Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2734
- Data wpłynięcia: 2014-09-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 73
2734
uczestników rynku, które byłyby niewspółmierne do
korzyści płynących z tego środka.
W przypadku gdy jeden lub większa liczba właściwych
organów podjęła środki na mocy art. 18, 19, 20 lub 21,
EUNGiPW może podjąć dowolny ze środków, o których
mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, bez potrzeby
wydawania opinii przewidzianej w art. 27.
Art. 28 4. Przed podjęciem decyzji o nałożeniu lub przedłużeniu N/przepi
ust. 4
środka, o którym mowa w ust. 1, EUNGiPW konsultuje
s
się z ERRS i - w stosownych przypadkach - z innymi stosowan
odpowiednimi organami.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 28 5. Przed podjęciem decyzji o nałożeniu lub przedłużeniu N/przepi
ust. 5
środka, o którym mowa w ust. 1, EUNGiPW
s
powiadamia dane właściwe organy o środku, jaki stosowan
proponuje podjąć. Powiadomienie to zawiera informacje y jest
na temat proponowanych środków, kategorii bezpośre
instrumentów finansowych i transakcji, do których będą
dnio
one miały zastosowanie, dowodów potwierdzających
powody wprowadzenia tych środków oraz planowanego
terminu ich wejścia w życie.
Art. 28 6. Powiadomienia należy dokonać najpóźniej na 24 N/przepi
ust. 6
godziny przed planowanym wejściem w życie lub
s
przedłużeniem środka. W wyjątkowych okolicznościach stosowan
EUNGiPW
może dokonać powiadomienia z y jest
wyprzedzeniem krótszym niż 24 godziny przed bezpośre
planowanym wejściem w życie środka, jeżeli
dnio
dochowanie 24-godzinnego terminu jest niemożliwe.
Art. 28 7.
EUNGiPW
publikuje
na
swoich
stronach
N/
ust. 7
internetowych komunikaty o decyzjach dotyczących przepis
nałożenia lub przedłużenia środka, o którym mowa w stosowan
ust. 1. W komunikacie tym podaje się co najmniej:
y jest
a) nałożone środki, w tym instrumenty i kategorie bezpośre
dnio
transakcji, do których środki te mają zastosowanie, oraz
okres ich obowiązywania; oraz
b) powody, dla których EUNGiPW jest przekonany o
konieczności nałożenia środków, w tym dowody
38
potwierdzające te powody.
Art. 28 8. Po podjęciu decyzji o nałożeniu lub przedłużeniu N/przepi
ust. 8
środka, o którym mowa w ust. 1, EUNGiPW
s
niezwłocznie powiadamia właściwe organy o podjętych stosowan
środkach.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 28 9. Dany środek wchodzi w życie z chwilą opublikowania N/przepi
ust. 9
komunikatu na stronach internetowych EUNGiPW lub w
s
określonym w komunikacie terminie przypadającym po stosowan
dacie publikacji i ma zastosowanie wyłącznie do y jest
transakcji zawartych po wejściu środka w życie.
bezpośre
dnio
Art. 28 10. EUNGiPW dokonuje przeglądu środków, o których N/przepi
ust. 10
mowa w ust. 1, w odpowiednich odstępach czasu, ale nie
s
rzadziej niż co trzy miesiące. Jeżeli środek nie zostanie stosowan
przedłużony przed upływem takiego trzymiesięcznego y jest
okresu, wygasa on automatycznie. Przepisy ust. 2-9 mają bezpośre
zastosowanie do przedłużenia środków.
dnio
Art. 28 11.
rodek przyjęty przez EUNGiPW na mocy N/przepi
ust. 11
niniejszego artykułu ma charakter nadrzędny wobec
s
wszelkich wcześniejszych środków podjętych przez stosowan
właściwy organ na mocy przepisów sekcji 1.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 29 Artykuł 29.
N/przepi
s
Uprawnienia EUNGiPW w sytuacjach nadzwyczajnych
związanych z długiem państwowym
stosowan
y jest
W razie wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej związanej z bezpośre
długiem państwowym lub swapami ryzyka kredytowego
dnio
z tytułu długu państwowego zastosowanie mają art. 18 i
38 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 30 Artykuł 30.
N/przepi
Szczegółowe określenie niekorzystnych zdarzeń lub
s
stosowan
okoliczności.
y jest
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów bezpośre
39
delegowanych zgodnie z art. 42, określających kryteria i
dnio
czynniki, które właściwe organy i EUNGiPW mają
wziąć pod uwagę, decydując o przypadkach, w których
występują niekorzystne zdarzenia lub okoliczności, o
których mowa w art. 18-21 i w art. 27, oraz zagrożenia,
o których mowa w art. 28 ust. 2 lit. a).
Art.31
Artykuł 31.
N/przepi
s
Dochodzenia prowadzone przez EUNGiPW
stosowan
Na wniosek właściwego organu lub większej ich liczby, y jest
na wniosek Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji bezpośre
lub z własnej inicjatywy, EUNGiPW może
dnio
przeprowadzić dochodzenie dotyczące określonej
kwestii lub praktyki związanej z krótką sprzedażą lub
stosowaniem swapów ryzyka kredytowego, aby ustalić,
czy ta kwestia lub praktyka stanowi potencjalne
zagrożenie dla stabilności finansowej lub zaufania do
rynków w Unii.
W terminie trzech miesięcy od zakończenia takiego
dochodzenia
EUNGiPW
publikuje
sprawozdanie
zawierające dokonane przez ten urząd ustalenia oraz
wszelkie zalecenia dotyczące danej kwestii lub praktyki.
Art. 32 Rozdział VI. ROLA WŁA CIWYCH ORGANÓW
T
Art. 5
Art. 5 pkt 2:
pkt 2
Artykuł 32.
2)
w art. 3:
oraz art.
Właściwe organy
5 pkt 7
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
Każde państwo członkowskie wyznacza co najmniej
„2. Komisja jest właściwym organem w rozumieniu
jeden właściwy organ do celów niniejszego
rozporządzenia
236/2012
oraz
rozporządzenia
rozporządzenia.
648/2012.”,
W przypadku gdy państwo członkowskie wyznaczy
b)
dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
więcej niż jeden właściwy organ, jednoznacznie
precyzuje ono odnośne role każdego z tych organów i
„3. Zadania właściwego organu w rozumieniu
wyznacza organ, który odpowiada za koordynowanie
rozporządzenia 236/2012, w zakresie:
współpracy i wymiany informacji z Komisją, EUNGiPW
1)
określonym w art. 23b–23e – Komisja
i właściwymi organami innych państw członkowskich.
wykonuje we współpracy z ministrem właściwym do
spraw finansów publicznych;
Państwa członkowskie informują Komisję, EUNGiPW i
właściwe organy innych państw członkowskich o
2)
koordynowania współpracy i wymiany
wyznaczonych przez siebie organach.
informacji z Komisją Europejską, Europejskim
Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych
oraz
organami
nadzoru w innych państwach
40
członkowskich – wykonuje Komisja.
4. Szczegółowe zasady współpracy, o której mowa w
ust. 3 pkt 1, w tym w zakresie wymiany informacji,
określa porozumienie Komisji z ministrem właściwym
do spraw finansów publicznych.”
Art. 5 pkt 7
7)
po art. 23 dodaje się rozdział 3a w brzmieniu:
„Rozdział 3a
Wykonywanie zadań właściwego organu w rozumieniu
rozporządzenia 236/2012
Art. 23a. 1. W przypadkach i na zasadach określonych
w rozporządzeniu 236/2012 Komisja wydaje decyzje w
sprawach:
1)
tymczasowego zawieszenia określonych w art.
13 rozporządzenia 236/2012 ograniczeń w zakresie
dokonywania krótkiej sprzedaży;
2)
tymczasowego zawieszenia określonych w art.
14 rozporządzenia 236/2012 ograniczeń w zakresie
zawierania transakcji swapu ryzyka kredytowego z
tytułu długu państwowego;
3)
wprowadzenia,
na
podstawie
art.
18
rozporządzenia 236/2012, obowiązku zgłaszania
Komisji lub podawania do wiadomości publicznej
informacji o pozycjach krótkich netto dotyczących
określonego instrumentu finansowego lub kategorii
instrumentów finansowych;
4)
wprowadzenia,
na
podstawie
art.
19
rozporządzenia 236/2012, obowiązku powiadamiania
Komisji o znaczących zmianach wysokości opłat
pobieranych w ramach kredytowania określonych
instrumentów finansowych lub ich kategorii;
5)
wprowadzenia,
na
podstawie
art.
21
rozporządzenia 236/2012, ograniczeń w zakresie
zawierania transakcji swapu ryzyka kredytowego z
tytułu długu państwowego lub w zakresie wartości
otwieranych pozycji dotyczących swapu ryzyka
kredytowego z tytułu długu państwowego;
41
6)
wprowadzenia,
na
podstawie
art.
20
rozporządzenia 236/2012, zakazu lub ograniczeń w
zakresie dokonywania krótkiej sprzedaży lub
zawierania innych transakcji, w przypadku których
spadek ceny lub wartości instrumentu finansowego
wiąże się z uzyskaniem korzyści majątkowej;
7)
wprowadzenia,
na
podstawie
art.
23
rozporządzenia 236/2012, zakazu lub ograniczeń w
zakresie dokonywania na rynku regulowanym lub w
alternatywnym systemie obrotu krótkiej sprzedaży
określonego instrumentu finansowego lub zawierania
innych transakcji mających za przedmiot określony
instrument finansowy.
2. Do decyzji, o których mowa w ust. 1, przepisy
ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz.
267 oraz z 2014 r. poz. 183), zwanej dalej „Kodeksem
postępowania
administracyjnego”,
stosuje
się
odpowiednio.
3. Decyzje, o których mowa w ust. 1, podlegają
ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Komisji Nadzoru
Finansowego. Informacje o ich wydaniu Komisja
przekazuje niezwłocznie do publicznej wiadomości za
pośrednictwem agencji informacyjnej, o której mowa w
art. 58 ust. 1 ustawy o ofercie publicznej.
Art. 23b. 1. Decyzje w sprawach, o których mowa w
art. 23a ust. 1 pkt 1, 2 lub 5, mogą być podejmowane
wyłącznie po zasięgnięciu opinii ministra właściwego
do spraw finansów publicznych albo na wniosek tego
ministra.
2. Decyzje w sprawach, o których mowa w art. 23a ust.
1 pkt 6 lub 7, w przypadku gdy mają dotyczyć papierów
wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa,
mogą być podejmowane wyłącznie po zasięgnięciu
opinii ministra właściwego do spraw finansów
publicznych albo na wniosek tego ministra.
Art. 23c. 1. O wystąpieniu o opinię ministra właściwego
do spraw finansów publicznych, o której mowa w art.
23b, Komisja informuje Prezesa Narodowego Banku
Polskiego, przekazując mu treść tego wystąpienia.
2. O wystąpieniu z wnioskiem, o którym mowa w art.
42
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2734
› Pobierz plik