eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o finansach publicznych

projekt dotyczy zwiększenia poziomu finansowania wydatków obronnych do wysokości co najmniej 2% PKB; ponadto projekt zawiera m.in. nowe rozwiązania w dziedzinach: cyklów planowania i programowaniu rozwoju Sił Zbrojnych, udzielania zaliczek na poczet zamówień wyłączonych z ustawy ? Prawo zamówień publicznych, dotowania Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i świadczenia specjalistycznych usług wojskowych przez jednostki wojskowe

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3190
  • Data wpłynięcia: 2015-02-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1117

3190

Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej
jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616),
zaliczki mogą być udzielane wyłącznie w zakresie określonym w odrębnych przepisach,
tj. przepisach powszechnie obowiązujących. Wprowadzenie do ustawy możliwości udzielania
zaliczek na poczet realizacji zamówień wyłączonych z ustawy – Prawo zamówień
publicznych ma na celu stworzenie istotnego narzędzia umożliwiającego efektywną realizację
zamówień mających złożony charakter i priorytetowe znaczenie dla obronności
i bezpieczeństwa państwa.
Nie ma możliwości osiągnięcia wyznaczonych celów w inny sposób niż wprowadzenie regulacji
ustawowych i delegacji do wydania aktów wykonawczych.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?
Poziom i mechanizmy finansowania sił zbrojnych jest zróżnicowany w poszczególnych państwach.
Na ogół brak jest prawnych regulacji gwarantujących każdego roku limit wydatków obronnych na
określonym poziomie. W konsekwencji na potrzeby obronne przeznacza się wydatki w wysokości
uzależnionej potrzebami sił zbrojnych i możliwościami budżetu. Powyższe ma negatywny wpływ
na wydatki obronne w sytuacji kryzysu i konieczności poszukiwania oszczędności. Ponadto
w zależności od sytuacji gospodarczej poszczególnych państw ten sam wskaźnik PKB w różnych
państwach będzie miał różną wartość nominalną. Co więcej, niższy wskaźnik PKB w państwie
o dobrym wzroście gospodarczym i tak może oznaczać nominalnie większe środki alokowane na
potrzeby obronne niż w państwie słabiej rozwiniętym.
Niezależnie od powyższego państwa członkowskie NATO na szczycie w Newport 2014
zobowiązały się do przeznaczania co najmniej 2% PKB na obronność oraz co najmniej 20% limitu
wydatków obronnych na zakup oraz badania i rozwój sprzętu wojskowego.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
(dodaj/usuń)



(dodaj/usuń)



(dodaj/usuń)



(dodaj/usuń)



(dodaj/usuń)



5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji

Z uwagi na zakres regulacji nie prowadzono odrębnych konsultacji publicznych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny bieżące)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
Łącznie
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
(0–10)
Dochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
-2
-2
-2
-2
-2
-3
-3
-3
-3
-3
-25
JST












pozostałe
jednostki
0
+2
+2
+2
+2
+2
+3
+3
+3
+3
+3
+25
(Fundusz
Modernizacji SZ)
10
Wydatki ogółem
0
886
938
994
1 060
1 128
1 199
1 272
1 348
1 423
1 500
11 748
budżet państwa
0
886
938
994
1 060
1 128
1 199
1 272
1 348
1 423
1 500
11 748
JST












pozostałe
jednostki












(oddzielnie)
Saldo ogółem
0
886
938
994
1 060
1 128
1 199
1 272
1 348
1 423
1 500
11 748
budżet państwa
0
886
938
994
1 060
1 128
1 199
1 272
1 348
1 423
1 500
11 748
JST












pozostałe
jednostki












(oddzielnie)
Źródła
Budżet Państwa
finansowania
Dodatkowe
Skutki finansowe wejścia w życie ustawy obliczone zostały na podstawie:
informacje,
a) „Wytycznych
dotyczących stosowania jednolitych wskaźników
w tym wskazanie
makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków
źródeł danych
finansowych projektowanych” – Aktualizacja październik 2014 r. –
i przyjętych do
obejmujące lata 2015–2024,
obliczeń założeń b) dla roku 2025 przyjęto założenia ujęte w „Wytycznych dotyczących
założeń makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich prognoz
finansowych jednostek samorządu terytorialnego” – Aktualizacja
październik 2014 r.
– czyli w oparciu o szacunki PKB zgodnie z systemem rachunków
narodowych ESA95.
Przy szacowaniu skutków w zakresie dochodów uwzględniono wpływy za
udzielone wsparcie wojskom obcym (podstawa: art. 11 ust. 3 pkt 1 projektu
ustawy o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz
finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej).
Dotychczas wpływy za udzielone wsparcie wojskom obcym, które nie mogły
być zakwalifikowane na zmniejszenie wydatków były kwalifikowane jako
dochody budżetowe. Przyjęte w projekcie ww. ustawy rozwiązanie
spowoduje, że całość wpływów z powyższego tytułu będzie stanowiła
przychody FMSZ. Wprowadzenie ww. zmiany spowoduje zwiększenie
przychodów FMSZ z równoczesnym zmniejszeniem dochodów budżetu
państwa. W efekcie nie będzie to miało wpływu na dochody ogółem sektora
finansów publicznych.
Po stronie szacunku wydatków budżetu państwa: wyliczone skutki wynikają
wyłącznie ze zwiększenia poziomu finansowania wydatków obronnych
z 1,95% do 2,0% PKB roku poprzedniego.

11
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
zmian
W ujęciu
duże







pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,







ceny stałe
małych i średnich
z …… r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele






oraz gospodarstwa
domowe
(dodaj/usuń)







W ujęciu
duże

niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,

małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
(dodaj/usuń)

Niemierzalne
(dodaj/usuń)

(dodaj/usuń)

Dodatkowe
Wprowadzenie do ustawy możliwości udzielania zaliczek na poczet realizacji
informacje,
zamówień wyłączonych z ustawy – Prawo zamówień publicznych ma na celu
w tym
stworzenie istotnego narzędzia umożliwiającego efektywną realizację
wskazanie
zamówień mających złożony charakter i priorytetowe znaczenie dla obronności
źródeł danych
i
bezpieczeństwa
państwa.
Projektowane
rozwiązania
umocnią
i przyjętych do
konkurencyjność na rynku zamówień publicznych poprzez zwiększenie
obliczeń
dostępności wykonawców do realizacji zadań publicznych. Wykonawcy,
założeń
szczególnie ci niedysponujący znacznymi zasobami finansowymi, dzięki
wprowadzeniu zaliczek, będą mogli uzyskać korzystniejsze warunki, które
umożliwią im uczestnictwo w procedurach przetargowych.

Obecnie o uzyskanie specjalistycznych usług wojskowych występują zarówno
jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, jak również podmioty
komercyjne. Nie zakłada się ograniczenia katalogu podmiotów, na rzecz
których realizowane będą usługi wojskowe.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających
z projektu
X nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
12
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Nie dotyczy
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu Nie dotyczy
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Projektowane rozwiązania w zakresie wzmocnienia finansowania Sił Zbrojnych RP będą miały
zastosowanie po raz pierwszy do ustawy budżetowej na rok 2016.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną
zastosowane?
Miernik – uwzględnienie w ustawach budżetowych projektowanego mechanizmu finansowania Sił
Zbrojnych.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.


13
Projekt

ROZPORZADZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia
w sprawie trybu składania i rozpatrywania wniosków oraz zawierania umów
o realizację specjalistycznych usług wojskowych

Na podstawie art. 11a ust. 5 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji
technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2009 r.
Nr 67, poz. 570, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Wnioski o realizację specjalistycznych usług wojskowych składa się Dowódcy
Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.
2. Realizacja specjalistycznych usług wojskowych wymaga zgody Ministra Obrony
Narodowej.
3. Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych występując do Ministra Obrony
Narodowej o wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 2, przedstawia swoją opinię obejmującą
w szczególności uzasadnienie dla zasadności realizacji specjalistycznych usług wojskowych,
wskazanie jednostki wojskowej właściwej do realizacji specjalistycznej usługi wojskowej
oraz propozycję zwrotu kosztów, o których mowa w art. 11a ust. 3 lub 4 ustawy z dnia
25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej „ustawą”.
§ 2. 1. Podstawą świadczenia specjalistycznych usług wojskowych jest umowa zawarta
między kierownikiem jednostki organizacyjnej sektora finansów publicznych albo
podmiotem, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy, a dowódcą jednostki wojskowej,
o której mowa w § 1 ust. 3, a kierownikiem jednostki budżetowej zaopatrującej tę jednostkę
wojskową zgodnie z planem przydziałów gospodarczych resortu obrony narodowej.
2. W umowie wskazuje się w szczególności zakres świadczenia specjalistycznej usługi
wojskowej, koszty podlegające zwrotowi, o których mowa w art. 11a ust. 3 lub 4 ustawy oraz
zasady odpowiedzialności odszkodowawczej w związku ze świadczeniem specjalistycznej
usługi wojskowej.
1
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: