eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych

projekt dotyczy wprowadzenia zakazu łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem sekretarza gminy, sekretarza powiatu i sekretarza województwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3168
  • Data wpłynięcia: 2014-12-17
  • Uchwalenie: wycofany dnia 12-09-2015

3168


Druk nr 3168


Warszawa, 17 grudnia 2014 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja









Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o pracownikach
samorządowych.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Andrzeja Lewandowskiego.

(-) Piotr
Paweł
Bauć;
(-) Jerzy Borkowski; (-) Michał
Kabaciński; (-) Sławomir Kopyciński; (-) Łukasz Krupa; (-) Jacek
Kwiatkowski; (-) Andrzej Lewandowski; (-) Maciej Mroczek; (-) Jacek
Najder;
(-) Janusz Palikot; (-) Zofia
Popiołek;
(-) Marek
Poznański; (-) Andrzej Rozenek; (-) Adam Rybakowicz; (-) Maciej
Wydrzyński.
Projekt

USTAWA
z dnia …………………………………….
o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych

Art. 1.
W ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U.
z 2014 r. poz. 1202) w art. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. Stanowiska sekretarza nie można łączyć z mandatem radnego.”.
Art. 2.
Do osób, które w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy zajmują stanowisko
sekretarza, sprawując jednocześnie mandat radnego, stosuje się przepisy dotychczasowe do
dnia wygaśnięcia mandatu radnego lub ustania zatrudnienia na stanowisku sekretarza.
Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.













UZASADNIENIE
1. Potrzeba i cel wydania ustawy

Zakaz łączenia określonych stanowisk, funkcji lub urzędów (incompatibilitas) jest
jedną z podstawowych zasad demokratycznego państwa prawa. Wprowadzenie takich
zakazów uzasadnione jest faktem sprzeczności interesów wynikających z zadań nałożonych
na osoby pełniące różne funkcje publiczne lub zatrudnione na określonych stanowiskach,
a także zagrożeniem, że wypełnianie obowiązków na jednym z zajmowanych stanowisk
będzie miało wpływ na decyzje podejmowane w związku z innym stanowiskiem lub funkcją.

Zakazy łączenia określonych funkcji i stanowisk z mandatem radnego uregulowano
w szczególności w następujących przepisach:

1) zakaz łączenia mandatu radnego z zatrudnieniem w służbie cywilnej, dotyczący członków
korpusu służby cywilnej – art. 78 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie
cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1111 z późn. zm.),
2) zakaz łączenia mandatu radnego z członkostwem w samorządowym kolegium
odwoławczym – art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 października 1994 r.
o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856, z późn.
zm.);
3) zakaz członkostwa w organie jednostki samorządu terytorialnego obowiązujący członków
kolegiów i pracowników regionalnych izb obrachunkowych – art. 23 ust. 2 ustawy z dnia
7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r. poz.
1113 z późn. zm.);
4) zakaz łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem kuratora i wicekuratora oświaty – art.
31 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256,
poz. 2572 z późn. zm.);
5) zakaz łączenia członkostwa w organach samorządu terytorialnego z funkcją prezesa,
wiceprezesów, pracowników i dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego
Funduszu Zdrowia, członków Rady NFZ i rad oddziałów wojewódzkich NFZ – art. 99
ust. 6 pkt 5, art. 103 ust. 6 pkt 6, art. 106 ust. 7 pkt 8, art. 107 ust. 6 pkt 7 i art. 112 ust. 1
pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.).


2



Zakaz łączenia zatrudnienia na stanowisku sekretarza gminy, sekretarza powiatu
i sekretarza województwa z mandatem radnego jest uzasadniony koniecznością ograniczenia
łączenia funkcji publicznych, w związku z zasadą trójpodziału władzy, a nadto zakaz ten
zapewnia polityczną neutralność osób zatrudnionych na tych stanowiskach.

Uzasadnione jest wprowadzenie zakazu łączenia mandatu radnego ze stanowiskiem
sekretarza gminy, sekretarza powiatu i sekretarza województwa również z uwagi na zakres
wykonywanych zadań.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych,
w urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim tworzy się
odpowiednio stanowisko sekretarza gminy, powiatu i województwa. Kierownik urzędu może
upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań, w szczególności z zakresu
zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania
zasobami ludzkimi. Sekretarz nie ma prawa tworzenia partii politycznych ani przynależności
do nich.

Stosowanie do art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy
wójta lub sekretarzowi gminy.
Zakaz łączenia mandatu radnego z mandatem posła lub senatora, wykonywaniem
funkcji wojewody lub wicewojewody, członkostwem w organie innej jednostki samorządu
terytorialnego wprowadzają: art. 25b ustawy o samorządzie gminnym, art. 21 ust. 8 ustawy
o samorządzie powiatowym oraz art. 23 ust. 4 ustawy o samorządzie województwa.
Dodatkowo warto zwrócić uwagę na fakt wprowadzenia ustawowego zakazu łączenia
funkcji wójta i jego zastępcy z członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego
(art. 27 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym), członkostwa w zarządzie powiatu
z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego (art. 26 ust. 3 ustawy
o samorządzie powiatowym), a także członkostwa w zarządzie województwa z członkostwem
w organie innej jednostki samorządu terytorialnego (art. 31 ust. 3 ustawy o samorządzie
województwa).
Skoro przepis art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
pozwala kierownikowi urzędu, w tym wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, na
powierzenie sekretarzowi gminy lub miasta prowadzenia określonych spraw gminy lub
miasta, to uzasadnione jest rozciągnięcie na sekretarza, istniejącego w obowiązującym
porządku prawnym zakazu łączenia funkcji wójta, burmistrza lub prezydenta miasta oraz ich
zastępców z członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego.
3




W przypadku powierzenia przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, prowadzenia
określonych spraw gminy lub miasta sekretarzowi może dojść do konfliktu interesów
w sytuacji jednoczesnego sprawowania przez sekretarza mandatu radnego rady innej gminy,
rady powiatu lub sejmiku województwa.
Analogiczna sytuacja występuje w przypadku upoważnienia przez starostę lub
marszałka województwa na podstawie art. 5 ustawy o pracownikach samorządowych,
odpowiednio sekretarza powiatu lub sekretarza województwa.
W świetle powyższego uzasadnione jest wprowadzenie ustawowego zakazu łączenia
mandatu radnego ze stanowiskiem sekretarza gminy, sekretarza powiatu i sekretarza
województwa, przez wprowadzenie odpowiedniej regulacji w art. 5 ustawy o pracownikach
samorządowych.
W celu uniknięcia konieczności natychmiastowego rezygnowania z mandatu radnego
lub stanowiska sekretarza, w art. 2 projektu ustawy proponuje się wprowadzenie
odpowiedniego przepisu przejściowego.

2. Stan rzeczywisty w dziedzinie, która ma być unormowana

W ustawie o pracownikach samorządowych brak jest zakazu łączenia mandatu
radnego ze stanowiskiem sekretarza.
Ograniczone zakazy łączenia mandatu radnego rady gminy ze stanowiskiem sekretarza
w urzędzie tej gminy, mandatu radnego rady powiatu ze stanowiskiem sekretarza w starostwie
powiatowym tego powiatu oraz mandatu radnego sejmiku województwa ze stanowiskiem
sekretarza w urzędzie marszałkowskim tego województwa, wprowadzają odpowiednie
przepisy samorządowych ustaw ustrojowych.
Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.
U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) z radnym nie może być nawiązywany stosunek pracy
w urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat. Przepis ten zakazuje łączenia mandatu
radnego rady gminy z zatrudnieniem na stanowisku sekretarza gminy w tej gminie, w której
radny rady gminy uzyskał mandat. W obowiązującym porządku prawnym sekretarz gminy
może natomiast sprawować mandat radnego rady gminy w innej gminie, radnego rady
powiatu lub radnego sejmiku województwa.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym
(Dz. U. z 2013 r. poz. 595 z późn. zm.) z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy
4

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: