eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego

Rządowy projekt ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego

projekt dotyczy podniesienia jakości rejestracji stanu cywilnego oraz poprawy sprawności procesów administracyjnych, realizowanych przez państwo jako rejestratora zdarzeń m.in. przez zapewnienie wszystkim kierownikom urzędów stanu cywilnego możliwości prowadzenia od dnia 1 stycznia 2015 r. rejestracji stanu cywilnego w postacii elektronicznej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2620
  • Data wpłynięcia: 2014-07-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego
  • data uchwalenia: 2014-11-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1741

2620

– 65 –

po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) kierownik urzędu stanu cywilnego, do którego wpłynął zagraniczny
dokument stanu cywilnego lub inny dokument wydany w państwie,
w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, jeżeli osoba,
której nadano numer PESEL, nie ma polskich aktów stanu cywilnego
– w zakresie zmiany danych, o których mowa w art. 8 pkt 7, 13 i 26;”,
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Organy, o których mowa w ust. 1 pkt 1−4 i pkt 6−8, mogą przekazywać
dane do rejestru PESEL za pośrednictwem rejestrów centralnych gromadzących
dane dotyczące dowodów osobistych, paszportów, obywatelstwa i rejestracji stanu
cywilnego.”,
c)
w ust. 4 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„Organy, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie dokonują rejestracji danych za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego.”;
4)
w art. 15 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Osobie, której dane są gromadzone w rejestrze PESEL i rejestrze mieszkańców,
nadaje się numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji
Ludności, który stanowi numer PESEL.”;
5)
art. 20 otrzymuje brzmienie:
„Art. 20. Dane niezbędne do nadania lub zmiany numeru PESEL są przekazywane
niezwłocznie do ministra właściwego do spraw wewnętrznych przez organy, o których
mowa w art. 19 ust. 3, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.”;
6)
uchyla się art. 66.
Art. 122. W ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie
zdrowia (Dz. U. Nr 113, poz. 657, Nr 174, poz. 1039 oraz z 2014 r. poz. 183) w art. 7 w ust. 1
w pkt 8 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 9 w brzmieniu:
„9) przekazywanie danych statystycznych, o których mowa w ustawie z dnia… –
Prawo o aktach stanu cywilnego oraz w ustawie z dnia 31 stycznia 1959 r.
o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2011 r. Nr 118, poz. 687,
z późn. zm.) do celów statystycznych.”.

17) Zmiany jak w odnośniku 8.
– 66 –
ROZDZIAŁ 9
Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe
Art. 123. 1. Akt stanu cywilnego sporządzony w księdze stanu cywilnego prowadzonej
na podstawie przepisów dotychczasowych, przechowywanej przez kierownika urzędu stanu
cywilnego, podlega przeniesieniu do rejestru stanu cywilnego.
2. Przeniesienie aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego polega na
zamieszczeniu w rejestrze stanu cywilnego treści:
1)
aktu stanu cywilnego z chwili jego sporządzenia, w zakresie wymaganym w niniejszej
ustawie;
2)
wzmianek dodatkowych, przypisków oraz informacji zawartych w rubryce „uwagi”.
3. Przeniesienie aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego jest czynnością
materialno-techniczną, w której wyniku w akcie stanu cywilnego sporządzonym w księdze
stanu cywilnego prowadzonej na podstawie przepisów dotychczasowych wpisuje się
wzmiankę dodatkową o przeniesieniu tego aktu do rejestru stanu cywilnego, wraz
z oznaczeniem aktu i datą przeniesienia, która nie podlega przeniesieniu do rejestru stanu
cywilnego. Wzmiankę dodatkową w księdze stanu cywilnego prowadzonej na podstawie
przepisów dotychczasowych może zamieścić upoważniony przez kierownika urzędu stanu
cywilnego lub wójta (burmistrza, prezydenta miasta) pracownik.
4. Kierownik urzędu stanu cywilnego, dokonując przeniesienia aktu stanu cywilnego do
rejestru stanu cywilnego, może z urzędu uzupełnić jego treść w drodze czynności materialno-
-technicznej, na podstawie dotychczasowych akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego,
jeżeli informacje zawarte w tych aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego nie budzą
wątpliwości, a uzupełnienie treści aktu stanu cywilnego następuje w zakresie informacji
niewymaganych w przepisach dotychczasowych, a wymaganych niniejszą ustawą.
5. Akt stanu cywilnego sporządzony w księdze stanu cywilnego prowadzonej na
podstawie przepisów dotychczasowych z chwilą przeniesienia do rejestru stanu cywilnego
jest aktem stanu cywilnego w rozumieniu przepisów niniejszej ustawy. Przeniesienie do
rejestru stanu cywilnego nie jest ponowną rejestracją.
6. Akt stanu cywilnego sporządzony w księdze stanu cywilnego prowadzonej na
podstawie przepisów dotychczasowych można zamieścić w systemie teleinformatycznym,
w którym jest prowadzony rejestr stanu cywilnego, jako odwzorowanie cyfrowe, jako akta
zbiorowe rejestracji stanu cywilnego.
– 67 –
7. Akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego prowadzone na podstawie przepisów
dotychczasowych dla aktów stanu cywilnego sporządzonych w księdze stanu cywilnego,
prowadzonej na podstawie przepisów dotychczasowych, mogą być zamieszczane w systemie
teleinformatycznym, w którym jest prowadzony rejestr stanu cywilnego, jako odwzorowanie
cyfrowe, jako akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego prowadzone na podstawie niniejszej
ustawy. W aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego prowadzonych na podstawie
niniejszej ustawy można zawrzeć opis dokumentów niesporządzonych w postaci
dokumentów elektronicznych.
8. Dane zgromadzone w systemie komputerowym na podstawie przepisów
dotychczasowych mogą być wykorzystane do przenoszenia do rejestru stanu cywilnego aktu
stanu cywilnego sporządzonego w księdze stanu cywilnego prowadzonej na podstawie
przepisów dotychczasowych.
9. Jeżeli przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, na podstawie postanowienia,
zaginioną lub zniszczoną księgę stanu cywilnego lub jej część prowadzoną na podstawie
przepisów dotychczasowych zastąpiono odpisem, przeniesienia do rejestru stanu cywilnego
można dokonać na podstawie tego odpisu.
Art. 124. 1. Przeniesienie aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego jest
dokonywane z urzędu.
2. Kierownik urzędu stanu cywilnego, który przechowuje księgę stanu cywilnego
prowadzoną na podstawie przepisów dotychczasowych, dokonuje przeniesienia aktu stanu
cywilnego do rejestru stanu cywilnego w przypadku złożenia wniosku o wydanie odpisu aktu
stanu cywilnego lub o wydanie zaświadczeń, o których mowa w niniejszej ustawie, albo
dokonywania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, dla której akt stanu cywilnego
jest niezbędny.
3. Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub o wydanie zaświadczeń,
o których mowa w niniejszej ustawie, został złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego,
który przechowuje księgę stanu cywilnego prowadzoną na podstawie przepisów
dotychczasowych, dokonuje on przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu
cywilnego w terminie umożliwiającym wydanie odpisu lub zaświadczenia w ciągu 7 dni
roboczych od dnia złożenia wniosku.
4. Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub o wydanie zaświadczeń,
o których mowa w niniejszej ustawie, został złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego,
który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru
– 68 –
stanu cywilnego dokonuje się w terminie umożliwiającym wydanie odpisu lub zaświadczenia
w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
5. W przypadku dokonywania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, do której
jest niezbędny akt stanu cywilnego, przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu
cywilnego dokonuje się niezwłocznie.
6. Przekazanie z rejestru stanu cywilnego do rejestru PESEL oznaczenia aktu stanu
cywilnego przeniesionego do rejestru stanu cywilnego nie jest rejestracją zmiany danych
w rozumieniu art. 10 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 121 niniejszej ustawy.
Art. 125. 1. Jeżeli w akcie stanu cywilnego sporządzonym na podstawie przepisów
dotychczasowych jest wpisana wzmianka dodatkowa o nadaniu imienia dziecku z urzędu,
dokonując przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego, informację
wynikającą z treści wzmianki dodatkowej zamieszcza się jako adnotację.
2. Jeżeli pod treścią aktu małżeństwa sporządzonego na podstawie przepisów
dotychczasowych jest zamieszczony przypisek o zgonie małżonka, dokonując przeniesienia
aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego, informację wynikającą z treści przypisku
zamieszcza się w formie przypisku przy tym akcie.
3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób
przenoszenia aktów stanu
cywilnego sporządzonych na podstawie przepisów
dotychczasowych do rejestru stanu cywilnego, sposób oznaczania w rejestrze stanu
cywilnego przeniesionych aktów stanu cywilnego, uwzględniając potrzebę zachowania
integralności dotychczasowych aktów stanu cywilnego.
Art. 126. 1. Jeżeli przy przenoszeniu aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego
wystąpią okoliczności wskazujące na konieczność unieważnienia aktu stanu cywilnego,
kierownik urzędu stanu cywilnego przenosi ten akt do rejestru stanu cywilnego, niezwłocznie
podejmuje czynności niezbędne do unieważnienia aktu stanu cywilnego i nie wydaje z niego
odpisów.
2. Jeżeli dokonano przeniesienia do rejestru stanu cywilnego dwóch aktów stanu
cywilnego stwierdzających to samo zdarzenie, sporządzonych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, a okoliczności wskazane w każdym z aktów nie budzą wątpliwości, że
przedmiotem rejestracji w każdym z nich jest to samo zdarzenie, wojewoda właściwy dla
kierownika urzędu stanu cywilnego, który sporządził ostatni akt, unieważnia jeden z nich.
– 69 –
3. W postępowaniu w sprawie unieważnienia aktu stanu cywilnego wojewoda bada,
który z aktów stanu cywilnego odzwierciedla dokładniej zdarzenie, i unieważnia jeden z nich,
w formie decyzji administracyjnej.
4. Wojewoda w jednym postępowaniu może unieważnić więcej niż jeden akt stanu
cywilnego, jeżeli do rejestru stanu cywilnego przeniesiono kilka aktów stanu cywilnego
stwierdzających to samo zdarzenie.
5. Postępowanie o unieważnienie aktu stanu cywilnego wszczyna się z urzędu lub na
wniosek osoby, której akt dotyczy, lub osoby mającej w tym interes prawny, prokuratora lub
kierownika urzędu stanu cywilnego.
6. Jeżeli rejestracja stanu cywilnego w formie aktu stanu cywilnego nastąpiła po dniu
wejścia w życie niniejszej ustawy, a następnie dokonano przeniesienia do rejestru stanu
cywilnego aktu stanu cywilnego stwierdzającego to samo zdarzenie co uprzednio
zarejestrowane w rejestrze stanu cywilnego i okoliczności wskazane w każdym z tych aktów
nie budzą wątpliwości, że przedmiotem rejestracji w każdym z nich jest to samo zdarzenie,
wojewoda właściwy dla kierownika urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt stanu
cywilnego w rejestrze stanu cywilnego, unieważnia jeden z nich w formie decyzji
administracyjnej. Przepisy ust. 3−5 stosuje się.
Art. 127. 1. Kierownik urzędu stanu cywilnego przekazuje właściwym archiwom
państwowym księgi stanu cywilnego prowadzone przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy wraz z aktami zbiorowymi rejestracji stanu cywilnego oraz skorowidzami
alfabetycznymi po upływie 100 lat od zamknięcia księgi urodzeń, a po upływie 80 lat od
zamknięcia księgi małżeństw i księgi zgonów. Jeżeli w księdze stanu cywilnego była
prowadzona więcej niż jedna księga stanu cywilnego, termin jej przechowywania jest liczony
od daty zamknięcia ostatniej księgi stanu cywilnego prowadzonej w danej księdze.
2. Księgi stanu cywilnego przechowywane w archiwum urzędu stanu cywilnego
zabezpiecza się przed uszkodzeniem, zniszczeniem, utratą oraz nieuprawnionym dostępem
osób trzecich, a także, w razie potrzeby, poddaje konserwacji. Księgi stanu cywilnego mogą
być wynoszone za zgodą wojewody, wyrażoną w drodze postanowienia, poza urząd stanu
cywilnego lub w razie niebezpieczeństwa zagrażającego tym księgom.
3. Księgi stanu cywilnego wynoszone poza urząd stanu cywilnego zabezpiecza się przed
uszkodzeniem, zniszczeniem, utratą oraz nieuprawnionym dostępem osób trzecich.
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20 ... 30 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: