eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych

projekt dotyczy uregulowania stanu prawnego wszystkich nieruchomości stanowiących wspólnoty gruntowe, co do których nie została wydana decyzja ustalająca, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową, oraz rozszerzenie możliwości dysponowania nieruchomościami przez członków działających w obrocie prawnym wspólnot przez umożliwienie przekształcenia wspólnoty gruntowej we współwłasność w rozumieniu ustawy Kodeks cywilny

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3193
  • Data wpłynięcia: 2015-02-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1276

3193

we wspólnotach, gdzie stan
prawny zostanie
uregulowany.
Gmina
1318
Dane statystyczne
Nabycie na własność
Ministerstwa Rolnictwa
nieruchomości
i Rozwoju Wsi
oznaczonych w ewidencji
gruntów i budynków jako
wspólnota gruntowa
w sytuacji nieustalenia
uprawnionych do udziału
we wspólnocie gruntowej
według zasad
proponowanych w ustawie.
Skarb Państwa
1

Nabycie na własność
nieruchomości
oznaczonych w ewidencji
gruntów i budynków jako
wspólnota gruntowa
w sytuacji braku
zainteresowania nabyciem
takiej nieruchomości przez
właściwą gminę.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
1. Projekt ustawy został opracowany przez Rządowe Centrum Legislacji na podstawie założeń do projektu
ustawy o zmianie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, które zostały przyjęte przez Radę
Ministrów w dniu 6 listopada 2012 r.
2. Projekt założeń został skonsultowany z: Krajową Radą Izb Rolniczych, Związkiem Gmin Wiejskich RP,
Związkiem Powiatów Polskich, Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników
Indywidualnych „Solidarność”, Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”, Krajowym Związkiem
Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”, Związkiem
Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników, Związkiem Zawodowym Solidarność ’80,
Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność”, Ogólnopolskim Porozumieniem
Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych, Krajowym Sekretariatem Rolnictwa i Przemysłu
Rolno-Spożywczego NSZZ Solidarność ’80, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych
Rolników i Organizacji Rolniczych Oddział Siedlce, Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej
„Solidarni”, Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”, Związkiem Zawodowy
Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „REGIONY”, Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ
„Solidarność”, Pracodawcami Rzeczpospolitej Polskiej, Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych
„Lewiatan”, Związkiem Rzemiosła Polskiego, Business Centre Club, Federacją Związków Pracodawców
– Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Federacją Branżowych Związków Producentów Rolnych. Do
założeń nie zgłoszono uwag trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa.
3. Projekt założeń został uzgodniony z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.


13
6. Wpływ na sektor finansów publicznych

Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0–10)
Dochody ogółem
0
0
0
0,28 0,55 0,83 1,38 1,65 1,93 2,2
2,75 11,57
budżet państwa












JST
0
0
0
0,28 0,55 0,83 1,38 1,65 1,93 2,2
2,75 11,57
pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Saldo ogółem
0
0
0
0,28 0,55 0,83 1,38 1,65 1,93 2,2
2,75 11,57
budżet państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Źródła

finansowania
Dodatkowe
1. Do obliczeń wykorzystano dane statystyczne Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju
informacje, w tym
wskazanie źródeł
Wsi.
danych i przyjętych 2. Przewiduje się, że uregulowanie stanu prawnego może dotyczyć nieruchomości
do obliczeń założeń o powierzchni nawet około 50 tys. ha, co może spowodować zwiększenie wpływów
z tytułu podatku rolnego oraz leśnego w wysokości około 2,75 mln zł w każdym
roku. Dla obliczenia tej wartości przyjęto, że:
1) 50% nieruchomości podlegających uregulowaniu stanowi grunt rolny,
a pozostałe 50% stanowi grunt leśny;
2) 40% nieruchomości rolnych to grunty V i VI klasy bonitacyjnej, które są
zwolnione z podatku rolnego;
3) 40% nieruchomości leśnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem leśnym;
4) średnie wpływy z tytułu podatku rolnego dla gminy z 1 ha gruntu rolnego
wynoszą około 143 zł;
5) średnie wpływy z tytułu podatku leśnego dla gminy z 1 ha gruntu leśnego
wynoszą około 40 zł.
3. Przewiduje się, że uregulowanie stanu prawnego może dotyczyć w ciągu 3 lat
obowiązywania ustawy ok. 10% gruntów oznaczonych w ewidencji gruntów
i budynków jako wspólnota gruntowa. W kolejnych latach liczba ta zwiększy się
odpowiednio do ok. 20%, 30%, 50%, 60%, 70% 80% i 100% przedmiotowych
gruntów w ciągu 4, 5, 6, 7, 8, 9 i 10 lat obowiązywania ustawy.

14
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie
zmian
(0–10)
W ujęciu
duże
0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
0
0
0
0
0
0
0
ceny stałe
małych i średnich
z 2013 r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele 0
0
0
0
0
0
0
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże

niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,

małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne

Uregulowanie
stanu prawnego
nieruchomości oznaczonych
w ewidencji gruntów jako wspólnoty gruntowe. Usprawnienie oraz
zapewnienie pewności obrotu nieruchomościami rolnymi
stanowiącymi wspólnoty gruntowe.
Dodatkowe
Mając na uwadze liczbę i powierzchnię wspólnot gruntowych o nieustalonym stanie
informacje, w tym
wskazanie źródeł
prawnym, uregulowanie tego stanu może dotyczyć nieruchomości o pow. około
danych i przyjętych 50 tys. ha, co przy cenie 26 tys. za 1 ha (dane za 2013 r.) daje wartość tych
do obliczeń założeń nieruchomości wynoszącą około 1300 mln zł.

8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
 tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w
 nie
odwróconej tabeli zgodności).
 nie dotyczy
 zmniejszenie liczby dokumentów
 zwiększenie liczby dokumentów
 zmniejszenie liczby procedur
 zwiększenie liczby procedur
 skrócenie czasu na załatwienie sprawy
 wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
 inne:
 inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do
 tak
ich elektronizacji.
 nie
 nie dotyczy
15
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu projektowanej regulacji na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
 środowisko naturalne
 demografia
 informatyzacja
 sytuacja i rozwój regionalny
 mienie państwowe
 zdrowie
 inne:
W przypadku nieustalenia uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej
uprawnionymi do nieodpłatnego nabycia na własność nieruchomości oznaczonych
w ewidencji gruntów i budynków jako wspólnota gruntowa będą gminy właściwe ze
Omówienie
wpływu
względu na położenie nieruchomości. Gmina będzie mogła przeznaczyć te

nieruchomości wyłącznie na cele, o których mowa w art. 24 ust. 2 ustawy z dnia
21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. W przypadku gdy gmina nie
złoży wniosku, własność tych nieruchomości nabędzie Skarb Państwa.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Przewiduje się, że zasadnicze wykonanie ustawy, tj. ustalanie stanu prawnego nieruchomości poprzez
wydanie decyzji stwierdzających, które nieruchomości stanowią wspólnoty gruntowe, oraz ustalające osoby
uprawnione do korzystania ze wspólnoty i wielkości przysługujących im udziałów może nastąpić w okresie
5–7 lat po wejściu w życie ustawy.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną
zastosowane?
Ewaluacja efektów projektu może nastąpić w okresie 3–5 lat po wejściu w życie ustawy. Miernikiem
będzie liczba i powierzchnia wspólnot gruntowych, których stan prawny został uregulowany poprzez
wydanie stosownych decyzji administracyjnych, oraz liczba wspólnot gruntowych przekształconych we
współwłasność.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.

16
strony : 1 ... 4 . [ 5 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: