eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach

projekt dotyczy przechowywania dokumentacji w formie elektronicznej, wykonywania czynności kontrolnych w zakresie postępowania z dokumentacją, zasad gromadzenia i zarządzania dokumentacją powstającą w związku z wykonywaniem zadań z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa, uporządkowania przepisów dotyczących statusu pracowników archiwów państwowych i Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2676
  • Data wpłynięcia: 2014-07-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
  • data uchwalenia: 2015-03-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 566

2676

Przedmiot projektu rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji
w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny oraz na stronach Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Kultury i Źziedzictwa Narodowego w zakładce Projekty aktów prawnych.














7


Źata sporządzenia
Nazwa projektu
Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Źziedzictwa Narodowego 30.04.2014

w sprawie warunków i trybu przekazywania do archiwów państwowych
materiałów archiwalnych tworzących ewidencjonowany niepaństwowy
ródło:
zasób archiwalny
art. 44 ust. 4 (projektowany) ustawy z dnia

14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 r.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Nr 123, poz. 698 i Nr 171, poz. 1016 oraz z
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
2014 r. poz. 822 ...)
lub Podsekretarza Stanu
Nr w wykazie prac ………………….


Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Paweł Pietrzyk –

dyrektor Źepartamentu Kształtowania Narodowego
Zasobu Archiwalnego Naczelnej Źyrekcji Archiwów Państwowych
Tel. 22 5654635, ppietrzyk@archiwa.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Konieczność przygotowania przedmiotowego rozporządzenia wynika z faktu, iż w drodze, mającej charakter
dostosowawczy, nowelizacji ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, w szczególności przeniesiono do
niej część regulacji z aktu wykonawczego, wydanego na podstawie dotychczasowego art. 5 ust. 2 tej ustawy, czyli
z rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r. w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej
klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych
(Źz. U. Nr 167, poz. 1375). § 18 tego rozporządzenia nakładał bowiem obowiązek stosowania przepisów § 13–17
rozporządzenia do przejmowania materiałów archiwalnych jednostek organizacyjnych wymienionych w art. 42 ustawy
(niepaństwowych jednostek organizacyjnych), w przypadkach, o których jest mowa w art. 44 ustawy.
Z uwagi na fakt, że rozwiązanie tego typu nie mogło zostać zamieszczone w akcie wykonawczym wydanym na
podstawie art. 5 ust. 2 ustawy (w szczególności ze względu na zakres podmiotowy tego aktu), niezbędne stało się
wprowadzenie do ustawy nowego upoważnienia dotyczącego przekazywania do archiwów państwowych materiałów
archiwalnych tworzących ewidencjonowany niepaństwowy zasób archiwalny. Projekt rozporządzenia stanowi
wykonanie tego upoważnienia.


2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Warunki i tryb przekazywania do archiwów państwowych materiałów archiwalnych w przypadku ustania działalności
jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 42 ustawy, określono w § 2 projektu rozporządzenia, mając na
uwadze, że przekazywanie dokumentów elektronicznych stanowiących materiały archiwalne uporządkowanych w sposób
określony w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2c ustawy może nie być możliwe ze względu na to, że
jednostki przekazujące nie musiały tworzyć metadanych w układzie umożliwiającym takie uporządkowanie. W takim
przypadku porządkowanie, ewidencjonowanie i przekazywanie następuje w sposób uzgodniony z dyrektorem archiwum
państwowego, z uwzględnieniem znaczenia metadanych oraz kluczowej zasady wynikającej z art. 1 ustawy, zgodnie
z którą przedmiotem przekazania są dokumenty elektroniczne zdefiniowane w ustawie o informatyzacji działalności
podmiotów wykonujących zadania publiczne (czyli stanowiące odrębną całość znaczeniową zbiory danych
uporządkowanych w określonej strukturze wewnętrznej i zapisane na informatycznym nośniku danych, nie zaś nośniki
zapisane danymi).
Nowym rozwiązaniem jest przekazywanie przez te jednostki materiałów archiwalnych do archiwum państwowego lub
przekazanie ich archiwum państwowemu w depozyt na podstawie porozumienia, zawieranego między przekazującą
materiały archiwalne jednostką organizacyjną a dyrektorem archiwum państwowego wskazanym przez Naczelnego
Źyrektora Archiwów Państwowych, które określa w szczególności rodzaj i ilość przekazywanych materiałów
archiwalnych z podaniem ich szczegółowego spisu, a także warunki techniczne i termin ich przekazania.
W projekcie zaproponowano różny tryb i różne warunki przekazywania materiałów archiwalnych, w zależności od tego,
czy z woli ustawodawcy przekazanie jest obligatoryjne (art. 44 ust. 1 ustawy), czy też odbywa się na podstawie decyzji
o przekazaniu podjętej przez właściwe organy jednostek organizacyjnych. Oczekuje się, że elastyczna forma
przekazywania materiałów archiwalnych w drodze porozumienia skłoni niepaństwowe jednostki organizacyjne do
częstszego zasilania zasobu archiwalnego materiałami archiwalnymi cennymi z punktu widzenia zachowania naszego
dziedzictwa.


8

3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Brak danych.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Archiwa państwowe



Partie polityczne



Organizacje polityczne,



spółdzielcze i inne
organizacje społeczne
Kościoły i związki



wyznaniowe

Inne niepaństwowe



jednostki organizacyjne
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji

W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zgodnie
z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z 29 pa dziernika 2013 r. – Regulamin Pracy Rady Ministrów
(M.P. poz. 979) projekt zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym z następującymi partnerami społecznymi:
1) Stowarzyszenie Archiwistów Polskich;
2) Stowarzyszenie Archiwistów Kościelnych w Polsce;
3) Polskie Towarzystwo Archiwalne.





6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (010)
Źochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

ródła finansowania


9

Dodatkowe informacje,

w tym wskazanie
Rozporządzenie nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa, ponieważ jest
ródeł danych
kontynuacją obecnych regulacji w tym zakresie, tzn. nie nastąpi z tego powodu zwiększenie
i przyjętych do obliczeń wydatków lub też zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych.
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(010)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
sektor mikro-, małych







(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)







W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych

i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)

Niemierzalne
(dodaj/usuń)

(dodaj/usuń)

Dodatkowe informacje,

w tym wskazanie
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i
ródeł danych
przedsiębiorczość,
i przyjętych do obliczeń w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe.
założeń


8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:



9. Wpływ na rynek pracy
Projekt nie wpływa na rynek pracy.



10

10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:

Omówienie wpływu
Projekt nie wpływa na pozostałe obszary.

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego

Rozporządzenie wejdzie w życie wraz z nowelizacją ustawy dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym
i archiwach.

12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?

W przeciągu 5 lat od wejścia w życie rozporządzenia. Zastosowanym miernikiem będzie liczba metrów bieżących
i jednostek archiwalnych akt przejętych przez archiwa państwowe na podstawie rozporządzenia oraz liczba jednostek
organizacyjnych, które skorzystają z tej drogi przekazywania akt do archiwów państwowych.

13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)

Brak załączników

























26/06/EP
11

strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: