eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3320
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269

3320-cz-2

– 3 –
UZASADNIENIE

Projekt ustawy o administracji podatkowej zawiera w art. 25 ust. 2 upoważnienie dla Ministra
Finansów do określenia wzoru legitymacji pracownika izby skarbowej wykonującego czynności
służbowe. Projektowane rozporządzenie stanowi konsekwencję powyższej delegacji. Zgodnie
z dyspozycją ww. przepisu wzór został opracowany w sposób umożliwiający identyfikację
osoby, której wydano legitymację, wskazanie jej miejsca zatrudnienia, a także ustalenie
zajmowanego przez nią stanowiska służbowego. Istotnym elementem szaty graficznej wzoru jest
logo administracji podatkowej.
Na mocy art. 42 ust. 1 w zw. z art. 44 ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o zmianie ustawy
o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. 211) z dniem 1 kwietnia 2015 r. pracownicy urzędów skarbowych uzyskają status
pracowników izb skarbowych. Projektowany akt wykonawczy uwzględnia sygnalizowaną
zamianę stanu prawnego, przewidując że legitymacje wg nowego wzoru otrzymają osoby
zatrudnione na stanowiskach urzędniczych w izbach skarbowych, jak również pracownicy izb
zajmujący stanowiska utworzone w podległych urzędach skarbowych.
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje konieczności szybkiej wymiany wydanych
dotychczas legitymacji, ponieważ zachowają one ważność do czasu wydania nowych, jednak nie
dłużej niż do dnia 31 grudnia 2016 r. – art. 62 projektu ustawy.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych. Wyklucza to obowiązek jego
notyfikacji w trybie i na zasadach określonych w przepisach dotyczących sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Materia stanowiąca przedmiot regulacji zawartej w projekcie rozporządzenia nie jest objęta
prawem Unii Europejskiej.
Stosowanie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 52 ust. 1 uchwały
nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P.
poz. 979) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji.


– 4 –
Data sporządzenia:
Nazwa projektu:
18.02.2015 r.
rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wzoru legitymacji
służbowej pracownika izby skarbowej

.
Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące:
upoważnienie ustawowe – art. 25 ust. 2
Ministerstwo Finansów
ustawy z dnia … o administracji podatkowej
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza (Dz. U. poz. …).
Stanu lub Podsekretarza Stanu

Pan Jacek Kapica – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
Nr w wykazie prac …
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu

Małgorzata Szafoni – Zastępca Dyrektora Departamentu Administracji
Podatkowej w Ministerstwie Finansów, (22) 694-44-34,
e-mail: malgorzata.szafoni@mofnet.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Określenie wzoru legitymacji służbowej pracownika izby skarbowej w sposób umożliwiający identyfikację osoby, której
wydano legitymację, wskazanie jej miejsca zatrudnienia, a także ustalenie zajmowanego przez nią stanowiska
służbowego. Wzór dotyczy pracowników zatrudnionych w izbach skarbowych, którzy wykonują czynności służbowe
w jednostkach macierzystych oraz w podległych urzędach skarbowych, np. w ramach kontroli podatkowej.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Określenie wzoru legitymacji służbowej w celu zapewnienia możliwości identyfikacji pracownika wykonującego czynności
służbowe w izbie skarbowej albo w podległym urzędzie skarbowym.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Obowiązek okazania legitymacji służbowej przez pracownika upoważnionego do wykonywania czynności służbowych,
np. w ramach kontroli podatkowej, wynika z przepisów krajowych. Nie istnieje potrzeba odwoływania się do
rozwiązań przyjętych za granicą.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Pracownicy zatrudnieni
Brak danych

Bezpośrednie
w izbach skarbowych,
wykonujący czynności
służbowe w izbie skarbowej
albo w urzędzie skarbowym
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
W celu przeprowadzenia konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przesłany do zaopiniowania przez
organizacje związkowe, Krajową Radę Doradców Podatkowych oraz Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych
„Lewiatan”. Ponadto projekt będzie udostępniony w Intranecie Ministerstwa Finansów (zakładka: Uzgodnienia
/Departament Administracji Podatkowej), jak również w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












– 5 –
pozostałe jednostki (oddzielnie)











Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











Źródła finansowania

Dodatkowe
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje zmniejszenia dochodów jednostek sektora
informacje, w tym
finansów publicznych, w tym budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu
wskazanie źródeł
terytorialnego. Nie będzie również źródłem dodatkowych wydatków budżetowych w stosunku
danych i przyjętych do do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów.
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa






pieniężnym
sektor mikro-, małych







(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele







oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele

oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne


Dodatkowe

informacje, w tym
wskazanie źródeł


danych
i przyjętych do
Brak wpływu.
obliczeń założeń


8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
X
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
– 6 –
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Brak wpływu.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne: procedura kontroli
Omówienie wpływu
Umożliwienie realizacji obowiązku posługiwania się legitymacją służbową przez pracownika

izby skarbowej wykonującego czynności służbowe w ramach kontroli podatkowej.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Przewiduje się wejście w życie projektowanego rozporządzenia z dniem 1 stycznia 2016 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?

13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)

















16/03/BS
Projekt


R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A F I N A N S Ó W1)
z dnia
rozporządzenie w sprawie dodatku kontrolerskiego dla pracowników podległych
ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych
Na podstawie art. 26 ust. 11 ustawy z dnia ... o administracji podatkowej (Dz. U. poz. ...)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa stawki dodatku kontrolerskiego, zwanego dalej
„dodatkiem”, tryb przyznawania, zmiany albo utraty dodatku oraz sposób i tryb
przeprowadzania oceny pracowników podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów
publicznych, wykonujących kontrolę podatkową, zwanych dalej „pracownikami”.
§ 2. 1. Dodatek przyznaje się pracownikom zatrudnionym w izbach skarbowych,
świadczącym pracę w urzędach skarbowych:
1) realizującym zadania w zakresie wykonywania kontroli podatkowej, jako podstawowe
zadanie o charakterze ciągłym;
2) dla których wykonywanie kontroli nie stanowi podstawowego zadania o charakterze
ciągłym, jeżeli w danym miesiącu na polecenie naczelnika urzędu skarbowego wykonują
kontrole podatkowe, czynności przygotowawcze do kontroli lub opracowują dokumentację
przeprowadzonej kontroli, w wymiarze co najmniej 25% czasu pracy;
2. Dodatek przyznaje się kierownikowi komórki kontroli podatkowej, jeżeli wykonuje
osobiście czynności kontrolne, czynności przygotowawcze do kontroli lub opracowują
dokumentację przeprowadzonej kontroli, w wymiarze co najmniej 20% czasu pracy;
§ 3. Stawka dodatku może być przyznawana w wysokości:
1) 10%,

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1256).

strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: