Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej
projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3320
- Data wpłynięcia: 2015-04-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
- data uchwalenia: 2015-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269
3320-cz-2
Data sporządzenia:
Nazwa projektu:
24.03.2015 r.
rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie w sprawie sposobu
zaopatrywania, dystrybucji i rozliczania formularzy mandatu karnego,
przydziału i rozliczania serii i numerów mandatów generowanych przy Źródło:
zmiany kompetencyjne w zakresie obsługi
wykorzystaniu systemu teleinformatycznego, podmiotów nabywających
formularze mandatu karnego odpłatnie oraz wymianie informacji spraw mandatowych, wprowadzane ustawą
dotyczących formularzy mandatu karnego i grzywien nakładanych o administracji podatkowej.
w drodze mandatu karnego.
Nr w Wykazie prac legislacyjnych Rady
Ministrów:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące:
Ministerstwo Finansów
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Jacek Kapica
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Grzegorz Mróz, Z-ca Dyrektora Departamentu Administracji
Podatkowej
Tel. 22 694 40-34
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projekt rozporządzenia został opracowany ze względu na uchylenie w art. 41 projektu ustawy o administracji
podatkowej przepisu art. 8 ustawy z dnia 28 lutego 1992 r. o zmianie niektórych przepisów prawa karnego, prawa
o wykroczeniach i o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 24, poz. 101). Na podstawie powyższego przepisu
art. 8 ustawy o zmianie niektórych przepisów prawa karnego, prawa o wykroczeniach i o postępowaniu w sprawach
nieletnich wydane zostało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 1994 r. w sprawie sposobu dokumentacji
i ewidencji grzywien za wykroczenie, ściąganych w postępowaniu mandatowym, oraz organów właściwych
w sprawach rozprowadzania i rozliczania bloczków mandatowych (Dz. U. Nr 131, poz. 663, z późn. zm.).
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
W projekcie przewidziano, iż organy uprawnione do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego będą się
zaopatrywały w formularze mandatu karnego oraz serie i numery mandatów generowanych przy wykorzystaniu
systemu teleinformatycznego u właściwego dyrektora izby skarbowej, za wyjątkiem organów Inspekcji Transportu
Drogowego, które będą zaopatrywane przez Generalnego Inspektora Transportu Drogowego.
Powyższe organy będą zaopatrywane na podstawie pisemnego zapotrzebowania obejmującego m.in. liczbę wydanych
formularzy, numeracje początkową i końcową formularzy mandatu karnego oraz serii i numerów mandatów
generowanych przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego.
Zarówno formularze mandatu karnego jak i mandaty wygenerowane przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego
będą drukami ścisłego zarachowania i będą podlegały wpisowi do księgi druków ścisłego zarachowania.
Formularze mandatu karnego będą nabywane odpłatnie przez straże gminne (miejskie).
W celu rozliczenia organy uprawnione do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, za wyjątkiem organów
Inspekcji Transportu Drogowego oraz straży gminnych (miejskich) będą zobowiązane do sporządzania, nie rzadziej niż
raz w miesiącu, informacji o:
– otrzymanych i wykorzystanych formularzach mandatu karnego oraz seriach i numerach mandatów karnych
generowanych przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego,
– nałożonych w drodze mandatu karnego grzywnach, w tym uiszczonych.
Powyższe informacje będą przekazywane odpowiednio właściwemu miejscowo dyrektorowi izby skarbowej bądź
właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu skarbowego.
Rozliczenia z funkcjonariuszami (pracownikami) nakładającymi grzywny drodze mandatu karnego z wykorzystanych
formularzy mandatu oraz serii i numerów mandatów generowanych przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego,
a także dokonanych wpłat przeprowadzać będzie organ uprawniony do nakładania grzywien.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Brak danych.
– 12 –
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Organy uprawnione do
Brak danych
Pozytywne – usprawnienie
nakładania grzywien
dystrybucji i rozliczania
w drodze mandatu karnego
formularzy mandatu karnego
oraz serii i numerów mandatów
generowanych przy
wykorzystaniu systemu
teleinformatycznego, a także
usprawnienie poboru grzywien
nakładanych w drodze mandatu
karnego
Dyrektorzy izb skarbowych
16
Pozytywne – usprawnienie
dystrybucji i rozliczania
formularzy mandatu karnego
oraz serii i numerów mandatów
generowanych przy
wykorzystaniu systemu
teleinformatycznego
Naczelnicy urzędów
16
Pozytywne – usprawnienie
skarbowych
poboru grzywien nakładanych
w drodze mandatu karnego
Urzędy wojewódzkie
16
Pozytywne – usprawnienie
dystrybucji i rozliczania
formularzy mandatu karnego
oraz serii i numerów mandatów
generowanych przy
wykorzystaniu systemu
teleinformatycznego, a także
usprawnienie poboru grzywien
nakładanych w drodze mandatu
karnego
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji społecznych.
Stosownie do treści art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji.
Konsultacje będą trwały 30 dni i będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych podmiotów.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
– 13 –
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Źródła finansowania
Dodatkowe informacje,
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych,
w tym wskazanie
w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
źródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
w tym wskazanie
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę,
źródeł danych
obywateli i gospodarstwa domowe.
i przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
– 14 –
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie przewiduje się mechanizmów ewaluacji efektów projektu.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
48/03/KC
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
)
M I N I S T R A F I N A N S Ó W
z dnia
w sprawie właściwości miejscowej naczelników urzędów celnych i dyrektorów izb
celnych oraz wyznaczonych naczelników urzędów celnych do wykonywania zadań
określonych w Kodeksie karnym skarbowym
Na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1404, z późn. zm.)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa właściwość miejscową:
1) naczelników urzędów celnych oraz dyrektorów izb celnych do wykonywania zadań
określonych w ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U.
z 2013 r. poz. 186, z późn. zm.)), zwanej dalej „Kodeksem karnym skarbowym”;
2) wyznaczonych
naczelników urzędów celnych do prowadzenia postępowań
przygotowawczych w sprawach o niektóre przestępstwa skarbowe i wykroczenia
skarbowe określone w art. 133 § 1 pkt 1 Kodeksu karnego skarbowego.
§ 2. 1. Właściwość miejscową naczelnika urzędu celnego dotyczącą prowadzenia
postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia
skarbowe określone w art. 63–73a, art. 75–75c, art. 85–95, art. 96 § 1, art. 106h,
art. 107–110b i art. 111 § 1 oraz w sprawach ujawnionych w zakresie swojego działania
z art. 106e, art. 106f i art. 106k, a także w sprawach w zakresie swojego działania z art. 54,
art. 56, art. 57 § 1, art. 60, art. 61, art. 76, art. 80, art. 83 i art. 84 § 1 Kodeksu karnego
skarbowego, ustala się według miejsca popełnienia przestępstwa skarbowego albo
wykroczenia skarbowego.
2. Do prowadzenia postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa
skarbowe i wykroczenia skarbowe popełnione za pośrednictwem sieci teleinformatycznej lub
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1256).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 486, 1055, 1215,
1395 i 1662 oraz z 2015 r. poz. 211.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 1036, 1149, 1247
i 1304 oraz z 2014 r. poz. 312, 1215 i 1328.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3320-cz-2
› Pobierz plik
-
3320-cz-1
› Pobierz plik