eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2683
  • Data wpłynięcia: 2014-08-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia
  • data uchwalenia: 2014-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1722

2683

i mikrobiologicznych w zakresie technologii produkcji, wielkości lub masy oraz
wymagania wynikające ze sposobu produkcji, opakowania, prezentacji i oznakowania,
nieobjęte wymaganiami sanitarnymi, weterynaryjnymi lub fitosanitarnymi. Stosownie
do art. 4 ust. 1 tej ustawy, wprowadzane do obrotu artykuły rolno-spożywcze powinny
spełniać wymagania w zakresie jakości handlowej, jeżeli zostały one określone
w przepisach o jakości handlowej, oraz dodatkowe wymagania dotyczące tych
artykułów, jeżeli ich spełnienie zostało zadeklarowane przez producenta.
W oznakowaniu artykułów rolno-spożywczych producenci często deklarują spełnienie
dodatkowych wymagań odnoszących się do sposobu produkcji artykułu rolno-
-spożywczego lub przebiegu procesu technologicznego przy produkcji danego wyrobu.
Organy Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych mają więc
obowiązek kontrolować także te deklaracje producenta, zaś dotychczasowe brzmienie
art. 23 ust. 2 pkt 6 ustawy jest czasami niewłaściwie interpretowane przez podmioty
kontrolowane, które twierdzą, że sprawdzanie sposobu produkcji artykułu rolno-
-spożywczego może odbyć się tylko wtedy, gdy odrębne akty prawne wskazują na takie
uprawnienie organów Inspekcji.
Zmiana proponowana w art. 1 pkt 15 projektu ustawy dotycząca nowelizacji art. 24
ustawy, w zakresie rozszerzenia katalogu uprawnień, jakie przysługują Głównemu
Inspektorowi Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, wojewódzkim
inspektorom oraz upoważnionym przez nich pracownikom Inspekcji, realizującym
zadania określone w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów
rolno-spożywczych oraz w odrębnych przepisach, jest podyktowana faktem, że
analogiczne uprawnienia przysługują Inspekcji Handlowej, która na podstawie art. 17
ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-
-spożywczych sprawuje nadzór nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych
w obrocie detalicznym – art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji
Handlowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 148). Zmiana ta rozszerza kompetencje organów
Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w zakresie
kontroli artykułów rolno-spożywczych w celu spełnienia wymagań stawianych
przez rozporządzenie nr 882/2004. Ponadto podkreślenia wymaga fakt, iż zdarzają się
sytuacje, kiedy podmiot kontrolowany odmawia udostępnienia dokumentów albo osoby
fizyczne obecne przy kontroli przedstawiają się, ale odmawiają okazania
10

kontrolującemu dokumentu poświadczającego tożsamość, twierdząc, że inspektorzy nie
mogą legitymować osób.
Zmiana proponowana w art. 1 pkt 16 projektu ustawy polegająca na nadaniu nowego
brzmienia wprowadzeniu do wyliczenia w ust. 1 w art. 29 ustawy podyktowana jest
koniecznością uwzględnienia lit. g w tym wyliczeniu na skutek dodania jej w art. 17
ust. 1 ustawy.
Zmiana proponowana w art. 1 pkt 17 lit. a projektu ustawy polegająca na nadaniu
nowego brzmienia art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy ma na celu uwzględnienie krajowych
laboratoriów referencyjnych, o których mowa w art. 33 rozporządzenia nr 882/2004,
przy przeprowadzaniu kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
Zmiana proponowana w art. 1 pkt 17 lit. b projektu polega na dodaniu ust. 5 w art. 32
ustawy, w którym minister właściwy do spraw rynków rolnych został upoważniony do
wyznaczania, w drodze rozporządzenia, krajowych laboratoriów referencyjnych,
o których mowa w art. 33 rozporządzenia nr 882/2004. Rozporządzenie nr 882/2004
nakłada na państwa członkowskie obowiązek wyznaczania krajowych laboratoriów
referencyjnych, w celu przeprowadzania kontroli urzędowych w zakresie sprawdzania
zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia
zwierząt i dobrostanu zwierząt. Zatem istnieje konieczność upoważnienia ministra
właściwego do spraw rynków rolnych do wyznaczania, w drodze rozporządzenia,
krajowych laboratoriów referencyjnych właściwych dla poszczególnych przedmiotów
i rodzajów badań w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
Wprowadzenie upoważnienia ustawowego dla ministra właściwego do spraw rynków
rolnych, w miejsce obecnie istniejącego wskazania laboratorium referencyjnego
w ustawie, umożliwi szybsze reagowanie na pojawiające się na rynku spożywczym
nieprawidłowości, a tym samym zapewni skuteczniejsze działanie organów urzędowej
kontroli żywności.
Zmiany proponowane w art. 1 pkt 18 projektu ustawy dotyczące art. 40 ustawy są
związane z koniecznością aktualizacji przywołanych przepisów Unii Europejskiej,
z uwagi na fakt, iż w szczególności zastąpiono:
1) rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1538/91 z dnia 5 czerwca 1991 r.)
z dnia
w sprawie wzorów formularzy służących do sporządzania kwartalnych i rocznych informacji
o liczbie uzyskanych tusz wołowych i wieprzowych w poszczególnych klasach jakości

Na podstawie art. 15a ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej
artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2014 r. poz. 699 i …). zarządza się, co następuje:
§ 1. Wzór formularza służącego do sporządzania kwartalnych i rocznych informacji o liczbie
uzyskanych tusz:
1) wołowych, z uwzględnieniem poszczególnych kategorii oraz klas uformowania i otłuszczenia –
w odniesieniu do tusz bydła w wieku od 8. miesiąca życia, jest określony w załączniku nr 1 do
rozporządzenia;
2) wieprzowych, z uwzględnieniem poszczególnych klas mięsności, jest określony w załączniku
nr 2 do rozporządzenia.
§ 2. Do sporządzania kwartalnych informacji o liczbie uzyskanych tusz wołowych
i wieprzowych za czwarty kwartał 2014 r. oraz rocznych informacji o liczbie uzyskanych tusz
wołowych i wieprzowych za 2014 r. stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI




1)
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rynki rolne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 grudnia
2008 r. w sprawie wzorów formularzy służących do sporządzania kwartalnych i rocznych informacji o liczbie
uzyskanych tusz wołowych i wieprzowych w poszczególnych klasach jakości (Dz. U. Nr 228, poz. 1516).


Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia ... (poz. ...)

ZAŁĄCZNIK nr 1
WZÓR

FORMULARZ DO SPORZĄDZANIA KWARTALNYCH I ROCZNYCH INFORMACJI
O LICZBIE UZYSKANYCH TUSZ WOŁOWYCH

Rok

Państwo
POLSKA




Kwartał

Województwo




Zakład

ubojowy
(nazwa i adres)








Bydło poddane klasyfikacji EUROP
w poszczególnych
kategoriach oraz klasach uformowania i otłuszczenia


Kategoria
Klasy
Liczba sztuk

uformowania



Klasy otłuszczenia
RAZEM





1
2
3
4
5









Z
E







Młode bydło w wieku od 8.
U






do poniżej 12. miesiąca

życia
R








O








P








Razem







A
E












Buhaje młode
U






(niekastrowane samce) w







wieku od 12. do poniżej 24.
R






miesiąca życia









O















P















Razem














– 2 –
B
E














Buhaje (niekastrowane
U






samce) w wieku






od 24. miesiąca życia

R














O















P















Razem














C
E














Wolce (kastrowane samce)
U






w wieku od 12. miesiąca







życia
R
















O















P















Razem














D
E














Krowy (samice, które się
U






cieliły)








R















O















P















Razem














E
E














Jałówki (inne samice) w
U






wieku od 12. miesiąca życia








R















O















P















Razem














OGÓŁEM BYDŁO PODDANE KLASYFIKACJI WG SYSTEMU EUROP

















– 3 –
Bydło niepoddane klasyfikacji EUROP

Kategoria
Liczba sztuk


V Cielęta poniżej 8. miesiąca życia



Z Młode bydło w wieku od 8. do poniżej 12. miesiąca życia



A Buhaje młode (niekastrowane samce) w wieku od 12. do poniżej 24.
miesiąca życia

B Buhaje (niekastrowane samce) w wieku od 24. miesiąca życia



C Wolce (kastrowane samce) w wieku od 12. miesiąca życia


D Krowy (samice, które się cieliły)



E Jałówki (inne samice) w wieku od 12. miesiąca życia



OGÓŁEM BYDŁO NIEPODDANE KLASYFIKACJI EUROP







Podpis

i pieczęć
przedstawiciela zakładu


















– 4 –
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: