eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

Rządowy projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2604
  • Data wpłynięcia: 2014-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odnawialnych źródłach energii
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 478

2604-cz-II

– 4 –
Projekt rozporządzenia podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).





























– 5 –
Ocena Skutków Regulacji
Źata sporządzenia
Nazwa projektu
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki
2014-04-01
w sprawie obniżenia
wielkości obowiązkowego udziału ilościowego sumy energii
elektrycznej wytworzonej w instalacjach odnawialnego ródła energii
ródłoŚ
wynikającej ze świadectw pochodzenia lub ekwiwalentnej ilości energii Upoważnienie ustawowe: art. 60 ustawy z
elektrycznej wynikającej ze świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, dnia … o odnawialnych ródłach energii
lub uiszczonej opłaty zastępczej
(Dz. U. poz. ...),


Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Nr w wykazie prac Ministra Gospodarki
Ministerstwo Gospodarki

Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu


Jerzy W. Pietrewicz, Sekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Piotr Czopek (tel. 693 48 92, e-mail: Piotr.Czopek@mg.gov.pl)
OCźNA SKUTKÓW RźżULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Realizacja zawartej w art. 60 ustawy z dnia … o odnawialnych ródłach energii (Źz. U. poz. ...) delegacji ustawowej,
która umożliwia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki określenie stopienia obniżenia wielkości obowiązku,
o którym mowa w art. 52 ust. 1 ustawy, na kolejne lata kalendarzowe
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Zgodnie z art. 59 ustawy obowiązek uzyskania i przedstawienia do umorzenia Prezesowi URź świadectw pochodzenia
lub świadectw pochodzenia biogazu rolniczego wydanych odpowiednio dla energii elektrycznej lub biogazu rolniczego,
wytworzonych w instalacjach odnawialnego ródła energii znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub
zlokalizowanych w wyłącznej strefie ekonomicznej lub uiszczenia opłaty zastępczej ustalono na poziomie 20%.
Jednocześnie w art. 60 ustawy wskazano, iż minister właściwy do spraw gospodarki może w drodze rozporządzenia
w terminie do dnia 31 pa dziernika danego roku obniżyć wielkość udziału, o którym mowa w art. 59, na kolejne lata
kalendarzowe, biorąc pod uwagę rodzaj podmiotu zobowiązanego, ilość wytworzonej energii elektrycznej w
mikroinstalacjach i w małych instalacjach, zobowiązania wynikające z umów międzynarodowych, dotychczasowe
wykonanie udziału energii elektrycznej i paliw pozyskiwanych z odnawialnych ródeł energii zużywanych w energetyce
oraz w transporcie, ilość wytworzonego biogazu rolniczego a także wysokość ceny energii elektrycznej na rynku
konkurencyjnym.
Mając na uwadze powyższe, projektodawca, w przedmiotowym projekcie rozporządzenia, obniżył wielkości ww.
obowiązku na lata 2014 – 2015, z uwagi na fakt, iż wskazana w ustawie wysokość obowiązku w tych latach wiązałaby
się z koniecznością uiszczenia wysokiej opłaty zastępczej (z uwagi na nieadekwatną ilość instalacji OZź mogących
wytworzyć tak duży wolumen energii odnawialnej), co skutkowałoby koniecznością większego obciążenia finansowego
odbiorców końcowych.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Nie dotyczy.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Podmioty zobligowane do
Około kilkuset
Ocena Skutków Regulacji
Istotne – obniżenie poziomu
realizacji obowiązku, o
(podmioty
projektu ustawy o
przedmiotowego obowiązku
którym mowa w art. 52 ust. zobowiązane) oraz
odnawialnych ródłach energii oznacza niższe koszty systemu
1 ustawy oraz odbiorcy
kilkanaście milionów
wsparcia dla wszystkich
końcowi ponoszący koszty (odbiorcy końcowi)
odbiorców końcowych.
systemu wsparcia dla OZE
Niemniej jednak, z uwagi na
– 6 –
fakt, iż projektodawca nie
zamierza doprowadzi do
sytuacji, w której wysokość
obowiązku wskazanego
w art. 59 ustawy będzie
obowiązywała w latach
2014–2015, wskazana siła
oddziaływania ma jedynie
czysto teoretyczny charakter.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia nie podlegał wcześniejszym konsultacjom społecznym. Proponuje się zebranie uwag partnerów
społecznych równolegle z konsultacjami międzyresortowymi. Projekt skonsultowany zostanie z podmiotami
skupiającymi przedstawicieli podmiotów zobowiązanych do realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 52 ust. 1
ustawy oraz przedstawicieli branży OZź w Polsce.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Źochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
ródła finansowania
Nie dotyczy.
Dodatkowe informacje,
Regulacja nie będzie angażować zasobów budżetowych.
w tym wskazanie
ródeł danych i
przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
0
850
700
0
0
0
1550
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
0
850
700
0
0
0
1550
(w mln zł,
średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z …… r.)
rodzina, obywatele oraz
0
850
700
0
0
0
1550
– 7 –
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Projekt rozporządzenia poprzez ograniczenie wysokości obowiązku, o którym
niepieniężnym
mowa w art. 52 ust. 1 ustawy przyczyni się do obniżenia oferowanych cen energii
elektrycznej wobec scenariusza bazowego (braku zmiany wysokości obowiązku
wskazanego w art. 59 ustawy), co przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności
przedsiębiorstw. Niemniej jednak, z uwagi na fakt, iż projektodawca nie zamierza
doprowadzi do sytuacji, w której wysokość obowiązku wskazanego w art. 59
ustawy będzie obowiązywała w latach 2014–2015, przedmiotowe oszczędności
mają jedynie czysto teoretyczny charakter.
sektor mikro-, małych i
Projekt rozporządzenia poprzez ograniczenie wysokości obowiązku, o którym
średnich
mowa w art. 52 ust. 1 ustawy przyczyni się do obniżenia oferowanych cen
przedsiębiorstw
energii elektrycznej wobec scenariusza bazowego (braku zmiany wysokości
obowiązku wskazanego w art. 59 ustawy), co przyczyni się do zwiększenia
konkurencyjności przedsiębiorstw. Niemniej jednak, z uwagi na fakt, iż
projektodawca nie zamierza doprowadzi do sytuacji, w której wysokość
obowiązku wskazanego w art. 59 ustawy będzie obowiązywała w latach
2014–2015, przedmiotowe oszczędności mają jedynie czysto teoretyczny
charakter.
rodzina, obywatele oraz
Projekt rozporządzenia poprzez ograniczenie wysokości obowiązku, o którym
gospodarstwa domowe
mowa w art. 52 ust. 1 ustawy przyczyni się d obniżenia oferowanych cen energii
elektrycznej wobec scenariusza bazowego (braku zmiany wysokości obowiązku
wskazanego w art. 59 ustawy), co pozytywnie wpłynie na ograniczenie
wydatków gospodarstw domowych na zakup energii. Niemniej jednak, z uwagi
na fakt, iż projektodawca nie zamierza doprowadzi do sytuacji, w której
wysokość obowiązku wskazanego w art. 59 ustawy będzie obowiązywała w
latach 2014–2015, przedmiotowe oszczędności mają jedynie czysto teoretyczny
charakter.
Dodatkowe informacje,
Z uwagi na fakt, iż projektodawca nie zamierza doprowadzi do sytuacji, w której wysokość
w tym wskazanie
obowiązku wskazanego w art. 59 ustawy będzie obowiązywała w latach 2014–2015, ww.
ródeł danych i
oszczędności (1550 mln zł dla poszczególnych podmiotów) mają jedynie czysto teoretyczny
przyjętych do obliczeń charakter.
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Regulacja, poprzez ograniczenie wysokości obowiązku, o którym mowa w art. 52 ust. 1 ustawy przyczyni się do
obniżenia oferowanych cen energii elektrycznej wobec scenariusza bazowego (braku zmiany wysokości obowiązku
wskazanego w art. 59 ustawy) przyczyni się do poprawy sytuacji na rynku pracy w odniesieniu do scenariusza
– 8 –
bazowego. Niemniej jednak, z uwagi na fakt, iż projektodawca nie zamierza doprowadzi do sytuacji, w której wysokość
obowiązku wskazanego w art. 59 ustawy będzie obowiązywała w latach 2014–2015, nie ma możliwości dokładnego
określenia skali poprawy sytuacji na rynku pracy (z uwagi na czysto teoretyczny charakter takiego działania).
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Nie dotyczy.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
W chwili wejścia w życie proponowanych przepisów.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Wysokość przedmiotowego obowiązku jest częścią systemu wsparcia odnawialnych ródeł energii w Polsce i poziom jego
realizacji jest poddawany ewaluacji ciągłej.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy.

































04/15rch
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 30 ... 38

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: