eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3138
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 378

3138

Sprecyzowanie
tego
przepisu umożliwi jednoznaczną
interpretację tej kwestii i pozwoli na uniknięcie wątpliwości
prawnych.
Jednocześnie, należy jednoznacznie wprowadzić liczbę mnogą
za pomocą słowa „rady”, aby przepis jasno wskazywał, iż
możliwe jest posiadanie kilku organów decydujących o
wyborze projektów, co znajduje swoje odzwierciedlenie w art.
5 ust. 5 projektowanej ustawy, gdzie jest mowa o
sprawowaniu nadzoru przez zarząd nad każdą radą którą
posiada LGD.
49. Art. 5 ust. Kujawsko-Pomorska
Rada jest wybierana przez walne zebranie członków LGD Uwzględniona
poprzez
4
Sieć LGD
spośród członków tego zebrania.
następujące brzmienie:
W praktyce może się zdarzyć sytuacja, że w dniu zebrania Rada jest wybierana przez walne
osoba spełniająca wszelkie kryteria nie może w nim zebranie członków albo przez
uczestniczyć.
zebranie delegatów LGD spośród
Proponuje się zatem zapis:
członków LGD.
„Rada jest wybierana przez walne zebranie członków LGD
spośród członków, którzy złożyli pisemną zgodę na
kandydowanie”.
50. Art. 5 ust. LGD Dorzecze Mleczki proponuję wykreślenie zapisu, że członek organu decyzyjnego Uwaga uwzględniona poprzez
4
nie może być równocześnie członkiem zarządu.
wskazanie, iż zadania związane z
Uzasadnienie:
wyborem operacji wykonuje rada
Zapis, że członek organu decyzyjnego nie może być bądź zarząd LGD. Jeżeli LGD
równocześnie członkiem zarządu, nie wynika z cytowanych w zdecyduje się na powierzenie ww.
ustawie rozporządzeń unijnych i pozostawia dowolność w tej funkcji radzie, jej członkowie nie
kwestii do uregulowania w przepisach krajowych. Na mogą być jednocześnie członkami
podstawie moich doświadczeń wiem, że takie zapisy nie zarządu.
obowiązywały w niektórych krajach unijnych, np.: we Dodatkowo usunięto ust. 5 w art.
Włoszech lub Niemczech, co nie rodziło żadnych 5 o nadzorze zarządu nad radą
negatywnych konsekwencji w procesach wyboru operacji.
(obecnie art. 4).
Należy zastanowić się, czy umożliwienie członkom zarządu
prawnego członkowstwa w organie decyzyjnym nie wpłynie
25

pozytywnie na podniesienie jakości pracy organu
decyzyjnego. Zgodnie z intencją ustawodawcy zarząd ma
sprawować nadzór nad organem decyzyjnym. Według mnie
udział członków zarządu w pracach organu decyzyjnego
zdecydowanie ten nadzór zwiększy, przez sam fakt brania
udziału w procesie wyboru. Najlepszym rozwiązaniem, w
moim mniemaniu, byłoby, gdyby organ decyzyjny składał się
z członków zarządu i był poszerzony o grupę ekspertów –
członków LGD – wybranych spośród najbardziej aktywnych
przy budowie LSR. Według mojej wiedzy, takie rozwiązania
funkcjonują w niektórych krajach UE i można uznać je za
sprawdzone.
51. Art. 5 ust. Dolnośląska
Sieć Treść projektuŚ
Uwaga uwzględniona poprzez
5
Partnerstw LGD
Art. 5 ust. 5. Zarząd LGD sprawuje nadzór nad każdą radą, usunięcie ust. 5 mówiącego o
którą LGD posiada .
nadzorze zarządu.
6. Zarząd LGD w ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 5,
ma prawo:
1)
żądać
dostarczenia przez radę, w wyznaczonym terminie,
odpisów uchwał w sprawie wyboru operacji;
2)
żądać od rady
niezbędnych wyjaśnień;
3)
składać
wniosek o odwołanie członka rady do walnego zebrania
członków LGD;
4) uchylić uchwałę rady niezgodną z aktami wewnętrznymi
dotyczącymi działalności LGD.
Propozycja zmiany:
Art. 5 ust. 5. Walne zebranie LGD sprawuje nadzór nad każdą
radą, którą LGD posiada .
6. Walne zebranie LGD w ramach nadzoru, o którym mowa w
ust. 5, ma prawo:
26

1)
żądać
dostarczenia przez radę, w wyznaczonym terminie,
odpisów uchwał w sprawie wyboru operacji;
2)
żądać od rady
niezbędnych wyjaśnień;
3)
odwołać
członka rady;
4)
uchylić
uchwałę rady niezgodną z aktami wewnętrznymi
dotyczącymi działalności LGD.
Uzasadnienie:
Zarząd nie może pełnić funkcji nadzorczych nad radą,
ponieważ jest ona niezależnym organem wyłącznie do decyzji
o wyborze operacji. Zarząd może wnioskować, żądać itp.. ale
nie podejmować decyzji jak w zapisach się proponuje. Zarząd
obsługuje i prowadzi sprawy rady, w taki sposób, by były one
zgodne z aktami wewn., uchwały były prawidłowe itp…
Zarząd powinien to zapewniać na podstawowym 4poziomie,
bo jest to w jego interesie i odpowiedzialności. Zapisy tego
pkt. Są sprzeczne również z art. 5 ust. 4, gdzie rada jest
wybierana przez Walne zebranie, zatem jej członek może być
odwołany przez Walne, nie przez zarząd.
52. Art. 5 ust. Podlaska Sieć LGD
Treść projektuŚ
Uwaga uwzględniona, usunięto
5
Art. 5, ust. .5. Zarząd LGD sprawuje nadzór nad każdą radą, ustęp o nadzorze zarządu
którą LGD posiada.
Propozycja zmiany:
Art. 5, ust. 5.
Walne Zebranie LGD sprawuje nadzór nad
każdą radą, którą LGD posiada.
Uzasadnienie:
Nadzór Zarządu nad Radą podważa niezależność Rady i
sugeruje, by postawić pytanie kto jest w takiej sytuacji
„organem decyzyjnym” w wyborze operacji.
27

53. Art. 5 ust. Krajowa
Rada
Izb Proponuje się następujące brzmienie przepisu:
Uwaga uwzględniona, usunięto
5
Rolniczych
„5. Walne Zebranie LGD sprawuje nadzór nad każdą radą, ustęp o nadzorze zarządu
jeżeli LGD posiada radę.”.
Nadzór Zarządu nad radą podważa niezależność rady i
pojawia się pytanie, kto jest w takiej sytuacji „organem
decyzyjnym” w wyborze operacji.
54. Art. 5 ust. Forum
Aktywizacji To się kłóci z unijnymi zapisami o „organie decyzyjnym”. Uwaga uwzględniona, usunięto
5
Obszarów Wiejskich
Nadzór nad radą powinno sprawować Walne.
ustęp o nadzorze zarządu
55. Art. 5 ust. Polska Sieć LGD
Art. 5, ust. 5. Walne Zebranie LGD sprawuje nadzór nad Uwaga uwzględniono, usunięto
5 i 6
każdą radą, którą LGD posiada.
nadzór zarządu nad radą.
Uzasadnienie:
Nadzór Zarządu nad Radą podważa niezależność Rady i
sugeruje, by postawić pytanie kto jest w takiej sytuacji
„organem decyzyjnym” w wyborze operacji.
I/lub:
To się kłóci z unijnymi zapisami o „organie decyzyjnym”.
Nadzór nad radą powinno sprawować Walne.
I/lub:
Art. 5 ust. 5. Walne zebranie LGD sprawuje nadzór nad każdą
radą, którą LGD posiada .
6. Walne zebranie LGD w ramach nadzoru, o którym mowa w
ust. 5, ma prawo:
1) żądać dostarczenia przez radę, w wyznaczonym terminie,
odpisów uchwał w sprawie wyboru operacji;
2) żądać od rady niezbędnych wyjaśnień;
3) odwołać członka rady;
4) uchylić uchwałę rady niezgodną z aktami wewnętrznymi
dotyczącymi działalności LGD.
Uzasadnienie:
Zarząd nie może pełnić funkcji nadzorczych nad radą,
ponieważ jest ona niezależnym organem wyłącznie do decyzji
o wyborze operacji. Zarząd może wnioskować, żądać itp.. ale
28

nie podejmować decyzji jak w zapisach się proponuje. Zarząd
obsługuje i prowadzi sprawy rady, w taki sposób, by były one
zgodne z aktami wewn., uchwały były prawidłowe itp…
Zarząd powinien to zapewniać na podstawowym poziomie, bo
jest to w jego interesie i odpowiedzialności. Zapisy tego pkt.
Są sprzeczne również z art. 5 ust. 4, gdzie rada jest wybierana
przez Walne zebranie, zatem jej członek może być odwołany
przez Walne, nie przez zarząd.
I/lub:
I co dalej po uchyleniu uchwały rady? Jaka droga
odwoławcza? – do Walnego Zebrania. To powinno tylko robić
Walne Zebranie. Uprawnienia organów równoległych w
organizacji powinny być niezależne. Gdy jest taka potrzeba
np. Walne Zebranie zwołuje się jako Nadzwyczajne i to z
reguły w 3 dni.
56. Art. 5 ust. Kujawsko-Pomorska
Zarząd nigdy nie powinien sprawować nadzoru nad RadąĄ
Uwaga uwzględniona, usunięto
5 i 6
Sieć LGD
Oba organy są powołane do ściśle określonych zadań. Nadzór ustęp o nadzorze zarządu.
nad Radą sprawuje walne zebranie członków jest jeszcze W odniesieniu do pytania 1 należy
Komisja Rewizyjna jako organ kontroli.
podkreślić,
że
art.
61
Wniosek Zarządu o odwołanie członka Rady powinien rozporządzenia nr 508/2014 nie
dotyczyć tylko i wyłącznie sytuacji gdy członek Rady nakazuje
odrębnego
organu
nagminnie nie uczestniczy w posiedzeniach (wcześniej winno decyzyjnego w przypadku EFMR.
to być również dookreślone w regulaminie Rady).
W odniesieniu do pyt. 2 uwaga
 Pytanie czy LGD może posiadać więcej niż jedną Radę ? uwzględniona poprzez zawarcie w
Czy też pod tym pojęciem kryje się również Komitet ustawie szczegółowych regulacji
wybierający projekty w ramach „funduszu rybackiego”?
odnośnie procedury odwoławczej
 W ust. 6 należałoby uwzględnić również przyjmowanie i od decyzji LGD.
rozpatrywanie odwołań od decyzji Rady aby sama Rada
nie rozpatrywała odwołań jak to mamy w obecnym okresie
, ale aby Wnioskodawca mógł się odwołać do Zarządu i to
Zarząd po rozpatrzeniu odwołania podjąłby decyzję czy
29

strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: