Rządowy projekt ustawy o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych
projekt dotyczy stworzenia możliwości prawnych gwarantujących producentom rolnym stabilizację dochodów z prowadzonej przez nich działalności rolniczej w przypadku znacznego ich obniżenia lub w przypadku braku możliwości uzyskania zapłaty za zbyte produkty rolne od podmiotu, który stał się niewypłacalny
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3076
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3076
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI)
z dnia
w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów
Na podstawie art. 15 ust. 15 ustawy z dnia ... o Funduszu Wzajemnej Pomocy
w Stabilizacji Dochodów Rolniczych (Dz. U. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób prowadzenia ewidencji producentów rolnych
w rozumieniu przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji
gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności oraz podmiotów
prowadzących działalność w zakresie połowu ryb w wodach śródlądowych lub morskich,
zwanych dalej „producentami rolnymi”, ewidencji przychodów i rozchodów, o której mowa
w art. 15 ust. 8 pkt 3 lit. a ustawy z dnia ... o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji
Dochodów Rolniczych, zwanej dalej „ewidencją”.
§ 2. 1. Producenci rolni składający wniosek o przyznanie rekompensaty, w przypadku,
o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia ... o Funduszu Wzajemnej Pomocy
w Stabilizacji Dochodów Rolniczych, prowadzą ewidencję zgodnie ze wzorem określonym
w załączniku do rozporządzenia.
2. Przepisy ust. 1 nie dotyczą producentów rolnych zobowiązanych do prowadzenia
księgi przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowej na podstawie odrębnych przepisów.
§ 3. 1. Producenci rolni są obowiązani zbroszurować ewidencję i kolejno ponumerować
jej karty.
2. Ewidencja oraz dowody, na podstawie których są dokonywane w niej zapisy,
znajduje się na stałe w miejscu zamieszkania albo siedzibie producenta rolnego, a jeżeli
prowadzenie ewidencji zostało zlecone biuru rachunkowemu – w miejscu (adresie)
prowadzenia oraz przechowywania ewidencji i dowodów związanych z jej prowadzeniem.
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rozwój wsi, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).
– 2 –
§ 4. Producenci rolni są obowiązani założyć ewidencję na dzień 1 stycznia danego roku
kalendarzowego lub na dzień rozpoczęcia działalności rolniczej w ciągu roku
kalendarzowego.
§ 5. Producenci rolni są obowiązani prowadzić ewidencje rzetelnie i w sposób
niewadliwy. W ewidencji należy wprowadzać wyłącznie przychody i koszty z działalności
rolniczej.
§ 6. 1. Zapisy w ewidencji dokonywane są w języku polskim i w walucie polskiej
w sposób staranny, czytelny i trwały, na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów.
2. Stwierdzone błędy w zapisach poprawia się przez:
1) skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego
zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty dokonania poprawki lub
2) wprowadzenie do ewidencji niewpisanych dowodów lub dowodów zawierających
korekty błędnych zapisów; zapisy zmniejszające przychody lub rozchody mogą być
dokonywane ze znakiem minus (–) lub kolorem czerwonym.
3. Podstawą zapisów w ewidencji są:
1) faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne, zwane dalej „fakturami”,
wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami;
2) inne dowody stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej
rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:
a) wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy)
uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
b) datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej,
której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej
odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
c) przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli
przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,
d) podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji
gospodarczych
– oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami
dokonanymi na jego podstawie;
3) dzienne zestawienia dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzone do
zbiorczego zapisu;
– 3 –
4) dowody opłat pocztowych i bankowych;
5) inne dowody opłat i dokonanych płatności.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
W porozumieniu:
MINISTER FINANSÓW
.
– 4 –
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia ... (poz. …)
WZÓR
EWIDENCJA PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW, O KTÓREJ MOWA W ART. 15
UST. 8 PKT 3 LIT. A USTAWY Z DNIA .................2015 R. O FUNDUSZU
WZAJEMNEJ POMOCY W STABILIZACJI DOCHODÓW ROLNICZYCH
Imię i nazwisko (firma )
…………………………………
adres
Lp.
Data zdarzenia
Nr dowodu
Przychód
Wydatki
Uwagi
gospodarczego
księgowego
zł
gr
zł
gr
1
2
3
4
5
Suma strony
Przeniesienie
z poprzedniej strony
Razem
od początku roku
OBJAŚNIENIA DO EWIDENCJI PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW
1. Kolumna 1 jest przeznaczona do wpisania kolejnego numeru zapisów do ewidencji. Tym
samym numerem należy oznaczyć dowód stanowiący podstawę dokonania zapisu.
2. W kolumnie 2 należy wpisywać dzień miesiąca wynikający z dokumentu stanowiącego
podstawę dokonywania wpisu (datę poniesienia wydatku, otrzymania towaru lub
uzyskania przychodu albo datę zestawienia sprzedaży).
3. W kolumnie 3 należy wpisywać numer faktury lub innego dowodu. Jeżeli zapisów
dokonuje się na podstawie dziennego zestawienia sprzedaży, należy wpisywać numer
zestawienia faktur.
– 5 –
4. Kolumna 4 jest przeznaczona do wpisywania przychodów, np. ze sprzedaży wyrobów
(towarów handlowych), sprzedaży usług.
5. Kolumna 5 jest przeznaczona do wpisywania rozchodów (wydatków).
6. Kolumna 6 jest przeznaczona do wpisywania uwag co do treści zapisów w kolumnach
2–5. Kolumna ta może być także wykorzystywana np. do wpisywania pobranych
zaliczek, obrotu opakowaniami zwrotnymi.
7. Po zakończeniu miesiąca wpisy dokonane w danym miesiącu należy podkreślić, a dane
z kolumn 4 i 5 zsumować. Wynikłe z podsumowania kwoty należy podkreślić. Producent
rolny może pod podsumowaniem danego miesiąca wpisać w poszczególnych kolumnach
sumy od początku roku do miesiąca poprzedzającego dany miesiąc i w kolejnej pozycji
wpisać w poszczególnych kolumnach sumę od początku roku.
8. Jeżeli producent rolny nie dokonuje podsumowania zapisów kolejnych miesięcy
narastająco od początku roku, po zakończeniu roku musi na oddzielnej stronie w księdze
sporządzić zestawienie roczne. W tym celu należy wpisać do właściwych kolumn sumy
z poszczególnych miesięcy i dodać je.
9. W celu ustalenia dochodu osiągniętego w danym roku należy na oddzielnej stronie
księgi:
1) ustalić wartość osiągniętego przychodu (kolumna 4);
2) ustalić wysokość poniesionych w danym roku rozchodów;
3) wartość osiągniętego przychodu (kolumna 4) pomniejszyć o rozchodów; wynikająca
z tego obliczenia różnica stanowi kwotę dochodu osiągniętego w danym roku.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3076
› Pobierz plik