Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2734
- Data wpłynięcia: 2014-09-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 73
2734
przepisie, minister właściwy do spraw finansów
publicznych informuje Prezesa Narodowego Banku
Polskiego, przekazując mu treść tego wniosku albo tej
opinii.
Art. 23d. Powiadomienia otrzymane na podstawie art. 7
i art. 8 rozporządzenia 236/2012 Komisja przekazuje
ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych
na zasadach określonych w porozumieniu, o którym
mowa w art. 3 ust. 4.
Art. 23e. 1. Powiadomienie, o którym mowa w art. 17
ust. 6 rozporządzenia 236/2012, podmiot zamierzający
korzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 17 ust. 3
tego rozporządzenia, kieruje również do ministra
właściwego do spraw finansów publicznych.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w
terminie 14 dni od otrzymania powiadomienia,
przedstawia Komisji opinię w zakresie spełniania przez
podmiot, o którym mowa w ust. 1, warunków
korzystania z wyłączenia. Po otrzymaniu opinii
Komisja może, na podstawie art. 17 ust. 7
rozporządzenia 236/2012, zakazać podmiotowi, o
którym mowa w ust. 1, korzystania z wyłączenia, o
którym mowa w art. 17 ust. 3 rozporządzenia 236/2012.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do
powiadomień, o których mowa w art. 17 ust. 10
rozporządzenia 236/2012.
Art. 23f. W przypadku wprowadzenia przez Europejski
Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, na
podstawie art. 28 ust. 1 lit. a rozporządzenia 236/2012,
obowiązku zgłaszania Komisji lub podawania do
wiadomości publicznej informacji o pozycjach krótkich
netto
dotyczących
określonego
instrumentu
finansowego lub kategorii instrumentów finansowych
albo wprowadzenia przez ten Urząd, na podstawie art.
28 ust. 1 lit. b rozporządzenia 236/2012, zakazu lub
ograniczeń w zakresie dokonywania krótkiej sprzedaży
lub zawierania innych transakcji, w przypadku których
spadek ceny lub wartości instrumentu finansowego
wiąże się z uzyskaniem korzyści majątkowej,
informacje o wprowadzeniu takiego obowiązku,
ograniczenia lub zakazu są zamieszczane na stronach
43
internetowych Komisji.”;
Art. 33 Artykuł 33.
T
Obowiąz
ust. 1
ujące
Uprawnienia właściwych organów
przepisy
1. Aby wypełniać swoje obowiązki na mocy niniejszego
ustawy o
rozporządzenia, właściwe organy muszą posiadać
nadzorze
wszelkie uprawnienia nadzorcze i dochodzeniowe
nad
niezbędne do pełnienia swoich funkcji. Właściwe organy
rynkiem
wykonują swoje uprawnienia w dowolny z
kapitało
następujących sposobów:
wym
a) bezpośrednio;
b) we współpracy z innymi organami;
c) poprzez składanie wniosków do właściwych organów
sądowych.
Art. 33 2. Aby wypełniać swoje obowiązki na mocy niniejszego
T
Obowiąz Art. 38. [Postępowanie wyjaśniające]:
ust. 2
rozporządzenia, właściwe organy muszą posiadać,
ujący art. 1. W celu ustalenia, czy istnieją podstawy do złożenia
zgodnie z prawem krajowym, uprawnienie do:
38 ust 1
–
zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
4
a)
uzyskania dostępu do wszelkiego rodzaju
określonego w ustawach: o ofercie publicznej, ustawie o
dokumentów w dowolnej formie i otrzymania lub
ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ustawie o
nadzorze
pobrania ich kopii;
funduszach inwestycyjnych, ustawie o giełdach
nad
b) żądania informacji od dowolnej osoby fizycznej lub
towarowych oraz innych ustawach - w zakresie
rynkiem
prawnej, a w razie konieczności wezwania i
kapitało dotyczącym czynów skierowanych przeciwko interesom
przesłuchania osoby fizycznej lub pr
uczestników rynku kapitałowego, pozostających w
awnej w celu
wym
związku z działalnością podmiotów nadzorowanych,
uzyskania informacji;
oraz art. lub do wszczęcia postępowania administracyjnego w
5 pkt 12
c)
przeprowadzenie
zapowiedzianych
lub
sprawie naruszenia przepisów prawa w zakresie
niezapowiedzianych wcześniej kontroli na miejscu;
projekto
podlegającym nadzorowi Komisji, Przewodniczący
wanej
d)
żądania
istniejących
rejestrów
połączeń
Komisji może zarządzić przeprowadzenie postępowania
ustawy, wyjaśniającego. Do postępowania wyjaśniającego nie
telefonicznych i przesyłu danych;
stosuje się przepisów Kodeksu postępowania
e)
żądania zaprzestania działań sprzecznych z
administracyjnego, chyba że przepisy niniejszego
przepisami niniejszego rozporządzenia;
rozdziału stanowią inaczej.
f) żądania zamrożenia lub zajęcia aktywów.
2. Postępowanie wyjaśniające prowadzi pracownik
urzędu Komisji pisemnie upoważniony przez
Przewodniczącego Komisji. Czas trwania postępowania
wyjaśniającego nie może być dłuższy niż 6 miesięcy.
Do treści upoważnienia art. 28 ust. 1 stosuje się
odpowiednio.
44
3. W postępowaniu wyjaśniającym nie przeprowadza
się dowodu z opinii biegłego, przesłuchania osoby ani
innych czynności wymagających spisania protokołu
zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania
administracyjnego, z wyjątkiem zajęcia przedmiotów, o
których mowa w art. 33 ust. 1.
4. Do złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz
do wydania dokumentu lub innego nośnika informacji
można wezwać każdego, kto dysponuje określoną
wiedzą, dokumentem lub nośnikiem. Przepis art. 30 ust.
3 stosuje się odpowiednio.
Art. 5 pkt 12 projektu ustawy:
12)
w art. 38:
a)
ust. 4a otrzymuje brzmienie:
„4a. Przepisy art. 32 i art. 33 stosuje się odpowiednio do
czynności podejmowanych w toku postępowania
wyjaśniającego wobec podmiotów, o których mowa w
art. 5 pkt 1, 2 i 4–17 i art. 26 ust. 1 pkt 2, wystawców
instrumentów finansowych niebędących papierami
wartościowymi, członków rozliczających, klientów
świadczących pośrednie usługi rozliczeniowe, oraz do
czynności podejmowanych w toku postępowania
wyjaśniającego prowadzonego w celu ustalenia, czy
istnieją podstawy do wszczęcia postępowania
administracyjnego w sprawach, o których mowa w art.
171a–171e i art. 173b ustawy o obrocie instrumentami
finansowymi.”,
b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. W granicach koniecznych do sprawdzenia, czy
zachodzi:
1)
uzasadnione
podejrzenie
popełnienia
przestępstwa, o którym mowa w ust. 1, lub potrzeba
wszczęcia
postępowania
administracyjnego
w
sprawach, o których mowa w art. 171a–171e lub w art.
172 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,
Przewodniczący Komisji może zażądać od podmiotu
świadczącego usługi telekomunikacyjne udostępnienia
informacji, stanowiących tajemnicę telekomunikacyjną
w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243 i 827) w
45
zakresie wykazu połączeń telefonicznych lub innych
przekazów
informacji,
dotyczących
podmiotu
dokonującego czynności faktycznych lub prawnych
mających związek z wyjaśnianymi faktami, z
uwzględnieniem danych abonenta pozwalających na
jego identyfikację, czasu ich dokonania i innych
informacji związanych z połączeniem lub przekazem,
niestanowiących treści przekazu;
2)
uzasadnione
podejrzenie
popełnienia
przestępstwa, o którym mowa w ust. 1, lub potrzeba
wszczęcia
postępowania
administracyjnego
w
sprawach, o których mowa w art. 172 ustawy o obrocie
instrumentami finansowymi, Przewodniczący Komisji
może zażądać od Generalnego Inspektora Kontroli
Skarbowej udostępnienia określonych informacji
stanowiących tajemnicę skarbową w rozumieniu ustawy
z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U.
z 2011 r. Nr 41, poz. 214, z późn.zm. )).”,
c)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
„5a. Udostępnienie informacji:
1)
zgodnie z ust. 5 pkt 1 – nie stanowi naruszenia
obowiązku zachowania tajemnicy telekomunikacyjnej;
2)
zgodnie z ust. 5 pkt 2 – nie stanowi naruszenia
obowiązku zachowania tajemnicy skarbowej.”,
d)
uchyla się ust. 10;
„Art. 42. 1. Pisemne żądanie dokonania blokady
rachunku może być przekazane firmie inwestycyjnej
również w przypadku:
1)
otrzymania od niej przez Komisję informacji, o
których mowa w art. 40 i art. 161 ustawy o obrocie
instrumentami finansowymi;
2)
powzięcia przez Komisję uzasadnionego
podejrzenia:
a)
naruszenia ograniczeń w zakresie dokonywania
krótkiej sprzedaży, określonych w art. 12 lub art. 13
rozporządzenia 236/2012,
b)
naruszenia zakazu lub ograniczeń w zakresie
dokonywania krótkiej sprzedaży lub zawierania innych
transakcji, w przypadku których spadek ceny lub
46
wartości instrumentu finansowego wiąże się z
uzyskaniem korzyści majątkowej, wprowadzonych na
podstawie art. 20 lub art. 28 ust. 1 lit. b rozporządzenia
236/2012,
c)
naruszenia zakazu lub ograniczeń w zakresie
dokonywania
na
rynku
regulowanym
lub
w
alternatywnym systemie obrotu krótkiej sprzedaży
określonego instrumentu finansowego lub zawierania
innych transakcji mających za przedmiot określony
instrument finansowy, wprowadzonych na podstawie
art. 23 rozporządzenia 236/2012.
2. W przypadku, o którym mowa w:
1)
ust. 1 pkt 1 – przepisy art. 39 i art. 40 stosuje
się odpowiednio;
2)
ust. 1 pkt 2 – przepis art. 39 stosuje się
odpowiednio.”.
Art. 33 3. Nie naruszając ust. 2 lit. a) i b), właściwe organy
Obowiąz Art. 38. [Postępowanie wyjaśniające]:
ust. 3
muszą być uprawnione w indywidualnych przypadkach
ujący art.
do żądania od osób fizycznych lub prawnych
1. W celu ustalenia, czy istnieją podstawy do złożenia
38 ust. 1 zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
zawierających transakcję swapu ryzyka kredytowego,
– 4
aby przedstawiły:
określonego w ustawach: o ofercie publicznej, ustawie o
ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ustawie o
a) wyjaśnienie celu transakcji i czy jest ona zawierana na
nadzorze funduszach inwestycyjnych, ustawie o giełdach
nad
potrzeby zabezpieczenia przed ryzykiem czy w innym
towarowych oraz innych ustawach - w zakresie
rynkiem
celu; oraz
kapitało dotyczącym czynów skierowanych przeciwko interesom
uczestników rynku kapitałowego, pozostających w
b)
informacje
służące
sprawdzeniu
ryzyka
wym
związku z działalnością podmiotów nadzorowanych,
podstawowego w przypadkach gdy transakcja jest
lub do wszczęcia postępowania administracyjnego w
zawierana w celu zabezpieczenia.
sprawie naruszenia przepisów prawa w zakresie
podlegającym nadzorowi Komisji, Przewodniczący
Komisji może zarządzić przeprowadzenie postępowania
wyjaśniającego. Do postępowania wyjaśniającego nie
stosuje się przepisów Kodeksu postępowania
administracyjnego, chyba że przepisy niniejszego
rozdziału stanowią inaczej.
2. Postępowanie wyjaśniające prowadzi pracownik
urzędu Komisji pisemnie upoważniony przez
Przewodniczącego Komisji. Czas trwania postępowania
wyjaśniającego nie może być dłuższy niż 6 miesięcy.
Do treści upoważnienia art. 28 ust. 1 stosuje się
odpowiednio.
47
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2734
› Pobierz plik