eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

projekt dotyczy wprowadzenia od 1 stycznia 2013 r. kryterium dochodowego przy ustalaniu prawa do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka, które będzie weryfikowane co 3 lata; zapomogę otrzymają rodziny w których dochód w przeliczeniu na osobę nie przekracza 1922 zł (kwotę tę skalkulowano dla progu podatkowego 85 tys. zł i rodziny trzyosobowej)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 319
  • Data wpłynięcia: 2012-04-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
  • data uchwalenia: 2012-10-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1255

319

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowane rozwiązania dotyczą:
– podmiotów realizujących zadania ustawy w zakresie jednorazowej zapomogi
z tytułu urodzenia się dziecka,
– świadczeniobiorców uprawnionych do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia
się dziecka na podstawie ustawy.

Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został przesłany do następujących partnerów społecznych:
1) Forum Związków Zawodowych;
2) NSZZ „Solidarność”;
3) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
4) Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej;
5) Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”;
6) Związek Rzemiosła Polskiego;
7) Business Centre Club;
8) Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych.

W dniu 22 lutego 2012 r. projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję
Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Uwagi do projektu ustawy zgłosili następujący partnerzy społeczni: NSZZ
„Solidarność”, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Pracodawcy
Rzeczpospolitej Polskiej i Business Centre Club. Wszystkie zgłoszone uwagi zostały
poddane dokładnej analizie. W efekcie wybrano rozwiązania, które w najpełniejszy
sposób uwzględniają założenia dotyczące polityki rodzinnej państwa i służą realizacji
ustawy. Należy podkreślić, że w związku ze zmianami dokonanymi w projekcie część
z przedstawionych uwag stała się bezprzedmiotowa.
 
3
Uwzględniona została uwaga przedstawiona przez NSZZ „Solidarność”, dotycząca
wzięcia pod uwagę struktury gospodarstwa domowego osoby ubiegającej
się o jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia się dziecka przy wprowadzeniu
kryterium dochodowego warunkującego prawo do tego świadczenia. W uzasadnieniu
stanowiska słusznie podkreślono, że „suma dochodów rodziny nie stanowi
odzwierciedlania jej sytuacji dochodowej, gdyż przy takim samym dochodzie sytuacja
finansowa rodziny z jednym dzieckiem znacznie różni się od sytuacji finansowej
rodziny wielodzietnej. Zaproponowane rozwiązanie może więc prowadzić do sytuacji,
gdy z powodu przekroczenia kryterium dochodowego, przedmiotowego świadczenia
zostanie pozbawiona rodzina wielodzietna, znajdująca się w gorszej sytuacji finansowej
w przeliczeniu na członka rodziny, niż rodzina z mniejszą liczbą dzieci, która
nie przekroczyła progu dochodowego”.

Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
1) W 2010 r. odnotowano 413,3 tys. urodzeń żywych, co oznacza, że w 2010 r.
jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia się dziecka wypłacono na 99,9% dzieci
urodzonych (412,8 tys. świadczeń);
2) w okresie styczeń – wrzesień 2011 r. wypłacono ogółem 298,8 tys. jednorazowych
zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka – na podstawie tych danych szacuje się,
że ogółem w 2011 r. będzie wypłaconych 391,8 tys. zapomóg (przeciętnie
miesięcznie 32,6 tys.) na kwotę 391,8 mln zł;
3) biorąc pod uwagę tempo spadku urodzeń żywych dzieci w latach 2010 – 2011
szacuje się, że zarówno w roku 2012, jak i w 2013, liczba urodzeń wyniesie
ok. 385 tys., a tym samym potencjalne wydatki na jednorazową zapomogę z tytułu
urodzenia się dziecka, gdyby nie zmienić sposobu przyznawania tego świadczenia,
wyniosłyby ok. 385 mln zł;
4) wprowadzenie kryterium dochodowego na poziomie 1922 zł na osobę w rodzinie,
biorąc pod uwagę wyniki badań GUS na temat budżetów gospodarstw domowych,
oznaczać będzie, że zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka nie zostałaby
wypłacona na ok. 10% urodzonych dzieci. Oznacza to ograniczenie wydatków
budżetu państwa w 2013 r. o ok. 39 mln zł.

 
4
Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane regulacje nie wpłyną na rynek pracy.

Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym

na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane regulacje nie wpłyną na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane regulacje nie wpłyną na sytuację i rozwój regionalny.


















04/20rch
 
5
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: