eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw

projekt dotyczy określenia możliwości kontroli jakości węgla kamiennego na granicy Polski przez Służbę Celną jak i jakości węgla znajdującego się na składach w handlu detalicznym przez organy inspekcji handlowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2768
  • Data wpłynięcia: 2014-09-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-10-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1395

2768


Druk nr 2768


Warszawa, 9 września 2014 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja



Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej


Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

-
o zmianie ustawy o systemie
monitorowania i kontrolowania jakości
paliw
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Krzysztofa Gadowskiego.


(-) Elżbieta
Achinger;
(-) Małgorzata
Adamczak;
(-) Jerzy
Borowczak;
(-) Borys Budka; (-) Bożenna
Bukiewicz; (-) Renata
Butryn;
(-) Stanisław Chmielewski; (-) Marian Cycoń; (-) Barbara
Czaplicka; (-) Zofia Czernow; (-) Andrzej Czerwiński; (-) Alicja Dąbrowska;
(-) Krzysztof Gadowski; (-) Elżbieta
Gapińska;
(-) Czesław
Gluza;
(-) Tomasz
Głogowski; (-) Rafał Grupiński; (-) Marek
Hok;
(-) Bożena
Kamińska; (-) Jan Kaźmierczak; (-) Krystyna
Kłosin; (-) Brygida Kolenda-Łabuś; (-) Sławomir Kowalski; (-) Ligia
Krajewska; (-) Elżbieta Królikowska-Kińska; (-) Tomasz Kulesza; (-) Józef
Lassota;
(-) Zofia
Ławrynowicz;
(-) Jagna
Marczułajtis-
Walczak; (-) Katarzyna Matusik-Lipiec; (-) Anna Nemś; (-) Małgorzata
Niemczyk; (-) Tomasz Piotr Nowak; (-) Paweł Papke; (-) Małgorzata
Pępek; (-) Elżbieta Apolonia Pierzchała; (-) Beata Rusinowska; (-) Dorota
Rutkowska; (-) Marek Rząsa; (-) Henryk Siedlaczek; (-) Waldemar
Sługocki; (-) Paweł Suski; (-) Bożena Szydłowska; (-) Tomasz
Szymański; (-) Marcin Święcicki; (-) Teresa Świło; (-) Ryszard Zawadzki.

Projekt

U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw
Art. 1. W ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i
kontrolowania jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200, z późn. zm.) wprowadza się
następujące zmiany:
1)
po art. 1 dodaje się art. 1a w brzmieniu:
„Art. 1a. Ustawa określa także zasady kontrolowania jakości paliw
stałych.”;
2) w art. 2 w ust.1 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
„4a) paliwa stałe:
a) węgiel kamienny, brykiety, pelety zawierające co najmniej 90%
węgla kamiennego, muły węglowe oraz flotokoncentraty,
b) paliwo otrzymywane w procesie przeróbki termicznej węgla
kamiennego w temperaturze powyżej 450oC;”;
3) po art. 5 dodaje się art. 5a w brzmieniu:
„Art. 5a. 1. Paliwa stałe wprowadzane do obrotu powinny spełniać
wymagania jakościowe określone dla tego rodzaju paliwa ze względu na ochronę
środowiska, wpływ na zdrowie ludzi oraz interesy konsumentów.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
wymagania jakościowe dla paliw stałych, biorąc pod uwagę stan wiedzy technicznej
w tym zakresie wynikający z badań tych paliw, a także doświadczeń w ich
stosowaniu, ze szczególnym uwzględnieniem ograniczenia emisji gazów
cieplarnianych.
3. Paliwa stałe dopuszczone do obrotu w innym niż Rzeczpospolita Polska
państwie członkowskim Unii Europejskiej, w Republice Turcji albo w państwie
członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zgodnie z przepisami
obowiązującymi w tych państwach, które spełniają wymagania wynikające z
przepisów Unii Europejskiej w tym zakresie, mogą być wprowadzane do obrotu
oraz magazynowane, o ile paliwa te spełniają normy techniczne Unii Europejskiej
w zakresie ochrony zdrowia i życia ludzi i zwierząt, środowiska lub interesów
konsumentów.”;




1

) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 157, poz. 976, z 2009 r. Nr 18,
poz. 97, z 2011 r. Nr 153, poz. 902 oraz z 2014 r. poz. 1088.


www.klub.platforma.org

4) w art. 7 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
„8. Zabrania się wprowadzania do obrotu paliw stałych niespełniających
wymagań jakościowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 5a
ust. 2.”;
5) w art. 10 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w
brzmieniu:
„2. Przepisy ust. 1 stosuje się do paliw stałych niespełniających wymagań
jakościowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 5a ust. 2.”;
6) w art. 11:
a) ust.1 otrzymuje brzmienie:
„1. Tworzy się System Monitorowania i Kontrolowania Jakości Paliw, zwany
dalej „Systemem”, którego celem jest przeciwdziałanie transportowaniu,
magazynowaniu, wprowadzaniu do obrotu paliw oraz paliw stałych, a także
gromadzeniu paliw w stacjach zakładowych, niespełniających wymagań
jakościowych określonych w przepisach wydanych odpowiednio na podstawie art. 3
ust. 2 albo art. 4 ust. 2 albo art. 5 ust. 2 albo art. 5a ust.2 albo art. 6 ust. 3, z
zastrzeżeniem ust. 5.”,
b)
w ust. 2 po pkt 1 dodaje pkt 1a w brzmieniu:
„1a) paliw stałych u przedsiębiorców;”;
7) w art. 12 w ust. 2:
a)
w pkt 1 dodaje się lit. d w brzmieniu:
„d) przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w
zakresie obrotu paliwami stałymi”,
b)
pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) określanie minimalnej liczby przedsiębiorców wykonujących
działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania paliw, magazynowania
paliw oraz obrotu paliwami stałymi, u których dokonywana będzie
kontrola jakości paliw oraz jakości paliw stałych;”,
c)
pkt 11 otrzymuje brzmienie:

„11) sporządzanie planu kontroli jakości paliw oraz jakości paliw stałych;”,
d)
pkt 14 otrzymuje brzmienie:
„14) gromadzenie i przetwarzanie, na potrzeby Systemu, danych
statystycznych dotyczących jakości paliw oraz jakości paliw stałych.”;
8) po art. 28 dodaje się art. 28a i 28b w brzmieniu:
„Art. 28a. Przepisy art. 16 -18, art. 20 - 25 oraz art. 28 stosuje się odpowiednio
do kontroli jakości paliw stałych.
Art. 28b. Do przeprowadzania kontroli jakości paliw stałych przywożonych na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stosuje się odpowiednio przepisy art. 30, art.
31 ust.1 i 3, art. 32 - 36, art. 37 - 40 oraz art. 42 - 45 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009
r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1404 oraz z 2014 r. poz. 486 i 1055).”;
9) po art. 34 dodaje się art. 34a w brzmieniu:
„Art. 34a 1. Kto wprowadza do obrotu paliwa stałe niezgodnie z art.7 ust 8
podlega grzywnie od 50.000 zł do 500.000 zł lub karze pozbawienia wolności do lat
3.
2. Jeżeli paliwa stałe stanowią mienie znacznej wartości, sprawca podlega
grzywnie od 100.000 zł do 1.000.000 zł lub karze pozbawienia wolności od 3
miesięcy do 5 lat.
3. W przypadku mniejszej wagi sprawca podlega grzywnie od 10.000 zł do
25.000 zł.
4. Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 i 2 działa nieumyślnie, podlega
grzywnie od 25.000 zł do 250.000 zł.”;
10) po art. 35 dodaje się art. 35a w brzmieniu:
„Art. 35a. Kto uniemożliwia lub utrudnia inspektorowi przeprowadzenie
kontroli lub usuwa paliwa stałe zabezpieczone w wyniku kontroli, podlega
grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
























Uzasadnienie

W obecnym stanie prawnym nie są uregulowane wymagania jakościowe dotyczące
paliw stałych - jakości węgla kamiennego.
W 2013 r. sprzedaż węgla kamiennego ogółem wyniosła 75,7 mln ton, przy
wydobyciu na poziomie 74,9 mln ton. Nastąpił spadek ceny zbytu ogółem, która była
o ponad 13% niższy niż w 2012 r. i wyniosła 294,95 zł/t. Przez większość 2013 r. stan
zapasów węgla na składach przykopalnianych kształtował się na poziomie ok. 8 mln ton.
Węgiel kamienny jest powszechnie wykorzystywany w gospodarstwach domowych
do celów grzewczych. W strukturze bilansu wykorzystania nośników energii
w gospodarstwach domowych zajmuje on pierwsze miejsce (29,7%), a jego
wykorzystanie kształtuje się na poziomie 16 mln ton rocznie. Dalsze miejsca zajmują:
następnie gaz ziemny, energia elektryczna i drewno opałowe.
Pomimo znacznych zapasów wydobytego węgla, Polska importuje ten surowiec,
w szczególności z Federacji Rosyjskiej. W 2013 r. zaimportowano do Polski ok. 10,8 mln
ton węgla, w tym ok. 7 mln ton z Rosji. Węgiel importowany do Polski nie posiada
certyfikatów jakościowych i w znaczącej części wykorzystywany jest w gospodarstwach
domowych.
W handlu detalicznym funkcjonuje ok. 10 tys. składów opałowych. Sprzedają one
około 12 mln ton węgla opałowego rocznie. Zgodnie z zasadą rzetelności kupieckiej
sprzedawca węgla powinien posiadać certyfikat jakościowy określający parametry węgla,
między innymi jego wartość opałową, zawartość popiołu, siarki i okazywać go na
żądanie kupującego. Sieci dystrybucyjne krajowych producentów węgla oraz sprzedawcy
zrzeszeni w Izbie Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla dysponują takimi
certyfikatami wydawanymi przy wprowadzaniu towaru do obrotu przez polskie kopalnie.
Trudniejsza sytuacja jest w przypadku węgla pochodzącego z importu, dlatego
niezbędne są przepisy dotyczące jakości węgla sprowadzanego spoza polskich granic jak
i węgla znajdującego się na składach w handlu detalicznym.
Projektowana ustawa o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania
jakości paliw zawiera przepisy określające możliwość kontroli jakości węgla na granicy
Polski przez Służbę Celną jak i jakości węgla znajdującego się na składach w handlu
detalicznym przez organy inspekcji handlowej. W projektowanych przepisach
wprowadzono upoważnienie dla ministra właściwego ds. gospodarki do określenia w
drodze rozporządzenia wymagań jakościowych dla węgla. Na podstawie tego
rozporządzenia prowadzona będzie odpowiednia kontrola jego jakości.
Jakość spalanego węgla ma bezpośrednie przełożenie na wydzielane podczas jego
spalania ciepło, zawartość popiołu w paleniskach, trwałość kotłów a także poziom emisji
szkodliwych gazów do atmosfery. Powyższe argumenty stanowią o konieczności
wprowadzenia mechanizmu umożliwiającego kontrolowane całego węgla będącego
w obrocie.
Projekt nie powoduje negatywnych skutków finansowych dla budżetu państwa i
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: