Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3138
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 378
3138
Komisja ds. wyboru operacji lub Grupa robocza ds. wyboru
w
takiej
formie
(rada)
operacji.
funkcjonuje już od kilku lat.
Uzasadnienie:
Dodatkowo usunięto ust. 5 w art.
Przyjęcie nazwy rada dla organu decyzyjnego w poprzednim 5 (obecnie art. 4) o nadzorze
okresie programowania było nie jasne dla społeczności zarządu nad radą.
lokalnej. Rada, poprzez zbieżność nazwy, utożsamiana była z
radą gminy, co było źródłem nieporozumień. Bycie
wybranym do rady LGD traktowane było prestiżowo, a nie w
aspekcie rzeczywistych wymagań co do nałożonych
obowiązków w zakresach określonych stosownymi
przepisami. Jedyną kompetencją rady był wybór operacji,
natomiast nie zostały jej przyznane żadne uprawnienia
zarządcze lub kontrolne. W tego można wysnuć wniosek, że
organ decyzyjny jest organem typowo roboczym, który ma do
wykonania określone zadania i jako taki nie powinien być
władzą LGD. Przyjęcie zasady, że organ podejmujący
decyzję w sprawie wyboru operacji nie jest władzą LGD, z
jednoczesnym
podkreśleniem
ciężaru
obowiązków
nałożonych na członków tegoż organu, służyć będzie lepszej
realizacji lokalnej strategii rozwoju w przyszłym okresie
programowania poprzez dobrze przemyślany system
organizacyjny na poziomie podejmowania decyzji w sprawie
wyboru operacji. Wówczas nadzór zarządu nad pracą organu
wewnętrznego jest oczywisty, a dodatkowe uprawnienia
zarządu w zakresie uchylania uchwał organu decyzyjnego
muszą być precyzyjnie zapisane w statucie. Należy rozumieć,
że intencją ustawodawcy, poprzez zapisy Art. 5. ust. 5. i ust.
6. jest przyznanie uprawnień nadzorczych władzy
Stowarzyszenia, jaką jest zarząd, nad organem wewnętrznym.
Potwierdza to tezę, że organ decyzyjny nie jest władzą
Stowarzyszenia, a jedynie organem wewnętrznym
wyposażonym w moc podejmowania decyzji w sprawie
20
wyboru operacji.
41. Art. 5 ust. Związek Stowarzyszeń Należy doprecyzować, że „LGD, oprócz walnego zebrania Uwaga
nieuwzględniona,
3 pkt 4
Pomorska Sieć Leader
członków, zarządu i organu kontroli wewnętrznej jest ponieważ wymóg odrębnej rady
obowiązana posiadać radę lub rady, do których właściwości dla EFRiM nie wynika ani z
należy wybór operacji …”, aby przepis jasno wskazywał, iż rozporządzenia 1303/2013 ani z
możliwe jest posiadanie kilku organów decydujących o rozporządzenia nr 508/2014
wyborze projektów, co znajduje swoje odzwierciedlenie w
Art. 5 ust 5 projektowanej ustawy, gdzie jest mowa o
sprawowaniu nadzoru przez zarząd nad każdą radą którą
posiada LGD.
42. Art. 5 ust. Krajowa
Rada
Izb Wydaje się, że nie ma konieczności formułowania przepisu, Uwaga uwzględniona poprzez
3 pkt 4
Rolniczych
aby LGD oprócz walnego zgromadzenia członków, zarządu i wskazanie, iż zadania związane z
organu kontroli wewnętrznej musiały posiadać radę. wyborem operacji wykonuje rada
Wystarczy zapisać, że LGD jest zobowiązana posiadać organ, bądź zarząd LGD.
do którego właściwości należy wybór operacji. Może to być – Dodatkowo usunięto ust. 5 w art.
podobnie jak w innych krajach – zarząd do pewnego pułapu 5 o nadzorze zarządu nad radą
wniosków i walne powyżej pewnego pułapu, a może być (obecnie art. 4).
osobne ciało, ale decyzja powinna należeć do LGD. W
obecnym okresie wiele problemów wynikało z braku
określenia kompetencji oraz podległości rady i tego przed kim
ona jest odpowiedzialna za swoje decyzje.
43. Art. 5 ust. Forum
Aktywizacji Uwaga: Nie ma potrzeby takiego zapisu. Wystarczy zapisać, Uwaga uwzględniona poprzez
3 pkt 4
Obszarów Wiejskich
że LGD jest zobowiązana posiadać organ, do którego wskazanie, iż zadania związane z
właściwości należy wybór operacji. Może to być – podobnie wyborem operacji wykonuje rada
jak w innych krajach – zarząd do pewnego pułapu wniosków i bądź zarząd LGD.
walne powyżej pewnego pułapu, a może być osobne ciało, ale Dodatkowo usunięto ust. 5 w art.
decyzja powinna należeć do LGD. W obecnym okresie wiele 5 o nadzorze zarządu nad radą
problemów wynikało z nieokreśloności rady i tego przed kim (obecnie art. 4).
ona jest odpowiedzialna za swoje decyzje.
44. Art. 5 ust. SW Wielkopolskiego
Proponuję nadać następujące brzmienie art. 5 ust. 4:
Uwaga uwzględniona
4
„Rada jest wybierana przez walne zebranie członków LGD
21
spośród członków tego zebrania. Skład rady jest zgodny z art.
32 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, z tym że członek
rady nie może być równocześnie członkiem organu kontroli
wewnętrznej LGD, zarządu stowarzyszenia ani pracownikiem
biura LGD”.
Powyższy zapis ma na celu zachowanie bezstronności
członków rady, którzy powoływani są wyłącznie do wyboru
operacji zgodnie z art. 2 pkt. 9 rozporządzenia nr 1303/2013
UE.
45. Art. 5 ust. SW Małopolskiego
wadliwe jest sformułowanie, iż rada jest wybierana spośród Uwzględniona
poprzez
4
członków walnego zebrania. Zapis powinien więc brzmieć, iż następujące brzmienie:
walne zebranie dokonuje wyboru rady spośród członków Rada jest wybierana przez walne
LGD. Proponowany zapis:
zebranie członków albo przez
„4. Rada jest wybierana przez walne zebranie członków LGD zebranie delegatów LGD spośród
spośród członków LGD. Skład rady jest zgodny z art. 32 ust. członków LGD.
2 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, z tym że członek rady
nie może być równocześnie członkiem organu kontroli
wewnętrznej LGD ani jej zarządu.”
Uzasadnienie:
Walne Zebranie jest organem, który nie posiada „członków”
w takim rozumieniu, w jakim posiadają członków inne organy
LGD tj. Zarząd, Rada, czy Komisja. W walnym zebraniu
może uczestniczyć każdy członek stowarzyszenia.
46. Art. 5 ust. Polska Sieć LGD
Rada jest wybierana przez walne zebranie członków LGD Uwaga
nieuwzględniona,
4
spośród członków tego zebrania. Skład rady jest zgodny z art. ponieważ
wprowadzono
32 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, z tym że członek możliwość wyboru operacji albo
rady nie może być równocześnie członkiem organu kontroli przez zarząd albo przez radę.
wewnętrznej LGD ani jej zarządu.
Uwzględniona uwaga o walnym
Propozycja zmiany:
zebraniu członków LGD, uwaga o
Rada jest wybierana przez walne zebranie członków LGD wybieraniu
do
rady
osób
spośród członków tego zebrania. Skład rady jest zgodny z art. wskazanych przez członków a nie
32 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, z tym że członek członków LGD nieuwzględniona.
22
rady nie może być równocześnie członkiem organu kontroli
wewnętrznej LGD.
Uzasadnienie:
W przypadku niedużych lgd, nie ma potrzeby tworzyć
oddzielnych ciał statutowych do oceny wniosków. Poza tym
nie ma uzasadnienia aby członek zarządu nie mógł
uczestniczyć w ocenie wniosków.
I/lub:
Rada jest wybierana przez walne zebranie członków LGD
spośród członków tego zebrania. Skład rady jest zgodny z art.
32 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, z tym że członek
rady nie może być równocześnie członkiem organu kontroli
wewnętrznej LGD.
Uzasadnienie:
Rozporządzenie 1303/2013 zobowiązuje do posiadania rady,
jednak nie zobowiązuje do odrębnego organu od innych
organów LGD, opisuje jedynie skład i zachowanie parytetów
itp… W przypadku niedużych LGD, nie ma potrzeby tworzyć
oddzielnych ciał statutowych do oceny wniosków.
I/lub:
Absolutnie do zmiany – nie ma czegoś takiego jak członkowie
Walnego ZebraniaĄ Są jego uczestnicy i trzeba jasno zapisać,
ze wybiera się osoby wskazane przez członków LGD, a nie
członków LGD – bezsensowny jest wybór osób prawnych do
rady, co mam miejsce dziś. I nie ma potrzeby, aby do wyboru
do rady osoby były obecne na Walnym – jak się ktoś
rozchoruje, to już nie ma szans na wybór.
47. Art. 5 ust. Dolnośląska
Sieć Treść projektuŚ
Uwaga uwzględniona poprzez
4
Partnerstw LGD
Rada jest wybierana przez walne zebranie członków LGD wskazanie, iż zadania związane z
spośród członków tego zebrania. Skład rady jest zgodny z art. wyborem operacji wykonuje rada
32 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, z tym że członek bądź zarząd LGD.
rady nie może być równocześnie członkiem organu kontroli Dodatkowo usunięto ust. 5 w art.
23
wewnętrznej LGD ani jej zarządu.
5 o nadzorze zarządu nad radą
Propozycja zmiany:
(obecnie art. 4).
Art. 5 ust. 4 Rada jest wybierana przez walne zebranie
członków LGD spośród członków tego zebrania. Skład rady
jest zgodny z art. 32 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013,
z tym że członek rady nie może być równocześnie członkiem
organu kontroli wewnętrznej LGD.
Uzasadnienie:
Rozporządzenie 1303/2013 zobowiązuje do posiadania rady,
jednak nie zobowiązuje do odrębnego organu od innych
organów LGD, opisuje jedynie skład i zachowanie parytetów
itp… W przypadku niedużych LGD, nie ma potrzeby tworzyć
oddzielnych ciał statutowych do oceny wniosków.
48. Art. 5 ust. Fundacja
Partnerstwo Należy doprecyzować: „Rada LGD jest wybierana przez Uwaga uwzględniona w zakresie
4
Dorzecze Słupi
walne zebranie członków LGD lub zebranie delegatów, jeśli zebrania delegatów
jej statut to przewiduje, spośród członków tego zebrania … Uwaga o wprowadzeniu odrębnej
„jest
rady dla EFMR nieuwzględniona,
Uzasadnienie:
gdyż wymóg ten nie wynika ani z
Zgodnie z Ustawą Prawo o Stowarzyszeniach, która w art. 11 rozporządzenia 1303/2013 ani z
ust. 2 przewiduje, że: „Statut może przewidywać zamiast rozporządzenia 508/2014.
walnego zebrania członków zebranie delegatów lub
zastąpienie walnego zebrania członków zebraniem delegatów,
jeżeli liczba członków przekroczy określoną w statucie
wielkość. W takich przypadkach statut określa zasady wyboru
delegatów i czas trwania ich kadencji.”, kompetencje walnego
zebrania członków może posiadać walne zebranie delegatów.
Dlatego też należy doprecyzować w projektowanej ustawie, że
rada lub rady odpowiadające za wybór operacji mogą być
również wybierane przez zebranie delegatów o ile statut
przewiduje taką możliwość. Ma to istotne znaczenie dla LGD,
które zrzeszają dużą liczbę członków i ze względów
organizacyjnych wprowadzają formułę zebrania delegatów.
24
w
takiej
formie
(rada)
operacji.
funkcjonuje już od kilku lat.
Uzasadnienie:
Dodatkowo usunięto ust. 5 w art.
Przyjęcie nazwy rada dla organu decyzyjnego w poprzednim 5 (obecnie art. 4) o nadzorze
okresie programowania było nie jasne dla społeczności zarządu nad radą.
lokalnej. Rada, poprzez zbieżność nazwy, utożsamiana była z
radą gminy, co było źródłem nieporozumień. Bycie
wybranym do rady LGD traktowane było prestiżowo, a nie w
aspekcie rzeczywistych wymagań co do nałożonych
obowiązków w zakresach określonych stosownymi
przepisami. Jedyną kompetencją rady był wybór operacji,
natomiast nie zostały jej przyznane żadne uprawnienia
zarządcze lub kontrolne. W tego można wysnuć wniosek, że
organ decyzyjny jest organem typowo roboczym, który ma do
wykonania określone zadania i jako taki nie powinien być
władzą LGD. Przyjęcie zasady, że organ podejmujący
decyzję w sprawie wyboru operacji nie jest władzą LGD, z
jednoczesnym
podkreśleniem
ciężaru
obowiązków
nałożonych na członków tegoż organu, służyć będzie lepszej
realizacji lokalnej strategii rozwoju w przyszłym okresie
programowania poprzez dobrze przemyślany system
organizacyjny na poziomie podejmowania decyzji w sprawie
wyboru operacji. Wówczas nadzór zarządu nad pracą organu
wewnętrznego jest oczywisty, a dodatkowe uprawnienia
zarządu w zakresie uchylania uchwał organu decyzyjnego
muszą być precyzyjnie zapisane w statucie. Należy rozumieć,
że intencją ustawodawcy, poprzez zapisy Art. 5. ust. 5. i ust.
6. jest przyznanie uprawnień nadzorczych władzy
Stowarzyszenia, jaką jest zarząd, nad organem wewnętrznym.
Potwierdza to tezę, że organ decyzyjny nie jest władzą
Stowarzyszenia, a jedynie organem wewnętrznym
wyposażonym w moc podejmowania decyzji w sprawie
20
wyboru operacji.
41. Art. 5 ust. Związek Stowarzyszeń Należy doprecyzować, że „LGD, oprócz walnego zebrania Uwaga
nieuwzględniona,
3 pkt 4
Pomorska Sieć Leader
członków, zarządu i organu kontroli wewnętrznej jest ponieważ wymóg odrębnej rady
obowiązana posiadać radę lub rady, do których właściwości dla EFRiM nie wynika ani z
należy wybór operacji …”, aby przepis jasno wskazywał, iż rozporządzenia 1303/2013 ani z
możliwe jest posiadanie kilku organów decydujących o rozporządzenia nr 508/2014
wyborze projektów, co znajduje swoje odzwierciedlenie w
Art. 5 ust 5 projektowanej ustawy, gdzie jest mowa o
sprawowaniu nadzoru przez zarząd nad każdą radą którą
posiada LGD.
42. Art. 5 ust. Krajowa
Rada
Izb Wydaje się, że nie ma konieczności formułowania przepisu, Uwaga uwzględniona poprzez
3 pkt 4
Rolniczych
aby LGD oprócz walnego zgromadzenia członków, zarządu i wskazanie, iż zadania związane z
organu kontroli wewnętrznej musiały posiadać radę. wyborem operacji wykonuje rada
Wystarczy zapisać, że LGD jest zobowiązana posiadać organ, bądź zarząd LGD.
do którego właściwości należy wybór operacji. Może to być – Dodatkowo usunięto ust. 5 w art.
podobnie jak w innych krajach – zarząd do pewnego pułapu 5 o nadzorze zarządu nad radą
wniosków i walne powyżej pewnego pułapu, a może być (obecnie art. 4).
osobne ciało, ale decyzja powinna należeć do LGD. W
obecnym okresie wiele problemów wynikało z braku
określenia kompetencji oraz podległości rady i tego przed kim
ona jest odpowiedzialna za swoje decyzje.
43. Art. 5 ust. Forum
Aktywizacji Uwaga: Nie ma potrzeby takiego zapisu. Wystarczy zapisać, Uwaga uwzględniona poprzez
3 pkt 4
Obszarów Wiejskich
że LGD jest zobowiązana posiadać organ, do którego wskazanie, iż zadania związane z
właściwości należy wybór operacji. Może to być – podobnie wyborem operacji wykonuje rada
jak w innych krajach – zarząd do pewnego pułapu wniosków i bądź zarząd LGD.
walne powyżej pewnego pułapu, a może być osobne ciało, ale Dodatkowo usunięto ust. 5 w art.
decyzja powinna należeć do LGD. W obecnym okresie wiele 5 o nadzorze zarządu nad radą
problemów wynikało z nieokreśloności rady i tego przed kim (obecnie art. 4).
ona jest odpowiedzialna za swoje decyzje.
44. Art. 5 ust. SW Wielkopolskiego
Proponuję nadać następujące brzmienie art. 5 ust. 4:
Uwaga uwzględniona
4
„Rada jest wybierana przez walne zebranie członków LGD
21
spośród członków tego zebrania. Skład rady jest zgodny z art.
32 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, z tym że członek
rady nie może być równocześnie członkiem organu kontroli
wewnętrznej LGD, zarządu stowarzyszenia ani pracownikiem
biura LGD”.
Powyższy zapis ma na celu zachowanie bezstronności
członków rady, którzy powoływani są wyłącznie do wyboru
operacji zgodnie z art. 2 pkt. 9 rozporządzenia nr 1303/2013
UE.
45. Art. 5 ust. SW Małopolskiego
wadliwe jest sformułowanie, iż rada jest wybierana spośród Uwzględniona
poprzez
4
członków walnego zebrania. Zapis powinien więc brzmieć, iż następujące brzmienie:
walne zebranie dokonuje wyboru rady spośród członków Rada jest wybierana przez walne
LGD. Proponowany zapis:
zebranie członków albo przez
„4. Rada jest wybierana przez walne zebranie członków LGD zebranie delegatów LGD spośród
spośród członków LGD. Skład rady jest zgodny z art. 32 ust. członków LGD.
2 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, z tym że członek rady
nie może być równocześnie członkiem organu kontroli
wewnętrznej LGD ani jej zarządu.”
Uzasadnienie:
Walne Zebranie jest organem, który nie posiada „członków”
w takim rozumieniu, w jakim posiadają członków inne organy
LGD tj. Zarząd, Rada, czy Komisja. W walnym zebraniu
może uczestniczyć każdy członek stowarzyszenia.
46. Art. 5 ust. Polska Sieć LGD
Rada jest wybierana przez walne zebranie członków LGD Uwaga
nieuwzględniona,
4
spośród członków tego zebrania. Skład rady jest zgodny z art. ponieważ
wprowadzono
32 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, z tym że członek możliwość wyboru operacji albo
rady nie może być równocześnie członkiem organu kontroli przez zarząd albo przez radę.
wewnętrznej LGD ani jej zarządu.
Uwzględniona uwaga o walnym
Propozycja zmiany:
zebraniu członków LGD, uwaga o
Rada jest wybierana przez walne zebranie członków LGD wybieraniu
do
rady
osób
spośród członków tego zebrania. Skład rady jest zgodny z art. wskazanych przez członków a nie
32 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, z tym że członek członków LGD nieuwzględniona.
22
rady nie może być równocześnie członkiem organu kontroli
wewnętrznej LGD.
Uzasadnienie:
W przypadku niedużych lgd, nie ma potrzeby tworzyć
oddzielnych ciał statutowych do oceny wniosków. Poza tym
nie ma uzasadnienia aby członek zarządu nie mógł
uczestniczyć w ocenie wniosków.
I/lub:
Rada jest wybierana przez walne zebranie członków LGD
spośród członków tego zebrania. Skład rady jest zgodny z art.
32 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, z tym że członek
rady nie może być równocześnie członkiem organu kontroli
wewnętrznej LGD.
Uzasadnienie:
Rozporządzenie 1303/2013 zobowiązuje do posiadania rady,
jednak nie zobowiązuje do odrębnego organu od innych
organów LGD, opisuje jedynie skład i zachowanie parytetów
itp… W przypadku niedużych LGD, nie ma potrzeby tworzyć
oddzielnych ciał statutowych do oceny wniosków.
I/lub:
Absolutnie do zmiany – nie ma czegoś takiego jak członkowie
Walnego ZebraniaĄ Są jego uczestnicy i trzeba jasno zapisać,
ze wybiera się osoby wskazane przez członków LGD, a nie
członków LGD – bezsensowny jest wybór osób prawnych do
rady, co mam miejsce dziś. I nie ma potrzeby, aby do wyboru
do rady osoby były obecne na Walnym – jak się ktoś
rozchoruje, to już nie ma szans na wybór.
47. Art. 5 ust. Dolnośląska
Sieć Treść projektuŚ
Uwaga uwzględniona poprzez
4
Partnerstw LGD
Rada jest wybierana przez walne zebranie członków LGD wskazanie, iż zadania związane z
spośród członków tego zebrania. Skład rady jest zgodny z art. wyborem operacji wykonuje rada
32 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, z tym że członek bądź zarząd LGD.
rady nie może być równocześnie członkiem organu kontroli Dodatkowo usunięto ust. 5 w art.
23
wewnętrznej LGD ani jej zarządu.
5 o nadzorze zarządu nad radą
Propozycja zmiany:
(obecnie art. 4).
Art. 5 ust. 4 Rada jest wybierana przez walne zebranie
członków LGD spośród członków tego zebrania. Skład rady
jest zgodny z art. 32 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013,
z tym że członek rady nie może być równocześnie członkiem
organu kontroli wewnętrznej LGD.
Uzasadnienie:
Rozporządzenie 1303/2013 zobowiązuje do posiadania rady,
jednak nie zobowiązuje do odrębnego organu od innych
organów LGD, opisuje jedynie skład i zachowanie parytetów
itp… W przypadku niedużych LGD, nie ma potrzeby tworzyć
oddzielnych ciał statutowych do oceny wniosków.
48. Art. 5 ust. Fundacja
Partnerstwo Należy doprecyzować: „Rada LGD jest wybierana przez Uwaga uwzględniona w zakresie
4
Dorzecze Słupi
walne zebranie członków LGD lub zebranie delegatów, jeśli zebrania delegatów
jej statut to przewiduje, spośród członków tego zebrania … Uwaga o wprowadzeniu odrębnej
„jest
rady dla EFMR nieuwzględniona,
Uzasadnienie:
gdyż wymóg ten nie wynika ani z
Zgodnie z Ustawą Prawo o Stowarzyszeniach, która w art. 11 rozporządzenia 1303/2013 ani z
ust. 2 przewiduje, że: „Statut może przewidywać zamiast rozporządzenia 508/2014.
walnego zebrania członków zebranie delegatów lub
zastąpienie walnego zebrania członków zebraniem delegatów,
jeżeli liczba członków przekroczy określoną w statucie
wielkość. W takich przypadkach statut określa zasady wyboru
delegatów i czas trwania ich kadencji.”, kompetencje walnego
zebrania członków może posiadać walne zebranie delegatów.
Dlatego też należy doprecyzować w projektowanej ustawie, że
rada lub rady odpowiadające za wybór operacji mogą być
również wybierane przez zebranie delegatów o ile statut
przewiduje taką możliwość. Ma to istotne znaczenie dla LGD,
które zrzeszają dużą liczbę członków i ze względów
organizacyjnych wprowadzają formułę zebrania delegatów.
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3138
› Pobierz plik