eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji decyzji Rady z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (2014/335/UE, Euratom)

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji decyzji Rady z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (2014/335/UE, Euratom)

projekt dotyczy dostosowania metodologii obliczania zasobu związanego z dochodem narodowym brutto do systemu rachunków narodowych ESA 2010 oraz wprowadzenia zmian w systemie płatności składek, które dotyczą mechanizmów korekcyjnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3198
  • Data wpłynięcia: 2015-02-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji decyzji Rady z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (2014/335/UE, Euratom)
  • data uchwalenia: 2015-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 764

3198

VAT dla Szwecji i Niderlandów podwyższono z poziomu 0,1% do 0,15%. Jedynie
w przypadku Niemiec stawka została utrzymana na niezmienionym poziomie 0,15%.
Redukcje we wpłatach z tytułu DNB przyznano natomiast większej liczbie państw niż
w obecnym systemie. Oprócz dotychczasowych beneficjentów, tj. Niderlandów
i Szwecji, z redukcji korzystać będzie również Austria i Dania. Wysokość i termin
obowiązywania tych redukcji został ustalony następująco: na pierwsze trzy lata trwania
WRF Austria otrzymała redukcję w kwotach – 30 mln EUR w 2014 r., 20 mln EUR
w 2015 r. i 10 mln EUR w 2016 r. Pozostałym państwom przyznano redukcję na cały
okres trwania WRF, w tym dla Danii – 130 mln EUR rocznie, Niderlandów
– 695 mln EUR rocznie i Szwecji – 185 mln EUR rocznie).
Nowa decyzja ogranicza również wysokość kosztów poboru (tj. wpływów z TZW, które
pozostają w państwie członkowskim) z poziomu 25% do 20%. Dzięki temu państwa
pobierające znaczące opłaty z ceł będą wnosiły większy wkład do budżetu UE, co
w konsekwencji zredukuje składkę wpłacaną do budżetu z tytułu DNB przez wszystkie
państwa. Jest to krok w kierunku ograniczenia tzw. ukrytej korekty w systemie zasobów
własnych, tj. decyzji podjętej w 2001 r. podnoszącej koszty poboru TZW z poziomu
10% do 25%, której celem było przede wszystkim skorygowanie nadmiernych
negatywnych pozycji netto wobec budżetu UE niektórych państw członkowskich,
przede wszystkim Niderlandów.
III. Skutki zatwierdzenia decyzji (2014/335/UE, Euratom)
1) Skutki finansowe
Płatności do budżetu UE dokonuje się w ramach części budżetowej 84 – Środki własne
Unii Europejskiej. Nowa decyzja (2014/335/UE, Euratom) będzie stanowiła podstawę
do przekazywania do budżetu UE wpłat z tytułu polskiej składki członkowskiej łącznie
w okresie 2014–2020 w szacowanej kwocie prawie 33,6 mld EUR, tj. ok. 4,8 mld EUR
średniorocznie (ceny bieżące). Prognoza ta została opracowana w zgodzie
z metodologią KE w oparciu o rezultaty RE w dniach 7–8 lutego 2013 r. oraz
przewidywane tempo rozwoju gospodarczego państw UE.
Jednakże w porównaniu z nadal obowiązującą decyzją (2007/436/WE, Euratom) nowa
decyzja wprowadza nieliczne zmiany w mechanizmach korekcyjnych, skutkujące dla

3) W cenach z 2011 r.
4
Polski niewielkim zmniejszeniem wpłat – o ok. 11 mln EUR średniorocznie (szczegóły
w tabeli poniżej).
Tabela. Skutki finansowe mechanizmów korekcyjnych w nowej decyzji (2014/335/UE,
Euratom)
łącznie
mln EUR
w okresie
średniorocznie
2014–2020
wpłata Polski do budżetu UE według decyzji (2007/436/WE, Euratom), w tym:
33 604
4 801
– zmiana stawek VAT dla Niemiec, Niderlandów i Szwecji
-81
-12
– redukcja zasobu DNB dla Niderlandów, Szwecji, Danii i Austrii
45
6
– zmniejszenie kosztów poboru opłat celnych i cukrowych (TZW)
-43
-6
łącznie skutki zmian w mechanizmach korekcyjnych wprowadzonych
-80
-11
w decyzji (2014/335/UE, Euratom)
wpłaty Polski do budżetu UE wg decyzji (2014/335/UE, Euratom)
33 524
4 789
Przedstawiając powyższe skutki, należy jednak podkreślić, że niektóre przepisy decyzji
(2007/436/WE, Euratom) dotyczące tymczasowych mechanizmów korekcyjnych
wygasły z końcem 2013 r., dlatego też Polska nie ponosi obecnie z ich tytułu żadnych
kosztów. Dopiero po zakończeniu procesu ratyfikacji nowej decyzji przez wszystkie
państwa członkowskie, co może nastąpić w 2015 r. lub 2016 r., Polska, jak i pozostałe
państwa z mocą wsteczną zapłacą wydatki na rzecz mechanizmów korekcyjnych za lata
2014 i 2015. W przypadku Polski szacuje się, że wyniosą one łącznie za dwa lata
ok. 206 mln EUR.
Należy również zaznaczyć, że wprowadzenie systemu rachunków narodowych
ESA 2010 wpłynie na zmianę metody szacowania DNB poszczególnych państw
członkowskich. Wprawdzie łączny poziom wpłat państw członkowskich do budżetu UE
z tytułu zasobu własnego DNB nie ulegnie zmianie w wyniku zastosowania nowej
metodologii, to jednak nastąpią zmiany w wysokości składek wpłacanych przez
poszczególne państwa. Skutek ten będzie uzależniony od wpływu zmienionej
metodologii na wysokość udziału DNB danego państwa w DNB całej UE. Państwa, dla
których zastosowanie ESA 2010 spowoduje spadek tego udziału, odnotują redukcję
swojej składki do budżetu UE, natomiast państwa, dla których ten udział wzrośnie
doświadczą zwiększonych wpłat. Ze wstępnej analizy danych dotyczących DNB za lata
2010–2013 wynika, że średni wzrost DNB Polski w wyniku przejścia z ESA 95 na ESA
2010 był niższy niż dla całej UE o ok. 1,1 p.p.
5
2) Skutki prawne
Przedmiotowa decyzja obowiązuje wszystkie państwa członkowskie i będzie stosowana
bezpośrednio bez potrzeby transponowania jej przepisów do krajowych porządków
prawnych. Jednakże decyzja ta wejdzie w życie dopiero po jej zatwierdzeniu przez
wszystkie państwa członkowskie, zgodnie z ich odpowiednimi wymogami
konstytucyjnymi. Państwa członkowskie są zobowiązane bezzwłocznie powiadomić
Sekretarza Generalnego Rady o zakończeniu procedur związanych z zatwierdzeniem
przedmiotowej decyzji. Decyzja ta wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca
następującego po otrzymaniu ostatniego powiadomienia, a jej przepisy będą
obowiązywać z mocą wsteczną od 1 stycznia 2014 r. W związku z tym w Polsce
niezbędna jest ratyfikacja przedmiotowej decyzji za uprzednią zgodą wyrażoną
w ustawie (uzasadnienie w tym względzie zostało przedstawione na wstępie).
Wpłacana na podstawie przepisów przedmiotowej decyzji składka do budżetu UE
w okresie 2014–2020 znajdzie swoje odzwierciedlenie w przepisach kolejnych ustaw
budżetowych w zakresie wysokości wydatków budżetu państwa w ramach części
84 – Środki własne UE.

Decyzja nie będzie miała skutków społecznych, gospodarczych i politycznych.
6
7.6.2014
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 168/105
DECYZJE
DECYZJA RADY
z dnia 26 maja 2014 r.
w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej
(2014/335/UE, Euratom)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 311 akapit trzeci,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1)
System zasobów własnych Unii musi zapewniać odpowiednie zasoby na kształtowanie poszczególnych polityk
Unii w sposób uporządkowany, przy uwzględnieniu potrzeby ścisłej dyscypliny budżetowej. Rozwój systemu
zasobów własnych może i powinien włączać się również w szersze wysiłki na rzecz konsolidacji budżetowej
podejmowane w państwach członkowskich i mieć — w najszerszym możliwym zakresie — swój udział w kształ­
towaniu polityk Unii.
(2)
Niniejsza decyzja powinna wejść w życie dopiero po jej zatwierdzeniu przez wszystkie państwa członkowskie,
zgodnie z ich odpowiednimi wymogami konstytucyjnymi i tym samym w pełnym poszanowaniu suwerenności
państw.
(3)
W dniach 7 i 8 lutego 2013 r. Rada Europejska stwierdziła m.in., że ustaleniami dotyczącymi zasobów własnych
powinny kierować ogólne cele prostoty, przejrzystości i sprawiedliwości. Ustalenia te powinny zatem zapewniać,
zgodnie z odpowiednimi konkluzjami Rady Europejskiej z Fontainebleau w 1984 r., że żadne państwo członkow­
skie nie ponosi obciążenia budżetowego, które byłoby nadmierne w stosunku do jego względnej zamożności.
Właściwe jest zatem wprowadzenie przepisów obejmujących określone państwa członkowskie.
(4)
W dniach 7 i 8 lutego 2013 r. Rada Europejska stwierdziła, że Niemcy, Niderlandy i Szwecja mają korzystać ze
zmniejszonych stawek poboru w odniesieniu do zasobów własnych opartych na podatku od wartości dodanej
(VAT) wyłącznie w okresie 2014–2020. Stwierdziła również, że Dania, Niderlandy i Szwecja mają korzystać
z obniżek brutto ich rocznych wkładów opartych na dochodzie narodowym brutto (DNB) wyłącznie w okresie
2014–2020 oraz że Austria ma korzystać z obniżek brutto jej rocznych wkładów opartych na DNB wyłącznie
w okresie 2014–2016. W dniach 7 i 8 lutego 2013 r. Rada Europejska stwierdziła, że obecny mechanizm korekty
na rzecz Zjednoczonego Królestwa ma mieć nadal zastosowanie.
(5)
W dniach 7 i 8 lutego 2013 r. Rada Europejska stwierdziła, że system poboru tradycyjnych zasobów własnych
ma pozostać niezmieniony. Jednak od dnia 1 stycznia 2014 r. państwa członkowskie mają zatrzymywać, na
poczet kosztów poboru, 20 % pobranych przez siebie kwot.
L 168/106
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
7.6.2014
(6)
W celu zapewnienia ścisłej dyscypliny budżetowej, przy uwzględnieniu komunikatu Komisji z dnia 16 kwietnia
2010 r. w sprawie dostosowania pułapu zasobów własnych i pułapu środków na zobowiązania zgodnie z decyzją
o stosowaniu FISIM do celów zasobów własnych, pułap zasobów własnych powinien być równy 1,23 % sumy
DNB państw członkowskich według cen rynkowych w przypadku środków na płatności, a w przypadku środków
na zobowiązania należy określić pułap równy 1,29 % sumy DNB państw członkowskich. Pułapy te oparte są na
ESA 95, w tym usługach pośrednictwa finansowego mierzonych pośrednio (FISIM), jako że dane oparte na zmie­
nionym europejskim systemie rachunków ustanowionym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady
(UE) nr 549/2013 (1) („ESA 2010”) nie były dostępne w momencie przyjmowania niniejszej decyzji. W celu utrzy­
mania niezmienionych kwot zasobów finansowych przekazywanych do dyspozycji Unii należy dostosować te
pułapy, wyrażone jako odsetek DNB. Pułapy te powinny zostać dostosowane, gdy tylko wszystkie państwa człon­
kowskie przekażą swoje dane na podstawie ESA 2010.W przypadku, gdyby do ESA 2010 zostały wprowadzone
jakiekolwiek zmiany, które wiążą się z istotną zmianą poziomu DNB, pułapy zasoby własnych i środków na
zobowiązania należy ponownie dostosować.
(7)
W dniach 7 i 8 lutego 2013 r. Rada Europejska zaapelowała do Rady o kontynuowanie prac nad wnioskiem
Komisji w sprawie nowego rodzaju zasobów własnych opartych na VAT, aby uczynić go jak najprostszym i jak
najbardziej przejrzystym, aby wzmocnić związek z unijną polityką VAT i faktycznymi wpływami z VAT oraz aby
zapewnić równe traktowanie podatników we wszystkich państwach członkowskich. Rada Europejska stwierdziła,
że nowy rodzaj zasobów własnych opartych na VAT mógłby zastąpić obecny rodzaj zasobów własnych opartych
na VAT. Rada Europejska odnotowała również, że w dniu 22 stycznia 2013 r. Rada przyjęła decyzję Rady
upoważniającą do podjęcia wzmocnionej współpracy w dziedzinie podatku od transakcji finansowych (2). Zwró­
ciła się do uczestniczących państw członkowskich o zbadanie, czy podatek ten mógłby stać się podstawą nowego
rodzaju zasobów własnych w budżecie UE. Stwierdziła, że przepis ten nie miałby wpływu na nieuczestniczące
państwa członkowskie ani na obliczanie korekty na rzecz Zjednoczonego Królestwa.
(8)
W dniach 7 i 8 lutego 2013 r. Rada Europejska stwierdziła, że opracowane zostanie rozporządzenie Rady ustana­
wiające środki wykonawcze w odniesieniu do systemu zasobów własnych Unii, zgodnie z art. 311 akapit czwarty
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Dlatego też przepisy o charakterze ogólnym, które mają
zastosowanie do wszystkich rodzajów zasobów własnych i w przypadku których, zgodnie z Traktatami, wyma­
gany jest odpowiedni nadzór parlamentu, powinny być ujęte w tym rozporządzeniu, zwłaszcza takie jak proce­
dura obliczania i ujmowania w budżecie rocznego salda budżetowego oraz aspekty kontroli dochodów i nadzoru
nad nimi.
(9)
Dla zachowania spójności, ciągłości i pewności prawa powinny zostać ustanowione przepisy obejmujące przejście
z systemu wprowadzonego decyzją Rady 2007/436/WE, Euratom (3) do systemu wynikającego z niniejszej
decyzji.
(10) Należy uchylić decyzję 2007/436/WE, Euratom.
(11) Do celów niniejszej decyzji wszystkie kwoty pieniężne należy wyrazić w euro.
(12)
Przeprowadzono konsultacje z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym i Europejskim Komitetem Ekono­
miczno-Społecznym, które przyjęły swoje opinie (4).
(13) Aby zapewnić przejście do zmienionego systemu zasobów własnych i zbieżność w czasie z rokiem budżetowym,
niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2014 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Przedmiot
W niniejszej decyzji ustanawia się zasady przydziału zasobów własnych Unii w celu zapewnienia, na mocy art. 311
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), finansowania rocznego budżetu Unii.
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu
rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1).
(2) Dz.U. L 22 z 25.1.2013, s. 11.
(3) Decyzja Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich
(Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17).
(4) Opinia nr 2/2012 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z dnia 20 marca 2012 r. (Dz.U. C. 112 z 18.4.2012, s. 1) oraz opinia Euro­
pejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 29 marca 2012 r. (Dz.U. C 181 z 21.6.2012, s. 45).
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: