eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Jersey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, sporządzonej w Londynie dnia 2 grudnia 2011 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Jersey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, sporządzonej w Londynie dnia 2 grudnia 2011 r.

projekt dotyczy rozgraniczenia prawa do opodatkowania zysków z transportu międzynarodowego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 279
  • Data wpłynięcia: 2012-03-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Jersey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, sporządzonej w Londynie dnia 2 grudnia 2011 r.
  • data uchwalenia: 2012-04-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 616

279


Druk nr 279

Warszawa, 26 marca 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-20-12

Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej

Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy


- o ratyfikacji Umowy między
Rzecząpospolitą Polską a Jersey

w sprawie unikania podwójnego
opodatkowania w odniesieniu do
przedsiębiorstw eksploatujących statki
morskie lub statki powietrzne


w transporcie międzynarodowym,
sporządzonej w Londynie dnia


2 grudnia 2011 r.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Spraw
Zagranicznych i Minister Finansów.

Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt

U S T A W A
z dnia

o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Jersey w sprawie unikania
podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących
statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym,
sporządzonej w Londynie dnia 2 grudnia 2011 r.

Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Jersey w sprawie
unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących
statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, sporządzonej
w Londynie dnia 2 grudnia 2011 r.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.









06/03/EP
U Z A S A D N I E N I E

I. Potrzeba i cel zawarcia Umowy
Polska dotychczas nie zawarła z Jersey umowy o unikaniu podwójnego
opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie
i statki powietrzne w transporcie międzynarodowym. Zgodnie z rozporządzeniem
Ministra Finansów z dnia 16 maja 2005 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów
stosujących szkodliwą konkurencję podatkową dla celów podatku dochodowego od
osób prawnych (Dz. U. Nr 94, poz. 791), Jersey znajduje się na liście krajów oraz
terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.
Wejście w życie niniejszej umowy umożliwi wyraźne rozgraniczenie praw
Umawiających się Stron do opodatkowania dochodów z transportu
międzynarodowego.
Przedmiotowa umowa jest jedną z trzech umów, która została podpisana z Jersey.
Pozostałymi są:
– Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Jersey o wymianie informacji
w sprawach podatkowych,
– Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Jersey w sprawie unikania
podwójnego opodatkowania osób fizycznych.
Transparentna polityka w zakresie wymiany informacji po wejściu w życie Umowy
spowoduje zmianę statusu Jersey, tj. wykreślenie tego terytorium z listy krajów
stosujących szkodliwe praktyki podatkowe. Powyższe oznacza, iż polscy podatnicy
zostaną zwolnieni z obowiązku sporządzania szczegółowej dokumentacji transakcji
prowadzonych w relacjach z rezydentami Jersey, określonego w art. 9a ustawy
z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w art. 25a
ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

II. Informacje ogólne
Jersey jest terytorium zależnym Wielkiej Brytanii, ale nie wchodzi w skład
Zjednoczonego Królestwa. Wielka Brytania odpowiada za kwestie obronne
i zagraniczne wyspy. Jersey prowadzi we własnym zakresie politykę wewnętrzną,
ma własny organ ustawodawczy, system prawny i podatkowy. Jersey nie jest
również częścią Unii Europejskiej. Na mocy specjalnego zapisu w traktacie
akcesyjnym Wielkiej Brytanii Jersey jest częścią obszaru celnego Unii Europejskiej.
W Jersey obowiązuje swoboda przepływu dóbr i usług, natomiast nie obowiązują
pozostałe spośród tzw. czterech swobód.
W ostatnich latach Jersey rozwija swoją międzynarodową tożsamość i we własnym
zakresie negocjuje z rządami innych państw kwestie pozostające w zakresie
kompetencji wyspy.

III. System podatkowy Wyspy Jersey
System podatkowy Jersey jest zasadniczo niezależny od systemu podatkowego
Wielkiej Brytanii. Ze względu na niski poziom obciążeń podatkowych oraz
zwolnienia podatkowe Jersey należy do grupy tzw. rajów podatkowych (offshore
center).
Status rezydenta
W Jersey nie ma ustawowej definicji pojęcia rezydencji oraz stałej rezydencji dla
osób fizycznych dla celów podatkowych. W praktyce uznaje się osobę fizyczną za
rezydenta, jeżeli przebywa ona w Jersey powyżej 6 miesięcy w każdym roku
podatkowym lub powyżej 3 miesięcy przeciętnie rocznie w okresie 4 lat. Ponadto za
rezydenta Jersey uznaje się osobę fizyczną, która utrzymuje i korzysta z miejsca
zamieszkania w Jersey, niezależnie od długości wizyt.
Stały pobyt osób fizycznych oznacza większy stopień ciągłości życia w Jersey.
Wprawdzie brak regulacji prawnych w tym zakresie, niemniej biorąc pod uwagę
występowanie tego pojęcia również w Wielkiej Brytanii, dla celów określenia
stałego pobytu w Jersey, można się powoływać na orzecznictwo Wielkiej Brytanii.
Osoba, która ma za granicą dom, a także która za granicą posiada ośrodek interesów
życiowych w tym sensie, że prowadzi tam działalność handlową lub wykonuje
zawód, co powoduje, że stale przebywa poza Jersey, z wyjątkiem wakacji, jest
traktowana jako rezydent niemający stałej rezydencji, o ile średni roczny okres
przebywania w Jersey jest równy lub dłuższy niż 3 miesiące.

2
W przypadku osób posiadających status rezydenta niebędących stałymi
rezydentami, dochód uzyskany poza granicami Jersey podlega opodatkowaniu na
podstawie przekazów.
Co do zasady dochody małżonków są rozliczane łącznie, z wyjątkiem osób
pozostających w separacji, a także w przypadku kiedy obydwoje małżonkowie nie
są rezydentami Jersey. Jednakże każde z małżonków może wybrać oddzielne
opodatkowanie.
W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność handlową lub
wykonujących zawód w spółce osobowej, opodatkowaniu podlegają ich udziały
w dochodzie spółki, według obowiązującej dla nich stawki i z zastosowaniem
indywidualnych odliczeń, jednakże dokonywany jest jeden wspólny wymiar
podatku od dochodu dla całej spółki, za który wszyscy udziałowcy odpowiadają
solidarnie.
Podatki bezpośrednie
– opodatkowanie dochodów osób fizycznych
Wszelkie dochody uzyskiwane przez osoby fizyczne mające miejsce
zamieszkania na Jersey są opodatkowane stawką 20%, jednakże występują
liczne zwolnienia i ulgi podatkowe, w tym związane z płatnością
oprocentowania kredytów hipotecznych oraz składek na ubezpieczenie na życie.
W 2006 r. pod naciskiem konkurencji podobnych jurysdykcji, w tym Wyspy
Man, został obniżony poziom opodatkowania dochodów osobistych rezydentów
osiągających najwyższe zarobki – dotyczy to dochodów uzyskiwanych na Jersey
i przekraczających 1 mln GBP. Ponadto wprowadzono górny limit podatku od
przychodów z inwestycji poza Jersey osiąganych przez rezydentów na poziomie
250 tys. GBP.
– podatki pobierane u źródła
Stawka podatku potrącanego u źródła (withholding tax), należnego od
dochodów z odsetek bankowych z tytułu lokat rezydentów UE, wynosi 15% (od
dnia 1.07.2005 r.). Istnieje również możliwość odstąpienia od naliczania przez
bank należnego podatku od tych przychodów, co dla banku wiąże się
z obowiązkiem wymiany informacji z urzędem podatkowym państwa UE,
którego rezydentem jest klient banku.

3
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: