eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o rybołówstwie morskim

Rządowy projekt ustawy o rybołówstwie morskim

Rządowy projekt ustawy o rybołówstwie morskim

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2919
  • Data wpłynięcia: 2014-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o rybołówstwie morskim
  • data uchwalenia: 2014-12-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 222

2919

– 53 –
naruszeń i punktów za poważne naruszenia) stanowią odzwierciedlenie bieżącej
organizacji zadań wykonywanych przez administrację rybacką.
Ponadto w projektowanym rozdziale wprowadzone zostały przepisy określające sposób
przeprowadzania inspekcji przez inspektorów rybołówstwa morskiego oraz
sporządzania w jej następstwie sprawozdania. W porównaniu do obecnie obowiązującej
ustawy z dnia 19 lutego 2004 r. o rybołówstwie, przepisy dotyczące przeprowadzania
inspekcji zawarte w projektowanym rozdziale zostały skrócone tak, aby nie powtarzać
przepisów w tym zakresie zawartych w rozporządzeniu nr 1224/2009.
Należy również zauważyć, że odmiennie niż w obecnie obowiązującej ustawie z dnia
19 lutego 2004 r. o rybołówstwie, zgodnie z którą do kontroli rybołówstwa stosuje się
przepisy rozdziału 5 (Kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorcy) ustawy z dnia
2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w projektowanym rozdziale
zawarty został przepis, zgodnie z którym przepisy ustawy o swobodzie działalności
gospodarczej dotyczące kontroli nie mają zastosowania do przeprowadzania kontroli
połowów i inspekcji przeprowadzanych na podstawie niniejszego rozdziału.
Podyktowane jest to specyfiką przeprowadzania kontroli w rybołówstwie, której zasady
zostały szczegółowo opisane w rozporządzeniu nr 1224/2009 oraz rozporządzeniu
nr 404/2011.
Mając powyższe na uwadze wskazać należy, iż na gruncie projektowanej ustawy
organami administracji rybołówstwa morskiego będą:
1) minister właściwy do spraw rybołówstwa;
2) okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego – jako organy administracji
niezespolonej.
Okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego będą podlegać ministrowi właściwemu
do spraw rybołówstwa oraz będą oni powoływani i odwoływani przez tego ministra, po
zasięgnięciu opinii właściwego wojewody. Zastępców okręgowych inspektorów
rybołówstwa morskiego powoływał i odwoływał będzie minister właściwy do spraw
rybołówstwa, na wniosek okręgowych inspektorów rybołówstwa morskiego.
Minister właściwy do spraw rybołówstwa w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, siedziby i właściwość
miejscową okręgowych inspektorów rybołówstwa morskiego, mając na względzie
zapewnienie efektywności działania tych organów.
– 54 –
Okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego będą wykonywać swoje zadania za
pomocą okręgowych inspektoratów rybołówstwa morskiego. Natomiast okręgowe
inspektoraty rybołówstwa morskiego tworzył i znosił będzie, w drodze rozporządzenia,
minister właściwy do spraw rybołówstwa, mając na względzie siedziby i właściwość
miejscową okręgowych inspektorów rybołówstwa morskiego oraz zapewnienie
efektywności działania organów administracji rybołówstwa morskiego. Organizację
okręgowego inspektoratu rybołówstwa morskiego określać będzie statut nadany,
w drodze zarządzenia, przez ministra właściwego do spraw rybołówstwa.
W sprawach należących do właściwości organów administracji rybołówstwa morskiego,
rozstrzyganych w trybie postępowania administracyjnego, decyzje w pierwszej instancji
wydawać będzie okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego, chyba że na podstawie
przepisu szczególnego organem właściwym w pierwszej instancji jest minister
właściwy do spraw rybołówstwa. Przewiduje się, że minister właściwy do spraw
rybołówstwa będzie organem wyższego stopnia w rozumieniu przepisów Kodeksu
postępowania administracyjnego w stosunku do okręgowych inspektorów rybołówstwa
morskiego.
Organy administracji rybołówstwa morskiego działają na terytorium i w wyłącznej
strefie ekonomicznej Rzeczypospolitej Polskiej, a także są właściwe w sprawach
wykonywania zadań poza tymi obszarami, w zakresie określonym ustawami, umowami
i porozumieniami międzynarodowymi oraz przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi
wykonywania rybołówstwa morskiego, wprowadzania do obrotu produktów
rybołówstwa oraz rynków rybnych.
Projektuje się, że minister właściwy do spraw rybołówstwa będzie:
1)
odpowiedzialny za monitorowanie działalności połowowej statków rybackich za
pomocą satelitarnego systemu monitorowania statków, o którym mowa w art. 9
ust. 1 rozporządzenia nr 1224/2009;
2)
zbierał, gromadził i przetwarzał dane w zakresie wykonywania rybołówstwa
morskiego;
3)
realizował obowiązki państwa członkowskiego Unii Europejskiej dotyczące:
a) przypadkowych połowów waleni, określone w rozporządzeniu nr 812/2004,
b) krajowego programu, o którym mowa w art. 80 ust. 1 lit. a, w tym
przekazywania sprawozdań, o których mowa w art. 25 ust. 3 rozporządzenia
– 55 –
1380/2013;
4)
umożliwiał przekazywanie informacji, o których mowa w art. 40 ust. 1
rozporządzenia nr 1005/2008, poprzez stronę internetową urzędu obsługującego
tego ministra;
5)
pełnił funkcję organu, o którym mowa w art. 5 ust. 5 rozporządzenia
nr 1224/2009;
6)
za pośrednictwem CMR:
a)
przyjmował uprzednie powiadomienia, o których mowa w art. 17 i 18
rozporządzenia 1224/2009,
b)
przyjmował uprzednie zgłoszenia, o których mowa w art. 17 rozporządzenia
1098/2007,
c)
wykonywał obowiązki państwa członkowskiego Unii Europejskiej w zakresie
powiadomienia o wejściu do portu i wyładunku w innym państwie
członkowskim Unii Europejskiej,
d)
realizował zadania punktu kontaktowego, o którym mowa w art. 80 ust. 5
rozporządzenia nr 1224/2009,
e)
monitorował i dokonywał kontroli danych, o którym mowa w art. 21
rozporządzenia 404/2011;
7)
zatwierdzał świadectwa połowowe, o których mowa w art. 12 ust. 3
rozporządzenia 1005/2008;
8)
wyznaczał obserwatorów kontroli, o których mowa w art. 93 ust. 2 rozporządzenia
404/2011;
9)
przekazywał informacje, o których mowa w art. 34 rozporządzenia nr 1224/2009.
Natomiast w zakresie nieuregulowanym w projektowanej ustawie, jeżeli jest to
niezbędne dla ochrony żywych zasobów morza i zachowania porządku przy połowach,
okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego będą mogli wydawać przepisy
porządkowe, zawierające zakazy lub nakazy określonego zachowania. Przepisy
porządkowe ustanawiane będą w formie zarządzenia porządkowego. Zarządzenie to
podlegać będzie ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym właściwym ze
względu na terytorialny zakres obowiązywania tego zarządzenia. W razie konieczności
natychmiastowego wprowadzenia w życie zarządzenia porządkowego, będzie mogło
ono być publikowane w drodze obwieszczeń w miejscach jego obowiązywania, drogą
radiową lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie. Dzień takiego
– 56 –
opublikowania zarządzenia porządkowego będzie dniem jego ogłoszenia. Zarządzenia
porządkowe będą mogły przewidywać, za naruszenie ich przepisów, kary grzywny
wymierzane na zasadach i w trybie określonych w prawie o wykroczeniach.
W odniesieniu do kompetencji okręgowego inspektora rybołówstwa morskiego, należy
wskazać, że będzie on właściwy do:
1)
sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o rybołówstwie morskim
i o organizacji rynku rybnego, w tym:
a)
wykonywania kontroli, a także inspekcji, o których mowa w rozporządzeniu
nr 1224/2009 oraz rozporządzeniu nr 1005/2008,
b)
w przypadku przywozu produktów rybołówstwa drogą morską realizowania
obowiązków państwa członkowskiego Unii Europejskiej, o których mowa
w rozporządzeniu nr 1005/2008,
2)
dokonywania oceny wagi naruszeń przepisów WPR w ramach wspólnotowego
systemu kontroli,
3)
wymierzania kar pieniężnych za naruszenia przepisów o rybołówstwie morskim
oraz o organizacji rynku rybnego,
4)
przyznawania punktów za poważne naruszenia, o których mowa w art. 42 ust. 1
lit. a rozporządzenia nr 1005/2008 oraz stosowania środków, o których mowa
w art. 43 rozporządzenia 1005/2008,
5)
poświadczania dokumentów, o których mowa w art. 7 ust. 2 i 3 rozporządzenia
404/2011,
6)
poświadczania dokumentów, o których mowa w art. 14 ust. 4 lub 5,
7)
wykonywania obowiązków państwa członkowskiego Unii Europejskiej w zakresie
przyjęcia deklaracji, o której mowa w art. 8 ust. 1 rozporządzenia nr 1005/2008,
i przekazywania jej ministrowi właściwemu do spraw rybołówstwa,
8)
weryfikowania silników zgodnie z art. 39–41 rozporządzenia 1224/2009
– za pośrednictwem inspektorów rybołówstwa morskiego.
Okręgowy inspektor wykonywał będzie także zadania punktu kontaktowego, o którym
mowa w art. 80 rozporządzenia nr 1224/2009.
Dodatkowo okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego przy realizacji swoich zadań
będą współdziałali z organami Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-
-Spożywczych, Służby Celnej, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Weterynaryjnej,
– 57 –
Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Policji, Państwowej Straży Rybackiej, Straży
Granicznej, Inspekcji Transportu Drogowego, kontroli skarbowej oraz ze strażami
gminnymi, wojewódzkimi inspektoratami ochrony środowiska, podmiotami
zarządzającymi portami i przystaniami morskimi i z terenowymi organami administracji
morskiej z uwzględnieniem właściwości i kompetencji tych organów i jednostek
organizacyjnych.
Czynności kontrolne i inspekcje podejmowane przez okręgowego inspektora
rybołówstwa morskiego wykonywane będą po okazaniu legitymacji służbowej,
a w czasie ich wykonywania inspektor rybołówstwa morskiego będzie obowiązany
nosić na widocznym miejscu oznakę służbową.
W czasie wykonywania czynności kontrolnych i inspekcji, inspektor rybołówstwa
morskiego jest uprawniony do:
1)
zatrzymania statku rybackiego i wejścia na jego pokład;
2)
kontroli dokumentów tożsamości, dziennika połowowego, dokumentu
przewozowego oraz dokumentów uprawniających do wykonywania rybołówstwa
morskiego, prowadzenia skupu lub przetwórstwa na morzu organizmów morskich,
połowów organizmów morskich w celach naukowo-badawczych, szkoleniowych
albo sportowo-rekreacyjnych, prowadzenia zarybiania oraz chowu lub hodowli ryb
i innych organizmów morskich;
3)
sprawdzania, czy rybołówstwo jest wykonywane zgodnie z obowiązującymi
przepisami, w tym z umowami międzynarodowymi i porozumieniami;
4)
kontroli narzędzi połowowych i złowionych organizmów morskich;
5)
kontroli pomieszczeń statków, środków transportu, magazynów, przetwórni
i innych pomieszczeń służących do przechowywania organizmów morskich na
lądzie;
6)
żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień;
7)
wykonywania innych czynności niezbędnych do przeprowadzenia kontroli,
a w przypadkach uzasadnionego podejrzenia naruszenia przepisów ustawy – do
zatrzymania:
a)
dokumentów, o których mowa w pkt 2, z wyjątkiem dokumentów tożsamości,
b)
organizmów morskich i narzędzi połowowych oraz ich zabezpieczenia.
strony : 1 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 40 ... 60

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: