eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy

projekt dotyczy kompleksowej nowelizacji prawa wyborczego mającej na celu stworzenie normatywnej podstawy do przeprowadzania kolejnych wyborów (zmniejszenie odsetka głosów nieważnych, ustanowienie procedury wyborczej uniemożliwiającej manipulowanie głosami, umożliwienie wyborcom śledzenie własnych głosów, zmniejszenie ryzyka popełniania błędów, wprowadzenie obowiązkowego nagrywania niektórych czynności wyborczych)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3253
  • Data wpłynięcia: 2015-02-25
  • Uchwalenie: wycofany dnia 22-04-2015

3253

UZASADNIENIE
Cel i potrzeba regulacji
1. W związku z budzącą powszechne zaniepokojenie skalą nieprawidłowości
zaistniałych w procedurze przeprowadzenia niedawnych wyborów samorządowych
oraz ustalenia ich wyników, Wnioskodawcy – oceniając, że istotna część
nieprawidłowości wyniknęła z konstrukcyjnych wad Kodeksu wyborczego, pod
rządami którego wybory owe się odbyły, oraz niektórych z przyjętych w jego ramach
rozwiązań systemowych – postanowili przygotować i złożyć do laski
marszałkowskiej projekt ustawy zmieniającej obowiązujący Kodeks wyborczy.
Wnioskodawcy przygotowali przedmiotowy projekt z uwzględnieniem
orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, dokładając wszelkich starań,
by zaproponowane przez nich zmiany miały charakter możliwie daleko idący,
wszakże na tyle techniczny, by nie mogły zostać uznane za istotne zmiany w prawie
wyborczym, wymóg wprowadzania których na co najmniej sześć miesięcy przed
pierwszą czynnością w kalendarzu wyborczym Trybunał Konstytucyjny wywiódł
i przekonywająco uzasadnił m.in. w wyroku K 31/06.
Dzięki takiemu zabiegowi projekt niniejszy może – zdaniem Wnioskodawców –
wejść w życie z upływem klasycznego, czternastodniowego okresu vacatio legis.
2. Celem wydania ustawy w brzmieniu zaproponowanym przez Wnioskodawców
jest kompleksowa nowelizacja prawa wyborczego, mająca na celu stworzenie
normatywnej podstawy do przeprowadzania kolejnych wyborów w atmosferze
transparentności i zaufania obywateli do uczciwości procesu demokratycznego,
które zostało w ostatnich tygodniach poważnie nadszarpnięte za sprawą
karygodnych zaniedbań organów odpowiedzialnych za prawidłowe, sprawne,
zgodne z procedurami i dobrymi obyczajami wyłanianie reprezentantów Narodu.
3. Podstawowymi zadaniami, zrealizowanie których przyjęli sobie za cel
Wnioskodawcy, są:
a) doprowadzenie do zmniejszenia niedopuszczalnie dużego w skali kraju odsetka
głosów, które zostały uznane za nieważne, w szczególności dzięki wprowadzeniu
ustawowego obowiązku ustalania wzoru kart wyborczych jako pojedynczych,
jednostronnie zadrukowanych arkuszy (ustawowe zabronienie przygotowywania
kart w postaci tzw. „książeczek”),
b) ukształtowanie procedury wyborczej w sposób uniemożliwiający
manipulowanie raz oddanymi głosami – co korzystnie wpłynie na przekonanie
wyborców o wiarygodności wyników wyborów – w szczególności dzięki

1 Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 listopada 2006 roku, K 31/06
wprowadzeniu instytucji urzędowej naklejki wyborczej, zastępującej tradycyjny
znak „x”, stawiany w celu oznaczenia popieranego kandydata,
c) umożliwienie wyborcom śledzenia własnych głosów w powszechnie
dostępnym systemie internetowym, dzięki wprowadzeniu instytucji
indywidualnych i unikalnych numerów wyborczych, opisujących karty
do głosowania wydawane wyborcom – w sposób, który gwarantuje wyborcom
zachowanie tajności,
d) umożliwienie następczej kontroli błędów popełnianych w procedurze ustalania
wyników wyborów poprzez udostępnienie wyborcom ich głosów do wglądu
za okazaniem przypisanego im numeru wyborczego,
e) zmniejszenie ryzyka popełniania błędów przez obwodowe komisje wyborcze,
w szczególności dzięki ustanowieniu obowiązku korzystania ze skanerów kodów
kreskowych, którymi oznaczone będą naklejki wyborcze, w procedurze
wprowadzania głosów do elektronicznego systemu,
f) zwiększenie realnego znaczenia instytucji protestów wyborczych,
w szczególności dzięki umożliwieniu protestującym sięgania po dowód z zapisu
wideo, powstałego wskutek wprowadzenia obowiązkowego nagrywania
niektórych czynności wyborczych, a także dzięki przeniesieniu w pewnym
zakresie ciężaru dowodu na przewodniczącego obwodowej komisji wyborczej,
w której obowiązkowy zapis wideo został przerwany,
g) zwiększenie presji na zgodne z prawem procedowanie organów wyborczych,
w szczególności dzięki wprowadzeniu obowiązkowego nagrywania niektórych
czynności wyborczych i zwiększenie tym samym stopnia społecznej kontroli
przestrzegania procedur wyborczych.
Rzeczywisty stan prawa w regulowanej dziedzinie. Przegląd projektowanych
instytucji prawnych
I. Zestaw urzędowych naklejek do głosowania zamiast tradycyjnie stawianego
znaku „x”
Kluczową i najbardziej rewolucyjną zmianą przewidzianą w przedkładanym przez
Wnioskodawców projekcie jest wprowadzenie do prawa wyborczego instytucji
naklejek identyfikujących kartę do głosowania oraz urzędowych naklejek
wyborczych. Oba rodzaje naklejek, razem z kartą identyfikacyjną, wchodzą w skład
zestawu urzędowych naklejek do głosowania. Wszystkie elementy zestawu
oznaczone są tym samym, unikalnym w skali kraju numerem.
Naklejka identyfikująca kartę do głosowania jest oznaczeniem, które –
po wylosowaniu przez wyborcę – zostaje umieszczone przez obwodową komisję
wyborczą na karcie do głosowania w chwili wydawania jej wyborcy w sposób, który
nie zdradza komisji numeru naklejki. Z chwilą przyklejenia naklejki do karty
do głosowania, karta ta staje się niejako „oznaczona co do tożsamości”, dzięki
indywidualnemu i niepowtarzalnemu w skali kraju numerowi wyborczemu
przypisanemu naklejce. Za sprawą tego rozwiązania wyborca może następnie
odszukać swój głos w specjalnie przygotowanym do tego celu systemie
informatycznym i zweryfikować, czy został on poprawnie zakwalifikowany przez
organy wyborcze. W razie ewentualnej rozbieżności, wyborca może zażądać
okazania swojego głosu i udowodnić na tej podstawie jego błędne zakwalifikowanie.
Urzędowa naklejka wyborcza jest oznaczeniem, które służy wyborcy do dokonania
wyboru na karcie do głosowania. Zamiast stawiania krzyżyka w kratce, zagłosuje
on przez naklejenie w wybranym przez siebie miejscu naklejki wyborczej. Urzędowa
naklejka wyborcza również jest oznaczona numerem, a warunkiem ważności głosu
oddanego w proponowanej procedurze jest tożsamość numeru znajdującego się
na naklejce identyfikującej kartę do głosowania z numerem znajdującym się
na urzędowej naklejce wyborczej.
Naklejki o numerach nietożsamych, które z jakiegoś powodu znalazłyby się na karcie
do głosowania, podobnie jak wszelkie dopiski, nie unieważniają głosu tak długo, jak
długo da się w sposób niebudzący wątpliwości odczytać numery znajdujące się
na naklejce identyfikującej i naklejce wyborczej, będą to takie same numery,
a wybrany kandydat będzie oznaczony przez prawidłowo umieszczoną naklejkę
wyborczą. Wnioskodawcy przewidują, że takie rozwiązanie udaremni albo
przynajmniej w najwyższym stopniu utrudni ewentualne próby wyborczych
manipulacji.
Silny i trwały klej pokrywający rewers naklejek ma uniemożliwić usuwanie ich z kart
do głosowania bez pozostawienia widocznych śladów.
Zestawu dopełnia karta identyfikacyjna – oznaczona takim samym numerem, jak
znajdujące się w tym samym zestawie naklejki. Kartę wyborca po oddaniu głosu
zachowuje i następnie może z jej pomocą odszukać własny głos w systemie
informatycznym, a także zażądać jego okazania od podmiotu przechowującego go.
Zgodnie z intencją Wnioskodawców, wyrażoną w załączonych do projektu
założeniach uchwał wykonawczych, podmiot odpowiedzialny za wykonanie
zestawów naklejek – w liczbie ponad 30 milionów przy okazji każdych wyborów –
powinien mieć doświadczenie w produkcji papierów wartościowych i dawać
rękojmię przygotowania zestawów w sposób maksymalnie utrudniający ich
podrobienie.
W związku z wprowadzeniem do prawa wyborczego instytucji urzędowych naklejek
Wnioskodawcy przewidzieli dodanie do Kodeksu wyborczego przepisu karnego,
sankcjonującego podrabianie zestawów lub ich elementów w celu użycia ich jako
autentyczne karą pozbawienia wolności na okres od 6 miesięcy do 5 lat.
Organem każdorazowo odpowiedzialnym za zapewnienie przekazania obwodowej
komisji wyborczej zestawów urzędowych naklejek do głosowania – w liczbie
przekraczającej o 10% liczbę wyborców objętych danym okręgiem – jest Państwowa
Komisja Wyborcza.
II. Wyborczy system informatyczny i system informacji wyborczej
Rozwiązaniem w dużej mierze komplementarnym do zestawów urzędowych
naklejek do głosowania jest przesądzenie przez Wnioskodawców w projekcie ustawy
o obowiązku korzystania w procedurze wprowadzania głosów i ustalania wyników
wyborów z wyborczego systemu informatycznego oraz kompatybilnego z nim
systemu informacji wyborczej.
Wyborczy system informatyczny jest bazą danych, do której obwodowe komisje
wyborcze wprowadzają dane dotyczące każdego głosu oddanego w danym
obwodzie. Po zakończeniu głosowania komisja odpieczętowuje urnę i zlicza głosy,
po czym umieszcza w systemie informatycznym informacje o każdej z wydanych
kart, zawierającą:
a) numer identyfikującej kartę naklejki,
b) informację o ważności głosu albo przyczynach jego nieważności,
c) imię i nazwisko kandydata, na którego oddano głos za pośrednictwem danej
karty.
Po zliczeniu i umieszczeniu w wyborczym systemie informatycznym głosów
oddanych (ważnych i nieważnych – a tych drugich z uwzględnieniem przyczyny
nieważności, co jest kolejną zmianą proponowaną przez Wnioskodawców),
obwodowa komisja wyborcza urzędowo otwiera wszystkie niewydane zestawy
naklejek do głosowania i umieszcza w systemie obok każdego z tak odczytanych
numerów adnotację o tym, że nie został on wykorzystany w wyborach.
Wyborczy system informatyczny służy również kontroli przekazywanych do komisji
wyższego szczebla informacji. Porównanie informacji elektronicznej z liczbami
zapisanymi na protokole umożliwia szybką negatywną weryfikację prac komisji
obwodowej.
System informacji wyborczej jest bazą danych przygotowaną w przejrzysty
i przyjazny dla wyborców sposób. Czerpie on informacje z wyborczego systemu
informatycznego, a wyborcy mogą za jego pośrednictwem szybko i łatwo
zweryfikować, czy ich głosy zostały poprawnie zakwalifikowane przez organy
wyborcze. Zgodnie z intencją Wnioskodawców, wyborca mógłby po odnalezieniu
w systemie pliku (np. w formacie PDF) zawierającego wykaz głosów oddanych
w jego obwodzie wyborczym (a także, rzecz jasna, wykaz niewykorzystanych w tym
obwodzie zestawów naklejek) odnaleźć w obrębie tego pliku własny głos i wszelkie
istotne w jego kontekście informacje.
III. Skanery kodów kreskowych
Wnioskodawcy, opisując urzędowe naklejki do głosowania, przesądzili że powinny
być one oznaczone numerem wyborczym także w postaci kodu kreskowego.
Z uwagi na fakt, że każda karta wyborcza będzie odnotowywana w systemie
informatycznym indywidualnie, ryzyko popełniania przez obwodowe komisje
wyborcze błędów w ręcznym wpisywaniu numerów do systemu jest zbyt duże,
by pozostać przy takiej właśnie metodzie wprowadzania danych do systemu.
Wnioskodawcy przesądzili, że obligatoryjnym sposobem wprowadzania
do wyborczego systemu informatycznego informacji o numerze wyborczym karty
jest zeskanowanie numeru za pomocą czytnika. Dalsze informacje – o ważności głosu
(względnie nieważności, przyczynie nieważności, fakcie zwrócenia wadliwego
zestawu albo zagubieniu zestawu) oraz imieniu i nazwisku wybranego kandydata –
wprowadzane są do systemu ręcznie.
IV. Monitoring niektórych czynności wyborczych
Wnioskodawcy przesądzili, że przebieg czynności wyborczych w każdej obwodowej
komisji wyborczej: sprawdzenie, czy urna jest pusta, zamknięcie urny,
opieczętowanie jej pieczęcią komisji, ustalenie poprawności spisu wyborców
i istnienia odpowiedniej liczby kart do głosowania oraz zestawów naklejek
do głosowania, przeprowadzenie głosowania aż do momentu sporządzenia
i podpisania przez obwodową komisję protokołów głosowania w obwodzie, jest
nagrywany.
W razie wniesienia protestu wyborczego i stwierdzenia przez sąd, że w danym
lokalu wyborczym doszło do ingerencji w ciągłość nagrania, spoczywający
na protestującym ciężar udowodnienia faktów będących przedmiotem protestu
przechodzi na przewodniczącego obwodowej komisji wyborczej – uczestnika
postępowania – jako spoczywający na nim ciężar udowodnienia braku
nieprawidłowości będących przedmiotem protestu.
Taka konstrukcja procesowa realnie upodmiotowi protestujących w sytuacji, w której
uchybienie procedurze wyborczej stanowiące przedmiot protestu przybierze postać
kwalifikowaną, tj. przerwanie ciągłości nagrania.


strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 . 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: