eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o finansach publicznych

projekt dotyczy zwiększenia poziomu finansowania wydatków obronnych do wysokości co najmniej 2% PKB; ponadto projekt zawiera m.in. nowe rozwiązania w dziedzinach: cyklów planowania i programowaniu rozwoju Sił Zbrojnych, udzielania zaliczek na poczet zamówień wyłączonych z ustawy ? Prawo zamówień publicznych, dotowania Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i świadczenia specjalistycznych usług wojskowych przez jednostki wojskowe

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3190
  • Data wpłynięcia: 2015-02-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1117

3190

§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER OBRONY NARODOWEJ
2
UZASADNIENIE
Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej dysponując specjalistyczną wiedzą,
doświadczeniem i sprzętem realizują zadania na rzecz bardzo zróżnicowanego katalogu
podmiotów zewnętrznych, w tym na rzecz jednostek organizacyjnych sektora finansów
publicznych, ale również na rzecz podmiotów komercyjnych. Formą działania Sił Zbrojnych
na rzecz podmiotów zewnętrznych są specjalistyczne usługi wojskowe, o których mowa
w art. 11 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy oraz 11a ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej
oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Wobec nowych zapisów ustawowych w obszarze specjalistycznych usług wojskowych
niezbędne jest wydanie aktu wykonawczego. Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej
określi tryb składania i rozpatrywania wniosków oraz zwierania umów o realizację usług.
Proponuje się, aby zgodę na realizację specjalistycznych usług wojskowych wyrażał
Minister Obrony Narodowej.
Mając jednak na uwadze zakresy kompetencji poszczególnych organów w Siłach
Zbrojnych proponuje się, aby wnioski składane były do Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił
Zbrojnych, który mając wiedzę na temat specjalistycznego przygotowania podległych mu
jednostek wojskowych, ich dyslokacji oraz ich zaangażowania w realizację zadań, będzie
mógł przygotować dla Ministra Obrony Narodowej analizę złożonego wniosku o realizację
usługi oraz propozycje dalszego postępowania.
Podstawą świadczenia specjalistycznych usług wojskowych będzie umowa zawarta
między kierownikiem jednostki organizacyjnej sektora finansów publicznych albo
podmiotem, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy, a dowódcą jednostki wojskowej
realizującej usługę, a kierownikiem jednostki budżetowej zaopatrującej tą jednostkę
wojskową.
W umowie należy wskazać w szczególności szczegółowy zakres świadczenia
specjalistycznej usługi wojskowej, koszty podlegające zwrotowi, o których mowa w art. 11a
ust. 3 lub 4 ustawy oraz zasady odpowiedzialności odszkodowawczej w związku ze
świadczeniem specjalistycznej usługi wojskowej.
Wejście w życie nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu
państwa.
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
3
Projekt nie wymaga zaopiniowania, dokonania konsultacji albo uzgodnienia
z właściwymi instytucjami i organami Unii Europejskiej lub Europejskim Bankiem
Centralnym.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji
Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji
w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.


4
Nazwa projektu
Data sporządzenia
Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej w sprawie trybu składania
i rozpatrywania wniosków oraz zawierania umów o realizację Źródło
specjalistycznych usług wojskowych
Art. 11a ust. 5 ustawy z dnia

25 maja 2001 r. o przebudowie i
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
modernizacji technicznej oraz
Ministerstwo Obrony Narodowej
finansowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
z 2009 r. Nr 67, poz. 570, z późn.
Stanu lub Podsekretarza Stanu
zm.)

Nr w wykazie prac:
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projektowane rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej w sprawie w sprawie trybu składania
i rozpatrywania wniosków oraz zawierania umów o realizację specjalistycznych usług wojskowych stanowi
wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 11a ust. 5 ustawy z dnia 25 maja 2001 r.
o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.
z 2009 r. Nr 67, poz. 570, z późn. zm.).
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Wobec nowych zapisów ustawowych w obszarze specjalistycznych usług wojskowych niezbędne jest
wydanie aktu wykonawczego. Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej określi tryb składania
i rozpatrywania wniosków oraz zwierania umów o realizację usług. Proponuje się, aby zgodę na realizację
specjalistycznych usług wojskowych wyrażał Minister Obrony Narodowej oraz aby wnioski składane były do
Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, który mając wiedzę na temat specjalistycznego
przygotowania podległych mu jednostek wojskowych, ich dyslokacji oraz ich zaangażowania w realizację
zadań, będzie mógł przygotować dla Ministra Obrony Narodowej analizę złożonego wniosku o realizację
usługi oraz propozycje dalszego postępowania. Podstawą świadczenia specjalistycznych usług wojskowych
będzie umowa zawarta między kierownikiem jednostki organizacyjnej sektora finansów publicznych albo
podmiotem, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy, a dowódcą jednostki wojskowej realizującej usługę,
a kierownikiem jednostki budżetowej zaopatrującej tą jednostkę wojskową.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Nie dotyczy
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
………….
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Ze względu na ograniczony merytorycznie zakres regulacji projekt nie wymaga konsultacji społecznych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0–10)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Źródła finansowania

5
Dodatkowe informacje, w tym
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych
wskazanie źródeł danych i
skutków finansowych dla budżetu państwa.
przyjętych do obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
sektor mikro-, małych







(w mln zł,
i średnich przedsiębiorstw
ceny stałe
rodzina, obywatele oraz







z … r.)
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)







W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym sektor mikro-, małych

i średnich przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe
Niemierzalne


Dodatkowe informacje, w tym wskazanie źródeł Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na
danych i przyjętych do obliczeń założeń
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość oraz na rodzinę,
obywateli i gospodarstwa domowe.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi
tak
przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności).
nie
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Zaproponowane rozwiązania nie będą miały wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie
wpływu
Regulacja nie będzie miała wpływu na pozostałe obszary.

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wraz z wejściem projektu w życie.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie dotyczy.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.




02/56rch
6
strony : 1 ... 4 . [ 5 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: