Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy m.in. wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego regulującego sposób odwoływania dyrektora sądu a także zwracania przez Ministra Sprawiedliwości prezesowi lub wiceprezesowi sądu uwag na piśmie i odmowy przyjęcia przez Ministra informacji rocznej; zebrania uprawnień Ministra Sprawiedliwości dot. przekazywania sądom rozpatrywania spraw określonej kategorii w jednym akcie prawnym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2680
- Data wpłynięcia: 2014-08-14
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2680
wyników wyszukania. Zasada zwarta w ust. 4 stanowi, iż przypadku gdy jednorazowy wynik
wyszukiwania przekracza 30. mediatorów, system teleinformatyczny ujawnia tylko dane
zawarte na liście dla części mediatorów, informując o tym wyszukującego.
Paragraf 12 dotyczy kryteriów wyszukiwania osób ujawnionych na liście w przypadku
wyszukiwania, przez inne niż sądy podmioty. Zgodnie z ust. 1 wyszukiwanie przez takie
podmioty osób z listy może być przeprowadzone według następujących kryteriów:
1) nazwisko i imię,
2) specjalizacja zgodnie z treścią listy specjalizacji,
3) obszar właściwości danego sądu okręgowego,
4) termin do którego osoba została ustanowiona.
Celem zagwarantowania skutecznego wyszukiwania osób wpisanych na listę konieczna
jest znajomość listy specjalizacji. Mając to na uwadze, system teleinformatyczny winien być
tak skonfigurowany, aby udostępnić każdemu, za pośrednictwem strony internetowej,
aktualną listę specjalizacji – stanowi o tym § 13.
Brzmienie § 15 związane jest z uruchomieniem systemu teleinformatycznego.
W początkowym okresie jego działania potrzeba zakładania kont użytkowników będzie
występowała masowo. Aby rozwiązać problem zakładania inicjalnie wielu kont
użytkowników wprowadzono regułę wyjątkową zgodnie z która dla potrzeb uruchamiania
funkcjonalności listy mediatorów dopuszcza się jednorazowo zakładanie kont użytkowników
przez Ministra Sprawiedliwości poprzez założenie ich centralnie. W tym wypadku nie stosuje
się przepisów § 5. O nadanych nazwach użytkowników i hasłach użytkownika administrator,
poinformuje właściwych prezesów sądów okręgowych.
Termin wejścia w życie rozporządzenia związany jest z treścią art. 19 ustawy
zmieniającej p.u.s.p., która wprowadza m. in. delegacje do wydania niniejszego
rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem ustawa wchodzi, pomijając wyjątki niedotyczące
nin. rozporządzenia, w życie po upływie 3. miesięcy od dnia ogłoszenia. Termin wejścia
w życie, określony datą, pozwoli w sposób wygodny i adekwatny wprowadzić w życie
przepisy wprowadzające system teleinformatyczny.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
– 12 –
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
55/07-kt
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A S P R A W I E D L I W O Ś C I
z dnia
w sprawie rejestru dzienników i czasopism
Na podstawie art. 23a ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5,
poz. 24, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rejestr dzienników i czasopism, zwany dalej „rejestrem”, prowadzi się w księdze
rejestrowej według ustalonego wzoru.
§ 2. Dla każdego dziennika i czasopisma prowadzi się oddzielne akta rejestrowe,
obejmujące akta postępowania o zarejestrowanie oraz dołączane sukcesywnie akta
postępowań w sprawach o dokonanie dalszych wpisów w rejestrze, a także wszelkie
dokumenty stanowiące podstawę dokonania wpisów.
§ 3. 1. Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:
– rubryka pierwsza – Liczba porządkowa wpisu,
– rubryka druga – Data wpisu,
– rubryka trzecia – Tytuł dziennika lub czasopisma oraz siedziba i adres redakcji,
– rubryka czwarta – Dane osobowe redaktora naczelnego, w tym również
wzmianka o zwolnieniu go od wymogu posiadania obywatelstwa polskiego
oraz wskazanie redaktora ponoszącego odpowiedzialność określoną w art. 49a
Prawa prasowego,
– rubryka piąta – Określenie wydawcy, jego siedziba i adres,
– rubryka szósta – Częstotliwość ukazywania się dziennika lub czasopisma,
– rubryka siódma – Wzmianka o czasowym zawieszeniu wydawania dziennika
lub czasopism oraz o czasie zawieszenia,
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 34,
poz. 187, z 1990 r. Nr 29, poz. 173, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, z 1996 r. Nr 114, poz. 542, z 1997 r. Nr 88,
poz. 554 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 90, poz. 999, z 2001 r. Nr 112, poz. 1198, z 2002 r. Nr 153,
poz. 1271, z 2004 r. Nr 111, poz. 1181, z 2005 r. Nr 39, poz. 377, z 2007 r. Nr 89, poz. 590, z 2010 r.
Nr 182, poz. 1228 i Nr 235, poz. 1551, z 2011 r. Nr 85, poz. 459, Nr 156, poz. 934, Nr 205, poz. 1204
i Nr 282, poz. 1660, z 2012 r. poz. 1136, z 2013 r. poz. 771 oraz z 2014 r. poz. ...).
– 2 –
– rubryka ósma – Wzmianka o utracie ważności rejestracji dziennika lub
czasopisma,
– rubryka dziewiąta – Uwagi.
2. W rubryce „Uwagi” zamieszcza się między innymi wzmiankę o skorzystaniu przez
redakcję z możliwości rozpoczęcia wydawania dziennika przed jego zarejestrowaniem,
a także wzmianki o wyrokach skazujących za przestępstwa określone w Prawie prasowym.
§ 4. 1. Podstawą postanowienia zarządzającego wpis do rejestru są wyłącznie
dokumenty złożone do akt rejestrowych. W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru
sąd rejestrowy określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być
dokonany.
2. Przed wydaniem postanowienia o zarejestrowaniu sąd zasięga informacji w Sądzie
Okręgowym w Warszawie czy nazwa dziennika lub czasopisma nie jest zbieżna z istniejącym
już tytułem prasowym.
3. Sąd rejestrowy może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt
postępowania rejestrowego. Dokument ten uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
§ 5. Przepisy dotyczące dokonania wpisu stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§ 6. Sąd rejestrowy z urzędu zarządza dokonanie wpisów określonych w § 3 ust. 1
rubryki siódma i ósma oraz w § 3 ust. 2.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie z upływem 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 lipca
1990 r. w sprawie rejestru dzienników i czasopism (Dz. U. Nr 46, poz. 275 oraz z 1997 r. Nr 141, poz. 947),
które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia … o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów
powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …).
– 3 –
UZASADNIENIE
Rozporządzenie przygotowane zostało na podstawie upoważnienia zawartego w art. 23a
ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.),
zgodnie z którym „Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, wzór i sposób
prowadzenia rejestru dzienników i czasopism, mając na względzie przejrzystość i czytelność
danych zawartych w rejestrze oraz sprawność postępowania rejestracyjnego”.
Przedmiotowe rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra
Sprawiedliwości z dnia 9 lipca 1990 r. w sprawie rejestru dzienników i czasopism
(Dz. U. Nr 46, poz. 275 oraz z 1997 r. Nr 141, poz. 947), które utraciło moc z dniem wejścia
w życie ustawy z dnia … o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …).
Powyższa ustawa w art. 4 pkt 1 nadała nowe brzmienie art. 23a ustawy – Prawo
prasowe, w którym zawarte jest upoważnienie dla Ministra Sprawiedliwości do określenia,
w drodze rozporządzenia, wzoru i sposobu prowadzenia rejestru dzienników i czasopism.
Z uwagi na powyższe, konieczne było wydanie nowego rozporządzenia w sprawie
rejestru dzienników i czasopism.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm).
54/07-kt
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2680
› Pobierz plik