eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2734
  • Data wpłynięcia: 2014-09-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 73

2734

1. CCP ustanawia komisję ds. ryzyka, w skład której y jest
wchodzą przedstawiciele jego członków rozliczających, bezpośre
niezależni członkowie zarządu oraz przedstawiciele
dnio
klientów. Komisja ds. ryzyka może zaprosić
pracowników CCP i niezależnych ekspertów
zewnętrznych do uczestniczenia w posiedzeniach
komisji bez prawa głosu. Właściwe organy mogą
zwrócić się z wnioskiem o udział w posiedzeniach
komisji ds. ryzyka bez prawa głosu oraz o należyte
udzielenie informacji na temat działań i decyzji komisji
ds. ryzyka. Opinie komisji ds. ryzyka są niezależne od
bezpośredniego wpływu kierownictwa CCP. adna z
grup przedstawicieli nie ma większości w komisji ds.
ryzyka.
Art. 28
2. CCP wyraźnie określa zakres upoważnienia, zasady N/przepi


ust. 2
zarządzania służące zapewnieniu jego niezależności,
s
procedury
operacyjne,
kryteria
przyjmowania
i stosowan
mechanizm wyboru członków komisji ds. ryzyka. y jest
Zasady zarządzania są udostępniane publicznie i bezpośre
przewidują co najmniej, że komisji ds. ryzyka
dnio
przewodniczy niezależny członek zarządu oraz że
komisja ta bezpośrednio podlega zarządowi i odbywa
regularne posiedzenia.
Art. 28
3. Komisja ds. ryzyka doradza zarządowi w zakresie N/przepi


ust. 3
wszelkich uzgodnień, które mogą wpłynąć na
s
zarządzanie ryzykiem CCP, takich jak znacząca zmiana stosowan
modelu ryzyka, procedury na wypadek niewykonania
y jest
zobowiązania, kryteria przyjmowania członków bezpośre
rozliczających, rozliczania nowych klas instrumentów
dnio
lub funkcji na zasadzie outsourcingu. Opinie komisji ds.
ryzyka nie są wymagane w odniesieniu do bieżącej
działalności CCP. W sytuacjach nadzwyczajnych
podejmuje się rozsądne wysiłki w celu zasięgnięcia
opinii komisji ds. ryzyka na temat zdarzeń mających
wpływ na zarządzanie ryzykiem CCP.
Art. 28
4. Bez uszczerbku dla prawa właściwych organów do N/przepi


ust. 4
uzyskania odpowiednich informacji, członków komisji
s
ds. ryzyka obowiązuje poufność. W przypadku gdy stosowan
przewodniczący komisji ds. ryzyka stwierdzi istnienie y jest
faktycznego lub potencjalnego konfliktu interesów bezpośre
danego członka w odniesieniu do określonej kwestii,
dnio

76
członek ten nie może głosować w tej kwestii.
Art. 28
5. CCP niezwłocznie informuje właściwy organ o N/przepi


ust. 5
wszelkich decyzjach, w których zarząd decyduje o
s
nieuwzględnieniu opinii komisji ds. ryzyka.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 29
Artykuł 29.
N/przepi


ust. 1
s
Prowadzenie dokumentacji
stosowan
1. Przez okres co najmniej dziesięciu lat CCP y jest
przechowuje
pełną
dokumentację
dotyczącą bezpośre
świadczonych usług i prowadzonej działalności, tak aby
dnio
umożliwić właściwemu organowi monitorowanie
spełniania przez CCP zgodności z niniejszym
rozporządzeniem.
Art. 29
2. Przez okres co najmniej dziesięciu lat po rozwiązaniu N/przepi


ust. 2
kontraktu CCP przechowuje kompletne informacje na
s
temat
wszystkich
zrealizowanych
przez
siebie stosowan
kontraktów. Informacje te umożliwiają co najmniej y jest
określenie pierwotnych warunków transakcji przed jej bezpośre
rozliczeniem przez CCP.
dnio
3.
Na
wniosek właściwego organu ESMA i
Art. 29 odpowiednich członków ESBC CCP udostępnia im N/przepi


ust. 3
dokumentację i informacje, o których mowa w ust. 1 i 2,
s
a także wszelkie informacje na temat pozycji stosowan
rozliczonych kontraktów, niezależnie od systemu obrotu, y jest
w którym transakcja została zawarta.
bezpośre

dnio

Art. 29
4. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi


ust. 4
artykułu ESMA opracowuje projekt regulacyjnych
s
standardów technicznych określających szczegóły stosowan
dotyczące dokumentacji i informacji, które muszą być y jest
przechowywane zgodnie z ust. 1 do 3.
bezpośre
ESMA przedkłada Komisji ten projekt regulacyjnych
dnio
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których

77
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 29
5. W celu zapewnienia jednolitych warunków N/przepi


ust. 5
stosowania ust. 1 i 2 ESMA opracowuje projekt
s
wykonawczych standardów technicznych określających stosowan
format dokumentacji i informacje, które mają być y jest
przechowywane.
bezpośre
dnio

ESMA przedstawia Komisji ten projekt wykonawczych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przyznaje się uprawnienia do przyjęcia
wykonawczych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 15
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 30
Artykuł 30.
N/przepi


ust. 1
Akcjonariusze i udziałowcy posiadający znaczne pakiety
s
stosowan
akcji
y jest
1. Właściwy organ udziela zezwolenia CCP dopiero bezpośre
wtedy, gdy organowi temu zostaną przedstawione dane
dnio
osobowe akcjonariuszy lub udziałowców, bezpośrednich
lub pośrednich, osób fizycznych lub prawnych,
posiadających znaczne pakiety akcji, a także dane na
temat wartości takich pakietów.
Art. 30
2. Właściwy organ odmawia udzielenia zezwolenia CCP N/przepi


ust. 2
w przypadku, gdy nie jest przekonany o stosowności -
s
uwzględniając potrzebę zapewnienia prawidłowego i stosowan
ostrożnego zarządzania CCP - udziałowców lub y jest
akcjonariuszy posiadających znaczne pakiety akcji w bezpośre
CCP.
dnio
Art. 30
3. W przypadku bliskich powiązań między CCP i N/przepi


ust. 3
innymi osobami prawnymi lub fizycznymi właściwy
s
organ udziela zezwolenia tylko
wówczas, gdy stosowan
powiązania te nie uniemożliwiają skutecznego y jest
wykonywania funkcji nadzorczych właściwego organu. bezpośre
dnio
Art. 30
4. W przypadku gdy osoby, o których mowa w ust. 1, N/przepi


wywierają wpływ, który może być niekorzystny dla
s

78
ust. 4
prawidłowego i ostrożnego zarządzania CCP, właściwy stosowan
organ podejmuje odpowiednie kroki służące ustaniu tej y jest
sytuacji, które mogą obejmować cofnięcie zezwolenia bezpośre
dla danego CCP.
dnio
Art. 30
5. Właściwy organ nie udziela zezwolenia, gdy N/przepi


ust. 5
skuteczne wykonywanie jego funkcji nadzorczych nie
s
jest możliwe z powodu przepisów ustawowych, stosowan
wykonawczych
lub administracyjnych państwa y jest
trzeciego mających zastosowanie do jednej osoby bezpośre
fizycznej lub prawnej bądź większej liczby tych osób, z
dnio
którymi CCP posiada bliskie powiązania, bądź też z
powodu trudności w egzekwowaniu takich przepisów.
Art. 31
Artykuł 31.
N/przepi


ust. 1
Obowiązki informacyjne wobec właściwych organów
s

stosowan
1. CCP informuje właściwy dla siebie organ o wszelkich y jest
zmianach kierownictwa i przekazuje temu organowi bezpośre
wszystkie informacje niezbędne do oceny zgodności z
dnio
art. 27 ust. 1 i art. 27 ust. 2 akapit drugi.
W przypadku gdy postępowanie członka zarządu może
niekorzystnie wpływać na prawidłowe i ostrożne
zarządzanie CCP, właściwy organ podejmuje
odpowiednie środki, które mogą obejmować usunięcie
tego członka z zarządu.
Art. 31
2. Każda osoba fizyczna lub prawna bądź większa liczba N/przepi


ust. 2
takich osób działających w porozumieniu (potencjalny
s
nabywca), która postanowiła (które postanowiły) nabyć, stosowan
bezpośrednio lub pośrednio, znaczny pakiet akcji w y jest
CCP lub zwiększyć, bezpośrednio lub pośrednio, taki bezpośre
posiadany znaczny pakiet akcji w CCP, w wyniku czego
dnio
udział posiadanych praw głosu lub posiadanego kapitału
osiągnie bądź przekroczy 10 %, 20 %, 30 % lub 50 %
albo CCP stanie się jednostką zależną takiej osoby
(takich osób), (planowane nabycie), uprzednio informuje
na piśmie organ właściwy dla CCP, w którym zamierza
ona (zamierzają one) nabyć lub zwiększyć znaczny
pakiet akcji, o wielkości tego pakietu oraz przekazuje
odpowiednie informacje, o których mowa w art. 32 ust.
4.
Każda osoba fizyczna lub prawna, która postanowiła

79
zbyć, bezpośrednio lub pośrednio, znaczny pakiet akcji
w CCP (potencjalny zbywca), uprzednio informuje na
piśmie właściwy organ o tym fakcie, informując go o
wielkości tego pakietu. Osoba taka powiadamia również
właściwy organ w przypadku podjęcia decyzji o
zmniejszeniu posiadanego znacznego pakietu akcji w
taki sposób, że udział praw głosu lub posiadanego przez
nią kapitału spadłby wówczas poniżej poziomu 10 %, 20
%, 30 % bądź 50 % lub CCP przestałby być jednostką
zależną tej osoby.
Bezzwłocznie
po
otrzymaniu
powiadomienia
określonego w niniejszym ustępie, a najpóźniej w ciągu
dwóch dni roboczych od otrzymania powiadomienia, o
którym mowa w niniejszym akapicie, oraz informacji
określonych w ust. 3, właściwy organ potwierdza odbiór
powiadomienia lub informacji potencjalnemu nabywcy
lub zbywcy na piśmie.
Właściwy organ ma maksymalnie 60 dni roboczych od
dnia pisemnego potwierdzenia odbioru powiadomienia i
wszystkich dokumentów, których załączenie do
powiadomienia jest wymagane na podstawie wykazu
określonego w art. 32 ust. 4 (okres oceny), na
przeprowadzenie oceny, o której mowa w art. 32 ust. 1
(ocena).
W chwili potwierdzenia odbioru właściwy organ
powiadamia potencjalnego nabywcę lub zbywcę o
terminie, w którym upływa okres oceny.
Art. 31
3. Podczas okresu oceny, lecz nie później niż N/przepi


ust. 3
pięćdziesiątego dnia roboczego okresu oceny właściwy
s
organ może, w razie potrzeby, zwrócić się o dalsze stosowan
informacje potrzebne do ukończenia oceny. Prośbę tę y jest
przekazuje się na piśmie z wyszczególnieniem bezpośre
dodatkowych niezbędnych informacji.
dnio
Bieg okresu oceny zostaje wstrzymany na okres od dnia
przekazania prośby o informacje przez właściwy organ
do dnia otrzymania odpowiedzi od potencjalnego
nabywcy. Wstrzymanie to nie może przekroczyć
dwudziestu dni roboczych. Właściwy organ może
rozważyć wystąpienie z kolejnymi wnioskami o
uzupełnienie lub wyjaśnienie informacji, jednak nie
mogą one powodować wstrzymania biegu okresu oceny.

80
strony : 1 ... 30 ... 43 . [ 44 ] . 45 ... 50 ... 65

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: