eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3033
  • Data wpłynięcia: 2014-12-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-05-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 933

3033

– 15 –
b)
gminach, które uzyskały dofinansowanie w zakresie zbierania
porzuconych pojazdów wycofanych z eksploatacji,
c)
powiatach, które uzyskały dofinansowanie w zakresie zbierania
pojazdów wycofanych z eksploatacji;
5)
sporządzanie i przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw
środowiska zbiorczej informacji o zgromadzonych wpływach
z tytułu opłat, o których mowa w art. 64 ust. 2 i 3 oraz art. 69 ust. 2
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1155, z późn. zm.) oraz kar
pieniężnych, o których mowa w art. 80 ust. 2–9 tej ustawy,
w terminie do dnia 30 czerwca następnego roku za poprzedni rok
kalendarzowy.”,
b)
w pkt 18 uchyla się lit. a–d;
6)
w art. 253 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) art. 207 pkt 18 w zakresie art. 410a ust. 4 pkt 2 w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.”.
Art. 7. Umowy, o których mowa w art. 11 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, zawarte
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, które nie spełniają wymagań, o których mowa
w art. 11a ustawy zmienianej w art. 1, zachowują ważność na czas, na jaki zostały zawarte,
nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 8. 1. Na wniosek podmiotu, który przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
dokonał nienależnie lub w nadmiernej wysokości wpłaty, o której mowa w art. 12 ust. 2
ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dokonuje
zwrotu nadpłaconej kwoty na rachunek bankowy wskazany we wniosku, w terminie 30 dni od
dnia:
1)
złożenia wniosku – w przypadku:
a)
gdy kwota wpłaty albo łączna kwota wpłat przekracza 500 zł,
b)
wpłaty dokonanej od pojazdu historycznego w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy
zmienianej w art. 1,
c)
wpłaty dokonanej od pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony;
– 16 –
2)
doręczenia Funduszowi odpisu prawomocnego orzeczenia sądu nakazującego zwrot
nadpłaconej kwoty;
3)
zawarcia między podmiotem, który złożył wniosek, a Funduszem porozumienia
w sprawie zwrotu nadpłaconej kwoty.
2. Prawo do żądania zwrotu nadpłaconej kwoty wygasa, jeżeli wniosek, o którym mowa
w ust. 1, nie został złożony w terminie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy.
3. Zwrot, o którym mowa w ust. 1, zmniejsza wysokość zobowiązania określonego
w art. 401c ust. 9 ustawy zmienianej w art. 5.
Art. 9. 1. Wpływy z opłat, o których mowa w art. 12 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1
w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, wniesionych
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, są uwzględniane przy ustalaniu wysokości
zobowiązania określonego w art. 401c ust. 9 ustawy zmienianej w art. 5.
2. Informację, o której mowa w art. 400k ust. 2 pkt 3 ustawy zmienianej w art. 5, za
kwartał poprzedzający kwartał, w którym weszła w życie niniejsza ustawa, Zarząd
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej składa według przepisów
dotychczasowych.
Art. 10. Do udzielenia i finansowania dopłat do demontażu pojazdów wycofanych
z eksploatacji za 2015 rok stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 11. Zarząd Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
składa informację, o której mowa w art. 400k ust. 2 pkt 4 ustawy zmienianej w art. 5,
za rok 2015 według przepisów dotychczasowych.
Art. 12. Do opłat za brak sieci zbierania pojazdów należnych za okres przed dniem
1 stycznia 2016 r. stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 13. Do czasu utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1 ustawy
zmienianej w art. 6, do zawiadomień składanych na podstawie art. 13 ustawy zmienianej
w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy zmienianej
w art. 6, wprowadzający pojazd dołącza uwierzytelnione kopie umów, o których mowa
w art. 11 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 14. 1. Kto wbrew przepisowi art. 13 nie dołącza do zawiadomień o podjęciu
działalności w zakresie produkcji, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów
– 17 –
uwierzytelnionych kopii umów z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu, podlega
karze grzywny.
2. Orzekanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, następuje na zasadach i w trybie
określonych w ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach
o wykroczenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 395, z późn. zm.5)).
Art. 15. 1. Próbę strzępienia, o której mowa w art. 38 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1,
wykonuje się w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Jeżeli przedsiębiorca prowadzący strzępiarkę wykonał próbę strzępienia, o której
mowa w art. 38 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy, jest zwolniony z obowiązku, o którym mowa w ust. 1.
Art. 16. Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, prowadzonych na podstawie:
1)
art. 39 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1,
2)
art. 72 ustawy zmienianej w art. 4
– stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 17. 1. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 23 ust. 8 ustawy zmienianej
w art. 1, zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 23 ust. 8 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
jednak nie dłużej niż 24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1,
zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
art. 38 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, jednak nie dłużej niż 24 miesiące od dnia wejścia
w życie niniejszej ustawy.
Art. 18. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2015 r., z wyjątkiem:
1)
art. 1 pkt 7, 8, pkt 10 w zakresie art. 14, pkt 17 i 23, art. 2, art. 3 oraz art. 5 pkt 1 i pkt 3
lit. b, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.;
2)
art. 1 pkt 24, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.;
3)
art. 1 pkt 25, który wchodzi w życie z dniem utworzenia bazy, określonym
w komunikacie, o którym mowa w art. 238 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
o odpadach.

Załącznik
do ustawy
z dnia


WZORY OBLICZANIA WYSOKOŚCI OPŁATY ZA BRAK SIECI
ZBIERANIA POJAZDÓW


1. Wysokość należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów dla wprowadzającego pojazdy,
o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów
wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2013 r. poz. 1162, z późn. zm.), należy obliczać
w następujący sposób:
E1 + E2 + ... + E48
A = B + (C × D ×
)
365

2. Wysokość należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów dla wprowadzającego pojazdy,
o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów
wycofanych z eksploatacji, należy obliczać w następujący sposób:
E1 + E2 + E3
A = B + (C × D ×
)
365

Objaśnienia
A – wysokość należnej opłaty za brak sieci liczona w zł,
B – opłata stała za brak sieci w zł,
C – liczba pojazdów wprowadzonych na terytorium kraju w ciągu roku kalendarzowego
przez danego wprowadzającego w szt.,
D – stawka opłaty za brak sieci w zł,
E z indeksem liczbowym – liczba dni, w których do zapewnienia sieci brakowało
kolejnych stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów.

UZASADNIENIE
Projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
oraz niektórych innych ustaw wprowadza zmiany w następujących ustawach:
− ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1162, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o recyklingu
pojazdów”,
− ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r.
poz. 1137, z późn. zm.),
− ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1232, z późn. zm.),
− ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U.
z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.),
− ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U.
z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.),
− ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn.
zm.).
Konieczność nowelizacji ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
wynika przede wszystkim z potrzeby zapewnienia pełnej transpozycji dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie
pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. Urz. WE L 269 z 21.10.2000, str. 34, z późn.
zm.), zwanej dalej „dyrektywą 2000/53/WE”, oraz skierowania strumienia
powstających odpadów do legalnych stacji demontażu (wyeliminowania szarej strefy
w przetwarzaniu pojazdów wycofanych z eksploatacji). Komisja Europejska w 2009 r.
wystosowała do Polski zarzuty formalne, a w dniu 22 marca 2012 r. uzasadnioną opinię
dotyczącą nieprawidłowej transpozycji dyrektywy 2000/53/WE (naruszenie
nr 2008/2330).
Poniżej przedstawiono szczegółowe uzasadnienie proponowanych zmian.
W ustawie o recyklingu pojazdów zaproponowano zmianę art. 2 ust. 1a dotyczącego
zakresu stosowania określonych przepisów tej ustawy do motorowerów trójkołowych
zaliczanych do kategorii L2e, w celu pełnego dostosowania do przepisów art. 3 ust. 5
dyrektywy 2000/53/WE.
Zaproponowano także zmianę obowiązującej definicji pojęcia „wprowadzającego
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: