eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych

projekt dotyczy określenia możliwości prowadzenia przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, albo działające na zasadach właściwych dla tych spółek posiadających siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej prowadzenia działalności w zakresie gier hazardowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2927
  • Data wpłynięcia: 2014-11-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o grach hazardowych
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1201

2927

– 5 –
„2) złożeniu właściwej kwoty na rachunku bankowym wskazanym przez organ
udzielający koncesji lub zezwoleń.”,
b)
uchyla się pkt 3;
16) art. 64 otrzymuje brzmienie:
„Art. 64. W przypadku gdy określona lub zadeklarowana kwota podatku od gier
nie została zapłacona w terminie lub w przypadku zgłoszenia roszczenia zgodnie
z art. 63 ust. 4, organ udzielający koncesji lub zezwolenia może wezwać gwaranta do
zapłaty, obciążyć rachunek bankowy, o którym mowa w art. 63 ust. 3 pkt 2.”;
17) w art. 71:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz
jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi
działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie udzielonej koncesji lub
udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot
urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry pokera.”,
b)
w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) urządzanie
gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii
promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa
w art. 7 ust. 1a, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry
pokera;”,
c)
w ust. 3 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„Obowiązek podatkowy w podatku od gier powstaje z dniem rozpoczęcia
urządzania gier hazardowych.”,
d)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4. W przypadku podmiotów prowadzących działalność w zakresie zakładów
wzajemnych obowiązek podatkowy powstaje z dniem rozpoczęcia urządzania gier
w pierwszym z punktów lub na pierwszej ze stron internetowych objętych
zezwoleniem.
5. W przypadku gdy nie można określić dnia, w którym powstał obowiązek
podatkowy z tytułu urządzania gier lub czynności podlegającej opodatkowaniu
podatkiem od gier, za datę jego powstania uznaje się dzień, w którym uprawniony
organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej stwierdził urządzanie gier lub
wykonanie czynności.”;
– 6 –
18) w art. 73:
a)
dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1,
b)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) w loterii audioteksowej – przychód, w rozumieniu przepisów o podatku
dochodowym od osób prawnych, organizatora loterii audioteksowej uzyskany
z tej loterii;”,
c)
dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Podstawy opodatkowania poszczególnych rodzajów gier hazardowych
określone w ust. 1 nie podlegają sumowaniu, w szczególności podstawa
opodatkowania, o której mowa w ust. 1 pkt 7, nie podlega sumowaniu z podstawą
opodatkowania, o której mowa w ust. 1 pkt 9.”;
19) w art. 89 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) w ust. 1 pkt 1 – wynosi 100 % przychodu, w rozumieniu odpowiednio przepisów
o podatku dochodowym od osób fizycznych albo przepisów o podatku
dochodowym od osób prawnych, uzyskanego z urządzanej gry;”;
20) w art. 129 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych oraz gier na
automatach urządzanych w salonach gier na automatach na podstawie zezwoleń
udzielonych przed dniem wejścia w życie ustawy jest prowadzona, do czasu
wygaśnięcia tych zezwoleń, przez podmioty, którym ich udzielono, według przepisów
dotychczasowych, o ile ustawa nie stanowi inaczej.
2. Postępowania w sprawie udzielania zezwoleń na prowadzenie działalności
w zakresie gier na automatach o niskich wygranych oraz gier na automatach
urządzanych w salonach gier na automatach, wszczęte i niezakończone przed dniem
wejścia w życie ustawy, umarza się.”;
21) art. 131 otrzymuje brzmienie:
„Art. 131. Do podmiotów, o których mowa w art. 129 ust. 1, przepisy art. 11
i art. 12 stosuje się odpowiednio.”;
22) w art. 133 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do podmiotów, o których mowa w art. 129 ust. 1, stosuje się art. 27 ust. 3.”;
23) w art. 135:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
– 7 –
„2. Zmiana zezwolenia nie może dotyczyć zmiany miejsc urządzania gry,
z wyjątkiem zmniejszenia liczby punktów gry na automatach o niskich
wygranych.”,
b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Zezwolenia, o których mowa w art. 129 ust. 1, nie mogą być
przedłużane.”;
24) w art. 138 uchyla się ust. 1.
Art. 2. Postępowania, o których mowa w art. 2 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 1,
wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, są prowadzone na
podstawie przepisów dotychczasowych.
Art. 3. 1. Złożone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zabezpieczenia
hipoteczne zachowują ważność do czasu ich zwolnienia.
2. Do zabezpieczeń hipotecznych, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepis art. 64
ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym.
Art. 4. Przepisy art. 73 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą stosuje się, począwszy od okresu rozliczeniowego następującego po okresie
rozliczeniowym, w którym niniejsza ustawa weszła w życie.
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2015 r.























10/52rch
UZASADNIENIE

Projektowana ustawa wprowadza zmiany do ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach
hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.), która wraz z aktami
wykonawczymi w sposób kompleksowy reguluje warunki urządzania i zasady
prowadzenia działalności w obszarze gier hazardowych.
I.
Potrzeba i cel wydania aktu
Potrzebą i celem zaprojektowania objętych niniejszą ustawą zmian są:
1) potrzeba wyraźnego określenia możliwości prowadzenia działalności w zakresie
gier hazardowych przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością, albo działające na zasadach właściwych dla tych spółek,
posiadające siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub
państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) –
strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, prowadzące działalność
w zakresie gier, o których mowa w art. 6 ust. 1–3 lub w art. 7 ust. 2 – na zasadach
i warunkach określonych w zatwierdzonym regulaminie, udzielonym zezwoleniu
i koncesji, a także wynikających z przepisów o grach hazardowych, za
pośrednictwem utworzonego w tym celu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
oddziału,
2) rozwiązanie problemu czasu oczekiwania na rozstrzygnięcia charakteru gier,
3) zapewnienie prawidłowości funkcjonowania rynku gier i dokonywanych rozliczeń.
II. Istniejący stan rzeczy w dziedzinie objętej unormowaniem
1. Funkcjonujące dotychczas w oparciu o aktualne prawodawstwo ramy
podejmowania działalności w obszarze gier hazardowych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne dyktowane były zarówno
wyłączeniem obszaru gier hazardowych spod zakresu stosowania dyrektywy
nr 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r.
dotyczącej usług na rynku wewnętrznym (Dz. Urz. UE L 376 z 27.12.2006, str. 36),
jak i brakiem harmonizacji wspólnotowej w obszarze prawodawstwa z zakresu gier
hazardowych. Obszar gier losowych i zakładów wzajemnych nie jest bowiem
uregulowany przez wtórne prawo wspólnotowe.
Niezależnie od powyższego, obserwowany kierunek orzecznictwa Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej pozwala stwierdzić dążenie do wypracowania

wspólnych norm dla organizacji rynku gier hazardowych.
2. W świetle obowiązujących regulacji jedynym organem uprawnionym do
rozstrzygania, w trybie art. 2 ust. 6 i 7 ustawy, o charakterze planowanych/
organizowanych przez podmioty przedsięwzięć jest Minister Finansów.
3. W istniejącym stanie prawnym ustawa nie przewiduje możliwości sumowania
podstaw opodatkowania. Jednakże z uwagi na rozbieżności w praktyce, zakłada się
wprowadzenie wyraźnego zakazu.
W zakresie przepisów podatkowych obowiązująca ustawa wyłącza z przedmiotu
opodatkowania loterie promocyjne, podczas gdy podmiot je urządzający w świetle
art. 71 ust. 1 ujęty jest w definicji podatnika. Odnośnie zaś do tzw. małych loterii
fantowych/gry bingo fantowe, podmioty urządzające tego rodzaju gry nie są
wymienione jako podatnicy podatku od gier, podczas gdy tego rodzaju małe loterie
fantowe/gry bingo fantowe obecnie objęte są zakresem przedmiotu opodatkowania.
Ustawa w obowiązującym stanie prawnym utożsamia, co do zasady, moment
powstania obowiązku podatkowego z dniem rozpoczęcia wykonywania działalności.
Ustawa o grach hazardowych, w aktualnym jej brzmieniu, nie definiuje pojęcia
przychodu, którym posługuje się w odniesieniu do podstawy opodatkowania
podatkiem od gier w loterii audioteksowej oraz w odniesieniu do wysokości kary
pieniężnej wymierzanej urządzającemu bądź uczestnikowi gry hazardowej.
Wśród form zabezpieczeń finansowych, jakie podmioty zobowiązane są składać
w celu zapewnienia ochrony interesu finansowego uczestników gier hazardowych
oraz zabezpieczenia zobowiązań podatkowych w podatku od gier, ustawa
w dotychczasowym jej brzmieniu przewiduje również zabezpieczenie hipoteczne.
III. Różnice między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
1. Według projektowanego stanu prawnego, wyraźnie wskazana została możliwość
prowadzenia działalności przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością albo działające na zasadach właściwych dla tych spółek,
posiadające siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub
państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) –
strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym za pośrednictwem
utworzonego w tym celu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddziału.
2. Różnica między dotychczasowym a projektowanym rozwiązaniem odnoszącym się
do postępowań rozstrzygających charakter gier polega na propozycji wprowadzenia

2
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: