eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3324
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132

3324

 podziękowanie;
 przepraszanie;
 zapraszanie;
 składanie życzeń.

2.Funkcje modalne:

 wyrażanie pewności/niepewności;
 wyrażanie możliwości/niemożliwości.
3.Informowanie – pytanie i prośba o informacje, udzielanie i przekazywanie informacji:
 identyfikowanie;

4.Potwierdzanie i zaprzeczanie:

 przytakiwanie, aprobata;
 negowanie, dezaprobata.

5.Wyrażanie uczuć:

 wyrażanie sympatii i antypatii;
 wyrażanie nadziei;
 wyrażanie życzenia;
 wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia.

6.Źziałanie lub zaniechanie działania:

 pytanie, wzywanie do mówienia;
 prośba, wzywanie do działania;
 proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji.

Pojęcia ogólne:

 właściwości osób, niektórych zwierząt, niektórych obiektów;
 wyrażanie posiadania;
 wyrażanie relacji przestrzennych;
 wyrażanie relacji czasowych.

KATALOG B

Katalog tematyczny dla poziomu A2 JUNIOR

ń.Człowiek:

 imię i nazwisko, adres, płeć, wiek, data i miejsce urodzenia;
 obywatelstwo, narodowość, znajomość języków;
 najczęstsze zawody;
 wygląd, ubranie;
 cechy charakteru;
 rodzina, członkowie rodziny;
 przyjaciele, koledzy
 relacje międzyludzkie;
 utrzymywanie kontaktu (korespondowanie, spotkanie).
- 19 -

2.Dom, mieszkanie, otoczenie:

 rodzaje pomieszczeń;
 urządzenie i wyposażenie mieszkania/domu – meble i inne sprzęty;
 Podwórko i plac zabaw.

3.Życie codzienne:

 typowe zajęcia/czynności dnia codziennego;
 przedmioty codziennego użytku;
 szkoła i zajęcia szkolne;
 określenia czasu (np. pory roku, miesiące, dni tygodnia, pory dnia, godziny itp.).

4.Czas wolny, rozrywka:

 sposoby spędzania wolnego czasu;
 hobby i zainteresowania;
 gry i zabawy;
 uprawianie sportu.

5.Podróże:

 środki transportu;
 rodzaje bagażu;
 ciekawostki turystyczne;
 wakacje/ferie i wypoczynek.

6.Zdrowie i higiena osobista:

 części ciała;
 higiena osobista;
 samopoczucie;
 choroby i dolegliwości;
 wizyta u lekarza;

7.Edukacja:

 przedmioty nauczania;
 zajęcia pozalekcyjne;
 plan lekcji;
 nauczyciele i uczniowie;
 oceny szkolne.

8.Praca:

 nazwy najważniejszych zawodów.

9.Zakupy:

 sklepy;
 artykuły spożywcze;
 artykuły kosmetyczne;
 podstawowe miary i wagi;
 pieniądze.
- 20 -

10. Żywność i napoje:

 dania, potrawy;
 napoje;
 nakrycia stołowe;
 lokale gastronomiczne (stołówka szkolna).

ńń.Usługi:

 biblioteka;
 punkty usługowe (np. zakład fotograficzny, fryzjer itp.).

12.Miejsca:

 miejsca użyteczności publicznej;
 szkoła, klasa;
 zabytki i atrakcje turystyczne.

ń3. rodowisko naturalne:

 nazwy podstawowych roślin;
 podstawowe nazwy zwierząt;
 elementy krajobrazu;
 pogoda;
 pory roku.

ń4.Tradycje, zwyczaje, święta:

 uroczystości rodzinne (urodziny, imieniny);
 święta religijne (np. Wielkanoc, Boże Narodzenie), państwowe (np. 3 Maja, 11 Listopada) i
okolicznościowe (np. sylwester, Nowy Rok).

15.Technika, media:

 urządzenia techniczne
 radio telewizja, prasa, Internet.

5. OPIS KOMPźTźNCJI W J ZYKU POLSKIM JAKO OBCYM NA POZIOMIE
PROGOWYM – B1 JUNIOR


A. ROZUMIźNIź Zź SŁUCHU

Ogólny opis umiejętności

Zdający na poziomie B1 JUNIOR rozumieją pojedyncze wypowiedzi, wypowiedzi w ramach
dialogu i polilogu oraz dłuższe wypowiedzi, monologowe sformułowane w standardowej
odmianie języka, w zakresie wyznaczonym przez inwentarz intencjonalno- pojęciowy i
tematyczny (zob. Katalogi A i B). Rozumieją intencje komunikacyjne wypowiedzi, główną myśl
tekstu (rozumienie globalne). Potrafią również znaleźć konkretne informacje zawarte w
wypowiedzi o przejrzystej strukturze (rozumienie szczegółowe), mówionej w normalnym tempie,
- 21 -
w dobrych (lecz nie idealnych) warunkach akustycznych, przy użyciu standardowej wymowy i
intonacji.

Rodzaje tekstów:

 pojedyncze wypowiedzi intencjonalne i tematyczne (zob. Katalogi A i B);
 krótkie dialogi intencjonalne oraz tematyczne (np. rozmowa telefoniczna);
 fragmenty polilogów (np. prosta dyskusja na tematy ogólnego zainteresowania);
 ciągłe wypowiedzi intencjonalne (np. uzasadnianie własnego zdania, relacjonowanie
wydarzeń, wyrażanie opinii na konkretny temat, porównywanie osób i zdarzeń);
 ciągłe wypowiedzi tematyczne (np. opowiadanie, opis, charakterystyka, opinia na określony
temat);
 krótkie fragmenty programów radiowych i telewizyjnych, związanych z życiem
codziennym i zainteresowaniami zdających.
Nagrania mogą być specjalnie opracowane (studyjne) lub autentyczne (urywki programów
radiowych i telewizyjnych oraz fragmenty filmów).

Role komunikacyjne:

 nieznajomy, znajomy;
 kolega, przyjaciel;
 członek rodziny;
 gość;
 turysta;
 uczący się (uczeń);
 klient;
 pacjent;
 widz, czytelnik, słuchacz;
 uczestnik zdarzenia;
 uczestnik rozmowy telefonicznej.

B. POPRAWNO Ć GRAMATYCZNA

Ogólny opis umiejętności

Zdający na poziomie B1 JUNIOR potrafią rozpoznawać, stosować i tworzyć poprawne
gramatycznie formy językowe, pozwalające na wyrażanie intencji komunikacyjnych w zakresie
określonym w katalogu intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A) w odniesieniu do tematów
zawartych w katalogu tematycznym (zob. Katalog B). Zakres zagadnień gramatycznych, który
zdający znają, prezentuje zamieszczona poniżej lista.
Na tym poziomie zaawansowania zastosowanie wymaganych zagadnień gramatycznych
testuje się w trakcie egzaminu z pisania i mówienia; rozpoznawanie struktur gramatycznych
sprawdzane jest wraz z rozumieniem tekstów pisanych.

Lista zagadnień gramatycznych dla poziomu B1 JUNIOR



- 22 -
I. FLEKSJA

Deklinacja
1.Odmiana rzeczowników (liczba pojedyncza i mnoga):
 odmiana rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na spółgłoskę, np.: mąż, pies, dzień;
 odmiana rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na -a, np.: kierowca, dentysta,
gitarzysta;
 odmiana rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na -anin, np.: Amerykanin,
Rosjanin, lublinianin, wegetarianin;
 odmiana rzeczowników własnych rodzaju męskiego, np.: Wrocław, Marek, Paweł;
 odmiana rzeczowników rodzaju męskiego uważanych za trudne, np.: człowiek, tydzień,
miesiąc;
 odmiana rzeczowników rodzaju męskiego: żywotnych i nieżywotnych, np.: uczeń, pies ≠
stół, zeszyt;
 odmiana rzeczowników rodzaju męskiego: męskoosobowych i niemęskoosobowych,
np.: panowie, studenci ≠ stoły, studentkiś czterech panów, czterej studenci ≠ cztery stoły,
cztery studentki;
 odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na -a, np.: sala, ciocia, ulica, cisza,
droga;
 odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na -i, np.: wychowawczyni;
 odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na spółgłoskę, np.: miło ć,
przyjaźń, twarz;
 odmiana rzeczowników własnych rodzaju żeńskiego, np.: Norwegia, Wisła, Beataś
 odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego uważanych za trudne, np.: ręka, rzecz, ko ć;
 odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych na -o, np.: ciasto, mydło, pudełko;
 odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych na -e, np.: słońce, morze, zdjęcie;
 odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych na -um, np.: liceum, stypendium,
akwarium;
 odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych na -ę, np.: imię, ramię;
 odmiana rzeczowników własnych rodzaju nijakiego, np.: Opole;
 odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego uważanych za trudne, np.: oko, ucho.
2.Odmiana przymiotników (liczba pojedyncza i mnoga):
 odmiana przymiotników rodzaju męskiego zakończonych na -y, np.: chory, miły, wieży,
znajomy;
 odmiana przymiotników rodzaju męskiego zakończonych na -i, np.: polski, lekki, długi; także
nazw własnych np.: Kowalski, Słowacki;
 odmiana przymiotników rodzaju żeńskiego, np.: chora, miła, wieża, znajomaś także nazw
własnych np.: Kowalska, Słowackaś
 odmiana przymiotników rodzaju nijakiego, np.: chore, miłe, wieżeś
3.Odmiana zaimków (liczba pojedyncza i mnoga):
 odmiana zaimków osobowych: ja, ty, on, ona, ono;
 odmiana zaimków wskazujących: ten, ta, to;
 odmiana zaimków dzierżawczych: mój, twój, nasz, wasz, swój;
 odmiana zaimków pytających: kto, co, jaki, który, czyj, ile;
 odmiana zaimków nieokreślonych: kto , co ;
 odmiana zaimków przeczących: nikt, nic;
 odmiana zaimka zwrotnego: siebie, się.
- 23 -
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: