Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3324
- Data wpłynięcia: 2015-04-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132
3324
przepraszanie;
zapraszanie;
składanie życzeń.
2.Funkcje modalne:
wyrażanie pewności/niepewności;
wyrażanie możliwości/niemożliwości.
3.Informowanie – pytanie i prośba o informacje, udzielanie i przekazywanie informacji:
identyfikowanie;
4.Potwierdzanie i zaprzeczanie:
przytakiwanie, aprobata;
negowanie, dezaprobata.
5.Wyrażanie uczuć:
wyrażanie sympatii i antypatii;
wyrażanie nadziei;
wyrażanie życzenia;
wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia.
6.Źziałanie lub zaniechanie działania:
pytanie, wzywanie do mówienia;
prośba, wzywanie do działania;
proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji.
Pojęcia ogólne:
właściwości osób, niektórych zwierząt, niektórych obiektów;
wyrażanie posiadania;
wyrażanie relacji przestrzennych;
wyrażanie relacji czasowych.
KATALOG B
Katalog tematyczny dla poziomu A2 JUNIOR
ń.Człowiek:
imię i nazwisko, adres, płeć, wiek, data i miejsce urodzenia;
obywatelstwo, narodowość, znajomość języków;
najczęstsze zawody;
wygląd, ubranie;
cechy charakteru;
rodzina, członkowie rodziny;
przyjaciele, koledzy
relacje międzyludzkie;
utrzymywanie kontaktu (korespondowanie, spotkanie).
- 19 -
2.Dom, mieszkanie, otoczenie:
rodzaje pomieszczeń;
urządzenie i wyposażenie mieszkania/domu – meble i inne sprzęty;
Podwórko i plac zabaw.
3.Życie codzienne:
typowe zajęcia/czynności dnia codziennego;
przedmioty codziennego użytku;
szkoła i zajęcia szkolne;
określenia czasu (np. pory roku, miesiące, dni tygodnia, pory dnia, godziny itp.).
4.Czas wolny, rozrywka:
sposoby spędzania wolnego czasu;
hobby i zainteresowania;
gry i zabawy;
uprawianie sportu.
5.Podróże:
środki transportu;
rodzaje bagażu;
ciekawostki turystyczne;
wakacje/ferie i wypoczynek.
6.Zdrowie i higiena osobista:
części ciała;
higiena osobista;
samopoczucie;
choroby i dolegliwości;
wizyta u lekarza;
7.Edukacja:
przedmioty nauczania;
zajęcia pozalekcyjne;
plan lekcji;
nauczyciele i uczniowie;
oceny szkolne.
8.Praca:
nazwy najważniejszych zawodów.
9.Zakupy:
sklepy;
artykuły spożywcze;
artykuły kosmetyczne;
podstawowe miary i wagi;
pieniądze.
- 20 -
10. Żywność i napoje:
dania, potrawy;
napoje;
nakrycia stołowe;
lokale gastronomiczne (stołówka szkolna).
ńń.Usługi:
biblioteka;
punkty usługowe (np. zakład fotograficzny, fryzjer itp.).
12.Miejsca:
miejsca użyteczności publicznej;
szkoła, klasa;
zabytki i atrakcje turystyczne.
ń3. rodowisko naturalne:
nazwy podstawowych roślin;
podstawowe nazwy zwierząt;
elementy krajobrazu;
pogoda;
pory roku.
ń4.Tradycje, zwyczaje, święta:
uroczystości rodzinne (urodziny, imieniny);
święta religijne (np. Wielkanoc, Boże Narodzenie), państwowe (np. 3 Maja, 11 Listopada) i
okolicznościowe (np. sylwester, Nowy Rok).
15.Technika, media:
urządzenia techniczne
radio telewizja, prasa, Internet.
5. OPIS KOMPźTźNCJI W J ZYKU POLSKIM JAKO OBCYM NA POZIOMIE
PROGOWYM – B1 JUNIOR
A. ROZUMIźNIź Zź SŁUCHU
Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie B1 JUNIOR rozumieją pojedyncze wypowiedzi, wypowiedzi w ramach
dialogu i polilogu oraz dłuższe wypowiedzi, monologowe sformułowane w standardowej
odmianie języka, w zakresie wyznaczonym przez inwentarz intencjonalno- pojęciowy i
tematyczny (zob. Katalogi A i B). Rozumieją intencje komunikacyjne wypowiedzi, główną myśl
tekstu (rozumienie globalne). Potrafią również znaleźć konkretne informacje zawarte w
wypowiedzi o przejrzystej strukturze (rozumienie szczegółowe), mówionej w normalnym tempie,
- 21 -
w dobrych (lecz nie idealnych) warunkach akustycznych, przy użyciu standardowej wymowy i
intonacji.
Rodzaje tekstów:
pojedyncze wypowiedzi intencjonalne i tematyczne (zob. Katalogi A i B);
krótkie dialogi intencjonalne oraz tematyczne (np. rozmowa telefoniczna);
fragmenty polilogów (np. prosta dyskusja na tematy ogólnego zainteresowania);
ciągłe wypowiedzi intencjonalne (np. uzasadnianie własnego zdania, relacjonowanie
wydarzeń, wyrażanie opinii na konkretny temat, porównywanie osób i zdarzeń);
ciągłe wypowiedzi tematyczne (np. opowiadanie, opis, charakterystyka, opinia na określony
temat);
krótkie fragmenty programów radiowych i telewizyjnych, związanych z życiem
codziennym i zainteresowaniami zdających.
Nagrania mogą być specjalnie opracowane (studyjne) lub autentyczne (urywki programów
radiowych i telewizyjnych oraz fragmenty filmów).
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
gość;
turysta;
uczący się (uczeń);
klient;
pacjent;
widz, czytelnik, słuchacz;
uczestnik zdarzenia;
uczestnik rozmowy telefonicznej.
B. POPRAWNO Ć GRAMATYCZNA
Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie B1 JUNIOR potrafią rozpoznawać, stosować i tworzyć poprawne
gramatycznie formy językowe, pozwalające na wyrażanie intencji komunikacyjnych w zakresie
określonym w katalogu intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A) w odniesieniu do tematów
zawartych w katalogu tematycznym (zob. Katalog B). Zakres zagadnień gramatycznych, który
zdający znają, prezentuje zamieszczona poniżej lista.
Na tym poziomie zaawansowania zastosowanie wymaganych zagadnień gramatycznych
testuje się w trakcie egzaminu z pisania i mówienia; rozpoznawanie struktur gramatycznych
sprawdzane jest wraz z rozumieniem tekstów pisanych.
Lista zagadnień gramatycznych dla poziomu B1 JUNIOR
- 22 -
I. FLEKSJA
Deklinacja
1.Odmiana rzeczowników (liczba pojedyncza i mnoga):
odmiana rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na spółgłoskę, np.: mąż, pies, dzień;
odmiana rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na -a, np.: kierowca, dentysta,
gitarzysta;
odmiana rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na -anin, np.: Amerykanin,
Rosjanin, lublinianin, wegetarianin;
odmiana rzeczowników własnych rodzaju męskiego, np.: Wrocław, Marek, Paweł;
odmiana rzeczowników rodzaju męskiego uważanych za trudne, np.: człowiek, tydzień,
miesiąc;
odmiana rzeczowników rodzaju męskiego: żywotnych i nieżywotnych, np.: uczeń, pies ≠
stół, zeszyt;
odmiana rzeczowników rodzaju męskiego: męskoosobowych i niemęskoosobowych,
np.: panowie, studenci ≠ stoły, studentkiś czterech panów, czterej studenci ≠ cztery stoły,
cztery studentki;
odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na -a, np.: sala, ciocia, ulica, cisza,
droga;
odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na -i, np.: wychowawczyni;
odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na spółgłoskę, np.: miło ć,
przyjaźń, twarz;
odmiana rzeczowników własnych rodzaju żeńskiego, np.: Norwegia, Wisła, Beataś
odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego uważanych za trudne, np.: ręka, rzecz, ko ć;
odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych na -o, np.: ciasto, mydło, pudełko;
odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych na -e, np.: słońce, morze, zdjęcie;
odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych na -um, np.: liceum, stypendium,
akwarium;
odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych na -ę, np.: imię, ramię;
odmiana rzeczowników własnych rodzaju nijakiego, np.: Opole;
odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego uważanych za trudne, np.: oko, ucho.
2.Odmiana przymiotników (liczba pojedyncza i mnoga):
odmiana przymiotników rodzaju męskiego zakończonych na -y, np.: chory, miły, wieży,
znajomy;
odmiana przymiotników rodzaju męskiego zakończonych na -i, np.: polski, lekki, długi; także
nazw własnych np.: Kowalski, Słowacki;
odmiana przymiotników rodzaju żeńskiego, np.: chora, miła, wieża, znajomaś także nazw
własnych np.: Kowalska, Słowackaś
odmiana przymiotników rodzaju nijakiego, np.: chore, miłe, wieżeś
3.Odmiana zaimków (liczba pojedyncza i mnoga):
odmiana zaimków osobowych: ja, ty, on, ona, ono;
odmiana zaimków wskazujących: ten, ta, to;
odmiana zaimków dzierżawczych: mój, twój, nasz, wasz, swój;
odmiana zaimków pytających: kto, co, jaki, który, czyj, ile;
odmiana zaimków nieokreślonych: kto , co ;
odmiana zaimków przeczących: nikt, nic;
odmiana zaimka zwrotnego: siebie, się.
- 23 -
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3324
› Pobierz plik