eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zliberalizowania przepisów o formie czynności prawnych i nowego ujęcia dokumentu w postępowaniu cywilnym, zwiększenia dostępu do sądu przez poszerzenie katalogu spraw, które będą rozpoznawane w postepowaniach elektronicznych oraz stworzenia możliwości wnoszenia pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego i dokonywania doręczeń elektronicznych, także w tradycyjnych postepowaniach cywilnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2678
  • Data wpłynięcia: 2014-08-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1311

2678

5
OSRS
Projekt ma na celu zracjonalizowanie zakresu kompetencji referendarza sądowego. Mimo
Uwaga nie może być uwzględniona, gdyż
to pomija on konieczne zmiany w art. 123 § 2. Przepis ten powinien naszym zdaniem
zawarta w niej propozycja nie była objęta
otrzymać brzmienie: „Czynności w przedmiocie ustanowienia pełnomocnika,
założeniami.
przewidziane w ustawie, może wykonywać referendarz sądowy." Obecnie jego brzmienie
wyklucza bowiem dopuszczalność dokonania przez referendarza: zarządzenia
dochodzenia co do stanu majątkowego strony (art. 1191), cofnięcia ustanowienia
pełnomocnika i nałożenia grzywny (art. 120). Jest to nieuzasadnione ograniczenie,
ponieważ te same czynności referendarz może podejmować w przedmiocie zwolnienia od
kosztów sądowych (art. 118 Uksc).
6
PGSP
Ponieważ jednym z celów projektowanej nowelizacji jest wyeliminowanie z Kodeksu
Uwaga nie może być uwzględniona. Taka
postępowania cywilnego pojęcia „droga elektroniczna", należałoby adekwatnie zmienić
zmiana wymagałaby również nowelizacji
również art. 6943 § 31 oraz art. 6944 § 2, § 21 i § 3.
ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, a
to wykracza poza granice niniejszego
projektu.
7
PGSP
W związku ze zmianami projektowanymi w Kodeksie postępowania cywilnego w
Uwaga niezasadna. Taka regulacja
zakresie postępowania klauzulowego proponuje się uzupełnienie projektowanej
obowiązuje od lipca 2013 r. (art. 805
nowelizacji o nałożenie na komornika obowiązku doręczenia dłużnikowi wraz z
k.p.c.)
zawiadomieniem o wszczęciu egzekucji również odpisu tytułu wykonawczego oraz
postanowienia o nadaniu klauzuli wykonalności przeciwko dłużnikowi lub na rzecz
wierzyciela, nie objętych tytułem egzekucyjnym. Dochodzi bowiem do sytuacji, w
których komornik odmawia dłużnikowi okazania tytułu wykonawczego, a sposób
sformułowania zawiadomienia o wszczęciu egzekucji nie pozwala na jednoznaczne
ustalenie, czy egzekucja jest prowadzona na podstawie prawidłowo wydanego tytułu
wykonawczego.

147

Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia
w sprawie sposobu i cech umożliwiających weryfikację istnienia i treści pisma
w systemie teleinformatycznym obsługującym postępowanie sądowe

Na podstawie art. 53a § 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów
powszechnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 427, z późn. zm. ) zarządza się, co następuje:
§ 1. Niniejsze rozporządzenie określa sposób i cechy umożliwiające weryfikację istnienia
i treści pisma w systemie teleinformatycznym obsługującym postępowanie sądowe.
§ 2. Przepisów niniejszego rozporządzenia nie stosuje się do weryfikacji istnienia i treści
elektronicznego tytułu wykonawczego dokonywanej przez komornika sądowego
w postępowaniu egzekucyjnym.
§ 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) systemie teleinformatycznym – rozumie się przez to system teleinformatyczny
w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą
elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422), obsługujący postępowanie sądowe, dostępny
za pomocą usług internetowych udostępnianych na stronach internetowych Ministerstwa
Sprawiedliwości;
2) wydruku weryfikacyjnym – rozumie się przez to dokument uzyskany z systemu
teleinformatycznego, zawierający treść pisma oraz cechy umożliwiające weryfikację
istnienia i treści pisma w systemie teleinformatycznym.

§ 4. 1. Weryfikacja istnienia i treści pisma w systemie teleinformatycznym odbywa się
w systemie teleinformatycznym za pośrednictwem usługi udostępnianej na stronie
internetowej właściwego sądu apelacyjnego.
2. Usługa, o której mowa w ust. 1, jest powszechnie dostępna.

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 662, 1165, 1247,
1433 i 1623 oraz z 2014 r. poz. 31, 481, 504, 512 i 619.
1
§ 5. Weryfikacji istnienia i treści pisma w systemie teleinformatycznym dokonuje się przez
uzyskanie dostępu do treści pisma po wprowadzeniu do tego systemu jednego z kodów
weryfikacyjnych.

§ 6. 1. Podczas sporządzania wydruku każdego pisma utrwalonego w systemie
teleinformatycznym system ten automatycznie zamieszcza w prawym górnym rogu
wydruku niepowtarzalne kody weryfikacyjne.
2. Kody weryfikacyjne zawierają:
1) ciąg liter i cyfr oraz
2) znak graficzny umożliwiający wprowadzenie kodu za pomocą czytnika kodów.

§ 7. Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.

MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI







2
UZASADNIENIE


Potrzeba wydania rozporządzenia wynika z przepisu art. art. 53a § 2 ustawy z dnia
27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 427, z późn.
zm.). Przepis ten upoważnia Ministra Sprawiedliwości do określenia, w drodze
rozporządzenia, sposobu i cech umożliwiających weryfikację istnienia i treści pisma
w systemie teleinformatycznym obsługującym postępowanie sądowe, mając na względzie
minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych oraz potrzebę ochrony praw osób
uczestniczących w postępowaniach sądowych. Cytowane upoważnienie ustawowe zostało
wprowadzone ustawą z dnia ... o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks
postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …).
Projektowane przepisy dotyczą dwóch zagadnień: sposobu dokonywania weryfikacji
oraz cech wydruku umożliwiających weryfikację. Proponowane regulacje nawiązują do
funkcjonujących już rozwiązań w elektronicznym postępowaniu upominawczym.
Weryfikacja istnienia i treści pisma w systemie teleinformatycznym będzie się
odbywać w systemie teleinformatycznym za pośrednictwem usługi udostępnianej na stronie
internetowej właściwego sądu apelacyjnego (chodzi o stronę obsługującą portale
informacyjne sądów). Cechy wydruku będą miały natomiast postać kodów ciąg liter lub cyfr
oraz znak graficzny umożliwiający wprowadzenie kodu za pomocą czytnika kodów.

Materia objęta projektowanym rozporządzeniem nie stanowi przedmiotu regulacji
prawa Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie wymaga
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn.
zm.), oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Żaden podmiot nie zgłosił, w trybie wyżej wymienionej ustawy, zainteresowania
udziałem w pracach nad przedmiotowym projektem.


07/22rch
3
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia
w sprawie ustalenia sądów rejonowych, którym przekazuje się rozpoznawanie spraw
w elektronicznym postępowaniu upominawczym oraz w postępowaniu o nadanie
klauzuli wykonalności bankowemu tytułowi egzekucyjnemu należących do właściwości
innych sądów rejonowych

Na podstawie art. 20 pkt 7 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów
powszechnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 427, z późn. zm.)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ustala się Sąd Rejonowy Lublin – Zachód w Lublinie jako właściwy do rozpoznawania
spraw w elektronicznym postępowaniu upominawczym należących do właściwości innych
sądów rejonowych.
§ 2. Ustala się następujące sądy rejonowe jako właściwe do rozpoznawania spraw o nadanie
klauzuli wykonalności bankowemu tytułowi egzekucyjnemu:
1) Sąd Rejonowy w Elblągu – w sprawach należących do właściwości sądów rejonowych
z okręgu Sądu Apelacyjnego w Warszawie oraz Sądu Apelacyjnego w Łodzi;
2) Sąd Rejonowy w Gorzowie Wielkopolskim – w sprawach należących do właściwości
sądów rejonowych z okręgu Sądu Apelacyjnego w Szczecinie;
3) Sąd Rejonowy w Krośnie – w sprawach należących do właściwości sądów
rejonowych z okręgu Sądu Apelacyjnego w Krakowie;
4) Sąd Rejonowy w Łomży – w sprawach należących do właściwości sądów rejonowych
z okręgu Sądu Apelacyjnego w Białymstoku;
5) Sąd Rejonowy w Nisku – w sprawach należących do właściwości sądów rejonowych
z okręgu Sądu Apelacyjnego w Rzeszowie;

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 662, 1165, 1247,
1433 i 1623 oraz z 2014 r. poz. 31, 481, 504, 512 i 619.

strony : 1 ... 10 ... 50 ... 55 . [ 56 ] . 57 ... 70 ... 79

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: