eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uzasadnienie

4. Wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2015 przyjęto wynagrodzenia w państwowych
jednostkach budżetowych dla pracowników objętych przepisami ustawy z dnia 23 grudnia
1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie
niektórych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 431, z późn. zm.), co do zasady, na poziomie
nominalnym z roku 2014 z uwzględnieniem rozdysponowanych rezerw celowych w 2014 r.
oraz dodatkowego wynagrodzenia rocznego naliczonego zgodnie z ustawowo określonymi
zasadami.
Poziom z roku 2014 nie dotyczy sędziów delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości
lub innej jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości albo przez niego
nadzorowanej, których wynagrodzenia są finansowane ze środków pozostających
w dyspozycji Ministra Sprawiedliwości, prokuratorów oraz asesorów prokuratorskich.
Wynagrodzenia dla sędziów i prokuratorów ustalone są w relacji do przeciętnego
wynagrodzenia w drugim kwartale roku poprzedniego. Zgodnie z komunikatem Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 11 sierpnia 2014 r. przeciętne wynagrodzenie
w drugim kwartale 2014 r. wyniosło 3.739,97 zł i w porównaniu do drugiego kwartału 2013 r.
(3.612,51 zł) wzrosło o 3,53%. Wysokość wynagrodzenia zasadniczego dla asesorów
prokuratorskich ustalana jest w relacji do wynagrodzenia zasadniczego prokuratora
prokuratury rejonowej powiększonego o należną składkę z tytułu ubezpieczenia
społecznego.
Wynagrodzenia te ujęte zostały w załączniku nr 6 do projektu ustawy budżetowej
w podziale na poszczególne grupy pracownicze, części i działy klasyfikacji dochodów
i wydatków łącznie z rezerwami celowymi, w wysokości 28.144.970 tys. zł (bez składek
na ubezpieczenia społeczne i na Fundusz Pracy) i w porównaniu do roku 2014 (bez rezerw
celowych – 27.697.253 tys. zł) wzrosły o kwotę 447.717 tys. zł, co stanowi 1,6%.
Zmiany wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych w 2015 r.,
w porównaniu do ustawy budżetowej na rok 2014 (bez rezerw celowych), wynikają przede
wszystkim z następujących tytułów:
1) skutków przechodzących związanych z rozdysponowaniem rezerw celowych z roku
2014, a także utworzenia nowych rezerw celowych,
2) wzrostu dodatkowego wynagrodzenia rocznego,
3) zwiększenia funduszu wynagrodzeń:
− ministra właściwego do spraw wewnętrznych dla 160 etatów w związku z
planowanym utworzeniem w strukturach Zakładu Emerytalno – Rentowego MSW
73

komisji lekarskich, co związane jest z wejściem w życie nowych przepisów w tym
zakresie,
− Rzecznika Praw Pacjenta dla 9 etatów z przeznaczeniem na osiągnięcie docelowej
liczby 50 Rzeczników Praw Pacjenta Szpitali Psychiatrycznych, wynikającej
z uzasadnienia do ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia
psychicznego (Dz.U. Nr 141, poz. 1183),
− ministra Obrony Narodowej na zwiększenie dla 2.650 etatów żołnierzy zawodowych,
w celu zwiększenia polskiej armii do poziomu 100 tys. żołnierzy zawodowych,
− Rządowego Centrum Legislacji dla 3 etatów na realizację nowych zadań związanych
z aktualizacją tekstów jednolitych aktów prawnych,
− Urzędu Transportu Kolejowego dla 15 etatów w związku ze zwiększonymi zadaniami
wynikającymi z nowych reguł prawnych, m.in. w zakresie wydawania zezwoleń
na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów strukturalnych, nadzorem nad
czasem pracy i licencjonowaniem maszynistów kolejowych oraz certyfikatami
bezpieczeństwa (co stanowi kolejny etap realizacji skutków wynikających z ustawy
nakładającej zadania na Urząd w tym zakresie),
− Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie (w części ministra właściwego do spraw
transportu) dla 6 etatów na zadania związane z systemem informacji rzecznej RIS,
wynikające z uzasadnienia do ustawy z dnia 10 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy
o żegludze śródlądowej oraz ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej
(Dz. U. Nr 168, poz. 1003),
− ministra właściwego do spraw środowiska dla 20 etatów na nowe zadania związane
m.in. z koniecznością profesjonalnego nadzoru geologicznego, który zapewni
prawidłowe wykonywanie koncesji, nadzór nad działalnością koncesjonariuszy (w tym
kontrolę wykonywania koncesji), organizację planowanych przetargów, a także
udzielenia koncesji w trybie open door – dla kopalin objętych własnością górniczą
innych niż węglowodory, wynikające z uzasadnienia do ustawy z dnia 11 lipca 2014 r.
o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. 1133),
− ministra właściwego do spraw gospodarki dla 40 etatów w związku z koniecznością
zapewnienia prawidłowej obsługi systemu teleinformatycznego Centralna Ewidencja i
Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) poszerzonego o działanie
Elektronicznego Punktu Kontaktowego. Osoby te będą wykonywać prace związane z
weryfikacją i porządkowaniem wpisu w bazie danych systemu,
− ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego dla 2 etatów na
koordynację zadań wynikających z wprowadzenia Karty Dużej Rodziny,
74

− ministra właściwego do spraw zagranicznych na zwiększenie zatrudnienia m. in. dla
14,5 etatu w związku z realizacją zadań Służby Ochrony i Kontaktu,
4) podwyżek wynagrodzeń sędziów, prokuratorów i asesorów prokuratorskich,
5) wzrostu związanego z zabezpieczeniem środków na:
− stawki awansowe dla prokuratorów oraz nauczycieli w sądownictwie powszechnym,
− podwyższenie wynagrodzeń pracowników administracyjnych szkół rolniczych
podległych Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
− podwyższenie uposażeń funkcjonariuszy Służby Wywiadu Wojskowego oraz Służby
Kontrwywiadu Wojskowego,
− zadania związane z wprowadzeniem "darmowego podręcznika" dla ministra
właściwego do spraw edukacji narodowej,
6) zmniejszenia wynagrodzeń:
− w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających
zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
− w województwach: łódzkim oraz wielkopolskim, związanego z likwidacją w 2014 r.
Wielkopolskiego Centrum Zdrowia Publicznego.
W 2015 r. nie zostały również podwyższone, w stosunku do roku 2014, kwoty bazowe
dla poszczególnych grup pracowników. Kwoty te zostały określone w art. 9 projektu ustawy
budżetowej na rok 2015.

75

Rozdział VI

Programy wieloletnie

W rozdziale zaprezentowano omówienie programów wieloletnich w układzie
zadaniowym, które będą realizowane w 2015 r. Zestawienie programów wieloletnich
w formie tabelarycznej, zgodnie z art. 122 ust. 1 ustawy o finansach publicznych,
zamieszczone zostało w załączniku nr 10 do projektu ustawy budżetowej, opracowanym
w szczegółowości określonej w art. 122 ust. 2. Dla każdego z ujętych w nim programów
wieloletnich wskazano podstawę prawną, określono jednostkę organizacyjną realizującą
program lub koordynującą jego wykonanie, cel programu, okres jego realizacji, łączne
nakłady (w tym z budżetu państwa) na realizację programu, wysokość wydatków
budżetowych w roku budżetowym oraz w dwóch kolejnych latach budżetowych na realizację
programu oraz mierniki określające stopień realizacji celu.
W układzie zadaniowym, wszystkie programy wieloletnie wykonywane są zasadniczo na
poziomie działań klasyfikacji zadaniowej. W uzasadnionych przypadkach dysponenci mogą
utworzyć więcej niż jedno działanie dla danego programu wieloletniego uwzględniając
podział programu na obszary/priorytety, z zachowaniem zasady ciągłości ujęcia programu
w układzie zadaniowym w latach poprzednich. Niektóre programy zostały więc wykazane
w więcej niż jednym działaniu (np. program wieloletni „Kultura+”).
W 2015 r. realizowane będą 34 programy wieloletnie, na które zaplanowano łączne
wydatki budżetowe w wysokości 11.839.624 tys. zł.
1. Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032
Wieloletni „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032” realizowany
będzie w 2015 r. na poziomie działania w ramach funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju,
zadania 6.1. Wzrost konkurencyjności gospodarki, podzadania 6.1.2.Tworzenie warunków
dla funkcjonowania przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem mikro, małych
i średnich przedsiębiorstw.
Program został ustanowiony uchwałą Nr 122/2009 Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2009
r. z późn. zm.. Koordynatorem realizacji Programu jest Minister Gospodarki.
Program wspiera działania w zakresie: usuwania i unieszkodliwiania wyrobów
zawierających azbest, minimalizacji negatywnych skutków zdrowotnych spowodowanych
obecnością azbestu na terytorium kraju oraz likwidacji szkodliwego oddziaływania azbestu
na środowisko. Program przewiduje także nowe możliwości, m.in.: składowanie odpadów
azbestowych
na
składowiskach
podziemnych,
wdrażanie
nowych
technologii
umożliwiających unicestwianie włókien azbestu, pozostawianie w ziemi – w dopuszczonych
prawem przypadkach – wyrobów azbestowych wycofanych z użytkowania. W ramach
programu realizowane są także działania o charakterze edukacyjno-informacyjnym,
77

jak również przedsięwzięcia wspierające, w tym wsparcie finansowe opracowywania
programów usuwania wyrobów zawierających azbest oraz oczyszczania terenów z azbestu
na wszystkich szczeblach.
Całkowite koszty Programu w latach 2009-2032 wynoszą 40.400.000 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2015 r. zaplanowano w kwocie 4.000 tys. zł.

Jednostka
2015
Cel
Miernik
koordynująca
plan
Wycofanie azbestu
Liczba gmin na terenie których
i wyrobów zawierających
Ministerstwo
przeprowadzono inwentaryzację wyrobów
2.200
azbest stosowanych na
Gospodarki
zawierających azbest
terytorium Polski
2. Programy wieloletnie wsparcia finansowego inwestycji
W ramach funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju, zadania 6.1. Wzrost
konkurencyjności gospodarki, podzadania 6.1.4 .System wsparcia inwestorów, w 2015 r.
działanie 6.1.4.1. Realizacja programów wieloletnich wsparcia finansowego projektów
inwestycyjnych obejmuje 4 programy wieloletnie, w ramach których udzielana jest z budżetu
państwa pomoc publiczna przeznaczona na wsparcie finansowe przedsięwzięć
inwestycyjnych o istotnym znaczeniu dla polskiej gospodarki. Podmiotem odpowiedzialnym
za realizację programów jest Minister Gospodarki.
Największym programem jest „Program wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla
gospodarki polskiej na lata 2011-2020”, ustanowiony uchwałą Nr 122/2011 Rady Ministrów
z dnia 5 lipca 2011 r. z późn. zm. Program ten ukierunkowany jest na zapewnienie wzrostu
innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki, m.in. przez zwiększanie udziału
inwestycji innowacyjnych oraz tworzenie miejsc pracy o wysokiej produktywności.
W ramach programu wspierane są bezpośrednie inwestycje w sektorach wysokich technologii
(high-tech), co przyczynia się w największym stopniu do rozwoju gospodarki i wzmacniania jej
przewag konkurencyjnych. Jednocześnie w sektorach tych koncentruje się większość
światowych przepływów bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ).
Realizacja pozostałych programów wieloletnich dotyczy konkretnych przedsięwzięć
inwestycyjnych, wspierających rozwój gospodarczy oraz zwiększających zatrudnienie
w regionach, w których są one realizowane. Programy te to:
− program wieloletni „Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez Cadbury Wedel
Sp. z o.o. w Skarbimierzu i w Bielanach Wrocławskich pod nazwą: Budowa
innowacyjnego i proekologicznego zakładu produkcji wyrobów czekoladowych
w Skarbimierzu oraz rozbudowa istniejącej fabryki wyrobów czekoladowych w Bielanach
Wrocławskich w latach 2008-2016”, ustanowiony uchwałą Nr 236/2008 Rady Ministrów
z dnia 4 listopada 2008 r. z późn. zm.,
− program wieloletni „Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez Franklin Templeton
Investments Poland Sp. z o.o. pod nazwą: Centrum Usług Wspólnych – Transfer Agency
78

strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: