE
RźŹNIM OżÓLNYM – B2 JUNIOR

A. ROZUMIźNIź Zź SŁUCHU

Ogólny opis umiejętności

Zdający na poziomie B2 JUNIOR rozumieją treść i intencje większości mówionych
wypowiedzi różnego typu, które mają miejsce w sytuacjach określonych przez inwentarz
intencjonalno-pojęciowy i tematyczny (zob. Katalogi A i B), jeśli nie są nacechowane
stylistycznie (nie zawierają zbyt dużo wyrażeń potocznych i/lub zwrotów frazeologicznych,
idiomów). Umieją wyłowić główną myśl tekstu (rozumienie globalne), a także konkretne
informacje zawarte w wypowiedzi o relatywnie skomplikowanej strukturze językowej
(rozumienie szczegółowe), mówionej w naturalnym tempie (także allegro), w dobrych
warunkach akustycznych, z niewielkimi zakłóceniami (szumami).

Rodzaje tekstów:

- 33 -
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: