Rządowy projekt ustawy o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych
projekt dotyczy stworzenia możliwości prawnych gwarantujących producentom rolnym stabilizację dochodów z prowadzonej przez nich działalności rolniczej w przypadku znacznego ich obniżenia lub w przypadku braku możliwości uzyskania zapłaty za zbyte produkty rolne od podmiotu, który stał się niewypłacalny
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3076
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3076
5)
sąd upadłościowy wyda, zgodnie z art. 3 ust. 2 i 4 rozporządzenia nr 1346/2000,
orzeczenie o ogłoszeniu upadłości podmiotu zagranicznego mające skutki ograniczone
do majątku dłużnika znajdującego się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
6)
w postępowaniu krajowym:
a)
minister właściwy do spraw gospodarki wyda, na podstawie przepisów
o swobodzie działalności gospodarczej, decyzję o zakazie wykonywania
działalności gospodarczej przez podmiot zagraniczny, który stał się niewypłacalny,
w ramach utworzonego oddziału lub przedstawicielstwa z siedzibą na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
organ ewidencyjny, zgodnie z przepisami o swobodzie działalności gospodarczej,
wykreśli podmiot będący osobą fizyczną z Centralnej Ewidencji i Informacji
Działalności Gospodarczej w wyniku zawiadomienia o zaprzestaniu wykonywania
działalności gospodarczej lub stwierdzenia trwałego zaprzestania wykonywania
przez podmiot działalności gospodarczej,
c)
organ prowadzący rejestr działalności regulowanej wyda decyzję o zakazie
wykonywania przez podmiot działalności objętej wpisem do rejestru.
2. Datą niewypłacalności podmiotu jest data:
1)
wydania postanowienia sądu upadłościowego o ogłoszeniu upadłości – w przypadkach,
o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i b;
2)
uprawomocnienia się postanowienia o zmianie sposobu prowadzenia postępowania
upadłościowego – w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c;
3)
wydania postanowienia sądu upadłościowego o oddaleniu wniosku o ogłoszenie
upadłości – w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d oraz e;
4)
wydania postanowienia o umorzeniu postępowania – w przypadku, o którym mowa
w ust. 1 pkt 1 lit. f;
5)
wydania postanowienia o wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego, o którym
mowa w ust. 1 pkt 1 lit. g;
6)
wydania przez organ sądowy lub każdy inny właściwy organ państwa członkowskiego
Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym orzeczenia –
w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2;
7)
wydania przez sąd upadłościowy postanowienia o uznaniu zagranicznego postępowania
upadłościowego – w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3;
– 11 –
8)
wydania orzeczenia – w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4;
9)
wydania przez sąd upadłościowy postanowienia o ogłoszeniu upadłości podmiotu
zagranicznego albo wydania przez sąd upadłościowy orzeczenia o ogłoszeniu upadłości
wtórnej – w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 5;
10) wydania decyzji albo data dokonania wykreślenia – w przypadku, o którym mowa
w ust. 1 pkt 6.
Art. 14. 1. Podmiot, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2, syndyk lub inna osoba
sprawująca zarząd nad majątkiem tego podmiotu, w terminie nie dłuższym niż miesiąc od
daty niewypłacalności, sporządza i przekazuje Prezesowi Agencji wykaz producentów
rolnych, którym nie zapłacono za zbyte produkty rolne, obejmujący kwoty należności netto za
zbyte produkty rolne.
2. W przypadku wykreślenia z Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności
Gospodarczej podmiotu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2, będącego osobą fizyczną,
która zmarła, wykaz, o którym mowa w ust. 1, sporządza i przekazuje osoba sprawująca
zarząd nad majątkiem lub spadkobierca, w terminie nie dłuższym niż miesiąc od dnia
stwierdzenia nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
3. Jeżeli należności producentów rolnych powstały po dacie niewypłacalności podmiotu,
o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2, podmiot ten, syndyk lub inna osoba sprawująca zarząd
nad majątkiem tego podmiotu sporządza i przekazuje Prezesowi Agencji dodatkowy wykaz
producentów rolnych, którym nie zapłacono za zbyte produkty rolne, obejmujący kwoty
należności netto za zbyte produkty rolne.
4. Podmiot, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2, syndyk lub inna osoba sprawująca
zarząd nad majątkiem tego podmiotu albo spadkobierca – w przypadku, o którym mowa
w ust. 2, informują producentów rolnych ujętych w wykazach, o których mowa w ust. 1 i 3,
o przekazaniu tych wykazów Prezesowi Agencji, w terminie miesiąca od dnia ich
przekazania.
5. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w razie niewypłacalności podmiotu, o którym mowa
w art. 12 ust. 1 pkt 2, która zachodzi w przypadku wydania w państwach członkowskich Unii
Europejskiej lub w państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, przez organ
sądowy lub każdy inny właściwy organ orzeczenia, zgodnie z którym nie zostaje wszczęte
postępowanie upadłościowe z uwagi na stwierdzenie definitywnego zamknięcia
– 12 –
przedsiębiorstwa albo z powodu niewystarczalności aktywów na zaspokojenie kosztów tego
postępowania w odniesieniu do przedsiębiorstwa zagranicznego.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, osoba upoważniona w rozumieniu przepisów
o swobodzie działalności gospodarczej do reprezentowania podmiotu zagranicznego
w oddziale albo w przedstawicielstwie:
1)
przekazuje Prezesowi Agencji odpis tego orzeczenia, uwierzytelnione tłumaczenie
orzeczenia na język polski oraz informację sporządzoną w języku polskim o istotnej
treści wydanego orzeczenia, dacie jego wydania oraz oddziale lub przedstawicielstwie;
2)
informuje producenta rolnego, któremu nie zapłacono za zbyte produkty rolne,
o przekazaniu dokumentów, o których mowa w pkt 1.
Art. 15. 1. Rekompensata przysługuje producentowi rolnemu w przypadkach, o których
mowa w art. 12 ust. 1.
2. Rekompensata jest przyznawana w drodze decyzji dyrektora oddziału terenowego
Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego,
wydanej w terminie 30 dni od dnia uchwalenia przez komisję zarządzającą Funduszem stawki
rekompensaty, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2.
3. Wysokość rekompensaty ustala się jako iloczyn stawki, o której mowa w art. 6 ust. 1
pkt 2, i kwoty obniżenia dochodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1, lub należności netto
za zbyte produkty rolne, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2.
4. W przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2, dyrektor oddziału terenowego
Agencji, przed przyznaniem rekompensaty, występuje do podmiotu, o którym mowa w art. 12
ust. 1 pkt 2, o potwierdzenie, w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisma dyrektora oddziału
terenowego Agencji, braku wypłaty z tytułu należności za zbyte produkty rolne.
5. W przypadku nieotrzymania w terminie potwierdzenia, o którym mowa w ust. 4,
dyrektor oddziału terenowego Agencji zwraca się do właściwego urzędu skarbowego
o udzielenie informacji o rocznych obrotach wynikających z deklaracji o wysokości podatku
od towarów i usług za wszystkie miesiące roku poprzedzającego rok złożenia wniosku
o przyznanie rekompensaty.
6. Rekompensatę przyznaje się na wniosek producenta rolnego.
7. Wniosek składa się do dyrektora oddziału terenowego Agencji właściwego ze
względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego.
– 13 –
8. Wniosek, poza elementami określonymi w przepisach Kodeksu postępowania
administracyjnego, zawiera:
1)
numer producenta rolnego w krajowym systemie ewidencji producentów rolnych,
ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, jeżeli
został nadany;
2)
numer ewidencyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności
(PESEL) albo numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy, a w przypadku
osób fizycznych nieposiadających obywatelstwa polskiego – numer paszportu albo
innego dokumentu stwierdzającego tożsamość;
3)
kwotę:
a)
obniżenia dochodów, wyliczoną na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów
i rozchodów albo księgi rachunkowej, lub
b)
należności netto, która nie została uregulowana przez podmiot, o którym mowa
w art. 12 ust. 1 pkt 2, za zbyte produkty rolne;
4)
numer rachunku bankowego.
9. Do wniosku dołącza się:
1)
w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 – oświadczenie producenta rolnego
o prowadzeniu ewidencji przychodów i rozchodów albo księgi rachunkowej oraz
dokumenty potwierdzające zaistnienie okoliczności, o których mowa w art. 12 ust. 1
pkt 1;
2)
w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 – kopie faktur lub rachunków
wystawionych zgodnie z odrębnymi przepisami, lub innych dowodów potwierdzających
zbycie produktów rolnych oraz kopie dokumentów potwierdzających zaistnienie
okoliczności, o których mowa w art. 13 ust. 1.
10. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 9 pkt 1, składa się pod rygorem
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest
obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy
odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje
pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
11. Wniosek składa się z wykorzystaniem formularza opracowanego przez Agencję
i udostępnionego na jej stronie podmiotowej, w terminie od dnia 1 lutego do dnia 31 marca
roku następującego po roku, w którym:
1)
nastąpiło obniżenie dochodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1;
– 14 –
2)
wystąpiła niewypłacalność podmiotu.
12. Rekompensatę wypłaca się w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja, o której
mowa w ust. 2, stała się ostateczna.
13. Rekompensata nie podlega zajęciu na podstawie przepisów Kodeksu postępowania
cywilnego oraz przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
14. Do producentów rolnych składających wnioski o przyznanie rekompensaty
w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1, stosuje się odpowiednio przepisy
działu VI ustawy wymienionej w art. 8 ust. 3, w zakresie ewidencji przychodów i rozchodów
oraz księgi rachunkowej, o których mowa w ust. 8 pkt 3 lit. a, z tym że uprawnienia organów
podatkowych określone w ustawie wymienionej w art. 8 ust. 3 przysługują dyrektorowi
oddziału terenowego Agencji.
15. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia
ewidencji przychodów i rozchodów, o której mowa w ust. 8 pkt 3 lit. a, mając na względzie
umożliwienie obliczenia kwoty obniżenia dochodu w gospodarstwie rolnym lub rybackim lub
dziale specjalnym produkcji rolnej i biorąc pod uwagę przepisy o rachunkowości.
Art. 16. 1. Przekazanie środków finansowych Funduszu na wypłatę rekompensat
powoduje z mocy prawa przejście na Agencję, działającą na rzecz Funduszu, roszczenia
wobec majątku podmiotu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2, lub roszczenia do masy
upadłości o zwrot środków finansowych z tytułu wypłaconych rekompensat.
2. Przy dochodzeniu zwrotu kwot wypłaconych producentom rolnym rekompensat do
roszczeń na rzecz Funduszu stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące dochodzenia
należności przez producentów rolnych.
3. Koszty dochodzenia roszczeń są pokrywane ze środków Funduszu.
Art. 17. 1. Dyrektor oddziału terenowego Agencji właściwego ze względu na miejsce
zamieszkania lub siedzibę producenta rolnego ustala, w drodze decyzji administracyjnej,
kwoty nienależnie lub nadmiernie pobranych środków przeznaczonych na rekompensaty,
o których mowa w art. 12 ust. 1.
2. Do należności, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy
wymienionej w art. 8 ust. 3, z wyłączeniem przepisów dotyczących umarzania należności,
odraczania płatności oraz rozkładania płatności na raty.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3076
› Pobierz plik