Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2734
- Data wpłynięcia: 2014-09-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 73
2734
nad znajdującymi się w Unii systemami obrotu, które są
obsługiwane lub mają być obsługiwane przez danego
CCP;
d) właściwymi organami sprawującymi nadzór nad CCP
mającymi siedzibę w Unii, z którymi zostały zawarte
uzgodnienia interoperacyjne;
e)
odpowiednimi
członkami
ESBC
państw
członkowskich, w których dany CCP świadczy lub
zamierza świadczyć usługi rozliczeniowe, oraz z
odpowiednimi członkami ESBC odpowiedzialnymi za
sprawowanie nadzoru nad CCP, z którymi zostały
zawarte uzgodnienia interoperacyjne;
f) bankami centralnymi emitującymi waluty Unii o
największym znaczeniu dla instrumentów finansowych
rozliczanych obecnie lub których rozliczenie jest
planowane.
Art. 25
4. CCP, o którym mowa w ust. 1, składa swój wniosek N/przepi
ust. 4
do ESMA.
s
CCP składający wniosek o uznanie przekazuje ESMA stosowan
y jest
wszelkie niezbędne do tego celu informacje. W terminie bezpośre
30 dni roboczych od otrzymania wniosku ESMA
sprawdza wniosek pod kątem jego kompletności. Jeśli
dnio
wniosek jest niekompletny ESMA wyznacza termin, w
którym CCP składający wniosek ma przedłożyć
dodatkowe informacje.
Decyzja o uznaniu podejmowana jest w oparciu o
warunki określone w ust. 2 i jest niezależna od
wszelkich ocen stanowiących podstawę decyzji o
równoważności, o której mowa w art. 13 ust. 3.
Przed podjęciem decyzji ESMA przeprowadza
konsultacje z podmiotami i instytucjami, o których
mowa w ust. 3.
W terminie 180 dni roboczych od złożenia kompletnego
wniosku ESMA informuje na piśmie CCP składające
wniosek o uznaniu lub odmowie uznania, podając
wyczerpujące uzasadnienie.
ESMA publikuje na swojej stronie internetowej wykaz
CCP uznanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
71
Art. 25
5. ESMA, po konsultacji z organami i podmiotami, o N/przepi
ust. 5
których mowa w ust. 3, dokonuje przeglądu decyzji o
s
uznaniu CCP mającego siedzibę w państwie trzecim, stosowan
jeżeli ten CCP rozszerzył zakres swojej działalności i y jest
usług w Unii. Przegląd ten przeprowadza się zgodnie z bezpośre
przepisami ust. 2, 3 i 4. ESMA może cofnąć decyzję o
dnio
uznaniu tego CCP, jeżeli warunki określone w ust. 2 nie
są już spełniane oraz w sytuacji analogicznej do sytuacji
opisanej w art. 20.
Art. 25
6. Komisja może przyjąć akt wykonawczy zgodnie art. 5 N/przepi
ust. 6
rozporządzenia (UE) nr 182/2011, stwierdzając, że ramy
s
prawne i nadzorcze państwa trzeciego gwarantują, że stosowan
CCP, którzy uzyskali zezwolenie w tym państwie y jest
trzecim,
spełniają
prawnie
wiążące
wymogi bezpośre
równoważne wymogom ustanowionym w tytule IV
dnio
niniejszego rozporządzenia, że dani CCP podlegają
skutecznemu
nadzorowi
i
egzekwowaniu
prawa
prowadzonemu na bieżąco w tym państwie trzecim oraz
że ramy prawne tego państwa trzeciego przewidują
skuteczny równoważny system uznawania CCP, którzy
uzyskali zezwolenie na mocy systemów prawnych
państw trzecich.
Art. 25
7. ESMA zawiera uzgodnienia o współpracy z N/przepi
ust. 7
odpowiednimi właściwymi organami państw trzecich,
s
których ramy prawne i nadzorcze uznano za stosowan
równoważne z niniejszym rozporządzeniem zgodnie z y jest
ust. 6. Uzgodnienia takie określają co najmniej:
bezpośre
dnio
a) mechanizm wymiany informacji między ESMA a
właściwymi organami danych państw trzecich, w tym
dostęp do wszystkich informacji, o które występuje
ESMA, na temat CCP, które uzyskały zezwolenie w
państwach trzecich;
b) mechanizm szybkiego powiadamiania ESMA w
przypadkach, gdy właściwy organ państwa trzeciego
uzna, że CCP, nad którym sprawuje nadzór, narusza
warunki udzielonego mu zezwolenia lub innych
przepisów, którym podlega;
c) mechanizm szybkiego powiadamiania ESMA przez
właściwy organ państwa trzeciego w przypadkach, gdy
CCP, nad którym taki organ sprawuje nadzór, uzyskał
72
prawo do świadczenia usług rozliczeniowych na rzecz
członków rozliczających lub klientów mających siedzibę
w Unii;
d)
procedury
dotyczące
koordynacji
działań
nadzorczych, w tym, w odpowiednich przypadkach,
kontroli w miejscu prowadzenia działalności.
Art. 25
8. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi
ust. 8
artykułu ESMA opracowuje projekt regulacyjnych
s
standardów technicznych określających szczegółową stosowan
treść informacji, jakie CCP musi przedstawić ESMA w y jest
swoim wniosku o uznanie.
bezpośre
ESMA przedkłada Komisji ten projekt regulacyjnych
dnio
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 26 Tytuł IV. WYMOGI W ODNIESIENIU DO CCP
N/przepi
ust. 1
Rozdział 1. Wymogi organizacyjne
s
stosowan
Artykuł 26.
y jest
bezpośre
Przepisy ogólne
dnio
1. CCP posiada solidne zasady zarządzania obejmujące
jasną strukturę organizacyjną z dobrze określonymi,
przejrzystymi i spójnymi obszarami odpowiedzialności,
skuteczne procesy służące rozpoznawaniu ryzyka, na
które jest lub może być narażony CCP, zarządzaniu
ryzykiem, monitorowaniu i zgłaszaniu ryzyka oraz
odpowiednie mechanizmy kontroli wewnętrznej
obejmujące prawidłowe procedury administracyjne i
rachunkowości.
Art. 26
2. CCP przyjmuje strategie i procedury dostatecznie N/przepi
ust. 2
skuteczne, aby zapewnić przestrzeganie przepisów
s
niniejszego rozporządzenia, w tym przestrzeganie stosowan
wszystkich tych przepisów przez zarządzających CCP i y jest
jego pracowników.
bezpośre
dnio
73
Art. 26
3. CCP utrzymuje i stosuje strukturę organizacyjną N/przepi
ust. 3
zapewniającą ciągłość działania oraz prawidłowe
s
funkcjonowanie w zakresie świadczenia usług i stosowan
prowadzenia działalności. Stosuje odpowiednie i y jest
proporcjonalne systemy, zasoby i procedury.
bezpośre
dnio
Art. 26
4. CCP utrzymuje wyraźne rozgraniczenie między N/przepi
ust. 4
podległością służbową w odniesieniu do zarządzania
s
ryzykiem a podległością służbową w odniesieniu do stosowan
innych działań CCP.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 26
5. CCP przyjmuje, wdraża i prowadzi politykę N/przepi
ust. 5
wynagrodzeń promującą rozważne i skuteczne
s
zarządzanie ryzykiem oraz niesprzyjającą rozluźnianiu stosowan
standardów ryzyka.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 26
6. CCP posiada odpowiednie systemy informatyczne N/przepi
ust. 6
pozwalające
na
uwzględnienie
złożoności,
s
różnorodności i rodzaju świadczonych usług oraz stosowan
prowadzonej działalności, tak aby zapewnić wysokie y jest
standardy bezpieczeństwa oraz integralność i poufność bezpośre
informacji.
dnio
Art. 26
7. CCP nieodpłatnie podaje do wiadomości publicznej N/przepi
ust. 7
zasady zarządzania oraz przepisy regulujące działalność
s
CCP, a także kryteria dopuszczenia do członkostwa.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 26
8. CCP podlega częstym i niezależnym audytom. N/przepi
ust. 8
Wyniki tych audytów przekazywane są zarządowi i
s
udostępniane właściwemu organowi.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 26
9. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi
artykułu ESMA, po konsultacji z członkami ESBC,
s
74
ust. 9
opracowuje
projekt
regulacyjnych
standardów stosowan
technicznych określających minimalny zakres zasad i y jest
rozwiązań w zakresie zarządzania, o których mowa w bezpośre
ust. 1-8.
dnio
ESMA przedkłada Komisji ten projekt regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010
Art. 27
Artykuł 27.
N/przepi
ust. 1
Kierownictwo wyższego szczebla i zarząd
s
stosowan
1. Kierownictwo wyższego szczebla CCP musi cieszyć y jest
się odpowiednio nieposzlakowaną opinią i posiadać bezpośre
dostateczne doświadczenie pozwalające na zapewnienie
dnio
prawidłowego i ostrożnego zarządzania CCP.
Art. 27
2. CCP posiada zarząd. Co najmniej jedna trzecia składu N/przepi
ust. 2
zarządu, jednak nie mniej niż dwóch członków, musi
s
być niezależna. Przedstawiciele klientów członków stosowan
rozliczających zapraszani są na posiedzenia zarządu y jest
dotyczące kwestii związanych z art. 38 i 39. bezpośre
Wynagrodzenie niezależnych i innych członków
dnio
zarządu, niepełniących funkcji wykonawczych nie jest
powiązane z wynikami działalności CCP.
Członkowie zarządu CCP, w tym członkowskie
niezależni,
muszą
cieszyć
się
odpowiednio
nieposzlakowaną opinią oraz posiadać odpowiednią
wiedzę specjalistyczną z zakresu usług finansowych,
zarządzania ryzykiem i usług rozliczeniowych.
Art. 27
3. CCP wyraźnie określa zadania i zakres N/przepi
ust. 3
odpowiedzialności zarządu oraz udostępnia protokoły
s
posiedzeń zarządu właściwemu organowi i audytorom. stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 28
Artykuł 28.
N/przepi
ust. 1
s
Komisja ds. ryzyka
stosowan
75
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2734
› Pobierz plik