eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Jersey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, sporządzonej w Londynie dnia 2 grudnia 2011 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Jersey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, sporządzonej w Londynie dnia 2 grudnia 2011 r.

projekt dotyczy rozgraniczenia prawa do opodatkowania zysków z transportu międzynarodowego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 279
  • Data wpłynięcia: 2012-03-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Jersey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, sporządzonej w Londynie dnia 2 grudnia 2011 r.
  • data uchwalenia: 2012-04-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 616

279

Odesłanie do przepisów wewnętrznych Umawiających się Stron
Treść art. 3 ust. 2 jest uregulowaniem funkcjonującym zarówno w Modelowej
Umowie OECD o wymianie informacji w sprawach podatkowych, jak i Modelowej
Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku (odpowiednik art. 3
ust. 2), a także jest zamieszczany w zdecydowanej większości zawieranych przez
Polskę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Powyższe uregulowanie
odnosi się do ogólnych zasad interpretacji określeń stosowanych w Umowie, które
nie są w niej zdefiniowane. Z uwagi na fakt, iż umowy podatkowe zawierane są
przez jurysdykcje o różnych systemach podatkowych, ich treść jest swoistym
kompromisem, zawieranym przy uwzględnieniu dość dużego stopnia uogólnienia.
Konieczność uwzględnienia w umowie podatkowej definicji każdego z terminów w
niej występujących doprowadziłaby prawdopodobnie do braku możliwości jej
zawarcia, właśnie z uwagi na duże różnice w systemach prawnych obu Stron
umowy. Z tego względu, umowy podatkowe delegują definiowanie większości
pojęć do prawa wewnętrznego, gdyż jest to jedyna możliwość uwzględnienia jego
specyfiki. Należy również wspomnieć, iż odesłanie w zakresie definicji pojęć do
prawa wewnętrznego obu Stron jest uzasadnione długotrwałą procedurą zmiany
umowy międzynarodowej. redni okres funkcjonowania takiej umowy wynosi ok.
30 lat. Przy ciągłej ewolucji systemów podatkowych, zmiany w

prawie
wewnętrznym mogłyby spowodować brak możliwości efektywnego stosowania
umowy międzynarodowej z uwagi na funkcjonowanie sprzecznych lub różnych
definicji w obu aktach prawnych. Mimo prymatu umowy nad prawem
wewnętrznym, definicja zawarta w umowie, odnosząca się do nieistniejących już
w praktyce rozwiązań, nie spełniłaby zamierzonej funkcji. Zatem międzynarodowe
umowy podatkowe definiują wyłącznie pojęcia o charakterze fundamentalnym,
niezbędne dla ich funkcjonowania i zachowania intencji umawiających się stron.
Miejsce zamieszkania lub siedziba (rezydencja podatkowa)
Określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się
Państwie” oznacza każda osobę, która według prawa tego państwa podlega tam
opodatkowaniu ze względu na:
– jej
miejsce
zamieszkania,
– miejsce
stałego pobytu,

9
– siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym
charakterze.
Transport morski i lotniczy
Niniejszy przepis jest najważniejszym postanowieniem Umowy. Rozgranicza on
prawa do opodatkowania zysków z transportu międzynarodowego. Zgodnie z jego
brzmieniem, zyski osiągane przez przedsiębiorstwo Umawiającej się Strony
z eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków morskich lub statków
powietrznych podlegają opodatkowaniu tylko na terytorium tej Umawiającej się
Strony, na którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa. Jest
to rozwiązanie odmienne od rozwiązania funkcjonującego dotychczas w sytuacji
bezumownej. Zgodnie z Umową, w przypadku osiągania na terytorium RP zysków
z transportu międzynarodowego przez przedsiębiorstwo posiadające miejsce
faktycznego zarządu na terytorium Jersey, Polska odstąpi od opodatkowania takich
zysków. Analogiczne zwolnienie zostanie przyznane polskiemu przedsiębiorstwu
przez Jersey. Dotychczas Polska opodatkowywała tego rodzaju dochody w pełnej
wysokości.
Opodatkowanie dochodów osób wykonujących pracę na statkach morskich lub
statkach powietrznych w transporcie międzynarodowym regulowane jest
postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania niektórych
kategorii dochodów osób fizycznych.
Procedura wzajemnego porozumiewania się
W przypadku powstania problemów lub wątpliwości pomiędzy Umawiającymi się
Stronami dotyczących stosowania lub interpretacji Umowy, właściwe organy dołożą
wszelkich starań aby rozwiązać problem w drodze wzajemnego porozumienia.
Analogiczna procedura przewidziana jest w przypadku, gdy osoba fizyczna jest
zdania, że działania jednej lub obu Umawiających się Stron powodują lub
spowodują jej opodatkowanie niezgodnie z postanowieniami Umowy.

V. Skutki wejścia w życie Umowy
Podmioty prawa krajowego, których dotyczy Umowa
Minister Finansów będzie sprawował nadzór nad realizacją Umowy.

10
Przepisy Umowy będą miały zastosowanie do organów polskiej administracji
podatkowej stosujących postanowienia Umowy w stosunkach gospodarczych
pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Jersey.
Umowa ma bezpośredni związek z poniższymi aktami prawnymi:
– ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.) – podmiot i przedmiot
opodatkowania, źródła przychodów, zwolnienia przedmiotowe, podstawa
obliczenia i wysokość podatku, pobór podatku lub zaliczek na podatek przez
płatników, szczególne zasady ustalania dochodu,
– ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.) – podmiot i przedmiot
opodatkowania, przychody, koszty uzyskania przychodów, zwolnienia
przedmiotowe, podstawa opodatkowania i wysokość podatku, pobór podatku.
Ponadto następujące akty prawne są związane z przedmiotowym projektem:
– ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.
Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) – informacje podatkowe, kontrola podatkowa,
tajemnica skarbowa, wymiana informacji podatkowych z innymi państwami,
– ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.) – udzielanie
pomocy obcemu państwu oraz korzystanie z jego pomocy przy dochodzeniu
należności pieniężnych,
– ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r.
Nr 41, poz. 214, z późn. zm.) – postępowania kontrolne.
Skutki finansowe
Wejście w życie Umowy nie będzie miało ujemnego skutku dla dochodów sektora
finansów publicznych. Umowa w znacznej części jest odzwierciedleniem
jednostronnych mechanizmów przewidzianych przez polskie prawo wewnętrzne dla
celów unikania podwójnego opodatkowania.
Skutki społeczne i gospodarcze
Umowa zostanie z pewnością pozytywnie przyjęta przez przedsiębiorstwa
prowadzące działalność w transporcie międzynarodowym w relacjach Polska

11
– Jersey. Jej wejście w życie może przyczynić się do zintensyfikowania relacji
gospodarczych na tym obszarze.
Skutki polityczne
Zawarcie Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dochodów z transportu
międzynarodowego z Jersey może być ważnym krokiem w kierunku rozwoju
dwustronnej współpracy podatkowej. Efektywne funkcjonowanie takiej umowy,
w powiązaniu z umową o wymianie informacji podatkowych, w następnych latach
może stanowić podstawę do podjęcia rozmów zmierzających do zawarcia pełnej
umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Jersey.
Skutki prawne
Umowa stanie się częścią funkcjonujących już w Polsce mechanizmów usuwania
podwójnego opodatkowania dochodów osób fizycznych. Po jej wejściu w życie
rozszerzeniu ulegnie zakres terytorialny jurysdykcji, z którymi Polska zawarła
umowy międzynarodowe wyraźnie rozgraniczające prawa do opodatkowania
danych kategorii dochodów.
Postanowienia projektu Umowy nie są sprzeczne z obowiązującym w Polsce
ustawodawstwem ani z prawem Unii Europejskiej.

VI. Tryb związania Rzeczypospolitej Polskiej Umową
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.) związanie
Rzeczypospolitej Polskiej przedmiotowym Protokołem nastąpi w drodze ratyfikacji
za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, ponieważ Protokół ten spełnia przesłanki
określone w art. 89 ust. 1 pkt 5 oraz art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z 2001 r. Nr 28, poz. 319,
z 2006 r. Nr 200, poz. 1471 oraz z 2009 r. Nr 114, poz. 946).




07/03/EP

12
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: