Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej
projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3320
- Data wpłynięcia: 2015-04-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
- data uchwalenia: 2015-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269
3320-cz-2
uprawnień,
− obsługa zamówień na informacje z systemów informatycznych, tworzenie
skryptów,
− analiza potrzeb i rozwój usług informatycznych wspierających procesy
pomocnicze,
− określanie pozafunkcjonalnych wymagań dla systemów informatycznych
i teleinformatycznych oraz udział w testach i odbiorach rozwiązań IT
realizowanych terenowo i centralnie,
c) w zakresie bezpieczeństwa IT i analizy ryzyka:
− zarządzanie bezpieczeństwem teleinformatycznym w Biurze Krajowej
Informacji Podatkowej,
− projektowanie, wdrażanie oraz utrzymanie zabezpieczeń danych i systemów
teleinformatycznych zgodnie z polityką bezpieczeństwa informacji,
− udział w opracowywaniu dokumentacji bezpieczeństwa teleinformatycznego,
− nadzór nad realizacją kopii bezpieczeństwa danych zgromadzonych
w systemach informatycznych Biura Krajowej Informacji Podatkowej,
− zarządzanie ryzykiem technologicznym (w zakresie zadań komórki IF),
− realizacja szkoleń w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego,
d) w zakresie infrastruktury teleinformatycznej, logistyki i rozwoju:
− zarządzanie infrastrukturą teleinformatyczną jednostki,
− administrowanie systemem informatycznym jednostki,
− przygotowanie stanowisk informatycznych, nadzór i przegląd stacji roboczych,
− instruktaż, szkolenie stanowiskowe oraz wsparcie użytkownika infrastruktury
informatycznej jednostki w zakresie obsługi sprzętu i aplikacji,
− obsługa zgłoszeń i usuwanie awarii lokalnego systemu informatycznego,
− obsługa wniosków o założenie kont, nadanie, modyfikację lub odbiór uprawnień
użytkownikom,
− realizacja polityki zarządzania kopiami bezpieczeństwa,
− zarządzanie infrastrukturą sieci LAN,
− monitorowanie warunków środowiskowych w serwerowni,
− zarządzanie urządzeniami wejścia/wyjścia (urządzenia drukujące, skanujące,
itp.),
− wykonywanie napraw, konserwacji i modernizacji sprzętu informatycznego,
przekazywanie do serwisu,
− analiza zapotrzebowania na sprzęt informatyczny i standardowe
oprogramowanie,
34
− planowanie wydatków na utrzymanie i rozwój infrastruktury informatycznej
w regionie,
− raportowanie wydatkowania środków przyznanych na zakupy informatyczne,
− przygotowywanie projektów budowy i modernizacji okablowania strukturalnego
lokalnych sieci komputerowych;
11) komórki ochrony należy w szczególności:
a) zapewnienie i kontrola ochrony informacji niejawnych, w tym:
− prowadzenie kancelarii materiałów niejawnych w Biurze Krajowej Informacji
Podatkowej,
− nadzór nad bezpieczeństwem systemu teleinformatycznego, służącego do
przetwarzania informacji niejawnych,
− prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz współpraca w tym
zakresie z jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa,
b) zapewnienie ochrony osób i mienia oraz prowadzenie na bieżąco nadzoru nad
ochroną fizyczną Biura i oddziałów Krajowej Informacji Podatkowej, w tym
współpraca z komórką właściwą do spraw logistyki w zakresie realizacji zadań
związanych z ochroną osób i mienia oraz ochroną przeciwpożarową,
c) prowadzenie spraw obronnych, obrony cywilnej i w zakresie zarządzania
kryzysowego, w tym:
− prowadzenie ewidencji osób podlegających obowiązkowi służby wojskowej oraz
osób objętych reklamacją,
− prowadzenie ewidencji magazynowej sprzętu obrony cywilnej oraz jego
konserwacja,
d) zapewnienie i kontrola ochrony danych osobowych,
e) nadzór nad ochroną zasobów informatycznych (bazy sprzętowej i programowej),
f) przechowywanie haseł oraz szyfrowanych kopii bezpieczeństwa z urzędów
skarbowych,
g) opracowywanie i kontrola przestrzegania procedur dotyczących bezpieczeństwa
informacji,
h) sprawowanie nadzoru w zakresie przestrzegania tajemnicy skarbowej w Biurze
Krajowej Informacji Podatkowej,
i) prowadzenie szkoleń w zakresie:
− ochrony informacji niejawnych,
− ochrony danych osobowych,
− ochrony tajemnicy skarbowej,
− obrony cywilnej i spraw obronnych,
j) przyjmowanie, ewidencjonowanie oraz odpowiednie przechowywanie oświadczeń
majątkowych pracowników Biura Krajowej Informacji Podatkowej;
12) komórki obsługi kadr należy w szczególności:
35
a) prowadzenie spraw osobowych,
b) prowadzenie spraw socjalnych,
c) organizowanie szkoleń i podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników,
d) współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi przy opracowywaniu planów
dokształcania i doskonalenia zawodowego, opracowywanie analiz w tym zakresie,
e) współorganizowanie praktyk studenckich, uczniowskich i innych,
f) prowadzenie spraw związanych z dokształcaniem i szkoleniem organizowanym
przez Ministerstwo Finansów, uczelnie i inne ośrodki szkoleniowe,
g) organizowanie i nadzór nad prawidłowym przebiegiem procesu naboru
pracowników,
h) prowadzenie spraw związanych ze zgłaszaniem, aktualizacją danych oraz
wyrejestrowywaniem z ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego
pracowników oraz członków ich rodzin,
i) nadzór nad przestrzeganiem regulaminu pracy oraz rozliczanie czasu pracy
pracowników,
j) koordynowanie przebiegu procesu ocen, rozwoju zawodowego pracowników oraz
opisywania i wartościowania stanowisk pracy,
k) monitorowanie wykonania planu finansowego w zakresie wynagrodzeń,
l) planowanie i podział etatów oraz nadzorowanie ich wykorzystania,
m) obsługa organizacyjna i administracyjna spraw związanych z postępowaniami
dyscyplinarnymi oraz wyjaśniającymi,
n) rozpatrywanie wniosków w sprawie wyłączenia pracowników organów
podatkowych na podstawie art. 130 ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r.
– Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.),
o) rozpatrywanie wniosków w sprawie wyłączenia organów podatkowych na
podstawie art. 131 Ordynacji podatkowej,
p) nadzór nad realizacją w oddziałach BKIP powierzonych zadań z zakresu obsługi
kadr;
13) komórki zarządzania ryzykiem zewnętrznym należy w szczególności:
a) identyfikowanie obszarów zagrożeń mogących mieć wpływ na prawidłowość
wypełniania obowiązków podatkowych,
b) ustalanie procedur działania przy zarządzaniu ryzykiem zewnętrznym oraz obiegu
i trybu wymiany informacji,
c) prowadzenie rejestru ryzyk;
14) komórki kontroli wewnętrznej należy w szczególności:
a) przeprowadzanie kontroli wewnętrznej,
b) załatwianie oraz koordynowanie załatwiania skarg i wniosków,
c) rozpatrywanie skarg na pracowników Biura Krajowej Informacji Podatkowej;
15) komórki interpretacji indywidualnych należy w szczególności:
36
a) zarządzanie wnioskami o wydanie interpretacji wpływającymi do Biura,
b) rozpatrywanie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych przepisów prawa
podatkowego,
c) rozpatrywanie środków zaskarżenia złożonych na rozstrzygnięcia wydane na skutek
rozpatrzenia wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych,
d) przygotowywanie odpowiedzi na skargi do wojewódzkich sądów administracyjnych,
e) przygotowywanie wniosków o wniesienie skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu
Administracyjnego,
f) przygotowywanie interpretacji do umieszczenia w Bazie Wiedzy Administracji
Podatkowej;
16) komórki interpretacji ogólnych należy w szczególności:
a) opracowywanie postanowień o pozostawieniu bez rozpatrzenia wniosków o wydanie
interpretacji ogólnych w zakresie prawa podatkowego,
b) współpraca z innymi jednostkami administracji podatkowej w sprawach związanych
z rozpatrywaniem wniosków o wydanie interpretacji ogólnych w zakresie prawa
podatkowego,
c) przygotowywanie wydanych przez Ministra Finansów interpretacji ogólnych do
publikacji w Bazie Wiedzy Administracji Podatkowej;
17) komórki contact center należy w szczególności:
a) zarządzanie w czasie rzeczywistym procesem udzielania ogólnej informacji
podatkowej wszystkimi kanałami komunikacji,
b) udzielanie ogólnej informacji podatkowej drogą telefoniczną oraz innymi kanałami
komunikacji,
c) udzielanie pomocy merytorycznej urzędom skarbowym w zakresie zadań
związanych z funkcjonowaniem systemu wsparcia podatnika,
d) opracowywanie materiałów informacyjnych i przygotowywanie ich do umieszczenia
w Bazie Wiedzy Administracji Podatkowej;
18) komórki materiałów edukacyjnych i informacyjnych należy w szczególności:
a) przygotowywanie i udostępnianie broszur podatkowych oraz publikacji
podatkowych,
b) przygotowywanie
programów edukacyjnych i przeprowadzanie szkoleń
podatkowych dla podatników;
19) komórki Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej należy w szczególności:
a) umieszczanie w Bazie Wiedzy Administracji Podatkowej przygotowanych
materiałów informacyjnych, w szczególności interpretacji przepisów prawa
podatkowego,
b) zarządzanie zasobami umieszczonymi w Bazie Wiedzy Administracji Podatkowej,
w tym aktualizowanie informacji dotyczących wydanych interpretacji przepisów
prawa podatkowego;
20) komórki Portalu Podatkowego należy w szczególności:
a) zapewnienie bieżącej funkcjonalności i niezakłóconego działania Portalu,
37
b) publikacja treści na Portalu,
c) aktualizacja treści ogólnodostępnych zamieszczonych na Portalu w uzgodnieniu
i współpracy z upoważnionymi jednostkami,
d) monitorowanie i obsługa profilu podatnika,
e) obsługa zapytań telefonicznych i mailowych Service Desk Portalu Podatkowego
i systemu e-Deklaracje;
21) komórki nadzoru nad jednolitością należy w szczególności:
a) współpraca w uzgadnianiu jednolitych stanowisk w sprawach wątpliwych
dotyczących udzielanych ogólnych informacji podatkowych, wydawanych
interpretacji podatkowych oraz materiałów umieszczanych w Bazie Wiedzy
Administracji Podatkowej, w tym współpraca z Ministerstwem Finansów,
b) czuwanie nad spójnością między wydanymi interpretacjami indywidualnymi
a udzielanymi informacjami oraz stanowiskami zawartymi w materiałach
publikowanych w Bazie Wiedzy Administracji Podatkowej,
c) wyjaśnianie ujawnionych nieprawidłowości i rozbieżności,
d) zatwierdzanie przygotowanych broszur podatkowych oraz publikacji podatkowych
przed ich publikacją w Bazie Wiedzy Administracji Podatkowej,
e) akceptowanie materiałów umieszczanych na Portalu Podatkowym,
f) zatwierdzanie programów edukacyjnych,
g) przygotowywanie komentarzy do przepisów ustaw podatkowych;
22) komórki nadzoru nad jakością należy w szczególności:
a) analizowanie i ocena odpowiedzi konsultantów udzielanych wszystkimi kanałami
komunikacji pod kątem ich poprawności merytorycznej, sposobu komunikacji,
precyzji odpowiedzi, sposobu sformułowania odpowiedzi e-mail,
b) przeprowadzanie okresowych badań jakości udzielanych odpowiedzi,
c) określanie indywidualnych potrzeb szkoleniowych konsultantów,
d) coaching.
§ 3. 1. Dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej nadaje regulamin organizacyjny
Biura Krajowej Informacji Podatkowej po zatwierdzeniu projektu regulaminu przez Ministra
Finansów.
2. Regulamin organizacyjny Biura Krajowej Informacji Podatkowej określa:
1) strukturę organizacyjną Biura Krajowej Informacji Podatkowej;
2) zakres zadań komórek organizacyjnych;
3) zasady organizacji pracy Biura Krajowej Informacji Podatkowej;
4) zakres nadzoru sprawowanego przez Dyrektora i zastępców Dyrektora oraz głównego
księgowego;
5) zakres stałych uprawnień – zastępcy Dyrektora, głównego księgowego, naczelników
wydziałów, kierowników komórek organizacyjnych i innych pracowników obsługujących
zastępców Dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej zatrudnionych na
stanowiskach samodzielnych – do wydawania decyzji, podpisywania pism i wyrażania
38
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3320-cz-2
› Pobierz plik
-
3320-cz-1
› Pobierz plik